Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#769795
Wie kent reuen waarbij probleemgedrag na castratie is verergerd?

Ik heb er van de week met een gedragsdeskundige over gesproken en hij heeft het nog nooit gezien. Theoretisch kan het wel volgens hem, omdat er studies zijn die aantonen dat testosteron angst onderdrukt. Een castratie zou dan kunnen leiden tot angstagressie.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#769809
Ahum..... ik heb er bijna 14,5 jaar eentje gehad.

Vraag me niet hoe oud Sammie was toen we hem hebben laten castreren, want dat ben ik echt vergeten..... :-[ Maar zijn gedrag werd alleen maar erger na de tijd. Hij is toen ook begonnen met me te bijten als het hem niet aanstond.
Door Lil
#769907
Ik heb hier een onderdanige en angstige hond die met een dikke 4 1/2 kleine 5 jaar gecastreerd is wegens prostaatporblemen. Eerst werd hij nog onzekerder, maar dat uitte zich niet in agressie, de angstagressie werd minder hij ging wel bijvoorbeeld weglopen voor agressieve honden (rende dan kilometers terug naar huis). Nu is hij afgelopen jaar zes jaar geworden en hij is nu veel stabieler en begint zelfs naar andere honden te grommen (voorzichtig en niet duidelijk genoeg) als ze te opdringerig of wild zijn. Dit vind ik dus positief voor een reu die zich nooit verdedigde en zich onder liet schoffelen. Ik heb uiteraard veel met hem getrained, maar de castratie heeft het in eerste instantie iets verergerd en nu is het dus zelfs beter als ervoor.
#769909
Ik heb een aantal maal gehoord dat reuen nadat ze gecastreerd waren ook agressie naar teven gingen vertonen. Deze reuen waren allemaal gecastreerd vanwege (ernstig) vechten met reuen. Na castratie vochten ze met reuen zowel als met teven (ernstig).
#769932
Toevallig heb ik onlangs nog (voor een vraag op een ander forum) het e.e.a. opgezocht over castratie en gedragsverandering wat ik hieronder even zal plakken:

Castratie werkt in de volgende gevallen:
In 90% van de gevallen vermindert het zwerfgedrag.
In 60% van de gevallen vermindert de reu-reu agressie.
In 60% van de gevallen vermindert het rijden op mensen waarbij een klein percentage ook minder neiging heeft tot het rijden op loopse teven.
In 50% van de gevallen vermindert het markeren in huis.
Castratie verandert niet het karakter van de hond, noch het gedrag van werkhonden tijdens hun werk zoals jagen of waken. Castratie beinvloedt niet de hond zijn relatie met mensen hoewel hij uiteindelijk waarschijnlijk wel enigszins meer leiding in het gezin zal accepteren. Castratie voor de puberteit (noot: =sexuele volwassenheid, niet te verwarren met 'eigenwijsheid' zoals vaak wordt gezegd) voorkomt dat de hond zich volledig ontwikkelt tot een volwassen reu wat betekent dat de hond ongeveer 10% minder moet gaan eten omdat hij de neiging krijgt aan te komen. Dit komt door de verandering in metabolisme en verminderde activiteit. De leeftijd waarop gecastreerd wordt is niet van wezenlijk belang. Dezelfde effecten worden behaald op elke leeftijd (noot: het is wel zo dat een oudere hond meer ervaring heeft met zijn gedrag waardoor bijv. agressie naar andere reuen minder effect lijkt te hebben wanneer een hond ouder is en al meerdere vechtervaringen heeft. Immers, bij vechten komt veel adrenaline vrij en wordt endorfine aangemaakt. Beide stoffen zijn verslavingsgevoelig).

Nog een toegift (even niet vertaald): The effect of castration will vary from dog to dog but the effect is certainly not a result of reduced testosterone alone. Circulating testosterone is gone in around six hours after castration but it might take six to twelve months before the castrated dog loses interest in sex. Others can continue mounting and mating normally and bitches in heat seem to be equally stimulated by castrated or entire dogs (noot: ik heb er zo eentje :D).

Enfin.... in dit hele hoofdstuk wordt nergens gesproken over verergering van agressie. Er is slechts in 10% sprake van geen effect.

[bronnen: Ben Hart - The Behaviour of Domestic Animals 1985 en Bruce Fogle - The Dog's Mind 1992; noten zijn van mijzelf]

Overigens heb ik wel een verklaring voor wat Sieneke zegt. Omdat er geen testosteron meer wordt aangemaakt, worden reuen 'zachter' wat weer kan leiden tot onzeker gedrag wat weer kan leiden tot agressie. Zo zie je juist dat gecastreerde teven vaak meer pittig worden. En inderdaad Natasja, testosteron onderdrukt angst; het wordt niet voor niets het macho-hormoon genoemd.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 31 mei 2007, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#769951
Rovanna schreef: Toevallig heb ik onlangs nog (voor een vraag op een ander forum) het e.e.a. opgezocht over castratie en gedragsverandering wat ik hieronder even zal plakken:

Castratie werkt in de volgende gevallen:
In 90% van de gevallen vermindert het zwerfgedrag.
In 60% van de gevallen vermindert de reu-reu agressie.
In 60% van de gevallen vermindert het rijden op mensen waarbij een klein percentage ook minder neiging heeft tot het rijden op loopse teven.
In 50% van de gevallen vermindert het markeren in huis.
Castratie verandert niet het karakter van de hond, noch het gedrag van werkhonden tijdens hun werk zoals jagen of waken. Castratie beinvloedt niet de hond zijn relatie met mensen hoewel hij uiteindelijk waarschijnlijk wel enigszins meer leiding in het gezin zal accepteren. Castratie voor de puberteit (noot: =sexuele volwassenheid, niet te verwarren met 'eigenwijsheid' zoals vaak wordt gezegd) voorkomt dat de hond zich volledig ontwikkelt tot een volwassen reu wat betekent dat de hond ongeveer 10% minder moet gaan eten omdat hij de neiging krijgt aan te komen. Dit komt door de verandering in metabolisme en verminderde activiteit. De leeftijd waarop gecastreerd wordt is niet van wezenlijk belang. Dezelfde effecten worden behaald op elke leeftijd (noot: het is wel zo dat een oudere hond meer ervaring heeft met zijn gedrag waardoor bijv. agressie naar andere reuen minder effect lijkt te hebben wanneer een hond ouder is en al meerdere vechtervaringen heeft. Immers, bij vechten komt veel adrenaline vrij en wordt endorfine aangemaakt. Beide stoffen zijn verslavingsgevoelig).

Nog een toegift (even niet vertaald): The effect of castration will vary from dog to dog but the effect is certainly not a result of reduced testosterone alone. Circulating testosterone is gone in around six hours after castration but it might take six to twelve months before the castrated dog loses interest in sex. Others can continue mounting and mating normally and bitches in heat seem to be equally stimulated by castrated or entire dogs (noot: ik heb er zo eentje :D).

Enfin.... in dit hele hoofdstuk wordt nergens gesproken over verergering van agressie. Er is slechts in 10% sprake van geen effect.

[bronnen: Ben Hart - The Behaviour of Domestic Animals 1985 en Bruce Fogle - The Dog's Mind 1992; noten zijn van mijzelf]

Overigens heb ik wel een verklaring voor wat Sieneke zegt. Omdat er geen testosteron meer wordt aangemaakt, worden reuen 'zachter' wat weer kan leiden tot onzeker gedrag wat weer kan leiden tot agressie. Zo zie je juist dat gecastreerde teven vaak meer pittig worden. En inderdaad Natasja, testosteron onderdrukt angst; het wordt niet voor niets het macho-hormoon genoemd.
Bedankt hier kan ik zeker wat mee (al heet ik geen Natasja  ;D ). Ik ben er in ieder geval uit, ik ga een GNRH implantaat proberen (niet bij mezelf  :D ). Ook al denk ik dat het niet gaat helpen, wil ik het toch proberen. Moet nog wel even sparen want dat ding kost 150 euries.
Door ~Joke~
#769981
Spike is met 1 jaar gecastreerd [niet vanwege gedragsproblemen] mijn ervaring met hem is dat intacte reuen hem opdringerig van achteren willen besnuffelen, waar hij geen zin in heeft, achterom snauwt waardoor hij nogal eens in gevechten kan belanden. De laatste jaren voorkom ik confrontaties en lijn hem aan als er een andere hond aankomt.
#770202
bas rouge schreef: Ik heb een aantal maal gehoord dat reuen nadat ze gecastreerd waren ook agressie naar teven gingen vertonen.
Dat merk ik dus ook met mijn puberende teefje, ik haal zo de gecastreerde reuen eruit, want ze vliegt ze direct aan wat die van mij echt dus NOOIT doet bij andere honden. Het is ook pas zo nu ze geslachtsrijp begint te worden, bij complete reuen gaat ze overigens op de grond liggen rollen en gigantisch aandacht trekken wat me wel weer logisch lijkt voor een puberent meisje  :D
#770265
Henk en Donja schreef: Dat merk ik dus ook met mijn puberende teefje, ik haal zo de gecastreerde reuen eruit, want ze vliegt ze direct aan wat die van mij echt dus NOOIT doet bij andere honden. Het is ook pas zo nu ze geslachtsrijp begint te worden, bij complete reuen gaat ze overigens op de grond liggen rollen en gigantisch aandacht trekken wat me wel weer logisch lijkt voor een puberent meisje  :D
Volgens mij bedoelde Bas Rouge het precies andersom  :-\
#770273
Wandor ging na zijn castratie meer jagen, achter alles wat beweegt. Dat was ik nog vergeten te zeggen. Ik heb destijds voor de castratie ook veel naar informatie gezocht en toen viel mij op dat het meer jagen na de castratie vaak voorkomt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door