Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door "inge"
#785572
Richa heeft een heel vies gebit,vol met tandsteen. Ze gaat steeds meer uit haar bek ruiken. Ik heb al veel geprobeert,van poetsen tot speciale mondspray. Maar dat helpt allemaal niet genoeg. Eigenlijk zou ik het onder narcose bij de DA moeten laten reinigen. Maar de vraag is: durf ik dat aan? Ze is elf jaar en ik vind het nogal eng eigenlijk......
Door Jolly
#785575
Richa zelf met een krabbertje onderhanden nemen, zou dat lukken?

Ik zelf ben niet zo'n voorstander van ouder honden onder narcose te brengen.
Door Decibels
#785599
[quote=""inge""]
Richa heeft een heel vies gebit,vol met tandsteen. Ze gaat steeds meer uit haar bek ruiken. Ik heb al veel geprobeert,van poetsen tot speciale mondspray. Maar dat helpt allemaal niet genoeg. Eigenlijk zou ik het onder narcose bij de DA moeten laten reinigen. Maar de vraag is: durf ik dat aan? Ze is elf jaar en ik vind het nogal eng eigenlijk......
[/quote]

Als je wel besluit om het onder narcose te laten doen zou ik bij een hond op die leeftijd eerst bloedwaardes van lever en nieren checken. Onze Seline (ook 11 jr) is afgelopen december onder narcose geweest om een bultje te laten verwijderen...een 'routine-ingreep'....maar we hadden haar bijna verloren, omdat de narcose de laatste druppel voor haar nieren was. Er was nooit en te nimmer ook maar iets wat erop leek dat haar nieren niet goed functioneerden...ze staat sindsdien op nierdieet en het gaat goed met haar...voor zover je dat van een nierpatientje kan zeggen.

gr Marijke
Door conleeuw
#785600
toen Bess heel oud werd stonk ze ook behoorlijk uit haar bek, maar er was geen haar op mijn hoofd die er nog aan dacht om haar onder narcose te laten brengen om het schoon te maken, we hebben zo goed en kwaad als het kon zelf schoon proberen te houden, maar aangezien Bess daar niet van gediend was en nog flijmscherpe hoektanden had die zij niet schroomden om in te zetten als ze angstig was werd het niet zo'n bijzondere success. Bess was een jaar of 13-14, ik weet niet of ik het op 11 ook had geweigerd, maar ik vondt het erg moeilijk.... ik kan jou niet echt helpen, en wens jou wijsheid in deze ;)
Door Femke
#785607
ik heb bij Dumuchi een krabbertje besteld (havikssnavel krabbertje) en daar doe ik het gebit van de honden mee.
Toen ik begon had Loebas heel veel tandsteen maar door kleine stukjes tegelijk te doen heb ik ze toch helemaal schoon gekregen.
Ontstoken randjes tandvlees dep ik met een watje met waterstofperoxide.Zo kan ik het zelf redelijk onder controle houden.

Loebas is al eens gereinigd toen hij toch voor iets anders onder narcose moest, maar zijn tanden waren in no-time weer vies, ondanks dat er geen brok te vinden is hier in huis.

ik zou zo'n oude hond nooit onder narcose brengen voor zoiets.
Door roefus
#785630
Als Richa zelf geen problemen heeft met haar gebit (pijn, bedoel ik), dan zou ik niet voor 'n narcose kiezen.
Door Decibels
#785667
bacterieën vanuit een smerig rottend gebit kunnen de oorzaak zijn van ontstekingen elders in het lichaam. Nier en hartklep-ontstekingen b.v

gr Marijke
Door tieneke
#785856
Ik zou nooit van mijn leven het risico durven nemen bij zo'n ouwetje en zeker als ze geen last heeft.
Een Da kan nooit iets garanderen ,een narcose is en blijft een risico.
Door Minna
#785863
Papu hier is 12 en heeft nu een mooie schone gebit die niet meer stinkt (was met brokken echt erg... :yucky:
Maar ze heeft wel een gebroken hoektand. Zolang ze daar geen probleem mee heeft laat ik het maar zo, maar als ze echt pijn eraan krijgt dan moet het eruit...Ik heb een reu gehad met erg vies gebit en hij is er toen wel aan geholpen op 12-jarige leeftijd, maar wel met gasnarcose en hartbewaking, was dus een dure grap...maar als je niet anders kan, en het is natuurlijk wel een risico maar soms verbetert een toestand van zo'n hond echt drastisch. Kennis van ons heeft ook bij een 14 jarige hond de gebit laten saneren (is heel wat uitgetrokken etc) en dat beessie leefde helemaal op, ze kan eten zonder onprettige gevoel en zo. Maar idd als je hond helemaal geen last van heeft...moeilijk hoor. En wat ook van belang is is hoe reageert je hond op narcose. Ik heb bvb ruwharige hollanders, nou die moet je een dubbele dosis geven voordat ze slapen en zijn ook heel snel weer bij en helder, terwijl het met langharen een ellende is vaak, ze blijven een hele poos suf en misselijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door