Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Saartje
#75750
Wie van jullie heeft ervaring met een ADHD hond( je)??
zou graag wuillen weten hoe jullie daar mee omgaan..
Door yalla
#75792
Een echte ADHD hond bestaat eigenlijk niet. ADHD is een term die voor mensen wordt gebruikt. Er bestaan wel hyperactieve honden, wat een vergelijkbare aandoening is. Echter, het is heel moeilijk om de diagnose hiervoor te stellen omdat het verschil tussen hyperactiviteit en overactiviteit moeilijk te constateren is. Veel mensen noemen hun hond hyperactief of ADHD, maar meestal gaat het gewoon om honden die de hele dag geen flikker te doen hebben en dan vinden mensen het vreemd dat hij zijn energie in dingen stopt die ze eigenlijk liever niet zagen gebeuren.
Door jill
#75938
Inderdaad...de meningen zijn verschillend of ADHD
bij honden kan worden geconstateerd.

In wat voor mate is je hond hyperactief?

Bij pups die té vroeg het nest hebben verlaten of bij nesten die verschrikkelijk groot waren wil wel een bepaald soort gedrag uit voortkomen die sommigen vertalen naar ADHD.

Er zijn verschillende uitleggen daarvan te geven dus ....... ;)
Door oebaya
#75941
Je zit op dit forum, dus ik veronderstel dat je al vers vlees voert, maar ik weet niet of je Barft of compleet vers voert.
Als je Barft moet je eens kritisch aan het rekenen slaan hoe het met de eiwitfractie zit. Hoe je dat doet, heb ik ook nooit begrepen, maar Paul Barte weet daar alles van. Misschien antwoordt hij nog.
Compleet vers zit al niet hoog. Het is bij een hyperactieve hond van belang de eiwitfractie in zijn eten laag te houden.
Of je hond echt ADHD heeft, kan ik zo niet beoordelen: er is nl. hypersensitivity-overactivity disorder en hyperactivity disorder (ADHD genoemd). Een goede gedragstherapeut kan het verschil zien.
Naast een aanpassing van het dieet van je hond, zul je moeten trainen, vraag ook hierover advies aan een gedragstherapeut.
Leert de hond moeilijk door zijn probleem, dan kan er ondersteunt worden met medicijnen. Gek genoeg helpen hier amphetamines, en verbeteren zelfs het leervermogen. Ook rustgevende medicijnen helpen, maar daardoor wordt het leervermogen dus weer minder.
gr.
Nicolette
Door Jose
#75947
Hoi.....

Gaat het om Ted of om een ander hondje??
Ik zou zelf indien ik zeker weet dat ik genoeg aan beweging en actie had onder nomen de rest van het drukke gedrag negeren, en zeker als het idd om Ted gaat die is dan jullie gewoon aan het uitproberen denk ik.
Door Anna Penta
#75948
Het zal hier wel niet van toepassing zijn maar ik hoor zo vaak van hondeneigenaren die menen een 'adhd'-hondje te hebben. Meestal gaat het om een enorm overstatement en wil men alleen maar aangeven dat de hond zo druk is. Maar eigenlijk is adhd gewoon een ernstige stoornis. Ik zeg dit alleen maar even omdat ik ooit de invulling van adhd bij honden had gevonden:

Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit ( = ADHD)
Gedragsstoornis bij jonge honden. Kenmerkend zijn een zeer grote beweeglijkheid ( = hyperkinesie) en zeer druk gedrag ( = hyperactiviteit). ADHD ( = Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) Opvallende verschijnselen zijn o.a. zeer druk gedrag, concentratieproblemen, niet rustig kunnen spelen, andere honden storen of lastig vallen, gevaarlijke dingen doen en hard bijten. Ongeveer een derde van alle ADHD-honden vertoont ook op volwassen leeftijd nog steeds ADHD-verschijnselen. De oorzaak is niet bekend.
Door Saartje
#76094
dank voor jullie reaktie, ik zal in een nieuw item uit leggen waarom ze een adhd hondje is
groetjes Anneke
Door Lizzy
#76099
Je kunt dat ook gewoon in dit onderwerp doen hoor!
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#76101
[quote="oebaya"]
Je zit op dit forum, dus ik veronderstel dat je al vers vlees voert, maar ik weet niet of je Barft of compleet vers voert.
Als je Barft moet je eens kritisch aan het rekenen slaan hoe het met de eiwitfractie zit. Hoe je dat doet, heb ik ook nooit begrepen, maar Paul Barte weet daar alles van. Misschien antwoordt hij nog.
Compleet vers zit al niet hoog. Het is bij een hyperactieve hond van belang de eiwitfractie in zijn eten laag te houden.
Of je hond echt ADHD heeft, kan ik zo niet beoordelen: er is nl. hypersensitivity-overactivity disorder en hyperactivity disorder (ADHD genoemd). Een goede gedragstherapeut kan het verschil zien.
Naast een aanpassing van het dieet van je hond, zul je moeten trainen, vraag ook hierover advies aan een gedragstherapeut.
Leert de hond moeilijk door zijn probleem, dan kan er ondersteunt worden met medicijnen. Gek genoeg helpen hier amphetamines, en verbeteren zelfs het leervermogen. Ook rustgevende medicijnen helpen, maar daardoor wordt het leervermogen dus weer minder.
gr.
Nicolette
[/quote]

Ik ben het, qua dieet, niet met je eens. Ik heb ook een hele drukke Dalmaat (eigenlijk 2). Zij krijgen allebei een eiwitrijk dieet (van zeeeeer hoge kwaliteit) en dit is absoluut niet van invloed op hun drukke gedrag.

Volgens mij zie je dit verschijnsel wel eens bij brokken (dat honden druk worden van een te hoog eiwit gehalte of (lijkt me waarschijnlijker) van de chemische toevoegingen die erin zitten)) maar daarvan moet dan gezegd worden dat de kwaliteit van het eiwit ook van beroerde kwaliteit is.
Door oebaya
#76521
Lizzy schreef:

Ik ben het, qua dieet, niet met je eens. Ik heb ook een hele drukke Dalmaat (eigenlijk 2). Zij krijgen allebei een eiwitrijk dieet (van zeeeeer hoge kwaliteit) en dit is absoluut niet van invloed op hun drukke gedrag.

Volgens mij zie je dit verschijnsel wel eens bij brokken (dat honden druk worden van een te hoog eiwit gehalte of (lijkt me waarschijnlijker) van de chemische toevoegingen die erin zitten)) maar daarvan moet dan gezegd worden dat de kwaliteit van het eiwit ook van beroerde kwaliteit is.
Lizzy er is druk en er is hyper en er is voldoende onderzoek dat erop wijst, dat als het gedrag echt onhoudbaar is, een minder eiwitrijke voeding helpt.
Maar ik moet zeggen, dat wat in de nieuwe topic over het hondje wordt beschreven meer lijkt op een ongetraind hondje, dat zich gewoon niet gedraagt, dan op een hondje met een gedragsstoornis. En helaas, zie ik maar al te vaak honden, waar het etiket ADHD is opgeplakt, die gewoon een gebrek aan opvoeding hebben.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#76524
oebaya schreef:

Lizzy er is druk en er is hyper en er is voldoende onderzoek dat erop wijst, dat als het gedrag echt onhoudbaar is, een minder eiwitrijke voeding helpt.
Maar ik moet zeggen, dat wat in de nieuwe topic over het hondje wordt beschreven meer lijkt op een ongetraind hondje, dat zich gewoon niet gedraagt, dan op een hondje met een gedragsstoornis. En helaas, zie ik maar al te vaak honden, waar het etiket ADHD is opgeplakt, die gewoon een gebrek aan opvoeding hebben.
gr.
Nicolette
Maar Nicolette dat zijn wel allemaal onderzoeken op honden die brokken eten,wat dus ook betekent: over welke eiwitten gaat het hier? Het zijn zowiezo bewerkte eiwitten en de meeste niet van dierlijke bron.
Er zou eens onderzocht moeten worden bij die hyper honden of die ook verbeteren op een vers menu met gelijke eiwit fractie,maar dan eiwit van de juiste bron en onbewerkt.
Door Paul_Barte
#76587
>>Maar Nicolette dat zijn wel allemaal onderzoeken op honden die brokken eten,wat dus ook betekent: over welke eiwitten gaat het hier? Het zijn zowiezo bewerkte eiwitten en de meeste niet van dierlijke bron.
Er zou eens onderzocht moeten worden bij die hyper honden of die ook verbeteren op een vers menu met gelijke eiwit fractie,maar dan eiwit van de juiste bron en onbewerkt. <<

Ik heb talloze bewijzen gezien dat een hyperaktieve hond na het overzetten op vleesvoer 'ineens' een stuk rustiger wordt!! (wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd zo is).
Door Lizzy
#76925
Ik geloof absoluut niet dat het rustiger te maken heeft met het eiwit gehalte. Ik denk eerder dat een slechte kwaliteit eiwit dit kan veroorzaken, hyper gedrag. Verlaag je dan de hoeveelheid slechte kwaliteit eiwit, zal de hond rustiger worden. Dit zegt mijnsinziens niets over het eiwit gehalte als wel over de kwaliteit van het eiwit.
Door Marion
#76998
Gek genoeg helpen hier amphetamines, en verbeteren zelfs het leervermogen.
Zo gek is dit niet als je bedenkt dat bij ADHD (ik heb het hier gewoon over mensen, of de ziekte uberhaupt bij honden voorkomt weet ik niet), er een stoornis is in de hersenen, waarbij de hersenen vertraagd reageren, en niet goed in staat zijn informatie uit de omgeving op te nemen. Om dit te compenseren reageert het lichaam met druk gedrag en onvermogen tot concentratie (een soort van poging van het lichaam om toch informatie opgenomen te krijgen/compensatie voor het ontbreken van prikkels). Het geven van amphetamines zoals Dex of ritalin bereikt dat de hersenen opgepept worden en het kind weer informatie op kan nemen. Waardoor dus de poging tot compensatie dmv druk gedrag en hyper gedrag afneemt.
Laatst gewijzigd door Marion op vr 09 apr 2004, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#77020
Verkeerde eiwitten, kleurstoffen, smaakstoffen, geurstoffen, conserveringsmiddelen enz. enz.
Er zijn kinderen die al over de rooie gaan van één aarbeisnoepje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door