Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#798014
Afgelopen vrijdag had ik een heerlijk rustige dag. Lekker de hele dag alleen met mijn hondjes. Wat zo mooi begon is nogal hectisch geëindigd. Hafan is tijdens de wandeling gepakt door een hond. Die dook er met een noodvaart in en ik zag Hafan een meter de lucht in vliegen. Ik dacht meteen aan zijn rug. Daarmee loopt hij bij de chiropractor. Verder gebeurde nog niet eens zo veel, maar het resultaat was een gat in zijn dijbeen van 5 cm lang en tot 2 cm in de spier. Ik ben meteen naar de da gegaan. Die is 45 min. alleen met de wond bezig geweest. Alles bij elkaar is ze twee uur bezig geweest. Hafan moest volledig onder narcose. De eerste avond was heel beroerd. De volgende ochtend werd hij om een uur of 6 wakker en had heel veel pijn. Hij is helemaal beurs. Dan duurt het een eeuwigheid voordat de pijnstiller werkt. In de middag ging het heel goed en ben ik langs de plek gelopen waar het gebeurde. Hij is daar een soortelijke hond tegen gekomen en gedroeg zich heel normaal. Ik blij.
Vandaag gaat het een stuk minder. Er komt wondvocht uit en hij wil er in periodes aan likken. We kunnen hem geen moment alleen laten. Een kraag help niet omdat de wond zo ver achteraan zit. Ik overweeg om hem morgen een muilkorf om te doen. Een kap is zo lastig en we zijn inmiddels helemaal uitgeput van het zorgen en oppassen. Vrijdag zou ik een logé hond krijgen, maar als het zo doorgaat, moet ik die afzeggen. Hij heeft antibiotica en voor 3 dagen pijnstillers meegekregen. Ik geef hem ook nog traumeel, probiotica en visolie. Heeft er verder nog iemand tips om Hafan zo goed mogelijk hier doorheen te loodsen?
#798068
Je zou ipv die gehate kap Hafan een zgn opoeonderbroek aan kunnen trekken zodat je zelf even wat meer rust krijgt.
Met pijpjes bedoel ik ,te koop bij oa Zeeman.
Een legging oid zou ook kunnen.
Hij kan zodoende in elk geval niet in een onbewaakt moment even snel de wond vernaggelen door erin te likken of straks als het gaat jeuken eraan te bijten
Niet echt charmant geef ik toe maar bij onze hond werkte dat heel redelijk. Had ook zo de pest aan die kap nl en was ook in z,n dijbeen gebeten.
Voor de nachten is zo,n muilkorf natuurlijk een prima idee.

Ik hoop wel dat jouw da de wond goed nagekeken heeft op eventueel achtergebleven rotzooi.
Bij mijn hond leek het in eerste instantie goed te gaan totdat geruime tijd later een bobbel ontstond, daarna een behoorlijke fistel waar tijdens een operatie nog ,n ministukje tand werd gevonden.

Beterschap voor ,t arme beest....zijn beslist geen fijne ervaringen he?
#798134
Ik zou groene leem op de wond smeren, helpt heel snel, de littekenvorming wordt ook minimaal, en een muilkorfje om doen, wel even zorgen dat je vaak genoeg drinken geeft, en dat de muilkorf en goede is waarmee de hond kan hijgen etc, en dus geen snuitje (zo'n stoffen ding). Een lichtmetalen of plastic muilkorf is vaak voor de honden prettigste.
#798457
nee eignelijk heb ik geen tips, behalve de traumeel, probiotica en visolie die je al geeft.
Traumeel mag je bij zulke acute gevallen ook vaker geven hoor. Ik zou rustig 6 tot 8 keer per dag een dosis durven geven.


Sterkte ermee, het is niet niks hoor  :-\
#798532
Bedankt voor alle goede wensen. Gisteren was het echt afzien. We zijn bijna doorgedraaid. 's nachts kreeg ik gelukkig het heldere idee om Hafan een T shirt aan te doen. Voor wie hem niet kent: Hafan is een heel klein middenslag poedeltje van 9,4 kg en 39,5 cm. Een T Shirt is dan heel erg groot, maar ik had niets anders. Zijn staart stak uit het gat voor het hoofd. De achterpootjes door de korte mouwen en alles werd voor de borst bij elkaar geknoopt. Het was een enorme roze vlek. Een soort Barbapappa ;) Hij schuivelde af en toe als een roze amoebe naar een andere ligplek. Eest begon hij door het shirt heen te likken en daarna te mopperen omdat hij er niet bij kon. Maar het is vannacht heel goed gegaan. Wij hebben redelijk geslapen, de wond is droog en Hafan blijft er vandaag van af. Ik heb meteen een paar baby rompertjes met lange mouwen gekocht voor als de wond begint te jeuken. De muilkorf hou ik ook bij de hand.
De groene klei vind ik ook een goede tip.  Daar had ik nog niet aan gedacht.
Vandaag is de baas van de 'dader' langs geweest en die is verschoten van de rekening. We zijn 245 euro verder en dan moet er verder niets mis gaan  :o
#798539
petra-amsterdam schreef:
Ik hoop wel dat jouw da de wond goed nagekeken heeft op eventueel achtergebleven rotzooi.
Bij mijn hond leek het in eerste instantie goed te gaan totdat geruime tijd later een bobbel ontstond, daarna een behoorlijke fistel waar tijdens een operatie nog ,n ministukje tand werd gevonden.

Beterschap voor ,t arme beest....zijn beslist geen fijne ervaringen he?
Daar ben ik ook bang voor. Tot nu toe ziet de wond er heel mooi uit, maar hij is wel helemaal dicht gemaakt en voorlopig krijgt Hafan nog antibiotica. Ik vind het wel spannend of het ook goed blijft gaan als het antibioticum op is. De da heeft wel heel veel werk gemaakt van het schoonmaken van de wond. Er zat veel haar in en het heeft amper gebloed.
Ik ben een enorm watje als het mijn eigen honden betreft. Op het moment zelf kan ik heel goed handelen, maar de volgende ochtend zaten mijn nek en rug helemaal vast en ik heb hele moeilijke dromen. Hafan heeft vannacht gelukkig wel goed geslapen.
#798554
Bij zo'n grote wond hadden ze er eigenlijk een drain in moeten stoppen. Dan geneest het beter. Nu kun je niets anders doen dan afwachten.
Volgens mij doe je al alles wat mogelijk is.
Sterkte en een knuffel voor Hafan.
#798578
Hitam schreef: Bij zo'n grote wond hadden ze er eigenlijk een drain in moeten stoppen. Dan geneest het beter. Nu kun je niets anders doen dan afwachten.
Volgens mij doe je al alles wat mogelijk is.
Sterkte en een knuffel voor Hafan.
Ai,  :-\ Ik vond het al gek dat ze geen drain deed. Nu word ik helemaal bang... Ik vertrouw maar op Hafan's veerkracht en goede conditie.
De knuffel wordt doorgegeven.
#798585
Oeps...een iets kleiner hondje dan de mijne dus (Duitse Herder) en nee dan heb je weinig aan mijn opoetip.

En die drain die kreeg ik ook pas nadat die rotfistel ontstaan was en hij daaraan geopereerd werd......
Afwachten nu idd en ik hoop natuurlijk heel erg dat het bij Hafan allemaal met ,n sisser afloopt.
Nog even spannend dus....
Zou zomaar ook gewoon goed kunnen gaan toch? ;)
#798620
petra-amsterdam schreef: Oeps...een iets kleiner hondje dan de mijne dus (Duitse Herder) en nee dan heb je weinig aan mijn opoetip.
Ik had al een vermoeden dat jij een iets groter modelletje in je hoofd had. Maar ik heb rompertjes en een kinderbroekje gekocht.  Dat moet ook lukken.
En die drain die kreeg ik ook pas nadat die rotfistel ontstaan was en hij daaraan geopereerd werd......
Afwachten nu idd en ik hoop natuurlijk heel erg dat het bij Hafan allemaal met ,n sisser afloopt.
Nog even spannend dus....
Zou zomaar ook gewoon goed kunnen gaan toch? ;)
Ik vertrouw er op dat mijn Hafan fistelloos geneest. 8)
#798652
That,s the spirit!
Mijn Mup heeft gewoon pech gehad en was ook nog aan het revalideren van zijn heupoperatie.
Toch al geen sterke hond dus en bar weinig weerstand over na tig rotzooikuren :-\ Dat zal beslist meespelen.

Ik ben overigens inmiddels een grote fan geworden van de wondspray van Silverlinde.
Zitten essentiele olieen in zoals teatree, lavendel, Neem, geranium etc.
Ruikt ook nog heerlijk!

Succes en ,n knuf voor je Barbapapa 8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door