Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Batatinha
#740313
Vorige week woensdag ben ik even naar de DA geweest met Daan. Hij heeft heel vaak dunne poep. (niet echt diaree)
Dat is op zich niet echt een ramp, maar hij poept tegenwoordig binnen! En dat is niet de bedoeling. Hij weet wel heel goed dat het buiten moet en dat mag ook wel bij een reu van 3.
Het komt er vaak op neer dat hij 's morgens weigerd buiten te poepen en dan vind ik 's middags alles in de bench. Maar vaak heeft hij gewoon gepoept buiten en lijkt hij het niet te kunnen ophouden totdat ik weer thuis ben. (hij is ongeveer 5 uurtjes alleen op een dag)

Ik begon me dus zorgen te maken en ben naar de DA gegaan. Die zei dat het waarschijnlijk dikke darm ontsteking is. (en heeft daar medicijnen voor gegeven) Mijn gevoel zegt echter dat het iets is wat chronisch is en dus niet weg gaat met medicijnen.
Chronische ontsteking of spastisch darmen ofzo. Omdat dit probleem dat ruim een half jaar van tijd tot tijd de kop op steekt.

Nou vroeg ik me af of ik iets met Daans voeding moet/kan doen om zijn darmen te ondersteunen.
Heeft iemand een goed advies, of een boek misschien waar ik goede dingen uit kan halen?

Dit is Daans menu op het moment:

Maandag:
250 gr Ribben Lam
150 gr Groentemix

Dinsdag:
500 gr Vis
150 gr Groentemix
1 ei

Woensdag:
200 gr Kippennekken 
200 gr Hertenhart

Donderdag:
250 gr Hertenribben
200 gr Geitenvlees

Vrijdag:
200 gr Kippennekken
150 gr Groentemix

Zaterdag:
250 gr Geitenribben
150 gr Hertenlever

Zondag:
150 gr Groentemix
200 gr Kippennekken
200 gr Runderpens

Groetjes Marieke
Door conleeuw
#740328
heb jij al ooit geprobeerd de groentenmix achter wegen te laten voor een tijdje? Ik weet dat honden soms diaree kunnen krijgen van sommige groenten.
En als hij een darmonsteking heb, kan de medicijne de ontsteking helpen te genezen, het blijft anders maar doorgaan, dus, het is niet zo dat als het een chronische onsteking is geworden dat het niet met medicijne kan weggaan. maar ok, ik ben ook niet zo happig op medicatie voor darm aandoeningen, hoewel het soms gewoon moet.
Ik zou eerst eens proberen zonder groentenmix, en dan later kleine hoeveelheden van maar een soort groente proberen. Maar goed, zo denk ik er over.
Ik hoop in iedere geval dat het beter wordt, en snel ;)
Door jolly64
#740569
Mijn hond deed het goed op energique nr 4
Speciaal voor allergieen en gevoelige darmen

Nu zit hij aan de duck lam/rijst ook wel lichtverteerbaar
Maar ik raad teneerste energique nr 4 aan tegen darmklachten  ;)
Door Lizzy
#740670
Ik zou ook zeer beslist probiotica gaan geven. Van bijv. A. Vogel, Aciforce of de Acidophilus van Solgar of Akropharma.

Verder zou ik fors minder groente gaan geven. Je zit nu op 19% groentemix, ik zou 10% gaan geven. Geef hem ook vooral geen appels. Dat zet ook aan tot ontlasten.

Verder zit je op 42% vleesbot, 22% vlees en 17% orgaanvlees. Je zou het vleesbot iets omhoog kunnen doen naar 50% en het orgaanvlees iets naar beneden naar 10% a 15%. Ik zou het lever zeker verdelen over 2 maaltijden, ipv 1. Lever laxeert erg en sommige honden kunnen niet tegen 150 gram lever, in 1 keer. Beter dus in 2 keer en dan 70 gram.

Ik weet niet wat voor vis je geeft, maar 500 gram vette vis in de vorm van bijv. sardientjes: kan problemen geven. Je zou minder kunnen geven of het kunnen verdelen over 2 maaltijden.

En tja, dan moet je even afwachten hoe jouw hond daar op reageert, op deze aanpassingen en de probiotica....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door