Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#751516
Helaas gaat het sinds gisteravond weer minder met Boefje.  :'(
De bobbel op haar neus is weer groter geworden, ze drinkt meer, wil geen eten met bot er in eten en is slomer dan anders.
Ik start dus maar weer met ab, maar zit me wel af te vragen hoelang ik daar nu nog mee door moet gaan? De da heeft de vorige keer al voorgesteld op haar maar permanent op ab te houden, maar ik ben dan bang dat het op een gegeven moment ook niet meer zal werken...... :-\
Gebruikersavatar
Door Sonja
#751575
Heb net weer even met de da overlegd en haar voorstel is om Boefje nu maar weer even een ab-kuur te geven, maar daarna over te schakelen op 1 of 2 dagen in de week ab en verder niet. Ze schreef dat wel vaker voor bij honden met huidontstekingen en dan bleek af en toe preventief een doses voldoende om het opnieuw opvlammen van de ontstekingen tegen te gaan. Zeker omdat het nu twee weken goed was gegaan zonder ab, dacht ze dat dit mogelijk ook voor Boefje een optie zou kunnen zijn.
Iemand ervaring hiermee? Zou ik dan bijvoorbeeld alleen in het weekend ab kunnen geven en dan de rest van de tijd zilverwater?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#762135
We zijn dus nu weer overgeschakeld van ab op zilverwater. Ik heb i.o.m. Tannetje gekozen voor een hogere dosis. Bij de apotheek heb ik colloïdaal zilver gehaald, 50 ppm. Dit kostte 6 euro voor een flesje van 200 ml. Nu las ik op een ander forum dat het echte colloïdaal zilver nooit zo goedkoop zou kunnen zijn en dat het dan zou gaan om ionisch zilver dat ten onrechte colloïdaal zilver wordt genoemd. Weet iemand hoe dit zit?
Door Lizzy
#762506
Sonja schreef: Heb net weer even met de da overlegd en haar voorstel is om Boefje nu maar weer even een ab-kuur te geven, maar daarna over te schakelen op 1 of 2 dagen in de week ab en verder niet. Ze schreef dat wel vaker voor bij honden met huidontstekingen en dan bleek af en toe preventief een doses voldoende om het opnieuw opvlammen van de ontstekingen tegen te gaan. Zeker omdat het nu twee weken goed was gegaan zonder ab, dacht ze dat dit mogelijk ook voor Boefje een optie zou kunnen zijn.
Iemand ervaring hiermee? Zou ik dan bijvoorbeeld alleen in het weekend ab kunnen geven en dan de rest van de tijd zilverwater?
Ja, ik hoor dit vaker, honden die permanent op de AB gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Tja, ik vraag me af of je veel keuze hebt, dan dit toch te proberen... :-\ :(. Elke keer terugkerende ontstekingen is voor Boef en voor jou ook niet leuk (zacht uitgedrukt). Aan de andere kant zou ik dus ook heel bang zijn voor resistentie. Want wat dan, als het een keer heel ernstig opvlamt? Mmm... Wat vindt Tannetje van permanent aan de AB?
Door Lizzy
#762510
Ik zit hier trouwens in mijn boekje "alternatieven voor AB" te lezen en misschien is dit interessant?

Mirre (commiphora molmol):
Aangetoond is dat extracten van de plan de fagocytose in witte bloedlichaampjes versterken. Daarom helpt Mirre uw lichaam bij het bestrijden van een groot aantal infecties die worden veroorzaakt door virussen, bacteriën en schimmels. Recent onderzoek heeft aangetroond dat Mirre, evenals Echinacea, een direct antimicrobiële werking heeft.

Van de tot dusver besproken kruiden is Mirre het krachtigste middel tegen huidinfecties.

Toepassingen van Mirre:
Infecties in de bovenste luchtwegen, voorhoofdholte-ontsteking, bronchitis, keelpijn, abcessen, griep, verkoudheid, koortsuitslag.

Hoe kunt u Mirre het beste gebruiken:
Omdat de hars niet goed in water oplost, kan mirre het beste worden ingenomen in de vorm van een alcoholisch extract (tinctuur). De aanbevolen dosis is drie maal per dag 2-4 ml van deze tinctuur. Kan goed samen worden gebruikt met Echinacea en Wilde Indigo.

Is Mirre veilig:
Mirre is zeer veilig. Giftige bijwerkingen zijn niet bekend.

Wilde Indigo:
Door zijn antibiotische eigenschappen en remmende werking op ontstekingen van het slijmvlies is wilde indigo bij uitstek geschikt voor de behandeling van infecties in de luchtwegen. Het is effectief bij de behandeling van acute en chronische ontstekingen in de holten.

Hie kunt u wilde indigo het beste gebruiken:
Voor een optimale werking kan wilde indigo het beste worden ingenomen in de vorm van een tinctuur of vloeibaar extrakt. Het kan echter ook ingenomen worden in capsule, tablet of poedervorm. De versheid van het kruid is van groot belang. Een vloebaar extract is veel langer houdbaar, zo'n 1 a 2 jaar, dan capsules en tabletten. Goed te combineren met echinacea en mirre.

Is wilde indigo veilig:
Evenals Echinacea staat wilde indigo te boek als zeer veilig. Kan met een gerust hart gebruikt worden bij zowel volwassen als kinderen, zelf op zeer jonge leeftijd.

Wilde indigo heeft antibiotische eigenschappen, stimuleert het immuunsysteem en heeft een remmende werking op ontstekingen van het slijmvlies.

Usnea Barbata:
Is een zeer effectief antibioticum en verdient de benaming "het plantaardig antibioticum" ten volle. Het produceert een stof, genaamd usnisch zuur, waarvan bewezen is dat het tegen bepaalde bacteriën effectiever is dan penicilline.

Hoe wordt Usnea gebruikt:
Is bij uitstek geschikt voor de behandeling van infecties die worden veroorzaakt door bacteriën, en schimmels zoals bacteriële ontstekingen van voorhoofdsholte.

Hoe kunt u usnea het beste gebruiken:
Kan het beste worden ingenomen in de vorm van een tinctuur. Bij voorhoofdholte ontsteking kan verscheidene keren per dag een theelepel Usnea vermengd met wat water worden ingedruppeld in de neusgangen.

Is usnea veilig:
Ja, maar het kan het maag en darmklachten veroorzaken. Het is beter met een hele lage dosis te beginnen, liefst onder medisch toezicht, om langzaam de dosis te verhogen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#762534
Lizzy schreef: Nou Sonja, ik krijg het idee dat het wel degelijk kan: http://www.colloidaalzilver.nl/. Dit zijn toch ook niet van die absurt hoge prijzen?
Ja, ik vind het ook een beetje een vreemd verhaal en had inderdaad deze prijzen ook al zitten vergelijken met wat ik betaald had. Op een andere site werd zilverwater aangeboden voor 23 euro per 200 ml en dat zou dan wel goed zijn.  :-\
Gebruikersavatar
Door Sonja
#762542
Lizzy schreef: Ja, ik hoor dit vaker, honden die permanent op de AB gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Tja, ik vraag me af of je veel keuze hebt, dan dit toch te proberen... :-\ :(. Elke keer terugkerende ontstekingen is voor Boef en voor jou ook niet leuk (zacht uitgedrukt). Aan de andere kant zou ik dus ook heel bang zijn voor resistentie. Want wat dan, als het een keer heel ernstig opvlamt? Mmm... Wat vindt Tannetje van permanent aan de AB?
Over permanent aan de ab, en dan bedoel ik dagelijks, heb ik het met Tannetje nog niet gehad. Wel over 1 of 2 dagen in de week ab geven en daar was ze niet zo voor i.v.m. het ontstaan van resistentie. Dus weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer zo goed. Ik probeer nu maar weer even het zilverwater.
Eerlijk gezegd heb ik er slapeloze nachten van, van deze situatie. Op het moment dat zo'n ontsteking opvlamt is ze echt behoorlijk ziek, zo erg dat we hier al wel serieus hebben overwogen om haar maar te laten gaan.  :'( Maar als ik dan een hoge dosis ab geef, dan knapt ze toch iedere keer weer op.  Wel is er zich op haar neusrug een bult aan het vormen. Vlamt de ontsteking op, dan wordt die bult groter, neemt de ontsteking af, dan slinkt het ding weer, maar helemaal weg gaat hij niet. Per saldo wordt het ding wel steeds groter.  :-\ En eerlijk gezegd weet ik niet wat ik daar nou mee moet. Is die bult het gevolg van die fistelende ontstekingen of is er zich een tumor aan het vormen? Ik kan dat natuurlijk laten onderzoeken, maar wat maakt het eigenlijk uit wat het is? Als we die ontstekingen er niet meer onder krijgen kan dat net zo goed een reden zijn om haar in te laten slapen als wanneer er een tumor (goed- of kwaadaardig) zit. Het lijkt nu misschien net of ik er niets meer voor over heb, of dat ik m'n kop in het zand steek, maar ik denk eigenlijk alleen nog maar aan het belang van de hond zelf. Moet ik haar nog gaan kwellen door het laten nemen van biopten, hetgeen ze waarschijnlijk niet zonder narcose toe gaat laten?
Ik probeer dus maar zo goed mogelijk die ontstekingen te bestrijden en te genieten van de momenten dat ik haar zie genieten van dingen als een wandelingetje, een knuffel of iets lekkers. Maar ondertussen maak ik me ook zorgen....

Bedankt voor je uitgebreide antwoord met alternatieven voor ab. Misschien kan ik zo iets er nog bij gaan geven.
Laatst gewijzigd door Sonja op do 17 mei 2007, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#762544
Pfff, ik kan me zo goed voorstellen dat je je enorme zorgen maakt :'(. En aan de andere kant Sonja, als ze goed reageert op antibiotica en je kunt haar leven daarmee verlengen en zo aangenaam mogelijk maken en je andere keuze is inslapen: dan is het misschien toch geen gek idee om het te overwegen..... Och, wat een ellende :'(. Sterkte en wijsheid gewenst meis :-*!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#762559
Dank je. Het weer is hier lekker aan het opknappen, dus heb ik net maar even een klein wandelingetje in het zonnetje gemaakt. En dan lig ik dus toch ook weer in een deuk, want het blijft toch af en toe lachen met die Boef. Jat en passant even een stuk tuingereedschap van een tuinierende buurtgenoot (what 's in a name?  ;D). Heb het maar even teruggegeven. En dan die vreemde fascinatie voor auto's van dat beest. Ze kan uren met haar neus tegen de ruit van de showroom van de Forddealer hier om de hoek staan. Vooral die nieuwe Focus schijnt ze erg mooi te vinden.  ???
Door Eef+Stippels
#762561
Wat moeilijk  :-\
Ik hoop dat het zilverwater zijn werk gaat doen, zodat je niet contstant ab hoeft te geven, dat lijkt mij ivm resistentie ook niet prettig. Maar als je uiteindelijk wel op contstant ab uitkomt, dan moet dat maar...
Sterkte!  :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Sonja
#808172
Nou, ik gooi er maar weer eens een nieuwe update tegenaan.
Ik heb Boef dus een maand of 3 geleden overgezet op 2 x daags colloïdaal zilver 50 ppm en dat heeft de ontsteking kennelijk aardig geremd. De zwelling op haar neus is iets in grootte afgenomen en de laatste dag dat ze aangaf echt niet lekker te zijn was 30 april. Sindsdien is ze gewoon vitaal geweest en heeft iedere avond haar bak tot op de laatste kruimel leeggegeten. Het gaatje op haar neus is open gebleven en er komt wel altijd vuil uit, zodat ik het dagelijks was omdat het anders behoorlijk gaat stinken. Tussendoor veeg ik het een paar keer per dag af met babybillendoekjes. Maar wat er uit komt is geen gele etter (sorry voor het smerige praatje  ;D), maar meer een soort snot.
Ik heb één dag mijn twijfels gehad en dat was vorige maand, toen we op een broeierig hete dag met temperaturen van boven de 35 graden met een bus vol honden terug zijn komen rijden uit Kroatïë. De airco krijgt dan zo'n volgeladen bus niet helemaal tot achterin koel. Toen ze uit de bus stapte kwam er weer etterachtige uitscheiding uit het gaatje en ik rook weer die weeïge ontstekingslucht. Ik ben toen direct gestart met een ab-kuurtje en de volgende dag ging het al weer een stuk beter. Ziek is ze er dus ook niet van geweest.
Wat wel jammer is, is dat ze de laatste weken weer een aantal maal een bloedneus heeft gehad. Als ik haar dan rustig houd en even in de bench zet dan is het zo weer over, maar als het net tijdens een uitlaatrondje gebeurt waarbij ze heeft lopen rennen (zoals vorige week gebeurde) dan kan het best heftig zijn. Het vervelendste hieraan vind ik dat ik nu niet met haar naar het bos durf, terwijl ze dat heerlijk vindt en een ze een stevige wandeling verder fysiek nog best aankan. Maar ik moet er niet aan denken dat ik midden in het bos sta met een hond met een hevig bloedende neus en dat de auto dan een paar kilometer verderop staat. :(
Door Lizzy
#808330
Nou, naar omstandigheden gaat het dus harstikke goed met haar! Op die bloedneus na dan :-\. Ja, zeker jammer dat je niet meer naar het bos durft/kan. Kan me dat levendig voorstellen, want wat moet je, als dat gebeurd....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door