Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#718277
Gizmo heeft snel last van tandplak/tandsteen, vooral bij de hoektanden, tijdje terug was bij een van zijn tanden achterin het tandvlees omhoog getrokken.
Kon niet merken dat hij er last van had met het eten of wat dan ook, wel rook het niet erg fris, en aangezien het kort of lang kon gaan duren eer dat hij er last van zou gaan krijgen maar dat het zou gebeuren, besloten om die tand te laten trekken.
Dat is dus gebeurt en meteen zijn de andere tanden waar nodig was ook schoongemaakt, daarna AB-kuurtje gekregen.
Ook had hij al even rode plekken op zijn wang, maar wij hadden verwacht nu zijn tanden echt schoon waren die ook zouden verdwijnen.
De plekken op zijn wang (is een mooi naampje voor, maar die weet ik zo even niet) werden minder, maar verdwenen niet.
Hij heeft aan beide kanten van zijn wang aan de binnenkant die rode plekken ter hoogte van zijn bovenste hoektanden, daar waar de tandplak/steen dus bij hem voor kwam/komt.
Dat probleem nog eens aangehaald toen bleek dat hij problemen had met zijn anaalklieren en daar AB voor nodig had.
AB voor anaalklieren sloot aan op het tandvlees-probleem, dus 2 vliegen in 1 klap.
Toen bleek dat het voor de anaalklieren niet hielp, toch nog even doorgegaan voor het tandvlees probleem.
Uiteindelijk na enkele weken ermee opgehouden, want het was wel geminderd, maar weg was het niet.
Ik maakte zijn tanden al af en toe zelf schoon, dat is dus nu frequenter geworden, maar het helpt gewoonweg niet.
Ik heb het gevoel dat de rode plekken weer erger worden.

Hij staat op vers, heeft genoeg kluifwerk (botten en lappen vlees) waar zijn tanden schoner van worden (merk je ook duidelijk na een maaltijd) dus daar ligt het niet aan.
Op brok had hij het erger (logisch, daar worden tanden ook niet schoon van) maar niet eens echt erg te noemen, maar op vers blijft dus het probleem bestaan, al dan minder.

Die rode plekken zijn gevoelig als je er aan komt, dus ik wil er vanaf.
Het is een reactie op dat tandplak aan zijn tanden, dat snap ik ook wel, maar hoe kom je er vanaf als een hond daar aanleg voor heeft?
Wat zijn de triggers voor tandplak bij honden?
Tandplak is toch vrij normaal naarmate de honden ouder worden? Daar hoeven zulke tandvleesproblemen toch helemaal niet bij te horen?

Over 2 tot 3 weken moet hij weer onder narcose, dan worden zijn tanden ook nog weer even nagekeken en gedaan, maar dat is dus blijkbaar ook geen langdurige oplossing.
Dat keer op keer herhalen zie ik niet zo zitten, aangezien het tandplakprobleem helemaal niet zo groot is opzich, maar dat kleine beetje dus al genoeg is voor die rode plekken en dat kleine beetje dus al heel erg snel terug komt.
Fan van vaak onder narcose ben ik niet, net als vaak en/of lang aan de AB, maar wat moet, dat moet, maar als het niet nodig is, dan liever niet.

Wie o wie kan mij, of liever gezegd mijn hond ;) , helpen?
Door Lil
#718326
Als de rode plekken een reactie zijn op de tandplak op zijn tanden, helpt het dan niet als je elke dag zijn tanden poets met een hondentandenborstel? Dan verwijder je in ieder geval veilig de tandplak.

Verder kan ik je alleen veel succes wensen, ik weet het ook niet.
Door Lizzy
#718362
Ik begrijp die rode plekken in de wang niet zo goed? Is dat irritatie die de tanden veroorzaken? Kun je achter de naam komen, van deze 'aandoening'? Heb je er al eens over gedacht om naar een dieren tandarts te gaan?
Door conleeuw
#718366
ik begrijp ook niet zo goed hoe het komt dat hij rode plekken op zijn wangen krijg en dat dit als gevolg van de tandplak zou zijn? Terugkerende tandplak is een probleem bij sommige honden, ik heb ook een hond die een beetje die aanleg heeft. Ik ben ook aan het lezen geslagen over wat en hoe om er mee om te gaan. Er zijn heelwat honden tandepasta's op de markt die je kan gebruiken, maar ik heb besloten om het zelf aan te pakken, ik ben sinds een dag of twee aan de slag met een oude washandje met 3% waterstofperoxide (gewoon bij de drogist te halen) of het echt helpt kan ik nog niet zeggen, ik ben pas begonnen, maar van wat ik zo al heb gelezen zou het moeten helpen, vooral voor de rode tandvlees problemen. Volgens wat ik allemaal heb gelezen moet dit een mogelijke oplossing zijn. Ik ben niet bereid om mijn hond voor tandenschoonmaak onder narcose te laten brengen, met name omdat het een ras is die niet zo goed met narcose over weg kan, dus liever de risico niet, kan ik het oplossen door te poetsen, dan doe ik dat liever. Uiteraard als het echt zo erg is dat het onder narcose moet, dan zal ik het doen, maar ik hoop het echt te vermijden door te poetsen met peroxide.  ;)
Door Lil
#718410
Gaat dat met peroxide? Zelf ben ik ook voor chemische tandpasta´s, maar ik dacht dat als het schoon was het gebit, daarna poetsen met alleen water en een hondentandenborstel voldoende was, maar mijn hond heeft dan ook geen aanleg....
Trouwens volgens de da helpt een washandje niet, dat is te zacht, maar goed die beweren altijd zoveel dingen die niet kloppen (dat je brokjes moet voeren bijvoorbeeld).
Door conleeuw
#718557
Lil schreef: Gaat dat met peroxide? Zelf ben ik ook voor chemische tandpasta´s, maar ik dacht dat als het schoon was het gebit, daarna poetsen met alleen water en een hondentandenborstel voldoende was, maar mijn hond heeft dan ook geen aanleg....
Trouwens volgens de da helpt een washandje niet, dat is te zacht, maar goed die beweren altijd zoveel dingen die niet kloppen (dat je brokjes moet voeren bijvoorbeeld).
washandje is niet ideaal, maar voor een hond die niet poetsen gewend is, is dat een prima manier om te wennen.
Door Lizzy
#718572
Femke schreef:
Ik overweeg om bij één van mijn honden Oravet toe te laten passen, hij heeft ook steeds terugkerende tandproblemen.
Hier is een linkje: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=271
Kan dat spul ook gebruikt worden bij vleesbot-etende honden?

Ik vraag me af: moet de eerste behandeling persee nadat de hond onder narcose een gebitsreiniging heeft ondergaan? Enig idee?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#718579
Femke schreef:
Ik overweeg om bij één van mijn honden Oravet toe te laten passen, hij heeft ook steeds terugkerende tandproblemen.
Hier is een linkje: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=271
Hmmm  :-\ ik ben een beetje sceptisch. Het klinkt mij teveel in de oren als weer een geweldig wondermiddeltje. Net als dat mondwater wat er nu is voor honden.
Maar wie weet helpt het, ik denk zelf dat dagelijks poetsen de beste remedie is.
Door Lil
#719144
Dorothea2 schreef: Hmmm  :-\ ik ben een beetje sceptisch. Het klinkt mij teveel in de oren als weer een geweldig wondermiddeltje. Net als dat mondwater wat er nu is voor honden.
Maar wie weet helpt het, ik denk zelf dat dagelijks poetsen de beste remedie is.
Mondwater voor honden, bestaat dat ook al  :o :o :o
moet niet gekker worden, gelukkig heb ik sinds ik barf de tandenborstel weggegooit, want rara hoe kan dat nou zijn tanden zijn schoon... Vroeg laatst mijn da wat ik deed, een zes jarige hond zonder tandsteen (en zonder reiniging onder narcose) dat had hij nog nooit gezien, tja toen ik het vertelde dacht ik even dat hij flauw viel  ;D
Door MarijeJoanne
#722644
Bedankt voor de reacties!

Dat waterstof-peroxide, doet dat niet 'zeer' bij huid (wang) dat niet heel is?
Oravet ga ik met de Da bespreken, eens kijken wat ze daar van vindt bij dit probleem.
Denk trouwens dat Lizzy wel een goed punt aanhaalt, gaat dat laagje er niet snel weer af bij honden die op vers staan?
Denk trouwens wel dat dat spul idd na een grondige reiniging van de tanden er op gesmeerd moet worden, anders komt er misschien tandplak onder dat laagje te zitten en dat lijkt mij ook niet bevordelijk.

Heb ondertussen maar alvast tandpasta voor hem gekocht :D
Ik deed het eerst met een (keuken/wc)papiertje, dat liet hij goed toe, maar als dat zogezegd niet werkt, gaan we een stapje verder...
Ik bekeek zijn tanden al regelmatig, nu is dat zo ongeveer iedere dag ;)
Hij vind het ABSOLUUT niet leuk, probeert op alle manieren er onder uit te komen, zeker niet op een gemene manier, maar gewoon net zo draaien dat ik er niet bij kan met de tandenborstel.
Het doet hem natuurlijk ook zeer met die plekken op de wang.
Dit is ook de reden dat ik graag wil dat de Da er naar kijkt als hij toch al onder narcose is.
Zodat hij er zo min mogelijk van meekrijgt, geen stress, geen pijn, die dingen.
Zo slaan we meteen 2 vliegen in 1 klap (onee, 3 vliegen, want ik laat meteen zn nageltjes ook knippen) ;)
Onder narcose houd ik ook niet van, daarom ook liever niet dan wel, maar soms is het nodig.
En als dat dan toch nodig is, waarom er dan geen gebruik van maken?
Hij heeft al 2 keer een biopt af moeten laten nemen, beiden zonder verdoving, laatste op een zeer vervelende pijnlijke plek, was hij mij niet dankbaar voor, maar even een naald in je lijf of langere tijd je behoorlijk naar voelen door de bijwerkingen van de narcose...
Nu was hij het snel vergeten met een wandeling maken na de tijd ;D

De tandplak opzich is het probleem nog niet zo, dat is maar miniem, maar dat kleine beetje wat er af en toe zit zorgt voor het in stand houden van die plekken op de wang.
Na een goede maaltijd is het ook zo weer weg.
Het is onstaan ten tijde dat hij iets meer tandplak had, maar ook toen was het niet schrikbarend veel te noemen ofzo.
Het gaat alleen nu ook niet weg...
Omdat het op zijn wang zit, en dat een moeilijk behandelbare plek is, zullen zalfjes niet gaan werken, net zoals blijkbaar de AB niet voldoende werkt, en weet de dierenarts ook niet goed wat ik er tegen kan doen, behalve de tandplak zoveel mogelijk in toom proberen te houden.
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op vr 09 mar 2007, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#722645
MarijeJoanne schreef:
Dat waterstof-peroxide, doet dat niet 'zeer' bij huid (wang) dat niet heel is?
.
Nee hoor, je voeld er niks van.
Word ook gebruikt om verse wond schoon te maken door er peroxide op te gieten, gaat bruisen en neem dan het vuil er bruisend uit.

Hier nog meer wat je allemaal met peroxide kan doen
http://www.h2o2-4u.com/house.html
Door conleeuw
#723438
carlala schreef: Hihihi
Ik gebruik gin, ja die wij zelf drinken!
Even wat op een watje doen, goed erlangs wrijven, ik krabbelde het er zo af!!!
dus Gin werkt echt goed. Ik heb gisteren ook waterstof peroxide gebruikt, maar ze voelen het echt niet. Ik ga toch deze week een keertje Gin proberen om de slachtanden te ontdoen van de plak, maar de peroxide helpt ook om de tandvlees zeg maar "ontsteking vrij"  te houden ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door