Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#777767
Lupa schreef: nou vreet ik dus mijn hoed op ::)
Ik zou het zelf ook niet doen. Maar Kuma's ouders hebben beiden nbw die grenzen aan de 40 (weet  t niet meer precies) en op 1 broer na die mbw 26 heeft de rest van het nest ook en alle andere nesten die de moeder heeft voort gebracht hebben ook allemaal hoge nbw. Waar 't door komt...Niemand die het weet. Maar de aansluiting is goed en ze heeft geen botafwijking (wat overigens veel ernstiger is dan een tikkie ondiepe heupen). Honden met een botafwijking, die krijgen nl wel geheid last.
Door Helen
#777769
crutz schreef: 26...
en later (half jaar later) laten pennhippen voordat ik haar voor de fok inzette
kwam daar perfect uit....behoorde tot de beste van het ras qua heupen...
Maar meten ze anders. Daar meten ze hoe stevig de kop in de kom ligt. Het neemt niet weg dat de hond dus ook soort van ondiepe kommen heeft.
Door Erna
#777772
Helen schreef: Honden met een botafwijking, die krijgen nl wel geheid last.
Onzin......waar baseer je dat op?? Ik ken talloze honden met botafwijking 1 die never nooit last hebben gehad.
Door crutz
#777781
Helen schreef: Maar meten ze anders. Daar meten ze hoe stevig de kop in de kom ligt. Het neemt niet weg dat de hond dus ook soort van ondiepe kommen heeft.
van de ondiepte was dus volgens de DA die de nieuwe foto's maakte weinig te zien en na ze naast de oude FCI beoordeelde foto's te leggen waren die laatste scheef gemaakt, dus mss laat ik haar wel eens over rontgenen, maar weet zelf voorlopig (zeker na t voorrontgenen van haar jonge honden) wel genoeg, want die zijn mooi diep...
Door crutz
#777798
Lupa schreef: citaat =Honden met een te lage Norbergwaarde hebben dus ondiepe heupkommen en/of een slechte aansluiting van de gewrichtsdelen


er klopt iets niet :-\
dat zal best, maar ik heb alle foto's thuis en ook alle uitslagen
en dus idd bij mijn teef een NBW 26, maar ook een pennhip uitslag waarbij ze in het 99ste percentiel valt...oftewel veel beter kan niet...
Door Helen
#777869
crutz schreef: dat zal best, maar ik heb alle foto's thuis en ook alle uitslagen
en dus idd bij mijn teef een NBW 26, maar ook een pennhip uitslag waarbij ze in het 99ste percentiel valt...oftewel veel beter kan niet...
Kuma is te vroeg gerontgend (13 maanden). Op de foto's was nog te zien dat ze groeide. Daarna is ze idd ook nog een heel stuk de hoogte in gegaan. Maar goed, we hadden betaald etc dus we hebben die foto's uiteindelijk op laten sturen. Eigenlijk zou zij ook opnieuw gerontgend moeten worden, want op 9 maanden is ze voorgerontgend en zijn haar heupen door een orthopeed officieus beoordeeld en was de nbw over de 30. Dus tja, wie zal het zeggen. We hebben geen zin om het nog een keer te laten doen. Haar heupen zien er verder prefect uit. Dus we hebben er geen reden toe.
Onze volgende hond laten we ook penn-hippen en niet meer regulier rontgenen. Daar heb je meer aan.
Door Minna
#777879
Mijn Pinkki heeft uitslag A en nordbergwaarde van 38 dus helemaal goed, maar mijn eerste hollander had dus E heupen, en deed gewoon tot haar 10e behendigheidswedstrijden, nooit nergens geen last van. Toen begon haar spiermassa af te nemen en zag je enigszins aarzeling met afzetten en zijn we gestopt met wedstrijden, ze mocht wel nog op de training tunnels e.a minder zware toestellen doen. Ze is 12 geworden en denk in het totaal 5 pijnstillers in haar leven geslikt. Als een hond last krijgt van heupen ligt ook veel aan de bespiering en gewicht. Bvb bij de behendigheid ben ik minder voorzichtig met Hd honden dan met dikke honden. ED vind ik wel heel erg. Ik zou zekers niet schrikken van mindere noordberg als er geen botafwijkingen bij zitten. Wat van beoordeling had je bij de 26er?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777888
crutz schreef: net binnen
de uitslag van Plato
HD A met botafwijking 0 en NBW 23

lijkt me toch heel netjes voor een corgi ;)
Oké, omdat jij het zegt...netjes voor een Corgi.

Zelf was ik denk ik heel hard gaan huilen :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777895
Helen schreef: Ik zou het zelf ook niet doen. Maar Kuma's ouders hebben beiden nbw die grenzen aan de 40 (weet  t niet meer precies) en op 1 broer na die mbw 26 heeft de rest van het nest ook en alle andere nesten die de moeder heeft voort gebracht hebben ook allemaal hoge nbw. Waar 't door komt...Niemand die het weet. Maar de aansluiting is goed en ze heeft geen botafwijking (wat overigens veel ernstiger is dan een tikkie ondiepe heupen). Honden met een botafwijking, die krijgen nl wel geheid last.
Lekker zwart/wit zeg..... als ik toch foto's naast elkaar leg van heupen met lage NBW en heupen met botafwijking 1 dan zie ik nog wel wat de beste papieren zijn. En volgens mijn  heupenrontgende DA is een botafwijking 1 weinig om je druk om te maken, maar is een A krijgen met een erg lage Norbergwaarde op geen enkele manier recht te praten. En dan vooral omdat men dan zeer neerbuigend gaan doen over honden met B heupen, terwijl een A NBW 20 helemaal geen knip voor de neus waard is.

Ik zal even tegen mijn oudste teef gaan zeggen dat ze even last moet gaan krijgen, omdat ze anders buiten het boekje valt ;D.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777924
Minna schreef: Mijn Pinkki heeft uitslag A en nordbergwaarde van 38 dus helemaal goed, maar mijn eerste hollander had dus E heupen, en deed gewoon tot haar 10e behendigheidswedstrijden, nooit nergens geen last van. Toen begon haar spiermassa af te nemen en zag je enigszins aarzeling met afzetten en zijn we gestopt met wedstrijden, ze mocht wel nog op de training tunnels e.a minder zware toestellen doen. Ze is 12 geworden en denk in het totaal 5 pijnstillers in haar leven geslikt. Als een hond last krijgt van heupen ligt ook veel aan de bespiering en gewicht. Bvb bij de behendigheid ben ik minder voorzichtig met Hd honden dan met dikke honden. ED vind ik wel heel erg. Ik zou zekers niet schrikken van mindere noordberg als er geen botafwijkingen bij zitten. Wat van beoordeling had je bij de 26er?
Je hoeft er ook niet meteen van in de stress te schieten, vooral niet als het toch niet om een dier gaat wat voor de fok ingezet gaat worden. Maar feit is dat het GWW zelf altijd de stelling heeft gehad dat de som der norbergwaarde tussen de 30 of 40 moest zijn en dat je bij een lager som op een slechtere uitslag moest rekenen. Dan is het wel raar te noemen dat bij de nieuwe beoordelingen de norbergwaarden helemaal niet meer belangrijk lijken te zijn en je zelfs met een 16 nog een A kunt krijgen. Je praat dan wel bijna altijd over fokdieren, dus dan kun je wel nagaan dat dat een slechte ontwikkeling is in het terugdringen van HD binnen bepaalde rassen.
Door Lizzy
#777928
Angelique schreef: Je hoeft er ook niet meteen van in de stress te schieten, vooral niet als het toch niet om een dier gaat wat voor de fok ingezet gaat worden. Maar feit is dat het GWW zelf altijd de stelling heeft gehad dat de som der norbergwaarde tussen de 30 of 40 moest zijn en dat je bij een lager som op een slechtere uitslag moest rekenen. Dan is het wel raar te noemen dat bij de nieuwe beoordelingen de norbergwaarden helemaal niet meer belangrijk lijken te zijn en je zelfs met een 16 nog een A kunt krijgen. Je praat dan wel bijna altijd over fokdieren, dus dan kun je wel nagaan dat dat een slechte ontwikkeling is in het terugdringen van HD binnen bepaalde rassen.
Hier ben ik het nou eens helemaal mee eens. Kunnen ze bij de rasverenigingen niet een (naast HD A, B, etc) minimale NBW instellen? Laatst zag ik een nestje gefokt met een teef die had HD A, NBW 13. Lekker... En de pupkopers maar denken "Mmmm, HD A, helemaal snorretje". OK, kun je verlangen dat de pupkopers naar de NBW vragen, maar laten we eerlijk wezen : veel pupkopers zijn nog onbenullen en het is al een wonder dat ze bij een "rasvereniging fokker" terecht komen. Toch?
Door Minna
#777947
Weet je wat leuk is? Bij de nederlandse rasvereniging voor hollandse herders hoef je de hond eens niet laten rontgenen... >:( Als je gewoon blijft zeggen "het is geen probleem, we hebben geen probleem"...dan is het goed.
Daarom komt mijn volgende hollandse herder (ooit, eerst mag mijn vriend een mecheltje  ;D) weer uit Finland, daar moet je de heupen, de rug en ellebogen laten onderzoeken en ook nog ogen laten testen, en de honden meten of gedragstest doen (en slagen) of een werkhondendiploma hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777966
Minna schreef: Weet je wat leuk is? Bij de nederlandse rasvereniging voor hollandse herders hoef je de hond eens niet laten rontgenen... >:( Als je gewoon blijft zeggen "het is geen probleem, we hebben geen probleem"...dan is het goed.
Daarom komt mijn volgende hollandse herder (ooit, eerst mag mijn vriend een mecheltje  ;D) weer uit Finland, daar moet je de heupen, de rug en ellebogen laten onderzoeken en ook nog ogen laten testen, en de honden meten of gedragstest doen (en slagen) of een werkhondendiploma hebben.
Geef je groot gelijk dat je dan je honden ergens anders vandaan haalt.  Geen probleem zegt niks, ik had ook net als jij een Optima formahond en die is er vrolijk bijna 16 mee geworden. De vraag is alleen of je bewust dit soort honden op de wereld wilt zetten.

Bij onze Rv moet je wel röntgenen....maar ach....een "nieuwe" C mag ook nog steeds ingezet worden, wel alleen nog in combi met een A...maar ach....als die A nbw 15 heeft is het dus ook gewoon toegestaan. Dus zelfs de iets slimmere pupkoper die wel denkt goed te doen om via een bij de RV aangesloten fokker te kopen kan nog steeds lekker de mist in gaan. En nou niet denken, het mag, maar wie doet nou zoiets...je wilt ze de kost niet geven. Alles wat mag wordt gedaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door