Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door desert_queen
#742523
Hallo dames/heren...

Heb een vraagje...eigenlijk een vraagje voor mn moeder...maar die weet nog niet precies hoe de internet werkt...dus heeft ze mij gevraagd een berichtje te plaatsen....

Het gaat om haar hondje (een Westhighland terrier) van 15jaar oud....
Haar niertjes functioneren niet meer zo best.....en nu heeft haar DA haar op een eiwitvrij -dieet gezet.... (BROKKEN.... :puke:  ) die ze dus niet eet!!!

Tja heb moeders al jaren gezegd om over te gaan op BARF...

Maar goed...haar hondje wil dus niet die brokken eten,tenzij mn moeder dr kip/beef/vis onder doet.....

Hebben jullie misschien tips voor haar???

Thanks a lot  ;)
Door Lizzy
#742526
Ach, wat sneu!

Ik denk dat de brokken eiwit-arm zijn, niet eiwit-vrij. Zonder eiwit kan een hond niet leven.

Overigens is wetenschappelijk vast komen te staan dat het verlagen van eiwitten in een nierdieet zinloos en onnodig is. Het is belangrijk de hond te voeren met kwalitatief goede eiwitten. Vlees.

Ik zet hier het nier-dieet neer dat ik voor een andere hond op Barfplaats eens heb geschreven (want ik denk namelijk dat ze het beste zelf kan gaan samenstellen):

Je kunt het beste zoutloos voeren en voer geven met een laag fosfor gehalte:

Goed, laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn. 

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout. En geef ook geen nier (orgaanvlees).

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag de hond nu niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.
Door jolly64
#743631
Mijn hond had ipakitine gehad van de dierenarst en dat is ook voor de nieren ,maar kan dan wel doorzijn gewone voer
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door