Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#710893
Hoi,

Na een cortisonekuurtje en een eliminatiedieet ben ik erachter waarvoor Boris nu al weer allergisch is....

Nu blijft er niets meer van mijn groentemix over, want de courgette en aubergine vallen af. Ik houd nu alleen nog maar wortel, bleekselderij en venkel over.... en eens in de twee weken eens twee a drie gekookte roosjes bloemkool of broccoli of een lepeltje spinazie of andijvie, maar beslist niet meer of vaker.

Is het een goed idee om vaker pens en boekmaag (van die lekkere vuile met veel derrie) te voeren? Vind het wel erg karig worden anders.
Door Lil
#710959
Kiemen kan Boris niet verdragen. Wat hierboven staat is echt het enige dat hij kan verdragen...
Gebruikersavatar
Door pike
#711011
Ik heb hier ergens gelezen dat je Chlorella kunt geven als vervanger voor groente. Is dat misschien een optie?
Door Lil
#711204
pike schreef: Ik heb hier ergens gelezen dat je Chlorella kunt geven als vervanger voor groente. Is dat misschien een optie?
Ik zal eens gaan kijken waarvoor chlorella dient  ;)
Door Drossie
#711266
Een hond kan perfect zonder groenten, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit door wat je het vervangt. Maar pens is zodanig voedzaam dat een hond eigenlijk bijna alleen op pens perfect gezond kan blijven. Wat meer pens ipv groenten zou dus een goed idee zijn!
Door Drossie
#711360
Tinker schreef: Wie zegt dit?Lijkt mij nl niet erg gezond alle dagen pens.Naar mijn idee ga je dan toch behoorlijke tekorten kweken op termijn,waarneer je puur en alleen pens zou voeren.
Mogens Eliasen!

-) Het vervult een functie als tandenborstel. Het reinigt het gebit en masseert het gehele tandvlees waardoor parodontale aandoeningen voorkomen worden.

-) Vuile pens normaliseert de darmflora. Honden die een gevoelige spijsverteringskanaal hebben en die van brok naar rauw omgeschakelt moeten worden kun je het beste overzetten door middel van lappen vuile pens.

-) Pens bevat een heel goede calcium en fosfor verhouding

-) Pens heeft een zeer hoge verteerbaardheid, zo'n 96% ervan wordt geheel verteerd door de hond
Door Lizzy
#711405
Drossie schreef: Mogens Eliasen!

-) Het vervult een functie als tandenborstel. Het reinigt het gebit en masseert het gehele tandvlees waardoor parodontale aandoeningen voorkomen worden.

-) Vuile pens normaliseert de darmflora. Honden die een gevoelige spijsverteringskanaal hebben en die van brok naar rauw omgeschakelt moeten worden kun je het beste overzetten door middel van lappen vuile pens.

-) Pens bevat een heel goede calcium en fosfor verhouding

-) Pens heeft een zeer hoge verteerbaardheid, zo'n 96% ervan wordt geheel verteerd door de hond
Ja, ik vind (sorry, niet onaardig bedoeld) dat Eliasen hier onzin kletst. Ja, in bovenstaande punten heeft hij (deels) wel gelijk, maar zijn eindconclusie vind ik echt onzinnig. En ik heb al meerdere keren uitbundig uitgelegd waarom. Mocht je daar nieuwsgierig naar zijn: wil ik dat topic wel voor je opzoeken.
Door Lil
#711432
Jaja, ik blijf zeker de groentes die hij verdraagt ook geven, desnoods iets minder vaak om te voorkomen dat hij ook hier problemen mee gaat krijgen. Alleen was ik aan het denken wat voor een mogelijkheden ik had om dit aan te vullen, ik ga eens opzoek naar chlorella (via die link van lizzy, poeder lijkt me wel handig) en ik hoorde net nog van iemand een goude tip, namelijk kattengras (volgens mij eet hij dat wel en anders gaat ook dat door de blender), ook ga ik maar eens een potje paardenbloem kweken en brandnetel, volgens mij verdraag hij dit wel. Wat geef je trouwens van paardenbloem, de bloem of het blad/de steel?
Door mutsie
#712929
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel groenten geef.

Wel heel veel afwisseling.
Ik denk dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Je hond is er niet voor niets allergisch voor.
Als je groenten wilt blijven geven, dan doe je dit toch gewoon zoals je het zo geeft?

Dit is toch ook behoorlijk wat?

Als hij het zo goed doet?

karin
Door Ponneke
#712941
Lil schreef: brandnetel, volgens mij verdraag hij dit wel. Wat geef je trouwens van paardenbloem, de bloem of het blad/de steel?



Van de paardebloem geef ik alleen die groene rozetten (bladeren), kgeef de bloemen en de steeltjes nooit.
het blad is voor ons mensen ook te eten als rauwe groenten, uiteraard alleen het jonge groen.
Door Mevroi Kruim
#713199
Ponneke schreef:


Van de paardebloem geef ik alleen die groene rozetten (bladeren), kgeef de bloemen en de steeltjes nooit.
het blad is voor ons mensen ook te eten als rauwe groenten, uiteraard alleen het jonge groen.
Nou, ik vind het groene blad wel errug bitter. Door mensen wordt het meestal gebleekt gegeten, de zgn molsla (mol maakt hoop over paardenbloemrozet heen) en dan is het in kleine beetjes we lekker.
Het heet trouwens niet voor niets in het Frans 'pissenlit'  8)
Door Lil
#713640
Kruimel schreef: Nou, ik vind het groene blad wel errug bitter. Door mensen wordt het meestal gebleekt gegeten, de zgn molsla (mol maakt hoop over paardenbloemrozet heen) en dan is het in kleine beetjes we lekker.
Het heet trouwens niet voor niets in het Frans 'pissenlit'  8)
Mjammie ik krijg er honger van!  :-\

Bedankt voor jullie tips!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door