Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#786727
oww Ine, niet doen.
Niet je blind gaan staren op eventuele symtomen.
Echte grote veranderingen zou je kunnen bijhouden, maar wacht nou eerst het onderzoek af.

al weet ik dat dit heel moeilijk is, wachten ;) :-*
Door conleeuw
#786743
Ine, Dot werd ook iets rustiger en ging uitvallen naar andere honden toen ze een beetje volwassen werd, dat hoef echt nog niets te zijn, maar ik begrijp dat je nu even overal beren zie. Niet toegeven aan die gedachten, gewoon eerst uitzoeken, en pas als het echt zo is, dan is het zo, je nu erom druk maken verandert niets aan de situatie ;) het is ook nog lang niet zeker dat het zo is..... (ik weet, makkelijk gezegd :-\ maar toch goed bedoeld hoor)  :-* :-*
Door Sella
#786747
Ine meis, ze worden idd ook rustiger met volwassen worden. Ook ik twijfelde heel erg omdat mijn kerel ook ziek is he. Toch de nestgenootjes werden met anderhalf ook rustiger. Dat was dan weer een geruststelling.
Het is gewoon erg irritant met koperstapeling omdat het in het begin zo sluipend gaat. Pas als er een kritische hoeveelheid is bereikt dan zie je echt duidelijke symptomen, die ook op andere dingen kunnen duiden. Vandaar dat de diagnose vaak erg laat gesteld wordt.
Het is natuurlijk ook een pittige tante, mijn vorige teefje was ook een pittige mevroi en die ging ook toen ze volwassen werd uitvallen naar andere honden.
En pa heeft toch ook pas veel later echt duidelijke symptomen gekregen? Het duurt nog zo lang he september.
Als je het niet vertrouwd kan je eens vragen tijdens het overleg maandag of het zinvol is nu bloed te prikken om jezelf gerust te stellen dat er hopelijk nog geen dramatische dingen aan de gang zijn?
Sterkte :-*
Door roefus
#786926
Ine schreef: Klopt, maandag ga ik me erin storten. Ben net terug van een trouwerij en zondag heb ik een show.
Ega ziet bepaald gedrag van Tilly, wat Guus ook had, toen hij net ziek was. Guus had een leverafwijking, maar niet dezelfde als de vader van Tilly.
Ik verklaarde hem even voor gek, maar het is wel waar :-\
Tilly was altijd een gezellige sociale hond, maar de laatste maanden wilde ze nog weleens uitvliegen naar vreemde honden. Ze is ook beduidend rustiger dan eerst.
Het vreemde rondjes draaien en graven, dat zien we gelukkig niet.
Maar goed, dit is dus jezelf gekmaken, want dat uitvliegen kan ze afgekeken hebben en dat rustige kan ook haar leeftijd zijn, toch? :-\
Denk inderdaad dat de angst ervoor je grootste vijand is.
En dan ga je meteen alles met elkaar in verband brengen.
Terwijl jijzelf natuurlijk ook als geen ander weet dat ze zo met anderhalf jaar toch wel eens raar uit de band kunnen springen en ook vaak wat rustiger worden.
Maak jezelf niet gek meid  :-*
Door Minna
#787653
Wel een late reactie maar welgemaand; heel veel sterkte en we duimen dat het bij haar niet leidt tot problemen met haar gezondheid...
is het niet mogelijk om een bloedproef laten bekijken als een soort voorproefje? Dan weet je misschien al voor september wat van waardes koper ze in zich heeft, tenminste, denk ik dat dat moet kunnen, misschien overleggen met je DA? Dat onzekerheid en agst lijkt mij ook ergste... :(
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#787683
och jeetje... ik lees het nu pas.

Ik kan je ook niet adviseren want ik ken het helemaal niet. Het enige wat ik wel weet is dat je inderdaad zoveel mogelijk info moet verzamelen en dan voor jezelf een plan trekken (helaas is het met veel dingen nog zo "zo veel mensen, zo veel meningen").

En voor wat betreft Tilly.... inderdaad ga nu geen beren zien maar als je echt bezorgd bent geworden dan ga je toch bloed af nemen (tenminste als dat de eenvoudigste manier is om een idee te krijgen?).
Door Ine
#836078
Even klein updateje.
Op 1 of 8 november gaat Tilly naar Utrecht voor een leverbiopt. Het hele nest gaat (5) en ook de vader.
Helaas is het contact met de fokster er nauwelijks. Alles wordt bij het voorbij lopen even gemeld.  :-\
Tilly heeft wel een paar kleine gedraginkjes, die Guus destijds ook had, maar dat wijst niet direct op een leverafwijking.
Soms kan ze rondjes draaien achter haar staart aan ;)
Verder is het een plaaggeest en ondeugd, die er niet voor terugdeinst om even op de tafel te springen om kattenbakjes leeg te eten en/of om even de visite af te likken, die hier over een pup komen praten :o :-[
Deze mensen zullen wel gedacht hebben, "wat een huishouden" ::)
Door karin2
#836081
ik lees het nu pas  :o op één of andere manier heb ik dit topic helemaal over het hoofd gezien  ,terwijl de titel toch direct mijn aandacht trekt (nu wel ja  ::):-[

ik moet ff nog de hiervoor gegeven links nog eens goed doorlezen , maar kan het zijn dat het zoiets is als ijzeropstapeling bij mensen ?  :-\  ( zoals gezegd ik moet nog de links lezen )
bij mensen komt dit dus ook tamelijk vaak voor (vooral bij mannen ,waarom zal je zo dadelijk begrijpen  ;))
dit was tot voor kort redelijk onbekend bij huisartsen , nu letten ze er meer op .

symptomen zijn : vermoeidheid, lusteloosheid ...

wat het nog erger maakt is dat vermoeidheid vaak ivm een TEKORT aan ijzer word geassosieerd en dit dus net het tegenovergestelde is ,waardoor vaak zonder bloedonderzoek ijzerpillen worden voorgeschreven wat de kwaal dus nog erger maakt  :-X

het ijzer stapelt zich dus op in ingewanden waaronder de lever en  gewrichtsklachten ,schade aan de ingewanden ed dergelijke kan krijgen  :(

als dit echter tijdig word vastgesteld is de remedie supereenvoudig : middeleeuwse aderlatingen  :P
mijn vader heeft dit en moest dus regelmatig naar de kliniek om bloed te laten af tappen (in het begin elke week ,daarna word naargelang de metingen in het bloed het afgebouwd ,opvolgingen en bloedafnames blijven echter altijd noodzakelijk .

maar nogmaals ik moet de linken nog lezen en weet dus nog niet zeker of dit vergelijkbaar is  :-\
(ga ditr nu direct doen  ;))

ik hoop zo voor jou dat Tilly gezond blijft en vind dit zéér oneerlijk dat dit jou nu weer overkomt  >:(
jij bent de éérste labradorfokker die ik tegenkom die normale Labs fokt ! (in mijn ogen dan  ;))
sterkte met het wachten op de uitslag  :-*
Door karin2
#836107
hm ijzerstapeling schijnt ook bij honden voor te komen ,ik vind allen het artikel niet op de desbetreffende weblog (een andere link dan hierboven vermeld .
maar ik blijf zoeken ;)
Door Ine
#836168
karin2 schreef: hier nog ff een link over hemochromatose bij mensen (misschien niet hélemaal vergelijkbaar ,maar er zijn toch punten die overeenkomen (o.a ook erfelijk en afwijkende leverwaarden )http://www.hemochromatose.nl/
Je hebt me wel een link gegeven, die ik eens aan mijn man door zal geven ;)
Door Sella
#836180
Ik hoop toch zo dat de test geen erge dingen voor het grietje aan het licht brengt.
Het kwikzilverige karakter van Tilly had ik al in 1 blik door toen ik voor het eerst haar ogen zag op een puppenfoto :D
Daardoor viel ik als een blok voor haar.
Heel veel sterkte met het aftellen tot de punctie en daarna tot de uitslag.
Geef haar maar een dikke knuffel. En voor jezelf ook als oppepper :-*
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#836237
Ik ga heel hard duimen dat Tilly gewoon helemaal gezond is Ine. :-*
Sterkte nog met afwachten en maak je niet gek he meis. ;)
Wel jammer dat er weinig contact is met de fokker.
En dat Tilly een ondeugd is, daar geloof ik helemaal niks van. :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door