Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door magda
#80883
Was Bas een jonge hond?
Was de Demodex gegeneraliseerd?
Had hij veel of weinig mijten?
Ik doe net of ik er verstand van heb, dat heb ik heus niet,maar ik vraag dat omdat de vet zei dat hoe jonger hoe sneller je er van af kon komen.
En hij zei ook dat er vormen van Demodex waren die niet te genezen waren en dat het dan altijd terug zou komen en een gebed zonder eind en een gat in de portemonnaie.
Door magda
#80889
O ja hij zei ook dat Boffie's lichaam meevocht tegen die mijten en dat ze er misschien zelf op den duur vanzelf van af zou komen omdat ze volwassen aan het worden was en dan bouwt het lichaam in de regel afweer op tegen die mijt.
o ik hoop zo dat het werkt.
Was jij op de hoogte dat collies er aan dood aan zouden kunnen gaan?

groetjes magda
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#80900
Bas was 11-12 weken oud toen het geconstateerd werd, hij heeft hier tot ruim 2 jaar leeftijd last van gehad.

Daarna heb ik alle "rommel" weggegooid (de DA baalt want daar ging zijn 4e vakantie ;D) en ben in 1x overgegaan op vers. Sinds die tijd gaat het "goed". Ik ben ervan overtuigd dat wij zonder vers voer een hele zielige hond zouden hebben (ALS we hem nog zouden hebben want hij is er zo k.. aan toe geweest dat we gedacht hebben dat het op moest houden omdat dit geen leven was voor een (jonge) hond).

Bas had dan weer veel en dan weer weinig mijten; dat een DA geen mijt vind wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Bas is nu 3 jaar oud en heeft in het laatste jaar zo goed als geen last meer gehad van de demodex, MAAR.... het is iets wat ALTIJD (in ieder geval bij Bas) op de loer blijft liggen.

Het KAN idd zo zijn dat als ze het jong krijgen dat het dan "eenmalig" is en dat ze er overheen groeien maar dat hoeft dus niet. Wij hebben ook heeeeel vaak gedacht dat het weg was maar het geluk was van korte duur en dan kwam die mijt weer net zo hard terug.

Dus, tja, ehm, ik weet niet wat wijsheid is voor Boffie. Lees zoveel mogelijk hier op BP over dit onderwerp en denk na over het advies van je DA en doe dan wat je goed denkt.

Als het erg is met Boffie dan moet je waarschijnlijk even rigoreus te werk gaan. Maar goed, ik weet het ook niet, ik weet alleen wat voor Bas wel en niet gewerkt heeft (en ik heb heeeeeel veel uitgeprobeerd)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#80913
ja, dat was me bekend maar ik heb een Newfoundlander dus was dat punt voor mij niet van belang.

Tja, dat lijf zal vast wel een poging doen om die mijten de baas te worden maar kan het niet alleen! en heeft hulp nodig. Hulp met name in de vorm van een goede voeding en een continue hoog zien te houden van de weerstand.
Door qyan
#81162
magda schreef: Was Bas een jonge hond?
Was de Demodex gegeneraliseerd?
Had hij veel of weinig mijten?
Ik doe net of ik er verstand van heb, dat heb ik heus niet,maar ik vraag dat omdat de vet zei dat hoe jonger hoe sneller je er van af kon komen.
En hij zei ook dat er vormen van Demodex waren die niet te genezen waren en dat het dan altijd terug zou komen en een gebed zonder eind en een gat in de portemonnaie.
hoi magda,
qyan was ook 11 weken en waarschijnlijk nog jonger ;) toen de demodex er was.
ook de DA vertelde mij dat het bij pups eenmalig was hoor.
vergeet het maar >:( met die kl.te mijt weet je het gewoon nooit en ga wat dat betreft dus niet op je DA af.
je weet niet in hoeverre boffie haar weerstand als ze eenmaal genezen bestand is tegen die mijt.
wat ik dus wil zeggen: hang niet te veel aan het oordeel van de dierenarts.
de meeste honden hebben het 1x en nooit meer.
maar indien gegeneraliseerd en dus de ergste vorm inclusief open wonden, puisten, abcessen , etc, die is waarschijnlijk voor het leven.
ik hoop dat het bij qyan nooit meer terug komt, of dat ie ooit echt weer pijnstillers of andere medicijnen nodig heeft, waardoor het ook weer de kop op steekt.
maar ik vertrouw die beesten niet hoor ;D >:( voor geen cent ;)

maar hoop voor jou en boffie uiteraard dat het eenmalig is en dat ze er maar snel van verlost is :-*
Door magda
#81430
Bahhhh!!!!
Kan het nou nooit eens leuk zijn?????
Wat heb ik eigenlijk te klagen, als ik naar Qyan kijk en Bas en de hond van Tieneke etc etc,dan kan ik maar beter mijn kop houden.
Waarom zijn die vets niet te vertrouwen( het is gewoon internationaal!)
Ik heb die DA dus tegen beter weten en heel veel afraden in ,toch opgebeld.
Hij was een beetje beledigd dat ik hem niet vertrouwde.
En hij was inderdaad op de hoogte van de Collies,maar dat had niks met mijn hond te maken die was geen collie.
En trouwens ik wilde, volgens hem het goedkopere middel en dan moest ik niet zeuren.
Ik wilde helemaal niet het goedkopere middel, ik wilde een alternatief voor dat spul wat je in moet wassen omdat ik dacht dat die puisten gevoelig waren.
Natuurlijk heb ik het geld niet op de rug groeien dus kwam dat goed uit. Trouwens 53€ is heus niet zo goedkoop + consult DA.
Iedereen, iedereen om me heen zegt dat ik dat spul moet gebruiken( zonde van al dat geld) je m'en fou
als het er op aankomt. Maar nu durf ik het niet meer.
Nu heb ik 73€ in twee giftflessjes zitten en kies ik maar voor ...ik weet het niet.
Ik heb Boffie met een dure mensenchampoo gewassen en toen dat spul wat je in moet wassen op haar natte vacht gesmeerd. Verder heb ik aan mijn buurvrouw navraag gedaan naar de moeder van Bof .
Boffie schijnt als 2 druppels water op haar moeder te lijken dus is de colliekant ver te zoeken.

Zou Hitam geen advies kunnen geven, of in elk geval haar mening? ::)

magda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#81437
Jawel, dat kan wel, ik volg de discussie wel.
Het belangrijkste is een goede weerstand door een goede voeding, daar ben je al mee bezig. Het kan zijn dat het dan overgaat maar soms heb je extra hulp nodig.
Als ze weinig mijten heeft is het dan wel demodex of kan er ook nog iets anders meespelen. Gisten? Stinkt ze erg?
Als het niet over gaat zou ik toch met Ectodex gaan wassen.

Andere dingen die je kunt doen: ontgiften, met tea tree shampo wassen, een homeopathisch middel gebruiken.
Door magda
#81487
Hitam schreef: Jawel, dat kan wel, ik volg de discussie wel.
Het belangrijkste is een goede weerstand door een goede voeding, daar ben je al mee bezig. Het kan zijn dat het dan overgaat maar soms heb je extra hulp nodig.
Als ze weinig mijten heeft is het dan wel demodex of kan er ook nog iets anders meespelen. Gisten? Stinkt ze erg?
Als het niet over gaat zou ik toch met Ectodex gaan wassen.

Andere dingen die je kunt doen: ontgiften, met tea tree shampo wassen, een homeopathisch middel gebruiken.
Bedankt Hitam ze stinkt soms vreselijk, een zure pénetrante lucht die binnen zeer korte tijd de huiskamer vult.(Om je rot te schamen als er iemand langs komt) Maar soms stinkt ze ook niet en dan stinkt ze ook echt niet, het kan van de ene op de andere dag verschillen.
Ik heb haar dus vandaag met ectodex ingewassen.
Eerst een gewone champoo en daarna dat spul wat ik nooit wilde gebruiken. Ik dacht van de twee slechten is deze dan even de minst slechte.
Ja en ik geef haar goed voedsel zelf samengesteld en tot mijn grote trots is ze twee kilo aangekomen,maar ze is toch nog een frèle hond En nu ik haar dus gewassen heb zie ik hoeveel nesthaartjes ze nog heeft, nou ja die indruk wekt het.
Heel erg bedankt Hitam voel me een stuk geruster nu ik weet dat je het volgt.
Door magda
#82189
Stel dat Boffie niet alleen demodex heeft maar ook weet ik veel, schimmel, kan ik haar haar dan biergist geven of is dat nou juist niet goed?

Sinds ik met ectodex gewassen heb heeft Bof ,lijkt wel ,vééél meer jeuk en ik zie boven op haar koppie bloedkorsten zitten.
Is het een bijverschijnsel?

Ook minder speels, niet zo in haar hum.
Heeft iemand enig idee?

groetjes Magda
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#82224
Ectodex had voor Bas de bijwerking dat hij daar erg lamlendig en sloom van werd.

Naar mijn weten moet je bij schimmels juist geen gist gebruiken maar ik kan het fout hebben.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#82787
Dan reageert ze dus niet goed op de Ectodex. Ik zou haar niet meer daarmee wassen. Veel honden reageren met een allergische reactie. Dat maakt het alleen maar erger. Wat was dat andere middel dat je ook had?

Heb je haar wel eens gewassen met tea tree shampoo?

Biergist werkt niet goed bij schimmels. Vitamine B wel. Dat zit ook veel in orgaanvlees als niertjes en lever.
Door magda
#82868
O help ik heb haar net een paar uur geleden weer gewassen met dat spul :o
Ze vindt het ook verschrikkelijk als ik haar was. En bovendien had ik in de bieb gelezen dat één van de bijwerkingen bij sommige honden slechte eetlust kan zijn! En toen dacht ik al als Bof nou niet meer goed eet dan kan ik wel fluiten met de goede voeding en is de laatste staat erger dan de eerste.
Ik dacht ook, terwijl ik haar aan het deppen was, dat die reacties
( want ze heeft nu opeens ook een ronde bruine plek op haar wang,als je dat zo kan noemen)
mischien het gevolg waren van stress i v m het meenemen naar de dierenarts?
Maar ik was van plan om aan Yvonne te vragen in welke staat Bas was toen ze ophield met alles behalve versvlees e d .



Maar nu ik Hitams post heb ben ik daar heel blij mee.

Ok we zijn weer bij af en we gaan door naar de kalverenstraat. Ik probeer aan shampoo te komen.
maar ik heb er een hard hoofd in hier.

Weet iemand niet een winkel in Veenendaal waar zoiets te krijgen valt?
Mijn broer komt volgende week en dan kan ik i,als ik hier niks kan krijgen het hem laten meenemen.

Toch graag een antwoord van Yvonne graag als je het toevallig leest.

Groetjes magda
Door magda
#82882
Hitam schreef: Dan reageert ze dus niet goed op de Ectodex. Ik zou haar niet meer daarmee wassen. Veel honden reageren met een allergische reactie. Dat maakt het alleen maar erger. Wat was dat andere middel dat je ook had?

Heb je haar wel eens gewassen met tea tree shampoo?

Biergist werkt niet goed bij schimmels. Vitamine B wel. Dat zit ook veel in orgaanvlees als niertjes en lever.
Dat ander middel was IVOMEC ivermectine 1g
Glycérol formal 40ml +propylène glycol qsp 100ml

En niertjes en hart en lever lust mevrouw niet.
moeilijk hoor.
Door qyan
#82906
magda, je kan boffie ook met een minder sterke oplossing van ectodex wassen!
de eigenlijke dosering is geloof ik 1 ml op 1 liter water, maar voor qyan mochten wij dus de dosering halveren omdat ie er ook last van had.
voor qyan hadden we dus 0,5 ml op 1 liter water.
zolang qyan open plekken had waste we hem dus niet helemaal, maar hebben we die plekken eerst behandeld met calendula en teetrea.
toen die plekken genezen waren zijn we qyan pas gaan wassen.
ook qyan vond het verre van prettig, die ging als hij de douche uit kwam heel hard rondjes rennen en springen en bijten.
af en toe dacht ik dat die mijten dan heel hard over zijn lichaam gingen rennen. (moeilijk uit te leggen wat ik bedoel)

dus je zou eventueel kunnen proberen om de dosering te halveren en kijken wat dat doet, maar blijft de reactie hetzelfde zou ik ermee stoppen.
je zou dan buiten de ivermectine ook nog kunnen vragen naar het middel tactic. wordt hier ook voor geschreven voor honden die allergisch reageren op ectodex.

succes en hoop dat je snel een oplossing vindt voor boffie en jullie nu ook eens een keer echt van elkaar kunnen gaan genieten (zonder die vervelnde kl.te mijten) :-*
Door magda
#82926
Hi Wendy
Boffie kijkt me de hele tijd, sinds ik haar gewassen heb, angstig aan. Het arme beest weet niet meer hoe ze het heeft. Ze ligt op het kussen van Koos en ze komt er niet meer van af , maar ik zie haar oogjes op en neer schieten .Lekker dutten is er voor haar niet bij ze moet mij in de gaten houden. :o
Als ik het nog meer verdun gaan die mijten er dan wel dood aan?
Soms worden vlooien ook immuun voor insectiside.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door