Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#79728
Hoi Tess, als uit het bloedonderzoek blijkt dat het een autoimmuunziekte was, dan was het dus geen rattengif. Deze autoimmuunziekte heet AITP (auto immuun trombocytopenie). Dat wil zeggen dat het afweersysteem van je hond antilichamen heeft gemaakt tegen zijn eigen bloedplaatjes. Deze zijn nodig voor de bloedstolling. Vaak gaat het samen met afbraak van de rode bloedcellen maar dat hoeft niet.
Wanneer was je hond voor het laatst geënt?

In principe werkt prednison tegen de afbraak van de trombocyten maar het slaat niet altijd aan en soms slaat het te laat aan.

Bij rattengif werkt vitamine K ook niet altijd goed. Afhankelijk hoeveel hij binnen heeft gekregen. Het duurt heel lang voordat de vit K werkt en tot die tijd kun je niets doen. Als hij dan verbloed kun je dus niets.
Door Joop
#79807
meesmerel1 schreef: Hoi Tess,

mijn ouders hebben iets dergelijks meegemaakt. Nu iets meer dan een jaar geleden besloten zij dat Merlijn, hun jongste hond, gecastreerd moest worden omdat hij steeds op zoek ging naar teefjes en dit een gevaarlijk gebeuren was op het platteland van Frankrijk. Op oudejaarsdag brachten zij de hond naar de dierenarts die de operatie verrichtte. Mijn ouders konden de hond vrij snel ophalen. De dierenarts zei dat de hond nog niet helemaal uit de narcose was omdat er wat complicaties waren geweest (een bloeding), maar dat mijn ouders zich geen zorgen hoefden te maken. Thuisgekomen wilde Merlijn maar niet echt goed wakker worden en zwol zijn buik op. Op een gegeven moment begon hij moeilijk te ademen en zijn ze als gekken naar de dierenarts teruggereden (15 km verderop). Helaas was Merlijn bij aankomst al overleden. Uit sectie bleek dat hij een inwendige bloeding had gehad en de dokter kon zien dat zijn bloed absoluut niet wilde stollen. Hij dacht zelf eerst aan leukemie. Bloedstalen zijn toen naar een laboratorium gestuurd en daaruit bleek dat er erg veel rattengif in zijn bloed zat.

Het is voor ons nog steeds een raadsel hoe hij hier aan heeft kunnen komen omdat hij de laatste weken alleen maar aan de riem uitgeweest was. Het is voor ons nog niet geheel duidelijk of de dierenarts een fout gemaakt heeft of dat de hond echt vergiftigd was. In het laatste geval heeft het rattengif dus al behoorlijke tijd in zijn bloed gezeten. Hij was er wel een hond voor om rattengif te eten, hij at nl. alles... Een ding is zeker, het is erg droevig om je hond op een dergelijke manier te verliezen. Merlijn was nog maar 1 jaar oud.

Sterkte bij de verwerking van het verlies van je hond!

Groetjes,

Marije
Hallo Marije,

Hartelijk dank voor je reactie!
Ja e ervaringen van je ouders lijken inderdaad precies op de vergiftiging van mijn hond Tess. Een bevestiging van mijn vermoedens.

Hartelijke groeten,
Tess

Barfplaats wordt gesponsord door