Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#720316
geer schreef: Hmmm...Ik geef ook 'losse' granen, maar wel samen met het vlees. Het lijkt bij Sophie wel alsof het de boel beter stabiliseert. Als ze vlees eet, en dan met name gemalen (KVV, maar dat krijgt ze dus niet meer) of vrij vettig vlees, lijkt ze minder te 'kokken' als ik door het vlees haar granen vermeng. Ik mik meestal over haar vlees een sausje van wat losse, geweekte, granen, vermengd met wat yoghurt en bloed van het vlees, anders mot ze het niet. En dat lijkt goed te gaan. Ze spuugt minder, speekselt mindern en heeft minder 'natte boertjes'...

Zou het ook niet met het doel te maken hebben? Bij Sophie ligt het probleem in haar maag, ik kan me zo voorstellen dat het anders is als het probleem zich in de darmen bevindt...
Ik kan me zo voorstellen dat als je last hebt van teveel maagzuur, dat granen helpen omdat ze de maaginhoud minder zuur maken.
Door geer
#720318
Dorothea2 schreef: Ik kan me zo voorstellen dat als je last hebt van teveel maagzuur, dat granen helpen omdat ze de maaginhoud minder zuur maken.
Yep, dat bedoel ik. Maar of ze hetzelfde effect hebben op een carnivore darm als op een omni- of herbivore darm..dat weet ik niet?
Door tieneke
#720387
geer schreef: Mja, maar een ander gaat weer aan de schijt als hij niet genoeg vezels eet...dus...
Ik heb het nu over een spastische darm met daarbij de nodige beperkingen,ik eet ook de nodige vezels maar dan wel de goede zoals biologische havervlokken etc die ik gelukkig wel aardig verdraag.
Als ik niet genoeg of geen vezels eet ga ik echt niet aan de race hoor...hooguit heb ik dan een verstopping zoals de meeste mensen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#720407
In het behandelplan voor de eerste 6 weken kan ik me wel vinden, maar ik zou daarna dus geen brokken of brood gaan proberen toe te voegen, wel andere vleessoorten en verschillende groentes. En mocht jou hond idd behoefte hebben aan extra vezels zou ik dat zoeken in wat Lizzy ook al noemde: dingen als havervlokken e.d.
Wel fijn dat er nu een diagnose gesteld is, dan kun je tenminste verder.
Door Eeffie
#720463
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties!!  :)

Ik sta er weer helemaal achter! Stom he dat iemand je zo aan het twijfelen krijgt.....maar ja dat is mijn onervarenheid denk ik. Ik wil Terry ook helemaal geen brood/brokken geven, waarom? Hij heeft nog nooit brood gegeten.

Ik ga voorlopig nog even door met KVV om z'n darmen tot rust te brengen en ik denk dat ik daarna toch zelf ga samenstellen. Als ik over een week of 6 weer iets mag toevoegen dan wordt het groente of fruit of vis ofzo.

Maar die pro-Fibre die ik heb gekregen, moet ik wel gewoon geven toch? Het is van Protexin en hij moet dat 1 x per dag door zijn eten staat er op de verpakking. Dat kan ik dus beter apart doen? Mag ik hem nu wel ineens yoghurt gaan geven dan of zou hij dan meteen weer van slag zijn?

Oh oh wat een vragen he, grinnik  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#720467
Die pro-fibre en Protextin kun je gewoon door de carnibest roeren, die zou ik wel geven. Daar is niks mis mee. Protexin is pro-biotica speciaal voor dieren en het is een goeie pro-biotica.
Door Mevroi Kruim
#720564
Nou, ik sluit me in mijn rol van spuit 11 maar ff bij d rest aan. Waarom zou je in hemelsnaam brood of brokken willen voeren? Er zitten idd vezels in brood maar als het puur om de vezels gaat kun je nog beter zemelen voeren, of desnoods bietenpulp. Wel goed geweekt. Zemelen kun je biologisch krijgen, dan zit er geen troep doorheen, en het grootste deel wordt iig niet verteerd. Bietenpulp is wat er overblijft van suikerbieten nadat de suiker eruitgehaald is. Er zit dus geen suiker meer in maar wel veel goeie vezels en weinig kwalijke koolhydraten. De meeste koolhydraten die er nog inzitten zijn pectine, dat is goed voor darmbacterien en een juiste zuurgraad in de darm. Het wordt aan paarden gevoerd, je kunt het bij een fouragehandel kopen in brokjes of los, het kost geen bal.

Maar eerlijk gezegd, ik begon er zelf beslist niet aan. Stel dat hij toch een gluten-intolerantie heeft, dan begint het hele circus weer van voren af aan. OK, rijstzemelen zou kunnen in dat geval.
Hele goeie vezels zijn trouwens ook psylliumvezels. Die worden verder niet verteerd maar helpen de darm wel om goed te werken. Er zitten geen kwalijke allergene zaken in. Bij de gezonde winkel kun je ze als Colon-Clean kopen.

Maar brood .... naaaah, mij veels te riskant.

Iig heel fijn dat je nu een beetje weet wat Terry mankeert. En er is veel bekend over spastische darm bij mensen, je zou daarop eens kunnen Googlen.
Ik weet van conleeuw dat bij mensen met darmproblemen een hele strikte koolhydratenbeperking heel effectief kan zijn. Dit nog ff ter ondersteuning  ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#720567
Eeffie schreef: Mag ik hem nu wel ineens yoghurt gaan geven dan of zou hij dan meteen weer van slag zijn?
Ik weet niet hoe jou hond reageert, maar Rakker kan dus heel slecht tegen yoghurt e.d. Dan is ie zo weer aan de dunne  :P
Door Lizzy
#720575
Ik snap overigens niet waarom Westerhuis brood zou adviseren voor vezels (en een andere reden kan ik niet bedenken...) + dat hij al pro-fibre heeft gegeven. Dat staat stijf van de vezels....
Door tieneke
#720620
Kruimel schreef: Ik weet van conleeuw dat bij mensen met darmproblemen een hele strikte koolhydratenbeperking heel effectief kan zijn. Dit nog ff ter ondersteuning  ;)
Ja is het sc.diet,ik heb er ook veel baat bij  ;)
Door conleeuw
#720645
tieneke schreef: Ja is het sc.diet,ik heb er ook veel baat bij  ;)
;) hé even off topic, maar goed om te lezen dat jij er baat bij heb. en over topic, Ik zou ook zeker geen brood gaan voeren bij een hond die darmproblemen heb. dan krijgt hij alleen nog meer problemen. Gewoon lekker KVV liefs nog zonder granen, of Barf, en voor extra vezels psyllium dat zijn vezles die heel veel water kan vasthouden waardoor de ontlasting iets smeuiger wordt.  ;)
Door Eeffie
#720987
Lizzy schreef: Ik snap overigens niet waarom Westerhuis brood zou adviseren voor vezels (en een andere reden kan ik niet bedenken...) + dat hij al pro-fibre heeft gegeven. Dat staat stijf van de vezels....
Atjo zei dat hij zijn eigen honden Vet-concept(brokken en blik) voert en daar brood of groente doorheen doet. Hij zei dat als Terry zijn darmen weer tot rust zijn dat ik dat dan ook kon proberen om toe te voegen aan zijn huidige dieet. Hij was wel erg pro brok, maar daar ga ik niet meer aan beginnen.

Volgens Atjo is het niet chronisch en Terry zou straks gewoon weer alles kunnen eten.

Ik ga me verdiepen in het barfen en met jullie hulp ga ik over een paar weken wat dingen toe voegen.
Door Eeffie
#720988
Dian schreef: Ik weet niet hoe jou hond reageert, maar Rakker kan dus heel slecht tegen yoghurt e.d. Dan is ie zo weer aan de dunne  :P
Hmmm laat ik dat nog maar even niet proberen dan.... :-\
Door Lizzy
#721281
Eeffie schreef: Atjo zei dat hij zijn eigen honden Vet-concept(brokken en blik) voert en daar brood of groente doorheen doet. Hij zei dat als Terry zijn darmen weer tot rust zijn dat ik dat dan ook kon proberen om toe te voegen aan zijn huidige dieet. Hij was wel erg pro brok, maar daar ga ik niet meer aan beginnen.

Volgens Atjo is het niet chronisch en Terry zou straks gewoon weer alles kunnen eten.

Ik ga me verdiepen in het barfen en met jullie hulp ga ik over een paar weken wat dingen toe voegen.
Het is en blijft jammer dat Atjo zich niet verdiept heeft in voeding en zo pro-brok blijft. Van een homeopathisch arts van zijn kaliber zou ik eigenlijk iets anders verwachten... Maar ja, tis niet anders. Neem de bruikbare dingen ter harte en gooi de rest over je schouder. Geen brok, geen brood.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door