Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#811000
Ik zou het eerst nog even aankijken en doorgaan met de arnica. Misschien z'n oor fixeren dmv een nylonkous oid. En werkt dat niet dan zou ik het leegzuigen gewoon nog een keer proberen (bij die laatste DA). Opereren kan altijd nog ;).
Door Femke
#811033
Nitus schreef: Ik zou het eerst nog even aankijken en doorgaan met de arnica. Misschien z'n oor fixeren dmv een nylonkous oid. En werkt dat niet dan zou ik het leegzuigen gewoon nog een keer proberen (bij die laatste DA). Opereren kan altijd nog ;).
wij hebben Loebas zijn oor geprobeerd te fixeren met een nylonkous maar dat wordt toch nog wijd. Wij hadden een 'haarband' wat je in de winter over je oren doet kleiner gemaakt en dat om zijn kop gedaan, dat bleef enigzins zitten maar was nog lastig.
Mocht het ooit nog een keer nodig zijn dan koop ik een fitness-legging ofzo, of een wielrenbroekje ofzo, wat flink elastisch, en vooral breed want dan schuift het misschien niet zo snel.
Door conleeuw
#811037
Femke schreef: wij hebben Loebas zijn oor geprobeerd te fixeren met een nylonkous maar dat wordt toch nog wijd. Wij hadden een 'haarband' wat je in de winter over je oren doet kleiner gemaakt en dat om zijn kop gedaan, dat bleef enigzins zitten maar was nog lastig.
Mocht het ooit nog een keer nodig zijn dan koop ik een fitness-legging ofzo, of een wielrenbroekje ofzo, wat flink elastisch, en vooral breed want dan schuift het misschien niet zo snel.
je kan vandaag de dag schitterende verband materiaal kopen, de verband kleeft aan zichzelf vast, ideaal voor dit soort dingen. Een vriendin haar hond heeft onlangs een bloedoor gehad, is geopereerd, en toen kwam er alsnog bloed in en dat werd er uitgezogen, de oor werd ook vast verbonden tegen haar hoofd met een soortgelijke verband, bleef netjes zitten ( ok, toen die niet goed verbonden was had ze het ook zo los) en is toen netjes genezen ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#811158
Ik wil even melden dat ook na een operatie het nog terug kan komen. Dus dat is ook geen garantie.

Ik vind het een erg nare operatie met veel pijn achteraf. De hechtingen gaan dwars door het kraakbeen heen en dat blijft zeer pijnlijk totdat ze er uit mogen, na twee weken. Ik adviseer eigenlijk alleen een operatie bij showhonden die mooie oren moeten hebben.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#811163
Hitam schreef: Ik wil even melden dat ook na een operatie het nog terug kan komen. Dus dat is ook geen garantie.

Ik vind het een erg nare operatie met veel pijn achteraf. De hechtingen gaan dwars door het kraakbeen heen en dat blijft zeer pijnlijk totdat ze er uit mogen, na twee weken. Ik adviseer eigenlijk alleen een operatie bij showhonden die mooie oren moeten hebben.
Dit had ik dus ook al hier en daar gelezen en gehoord, vandaar dat ik het ook eigenlijk niet zo zie zitten.
Maar ja hoe vaak kan je het leeg laten zuigen. Hoorde gelukkig al dat 3x leegzuigen niet heel ongewoon is.
De hoeveelheid vocht is nog steeds een stuk mnder dan de laatste keer, dus voor nu gaan we door met arnica.
En mocht leegzuigen toch weer moeten dan overleg ik met de da of we toch niet kunnen proberen het oor op te binden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#811166
Hitam schreef: Ik wil even melden dat ook na een operatie het nog terug kan komen. Dus dat is ook geen garantie.

Ik vind het een erg nare operatie met veel pijn achteraf. De hechtingen gaan dwars door het kraakbeen heen en dat blijft zeer pijnlijk totdat ze er uit mogen, na twee weken. Ik adviseer eigenlijk alleen een operatie bij showhonden die mooie oren moeten hebben.
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als de bloedophoping dichtbij de basis van het oor zit dan moet je zeker opereren, showhond of niet. Want als de boel gaat verschrompelen dan wordt dus de hele gehoorgang dichtgedrukt. Hiervan worden ze niet alleen doof, maar dit is ook zeer pijnlijk.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#811175
Dat kan wel maar meestal zit de bloeding meer richting oorpunt en dan kan het geen kwaad. Hooguit ziet het er wat lelijk uit.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de gehoorgang werd dichtgedrukt. Dat is wel een heel extreem geval.
Door Stef@nie
#811188
Wanneer moet je eigenlijk in gaan grijpen (leeg laten zuigen)?

Maxi heeft ook een bloedoor. De bult is zo'n 3-4 cm, niet het gehele oor dus. De bult zit wel richting basis van het oor, niet zozeer richting de punt van het oor. Ik behandel het nu met traumeeltabletjes, traumeelzalf en ik koel het regelmatig. Dit in de hoop dat de bult vanzelf verdwijnt. Maar hier lees ik dus dat er bij een bloedoor wordt ingegrepen en het leeg wordt gezogen (na ong. 10 dagen). Dan komen er allemaal vragen bij me op. Kan je wachten tot het overgaat (en ondertussen dus behandelen met traumeel en het oor koelen)? Gaat het vaak uit zichzelf weg? Hoe lang mag je wachten (tot je actie MOET gaan ondernemen)? Wanneer moet het dan leeggezogen worden? Hoe meer ik er over lees, hoe meer vragen er in me opkomen. Je leest heel veel tegenstrijdige dingen over de behandeling ervan. Inderdaad ook over opereren ja of nee. En dan raak ik dus een beetje in de war... :-\
Door brutus 05
#811375
Wij hebben onze hond Max ook laten opereren, het is inderdaad niet echt een prettige ingreep, maar hij heeft er nooit meer last van gehad.
Het andere oor was niet behandeld door het vorige baasje en dat was dus een bloemkooloor geworden en daar heeft hij ook veel oorontstekingen gekregen.
Succes met je beslissing, het is ook niet makkelijk! :(
Door Stef@nie
#812719
Het is inderdaad lastig. Ik heb natuurlijk eigenlijk al gekozen voor een aanpak en daar sta ik ook achter, maar toch raak ik aan het twijfelen door wat ik hoor en lees en dan vraag ik me toch wat dingen af. Nu kom ik net met het wandelen weer iemand tegen die zegt dat als het nu niet uit zichzelf weggaat, het bloed teveel is gestold en er helemaal niks meer aan te doen is... Is dat waar? Als het nu niet uit zichzelf weggaat, is er dan niets meer aan te doen?
Door karin2
#812725
Stef@nie schreef: Het is inderdaad lastig. Ik heb natuurlijk eigenlijk al gekozen voor een aanpak en daar sta ik ook achter, maar toch raak ik aan het twijfelen door wat ik hoor en lees en dan vraag ik me toch wat dingen af. Nu kom ik net met het wandelen weer iemand tegen die zegt dat als het nu niet uit zichzelf weggaat, het bloed teveel is gestold en er helemaal niks meer aan te doen is... Is dat waar? Als het nu niet uit zichzelf weggaat, is er dan niets meer aan te doen?
Ik denk niet dat het uit zichzelf weggaat zonder dat ze er een bloemkooloor aan overhoudden  :-\

ik zou het OF laten leegzuigen en indien geen verbetering een operatie ,als de conditie van de hond het enigzins toelaat.

heb van de week op tv gezien (bij dr harry  ;))
dat hij na de opreatie een soort sponsje mee aannaaide , dat na enige weken verwijdert werd samen met de hechtingen .
sponsje zat aan de buitenkant en diende ombloed en stolsels op te vangen geloof ik .
Door Elvira
#812737
Zingaro heeft 2 x een bloedoor gehad. Ik had van een golden eigenaar gehoord dat ze de eerste keer had laten opereren en dat ze dit zo zielig voor de hond vond (steeds flapperen met z'n oren). De tweede en derde keer heeft ze er niks aangedaan, zonder veel problemen. Ik ben toen gaan zoeken op internet  en vond de pagina van Westerhuis
http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Zoeken op bloedoor.
Ik heb het oor van Zingaro gekoeld en behandeld met de homeopathische middelen die hij aanbeveelt. Zingaro heb ik daarna nog geshowd en er is nooit een keurmeester geweest die een opmerking heeft gemaakt over z'n oren. Je voelt er wel ribbeltjes in, maar je ziet er niks van (hij heeft wel een licht krullende vacht, bij een kortharige hond zal het anders zijn).
Door Stef@nie
#812748
De meningen verschillen er nogal over he ;) . Dat is wat het ook lastig maakt natuurlijk.
karin2 schreef: Ik denk niet dat het uit zichzelf weggaat zonder dat ze er een bloemkooloor aan overhoudden :-\

ik zou het OF laten leegzuigen en indien geen verbetering een operatie ,als de conditie van de hond het enigzins toelaat.
Maxi's bloedoor zit er nu al een tijdje. De bult lijkt nog niet echt minder, maar is in ieder geval ook niet gegroeid. Een bloemkooloor kan toch alleen ontstaan als de bloeduitstorting de gehele oorschelp bevat? Dat is bij Maxi nu niet het geval. Tot hoe lang na het ontstaan van een bloedoor kan het nog leeg gezogen worden? Kan het zo zijn dat het niet meer mogelijk is wanneer het bloed te veel gestold is?
Elvira schreef: Zingaro heeft 2 x een bloedoor gehad. Ik had van een golden eigenaar gehoord dat ze de eerste keer had laten opereren en dat ze dit zo zielig voor de hond vond (steeds flapperen met z'n oren). De tweede en derde keer heeft ze er niks aangedaan, zonder veel problemen. Ik ben toen gaan zoeken op internet en vond de pagina van Westerhuis
http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Zoeken op bloedoor.
Ik heb het oor van Zingaro gekoeld en behandeld met de homeopathische middelen die hij aanbeveelt. Zingaro heb ik daarna nog geshowd en er is nooit een keurmeester geweest die een opmerking heeft gemaakt over z'n oren. Je voelt er wel ribbeltjes in, maar je ziet er niks van (hij heeft wel een licht krullende vacht, bij een kortharige hond zal het anders zijn).

De operatie lijkt me inderdaad ook vreselijk :( . Ik behandel Maxi's oor nu precies zoals op die website staat: met traumeel (waar arnica in zit) en door te koelen. Hoe is het toen verlopen bij Zingaro? Heeft het lang geduurd? En waar zat de bloeduitstorting precies? Dat zal misschien ook nog wel verschil maken.
Laatst gewijzigd door Stef@nie op di 21 aug 2007, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#813019
Stef@nie schreef: De meningen verschillen er nogal over he ;) . Dat is wat het ook lastig maakt natuurlijk.

Maxi's bloedoor zit er nu al een tijdje. De bult lijkt nog niet echt minder, maar is in ieder geval ook niet gegroeid. Een bloemkooloor kan toch alleen ontstaan als de bloeduitstorting de gehele oorschelp bevat? Dat is bij Maxi nu niet het geval. Tot hoe lang na het ontstaan van een bloedoor kan het nog leeg gezogen worden? Kan het zo zijn dat het niet meer mogelijk is wanneer het bloed te veel gestold is?
De operatie lijkt me inderdaad ook vreselijk :( . Ik behandel Maxi's oor nu precies zoals op die website staat: met traumeel (waar arnica in zit) en door te koelen. Hoe is het toen verlopen bij Zingaro? Heeft het lang geduurd? En waar zat de bloeduitstorting precies? Dat zal misschien ook nog wel verschil maken.


Vooor zover ik weet kan ook een kleinere bloeding een bloemkooloor geven maar dan niet zo erg dat het héle oor verschrompeld is en de gehoorgang dicht zit .

hoe lang het er al mag zitten voor het nog leeggezogen kan worden ??? geen idee :(

wij hebben vroeger een hond met een bloedoor gehad en dat was aan de punt en in het midden toch wat verschrompeld (is alleen maar leeggezogen als ik het mij goed herinner .
voor het zicht maakte het gelukkig niet uit ze was langharig (Nizinny)
ze heeft nog tentoonstellingen gelopen en pups gehad .
Door Decibels
#813023
als besloten wordt te opereren wordt er altijd ongeveer een week gewacht. Dit om het bloedvat te laten genezen. Het bloedstolsel wordt tijdens de operatie verwijderd. Bij te vlug opereren loop je het risico dat het oor weer volloopt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door