Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Decibels
#798658
bas rouge schreef: Ook ik kan bevestigen dat opzwellen echt niet hoeft. Mijn eerste eigen hond Bas is bezweken aan een torsie/dilatatie. Hij was niet opgezwollen, wel heel onrustig. Ik werd pas echt goed verontrust nadat hij de slokjes water die hij dronk direct teruggaf. Hij werd ca. een uur na het eten onrustig (brok) en kon duidelijk zijn draai niet vinden.

juist de opgezwollen maag is karakteristiek voor een maagtorsie. Tuurlijk kán het dat de maag niet opzet...maar dat zijn voor zover ik weet uitzonderingen. Een maagtorsie gebeurd bijna altijd na het eten en bij de vertering van voedsel worden gassen gevormd.
Door Erna
#798663
Decibels schreef: Een maagtorsie gebeurd bijna altijd na het eten en bij de vertering van voedsel worden gassen gevormd.
Dat is niet helemaal waar. De meeste torsie die ik ken zijn voorgekomen op een lege maag, uren na de maaltijd.

Bij onze eigen hond (3 keer een torsie) is het 1 keer pal na zijn eten gebeurd, hij had het laatste stukje net ingeslikt, 1 keer 2 uur na zijn eten en 1 keer op een volledig lege maag.

Nu dat ik meerdere torsies van zo dichtbij heb meegemaakt vermoed ik dat je in feite alle 'theorieeen' over torsies gevoeglijk aan de kant kan gooien. Iedere situatie is anders en tegenhouden kun je het niet. Wij hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen en toch kreeg hij de 2e en de 3e. Ik vermoed dat er bij honden die torsies krijgen meer aan de hand is dan  wij weten.
Door conleeuw
#798725
Kelly van mijn zus heeft het ook op een lege maag gehad, en geen opgezwolle buik, ik geloof dat wij al eerder een soortgelijke discussie hebben gehad.
De adviesen waren/zijn -  wisselend tussen, bak hoog zetten, juist bak niet hoog zetten, vaak kleine hoeveelheden, juist niet liever een grote maaltijd, niet rennen na een maaltijd (lijk mij vrij logisch??) en ook niet rennen kort voor een maaltijd. Niet té koud laten drinken (of eten natuurlijk)
Ik ken mensen die zich aan alle regeltjes houden, en nog gebeurt het. Ik heb besloten dat ik het maar een beetje los laat. Ok, tuurlijk laat ik Dot en Jazz niet als een dolle rennen met een bom volle maag van anderhalf kilo.... maar, al die andere dingen, ik kan mijzelf ook volledig gek maken en alleen maar zorgen lopen te maken, dan zie ik om iedere hoek en draai beren op de weg, dan mag mijn Dot en Jazz niets, en ik moet van alles en nog wat.
en zolang er niet een duidelijke "oorzaak" voor maagtorsie is, waardoor je preventief kan handelen, zal ik het maar los laten, wel mijn gezonden verstand gebruiken ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door