Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#687334
Iemand van het hondenform doet hydrotherapie met haar hond bij Nanda van Velzen in Moordrecht. Een mij onbekende naam en dit is alles wat ik aan info heb gekregen maar misschien kun je er iets mee.


http://www.nvfd.nl/leden.htm
Op deze lijst staan de dierfysiotherapeuten op postcode geordend. Ik ben met twee honden bij Floor de Ruiter geweest en ben daar tevreden over.

Wat in elk geval belangrijk is is om te blijven bewegen, bij slijtage zijn een goede bespiering en conditie superbelangrijk!
#687358
dacht meteen aan een goede fysiotherapeut die je kan instrueren welke oefeningen je kunt doen. zwemmen is leuk maar duur en een half uurtje in de week zet geen zoden aan de dijk. ik woon in het oosten dus kan je niet iemand adviseren. een goede oefening voor de achterhand is (maar denk aan een warming up; gewoon lekker los rennen is vaak al genoeg) een balletje tegen een heuveltje op gooien. je hond moet natuurlijk wel balletjesgek zijn ;) hiervoor. denk aan een rustige trainingsopbouw die best een paar weken mag duren. gooi de bal eerst laag en dan steeds wat hoger tegen de heuvel op(intensiteit verhogen). je kunt ook langzamerhand vaker gooien (duur verhogen). ik heb geen ervaring met de kwaal dus ik weet niet of dit al te zwaar zou zijn voor je hond. dus als je dit wilt proberen let heel goed op of hij een paar uur later stijf is. dan ben je te snel gegaan. enhijkan natuurlijk, net als mensen spierpijn krijgen (vaak zelfs 2 dagen later) dan ben je ook te ver gegaan. je woont in zoetermeer? oef, daar zijn vast niet veel heuvels.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#687372
Ik denk dat je alles moet/kunt doen. Maar ook chiropractie is wel goed. Stel dat er iets scheef zit dan kan het maar beter eerst rechtgezet worden. Het is misschien niet de oorzaak van het probleem maar het kan het wel verergeren.
Acupunctuur kan ook helpen.
Er zijn twee dierenartsen die zowel chiropractie doen als acupunctuur:
Anneke Schellingerhout (www.jyoti.nl) en Leida Visee (www.lvchiron.nl).
Door Lizzy
#687378
Heel stom misschien maar ik dacht echt even "laat ik nog maar niet alles doen/geven want dan heb ik niks meer voor als het echt mis is met hem". Maar ik ben dus zeer blij met alle tips en heb besloten dat ik gewoon gelijk zoveel mogelijk ga inzetten! Ik ga mijn plan trekken voor wat ik ga doen naast de supplementen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 jan 2007, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#687405
Lizzy schreef: Heel stom misschien maar ik dacht echt even "laat ik nog maar niet alles doen/geven want dan heb ik niks meer voor als het echt mis is met hem". Maar ik ben dus zeer blij met alle tips en heb besloten dat ik gewoon gelijk zoveel mogelijk ga inzetten! Ik ga mijn plan trekken voor wat ik ga doen naast de supplementen!
Ik zie niet in waarom je zou moeten wachten tot het erger is. Dan is het alleen maar moeilijker goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#687472
Ik ga ook met Jory naar Anneke, genoemd door Tannetje.

Jory heeft HD met daardoor artrose. Een jaar of wat terug gind dat erg slecht. Bij Anneke bleek, dat Jory door de pijn een verkeerde houding aan nam, daardoor verkeerde spieren ging gebruiken en dat haar bekken helemaal scheef stond. Na 2 behandelingen, waarbij het bekken is gecorrigeerd en een scheve wervel is rechtgezet kende ik mijn hond niet meer terug! Nu gaan we om de 6 maand voor een check-up.

Ik zou zeker naar een osteopaat/chiropractor toe gaan. Ik heb er al veel goede resultaten over gehoord, ook in de sportwereld, voor allerlei problemen en blessures aan het beweingsapparaat.
Door Lil
#687973
hellenbanjerbo schreef: dacht meteen aan een goede fysiotherapeut die je kan instrueren welke oefeningen je kunt doen. zwemmen is leuk maar duur en een half uurtje in de week zet geen zoden aan de dijk. ik woon in het oosten dus kan je niet iemand adviseren. een goede oefening voor de achterhand is (maar denk aan een warming up; gewoon lekker los rennen is vaak al genoeg) een balletje tegen een heuveltje op gooien. je hond moet natuurlijk wel balletjesgek zijn ;) hiervoor. denk aan een rustige trainingsopbouw die best een paar weken mag duren. gooi de bal eerst laag en dan steeds wat hoger tegen de heuvel op(intensiteit verhogen). je kunt ook langzamerhand vaker gooien (duur verhogen). ik heb geen ervaring met de kwaal dus ik weet niet of dit al te zwaar zou zijn voor je hond. dus als je dit wilt proberen let heel goed op of hij een paar uur later stijf is. dan ben je te snel gegaan. enhijkan natuurlijk, net als mensen spierpijn krijgen (vaak zelfs 2 dagen later) dan ben je ook te ver gegaan. je woont in zoetermeer? oef, daar zijn vast niet veel heuvels.
Volgens mijn therapeut is balletje gooien het ergste kwaad wat je een hond kunt aandoen. Voor een gezonde en sportieve hond ok, maar zodra er ook maar een klein beetje mis is, is het echt funest. De meeste honden jagen het balletje en gaan daardoor ongecontroleerde bewegingen maken en vaak remmen ze ook echt veel te hard. Ze rennen echt keihard en zodra het balletje valt gaan ze vol in de remmen.... Je kunt natuurlijk het balletje weggooien de hond laten blijven en hem pas dan omhoog laten rennen, maar datzelfde effect heb je als je je hond aan de lijn neemt en gecontroleerd laat draven. Galop is niet zo'n goede gang als iets mankeerd. Als je dit clickert wordt het spelletje net zo leuk al balletje gooien en je hebt ten alle tijde controle over de bewegingen.
Door Lizzy
#691830
We hebben deze week een afspraak met de fysio-therapeut. En die arme knaap moet nu zijn eten eten met spier support + rust compositum en beide stinkt echt als een bunzing! Hij eet ook echt met minder smaak zijn eten op. Dus ik dacht "kom, ik geef hem zijn spiersupport met wat yoghurt, smaakt z'n maaltijd hem tenminste nog lekker". Nou, mooi dat hij dan de yoghurt niet vreet hoor! Vanavond heb ik er, voor de smaak, een beetje schelvislever doorheen gedaan. Dat vond hij wel lekker. Morgen krijgt hij daar weer een beetje van door z'n eten.

Verder moeten we dus afwachten. Dat spiersupport geef ik ook nog te kort om verbetering te zien. Heeft iemand enig idee, na hoeveel tijd je meestal verbetering kan verwachten?
#692484
Vind dat spiersupport juist lekker ruiken.Cairo heeft er gelukkig ook geen moeite mee.
Ik kan niet zeggen hoe lang het duurt voordat je vooruitgang ziet/boekt.Bij Cairo ben ik het prenventief al gaan gebruiken.
Cairo zijn ach.p zijn nog goed in orde,wel wat minder kracht erin.Maar hij loopt nog gewoon elke dag de trap op en fietst ook nog 2 x in de week een uurtje,ik loop nog regelmatig met hem,en zondag doe ik sorteren met hem.
Door Lizzy
#693787
Zo. Vandaag voor het eerst bij de fysio/manueel-therapeut geweest. Bij Irene Hulst in Zevenhuizen. Wat een ontzettende aardige en kundige dame! Ze heeft Brutus heen en weer laten lopen. In stap en draf. Rondjes laten lopen (links en rechtsom) helemaal bevoeld. Voor en achterpoten en ellebogen, knieen, voeten, rug, alles. Brutus heeft een grote bewegelijkheid in zijn laatste ruggewervels en de zenuwgeleiding van zijn poten is beslist niet goed te noemen. Ze deden reflextesten en daarin zag je een behoorlijke vertraging. Al met al zit het in zijn rug dus niet goed en probeert hij op diverse manieren zijn rug te ontzien, waardoor zijn spierkracht in de achterpoten inderdaad (zoals ik dus had gezien) is afgenomen. Voor een hond die zoveel beweging krijgt als Brutus, moet je een lekkere volle achterhand zien en dat heeft hij gewoon niet meer.

Ze gaat met behulp van oefeningen en massage en speciale bewegingen en tracties de druk op de zenuwen weg nemen, meer ruimte creeeren zodat hij minder last heeft en dus zijn achterhand niet meer hoeft te ontzien. Ook worden zijn spieren soepel gemaakt om ze mooi sterk te houden. Ook geeft ze mij oefeningen en massage en bewegings-technieken die ik zelf kan uitvoeren. Ik mag gewoon met hem bewegen, liefst rechte stukken in draf.

Ze verwacht dat Brutus een aantal behandelingen achter elkaar nodig heeft en dat hij daarna eens in de zoveel tijd langs moet komen voor een checkup/behandeling. Ik moet hem de komende dagen en na de behandelingen goed in de gaten houden om te kijken wat de gevolgen van de behandeling zijn. Ik ben blij dat ik gegaan ben. Ik heb er een goed gevoel over.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#694020
Lekker, is dat he, als je bij zo iemand bent geweest die precies weet waar ze het over heeft. Ik denkt dat je hier veel meer aan zult hebben, dan aan een supplement.
Ik merk dat ook bij Jory, nadat laatst haar bekken weer is gecorrigeerd door de chiropractor, belast ze alles weer op een betere manier.
Door de HD gaat ze anders lopen, haar bekken gaat verkeerd staan, en om dat te ontlasten, gaat ze de voorhand overbelasten. Dan loopt ze dus voor onregelmatig, waardoor het lijkt of daar het probleem zit.

Ik denk dat je bij Brutus ook zeer zeker verbetering zult gaan merken!
Succes met de behendeling :-*
Door Lizzy
#694022
Sanyo schreef: Lekker, is dat he, als je bij zo iemand bent geweest die precies weet waar ze het over heeft. Ik denkt dat je hier veel meer aan zult hebben, dan aan een supplement.
Ik merk dat ook bij Jory, nadat laatst haar bekken weer is gecorrigeerd door de chiropractor, belast ze alles weer op een betere manier.
Door de HD gaat ze anders lopen, haar bekken gaat verkeerd staan, en om dat te ontlasten, gaat ze de voorhand overbelasten. Dan loopt ze dus voor onregelmatig, waardoor het lijkt of daar het probleem zit.

Ik denk dat je bij Brutus ook zeer zeker verbetering zult gaan merken!
Succes met de behendeling :-*
Ik denk echt dat we hier inderdaad heel veel baad bij gaan hebben. Ik heb gewoon veel vertrouwen in deze dame. Ze is kundig. En ze heeft een plan. Maar ik blijf hem ook de supplementen wel geven. Ik denk dat de combinatie van beide misschien heel goed kan werken, de supplementen puur als ondersteuning.

Fijn joh, dat het met Jory ook zoveel beter gaat! Ik heb zelf ongelofelijk veel baad bij de chiropractor trouwens. Maar heel vreemd genoeg had ik met Brutus het gevoel dat ik daar niet naar toe moest. Ik denk dat voor Brutus de correcties, op dit moment in tijd, te bruut zijn. En heel gek genoeg zei Irene gisteren dat ze beslist geen correctie zou geven in dit gebied, omdat hem dat veel te veel pijn zou doen. Maar, ik ga zometeen weer naar de chiropractor en ondanks dat die correcties me zeer doen: heb ik er nu al 'zin in' ;D. Ik voel me een dag erna meestal compleet herboren. Misschien geldt dat ook wel voor Jory!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#694042
Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik geen spiersupport zou geven, hoor!

Het zal zeker wat kunnen doen. Maar door zijn spieren dmv oefeningen en fysio sterker te maken, pak je meer de oorzaak van het probleem aan. Spiersupport zal dat kunnen ondersteunen.
Bij Jory ben ik nog een stap verder gegaan en heb haar van de week een anabolen injectie laten geven. Nu ze na de chriropractie weer normaal loopt, probeer ik haar spieren hierdoor wat meer kracht te geven. Ze is inmiddels al ruim de 13 gepasserd en dan wordt zowiezo de spierkracht minder. En voor mij is het erg belangrijk dat ze haar mobiliteit blijft behouden!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door