Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757368
Vandaag onderwijs gehad over de voor- en nadelen van castratie bij reu en teef.
Even een korte samenvatting: 25% van de intacte teven krijgt mammatumoren, waarvan de helft kwaadaardig is. 15% van de intacte teven krijgt baarmoederontsteking.
5-20% van de teven raakt incontinent als gevolg van castratie. Rassen waarbij dit veel voorkomt: boxer, dobermann, miniatuur poedel, weimaraner, english sheepdog, schnauzer, rottweiler, bouvier en ierse setter.
Toedienen van progestagenen blijkt net zo schadelijk als niks toedienen. Is ook wel logisch omdat de intacte teef bijna continu wordt blootgesteld aan hoge concentraties progestagenen.

Maar goed ik was natuurlijk vooral geinteresseerd in castratie bij de reu.
Heb het maar weer eens gehad over Indy z´n aanvaringen met reuen. Het kleine succespercentage (50% kans dat dit afneemt door castratie) is voor mij een reden om hem niet te laten castreren. Bovendien is Indy een angstige hond en ben ik bang dat de problemen verergeren. Ook lijkt het me heel vervelend als er steeds hitsige kerels op z´n rug klimmen.
We hebben het over tardak(progestagenen) gehad. En dat wordt dus afgeraden. Schijnt ongezond te zijn voor een reu en bovendien heeft het helemaal niet het effect van een echte castratie.
Maar nu schijnt er dus iets nieuws op de markt te komen, een GnRH implantaat (deslorelin). Het wordt tussen de schouders aangebracht en werkt ongeveer een jaar. De hele productie van testosteron wordt platgelegd. Dit preparaat wordt ook humaan gebruikt. Grote voordeel is dat het dus hetzelfde effect heeft als een castratie en dat het omkeerbaar is.
In utrecht loopt nu een onderzoek bij fretten met dit middel en daarom kan ik het bij Indy ook proberen.
Ik zit nu dus een beetje in dubio. Ik heb alle artikelen die er over gaan opgezocht. Er worden voor als nog geen bijwerkingen gemeld en er zijn al heel veel studies naar gedaan. Tsja voor mij is het misschien wel een ideaal middel om na te gaan of castratie zou helpen. Aan de andere kant als het een negatief effect heeft dan zit dat ding daar ook een jaar. En wat er nog bijkomt, dat implantaat kost 150 euro.
Het implantaat kan trouwens ook bij teven gebruikt worden.
Hier een artikel wat er over gaat:
Continuous low-dose administration of a GnRH analogue postpones oestrus in bitches and suppresses reproductive function in dogs. A new drug delivery formulation that could enhance the practicality of this approach for the control of reproduction has been developed. The objective of the present study was to determine whether this method of delivery could, by sustained release of the GnRH analogue deslorelin, act as a reversible anti-fertility agent in domestic male and female dogs for periods exceeding 1 year. Several long-term studies were performed, which monitored reproductive function in 30 dogs and 52 bitches. Suppression of reproductive function in male dogs was dose-related. Spermatogenesis was suppressed for more than a year in 14 of 16 dogs that received doses of > 0.25 mg deslorelin kg-1. In females, postponement of oestrus for periods of up to 27 months was observed, but there was no relationship between the stage of the oestrous cycle at the start of treatment and the duration of efficacy. Treatment-induced effects on fertility were reversible in both sexes. In summary, sustained release deslorelin implants were shown to elicit reversible long-term reproductive control in male and female domestic dogs.

Hmmm, ik peins nog even verder, ben er nog niet uit.  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#757369
Interessant allemaal!

Wat betreft dan omplantaat. Als je negatieve bijverschijnselen ziet kun je dat ding er dan niet uit laten halen? of is het een kwestie van: na één jaar is die uitgewerkt en dan blijft het doelloos zitten. Op zich lijkt het me wel handig om te zien wat het effect van castratie zou zijn dit in tegenstelling tot de chemische castratie die er nu is.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757376
Angelique schreef: Interessant allemaal!

Wat betreft dan omplantaat. Als je negatieve bijverschijnselen ziet kun je dat ding er dan niet uit laten halen? of is het een kwestie van: na één jaar is die uitgewerkt en dan blijft het doelloos zitten. Op zich lijkt het me wel handig om te zien wat het effect van castratie zou zijn dit in tegenstelling tot de chemische castratie die er nu is.
Het schijnt vergelijkbaar te zijn met een chip, maar dat moet ik nog even opzoeken. ik weet niet of dat ding helemaal oplost, of dat er iets blijft zitten. Je kunt hem er ook uithalen maar dan moet je de hond opensnijden. Er is trouwens ook een variant die maar een half jaar werkt, maar die is nu nog niet beschikbaar.
Door Lizzy
#757381
*Dorothea* schreef: Vandaag onderwijs gehad over de voor- en nadelen van castratie bij reu en teef.
Even een korte samenvatting: 25% van de intacte teven krijgt mammatumoren, waarvan de helft kwaadaardig is. 15% van de intacte teven krijgt baarmoederontsteking.
5-20% van de teven raakt incontinent als gevolg van castratie. Rassen waarbij dit veel voorkomt: boxer, dobermann, miniatuur poedel, weimaraner, english sheepdog, schnauzer, rottweiler, bouvier en ierse setter.
Toedienen van progestagenen blijkt net zo schadelijk als niks toedienen. Is ook wel logisch omdat de intacte teef bijna continu wordt blootgesteld aan hoge concentraties progestagenen.

Maar goed ik was natuurlijk vooral geinteresseerd in castratie bij de reu.
Heb het maar weer eens gehad over Indy z´n aanvaringen met reuen. Het kleine succespercentage (50% kans dat dit afneemt door castratie) is voor mij een reden om hem niet te laten castreren. Bovendien is Indy een angstige hond en ben ik bang dat de problemen verergeren. Ook lijkt het me heel vervelend als er steeds hitsige kerels op z´n rug klimmen.
We hebben het over tardak(progestagenen) gehad. En dat wordt dus afgeraden. Schijnt ongezond te zijn voor een reu en bovendien heeft het helemaal niet het effect van een echte castratie.
Maar nu schijnt er dus iets nieuws op de markt te komen, een GnRH implantaat (deslorelin). Het wordt tussen de schouders aangebracht en werkt ongeveer een jaar. De hele productie van testosteron wordt platgelegd. Dit preparaat wordt ook humaan gebruikt. Grote voordeel is dat het dus hetzelfde effect heeft als een castratie en dat het omkeerbaar is.
In utrecht loopt nu een onderzoek bij fretten met dit middel en daarom kan ik het bij Indy ook proberen.
Ik zit nu dus een beetje in dubio. Ik heb alle artikelen die er over gaan opgezocht. Er worden voor als nog geen bijwerkingen gemeld en er zijn al heel veel studies naar gedaan. Tsja voor mij is het misschien wel een ideaal middel om na te gaan of castratie zou helpen. Aan de andere kant als het een negatief effect heeft dan zit dat ding daar ook een jaar. En wat er nog bijkomt, dat implantaat kost 150 euro.
Het implantaat kan trouwens ook bij teven gebruikt worden.
Hier een artikel wat er over gaat:
Continuous low-dose administration of a GnRH analogue postpones oestrus in bitches and suppresses reproductive function in dogs. A new drug delivery formulation that could enhance the practicality of this approach for the control of reproduction has been developed. The objective of the present study was to determine whether this method of delivery could, by sustained release of the GnRH analogue deslorelin, act as a reversible anti-fertility agent in domestic male and female dogs for periods exceeding 1 year. Several long-term studies were performed, which monitored reproductive function in 30 dogs and 52 bitches. Suppression of reproductive function in male dogs was dose-related. Spermatogenesis was suppressed for more than a year in 14 of 16 dogs that received doses of > 0.25 mg deslorelin kg-1. In females, postponement of oestrus for periods of up to 27 months was observed, but there was no relationship between the stage of the oestrous cycle at the start of treatment and the duration of efficacy. Treatment-induced effects on fertility were reversible in both sexes. In summary, sustained release deslorelin implants were shown to elicit reversible long-term reproductive control in male and female domestic dogs.

Hmmm, ik peins nog even verder, ben er nog niet uit.  :-\ :-\
Ohhwww, wacht ff!

In feite krijgt dus 12% van de intacte teven kwaadaardige melkklierkanker. 88% krijgt het niet. OK, goed om te weten. Duidelijke cijfers.

Maar dat implantaat, zorgt dat er ook voor dat een teef niet meer loops wordt? Vertel, mijn oren staan gespitst! En als je dit implantaat dan gebruikt, verklein je dan ook het risico op melkklierkanker?

Ik kan me voorstellen dat je moet dubben. Maar ik vind het rete-de-moeite-waard om hier meer over te weten en het mogelijk zelfs uit te proberen!
Door Lizzy
#757384
Maar goed ik was natuurlijk vooral geinteresseerd in castratie bij de reu.
Heb het maar weer eens gehad over Indy z´n aanvaringen met reuen. Het kleine succespercentage (50% kans dat dit afneemt door castratie) is voor mij een reden om hem niet te laten castreren. Bovendien is Indy een angstige hond en ben ik bang dat de problemen verergeren. Ook lijkt het me heel vervelend als er steeds hitsige kerels op z´n rug klimmen.
Het is heel gek maar ik heb de ervaring dat gecastreerde Dalmatier-reuen over het algemeen niet besprongen worden door andere hitsige kerels. Voornamelijk zwarte gecastreerde labradors worden besprongen door hitsige kerels, is mijn idee!
Tsja voor mij is het misschien wel een ideaal middel om na te gaan of castratie zou helpen. Aan de andere kant als het een negatief effect heeft dan zit dat ding daar ook een jaar. En wat er nog bijkomt, dat implantaat kost 150 euro.
Ja, maar beter 1 jaar dan nog 10 jaar.... En een castratie, is die niet veel duurder dan €150?
Door *Natasja*
#757388
Lizzy schreef: Het is heel gek maar ik heb de ervaring dat gecastreerde Dalmatier-reuen over het algemeen niet besprongen worden door andere hitsige kerels. Voornamelijk zwarte gecastreerde labradors worden besprongen door hitsige kerels, is mijn idee!
Beau wordt in ieder geval zelden besprongen. En degene die het toch waagt, die laat het de rest van zijn leven wel uit zijn hoofd  ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757389
[quote="Lizzy"]
Ohhwww, wacht ff!

In feite krijgt dus 12% van de intacte teven kwaadaardige melkklierkanker. 88% krijgt het niet. OK, goed om te weten. Duidelijke cijfers.

Maar dat implantaat, zorgt dat er ook voor dat een teef niet meer loops wordt? Vertel, mijn oren staan gespitst! En als je dit implantaat dan gebruikt, verklein je dan ook het risico op melkklierkanker?

Ik kan me voorstellen dat je moet dubben. Maar ik vind het rete-de-moeite-waard om hier meer over te weten en het mogelijk zelfs uit te proberen!
[/quote]

Ik moest ook meteen aan jou (huh Linga natuurlijk  ;D ) denken toen ik hierover hoorde. Ik wilde dit eerst pb-en maar dacht toen dat andere mensen dit ook wel interessant zouden vinden.
Ik zit nu al een uurtje op pubmed publicaties door te lezen, want ik laat natuurlijk niet zomaar iets in m´n hond stoppen.  :-\
Over de teef lees ik veel verschillende dingen. Het middel wekt in eerste instantie juist een loopsheid op en daar werd het ook voor gebruikt. Maar ik lees ook over anticonceptie. Volgens mij is de progesteron onderdrukt tijdens gebruik, dus dan zou dat gunstig zijn tegen mammatumoren. Maar ik ben nog druk aan het lezen en ben er nog niet helemaal uit. We hebben het eigenlijk meer over de reu gehad (puur eigen belang  ;D ). Ik heb vrijdag weer voortplantingsonderwijs dus dan ga ik het eens even vragen hoe het zit bij de teef.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757394
[quote="Lizzy"]
Ja, maar beter 1 jaar dan nog 10 jaar.... En een castratie, is die niet veel duurder dan €150?
[/quote]

Nou dat is wel iets goedkoper. Maar ik wel het gewoon niet onnodig laten doen. Dus als ik er op deze manier achter kan komen dat het werkt dan zou dat mooi zijn.
Maar ja, ik ben een beetje achterdochtig hè. Ik neem niet zomaar klakkeloos aan dat er geen bijwerkingen zijn.
Door Lizzy
#757396
Ik vind het super dat je niet alles klakkeloos aanneemt! Terecht ook. Heel vaak blijkt natuurlijk pas achteraf dat iets toch niet helemaal onschuldig is....

Als je zou willen vragen, hoe het zit met de teefjes, dan zou ik je heeeel dankbaar zijn :-*!

Zeg, zou 12,5% kans op kwaadaardige mammatumoren voor jou reden zijn om een teefje te laten castreren? (die van jezelf bijvoorbeeld, als er ooit nog eentje bij komt ;D).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757404
[quote="Lizzy"]
Ik vind het super dat je niet alles klakkeloos aanneemt! Terecht ook. Heel vaak blijkt natuurlijk pas achteraf dat iets toch niet helemaal onschuldig is....
[/quote]

Maar wat bij mij wel weer meespeelt is dat het humaan ook wordt gebruikt. Dan vind ik het toch altijd meteen een stuk minder verdacht.

[quote="Lizzy"]
Als je zou willen vragen, hoe het zit met de teefjes, dan zou ik je heeeel dankbaar zijn :-*!
[/quote]

Ik zit nu eens even zelf na te denken. En ik denk de winst bij een teef niet zo groot is. Stel je geeft het aan de teef, dan wordt ze loops als gevolg van het middel. Dan krijg je dus een ovulatie en een progesteron productie van een dag of 70. Het enige wat je uitstelt is de 2e loopsheid in datzelfde jaar en je "wint" dus 70 dagen minder prog productie.
Ik denk dat er bij katten meer winst valt te behalen, omdat die natuurlijk veel vaker krols zijn.
Maar ik ga het vrijdag nog wel even vragen.

[quote="Lizzy"]
Zeg, zou 12,5% kans op kwaadaardige mammatumoren voor jou reden zijn om een teefje te laten castreren? (die van jezelf bijvoorbeeld, als er ooit nog eentje bij komt ;D).
[/quote]

Ik hoop dat mijn herplaatsertje die er ooit gaat komen, al geholpen is. Dan heb ik dat dilemma niet  ;D . Maar als dat niet zo is, dan zou ik haar dus wel laten helpen. Wat dus geen nuttig effect meer heeft als ze meerdere keren loops is geweest. Maar in dit geval ben ik gewoon heel egoistisch  :-[ :-X , voor mij is een loopse teef niet praktisch (kan niet mee naar werk, kan niet naar dagopvang, niet met hondenuitlaatservice).
Door Lizzy
#757406
Ja, ik ben ook met je eens dat het minder verdracht is, wanneer het ook voor humaan gebruik is. Hoewel ook daar natuurlijk wel lelijke fouten zijn gemaakt in het verleden....

OK, waarschijnlijk heb je gelijk en is het voor de teef dan minder aantrekkelijk, dit implantaat. Mocht het anders liggen, hoor ik het graag!

Maar, zou je haar castreren ivm het verhoogde risico op mammatumoren? (ik vind het trouwens niet egoistisch. Het hebben van honden is sowieso allemaal gestoeld op egoisme dus ik vind het persoonlijk, puur persoonlijk, allemaal niet zo dramatisch of we een teef nou wel of niet "laten helpen").
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757413
Lizzy schreef: Maar, zou je haar castreren ivm het verhoogde risico op mammatumoren? (ik vind het trouwens niet egoistisch. Het hebben van honden is sowieso allemaal gestoeld op egoisme dus ik vind het persoonlijk, puur persoonlijk, allemaal niet zo dramatisch of we een teef nou wel of niet "laten helpen").
Tsja wat is 12%? Als je dan weer hoort dat 5-20% incontinent wordt, dat vind ik toch ook geen lullige aantallen. Lastig, lastig......  :-\ Ik denk dat die 12% voor mij geen reden zou zijn om een teef te laten castreren. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat de levensverwachting is van de hond. Als je een ras heb wat maar een jaar of 9 wordt dan zijn ze al dood voordat ze tumoren krijgen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757424
Voor de fretteneigenaren onder ons:
Castratie speelt waarschijnlijk een rol bij het ontstaan van bijniertumoren bij fretten. Het is namelijk zo dat het hormoon GnRH uit de hypothalamus, de afgifte van LH uit de hypofyse stimuleert. LH stimuleert op zijn beurt de productie van oestrogeen of testosteron uit de gonaden. Deze laatste hormonen zorgen voor een negatieve feedback zodat alles in balans blijft.
Bij castratie worden echter de gonaden verwijderd en hiermee verdwijnt ook de negatieve feedback. Door het verdwijnen van de negatieve feedback wordt er veel meer GnRH afgegeven door het lichaam. Meer GnRH betekent ook hoge concentraties LH. De bijnier heeft een receptor voor LH en door de continue prikkeling lijkt de receptor actief te worden en een tumor is het gevolg. De LH-afgifte kan geremd worden met een GnRH-implantaat.
De vraag waar het bij deze studie om gaat is of het GnRH-implantaat een alternatief is voor castratie. Enkele resultaten: -het implantaat zorgt dat de concentratie testosteron net zo laag wordt als bij castratie -de LH-concentratie is lager dan in gecastreerde en intacte fretten -de grootte van de testis is kleiner met het implantaat en bij histologie zijn er geen spermacellen zichtbaar -de geur van de fretten is minder onaangenaam met het implantaat. De fretten stinken met het implantaat zelfs nog minder dan de fretten die chirurgisch zijn gecastreerd. -de fretten hebben prettiger gedrag met het implantaat Het implantaat is dus zeer geschikt als alternatief en de studie wordt nog voortgezet.
bron: http://www.ddxonline.nl/archief/06-07/n ... osium.html
Door Mevroi Kruim
#757445
Interessant allemaal!
Wat ik nou nog mis in het verhaal over reuen is of de geslachtsdrift ook geremd wordt. Ik zie alleen maar staan dat de spermaproduktie geremd wordt, en da's natuurlijk erg handig als anticonceptie, maar als het je ook gaat om een verminderde geslachtsdrift, wat dan?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#757615
Kruimel schreef: Interessant allemaal!
Wat ik nou nog mis in het verhaal over reuen is of de geslachtsdrift ook geremd wordt. Ik zie alleen maar staan dat de spermaproduktie geremd wordt, en da's natuurlijk erg handig als anticonceptie, maar als het je ook gaat om een verminderde geslachtsdrift, wat dan?
Ja, de geslachtsdrift wordt ook geremd, het effect is precies hetzelfde als bij een echte castratie. Ik kwam ook ergens een studie tegen waar ze het hadden toegediend aan een groep leeuwen en daarbij was er een duidelijke afname van de agressie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door