Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#684765
nikèdog2000 schreef: heb je ook gelezen dat ik het ook over emoties heb?????????
dat speelt ook mee als je een pup koopt.
en ik vind 8,50 euro geen kattepis.

Je had ook nee kunnen zeggen en er niet mee akkoord gaan. Natuurlijk spelen emoties een rol maar als je 850 euro geen kattepis vindt dan neem ik aan dat je ook nog een beetje verstand mee laat spelen bij de aankoop van een hond.
#684766
evds schreef: Ter vergelijking:ik weet ook (bijna) zeker dat geen enkele fokker de garantie zal geven dat zijn pups(van een HD gevoelig ras) geen HD ontwikkelen (iets dat je op de leeftijd van 8 weken nog niet kan beoordelen), en zeker niet voor evt. kosten wil opdraaien. Dat is het risico van de koper.

Das niet waar. In Vito's koopcontract van de VDH staat ook een hd garantie dat wanneer bij hem ernstige hd wordt geconstateerd (of een andere erfelijke afwijking waardoor zijn gezondheid en welzijn wordt aangetast) er recht is op een schadevergoeding.
#684768
Rosita schreef: Das niet waar. In Vito's koopcontract van de VDH staat ook een hd garantie dat wanneer bij hem ernstige hd wordt geconstateerd (of een andere erfelijke afwijking waardoor zijn gezondheid en welzijn wordt aangetast) er recht is op een schadevergoeding.
Klopt, zo'n paragraaf zullen de meeste fokkers in hun koopcontract hebben staan. Temeer omdat het recht op schadevergoeding bij een erfelijke afwijking waardoor gezondheid en welzijn worden aangetast wettelijk bepaald is. Productaansprakelijkheid noemen ze dat.
#684778
Rosita schreef: Das niet waar. In Vito's koopcontract van de VDH staat ook een hd garantie dat wanneer bij hem ernstige hd wordt geconstateerd (of een andere erfelijke afwijking waardoor zijn gezondheid en welzijn wordt aangetast) er recht is op een schadevergoeding.
Staat hier niet binnen een bepaalde tijd bij?
Bij mijn nest ACD's heb ik in het koopcontract laten opnemen, dat de aankomende pup binnen 48 uur bij hun eigen DA aangeboden moet worden voor algehele check up.
Ook verhaal van HD en ED is opgenomen, maar niet klakkeloos pup terugnemen! In overleg, want HD is niet alleen erfelijk. Kunnen meer oorzaken zijn (voeding, beweging, overbelast, enz). 1 van de pups van Kay had dus een zware afwijking aan de heupen op 1-jarige leeftijd. Maar waar het weg komt???????
Mensen hebben mij op de hoogte gebracht, maar geen haar op hun hoofd die hem nog terug wilden doen :)
#684788
Ik heb niks in te brengen op het aansprakelijkheidsverhaal. Ik heb me daar niet genoeg in verdiept. Maar ik wil nog wat zeggen over het medische aspect van niet ingedaalde testikels.

Als je 10 dierenartsen vraagt of je de niet ingedaalde bal moet verwijderen of kunt laten zitten: dan zullen er 8 zeggen dat je de bal moet laten verwijderen en zullen er 2 zeggen dat dit achterhaald is. Die 8 zijn daarvan nog niet op de hoogte. Of geloven niet in het achterhaalde feit.

Ik sprak een tijdje geleden een dierenarts (niet mijn eigen dierenarts) die op de hoogte was van het feit dat een niet ingedaalde bal niet sneller kanker krijgt als een wel ingedaalde bal. Maar hij wilde niet ingedaalde ballen, als hij ze niet kon voelen, toch verwijderen.

De reden hierachter was dat hij de testikels jaarlijks controleert op kanker. Als zo'n niet ingedaalde testikel wel te voelen is, kan hij op deze wijze ook worden gecontroleerd. Als zo'n niet ingedaalde testikel niet te voelen is, kun je dus niet controleren of de testikel in orde is en dus haalde hij 'm er liever uit.

Ik vind dat eerlijk gezegd buitengewoon ver gezocht en ik zou daarvoor mijn reu niet onder narcose laten brengen. Een bal die niet voelbaar is: dat wordt zoeken en dat is dus een buikoperatie en een gewone narcose. Dat is ook niet zonder risico. Bovendien zijn er meer organen in het lichaam waar je kanker aan kunt krijgen en die ook niet voelbaar zijn en waarvan je van de buitenkant ook niks kunt zien. Ook bij al deze kankersoorten ben je altijd te laat. Gaan we om die reden al onze honden 1 keer per jaar preventief onder de MRI-scan leggen? En onszelf ook?
#684823
Rosita schreef: Das niet waar. In Vito's koopcontract van de VDH staat ook een hd garantie dat wanneer bij hem ernstige hd wordt geconstateerd (of een andere erfelijke afwijking waardoor zijn gezondheid en welzijn wordt aangetast) er recht is op een schadevergoeding.
Dat is mooi, wordt dan een tweezijdige heupoperatie vergoed? Denk het niet.
#684854
evds schreef: Dat is mooi, wordt dan een tweezijdige heupoperatie vergoed? Denk het niet.
een goede fokker doet dat
hier loopt een bennersenner die had met 9 maanden ep
de fokker van die hond heeft de operatie en de revalidatie betaald
kijk dat vind ik nu klasse
als je pup 1 bal heeft en hij is niet ingedaald met een jaar dan vind ik dat je als fokker 100 euro terug moet geven
maar ik heb nu een pup bij iemand met een contract waar dat in staat
en als mijn hondje binnen 1 jaar wat gaat mankeren wat met erfelijkheid te maken heeft betaalt zij ook de kosten
#684861
trimsalon schreef: Staat hier niet binnen een bepaalde tijd bij?
Bij mijn nest ACD's heb ik in het koopcontract laten opnemen, dat de aankomende pup binnen 48 uur bij hun eigen DA aangeboden moet worden voor algehele check up.
Ook verhaal van HD en ED is opgenomen, maar niet klakkeloos pup terugnemen! In overleg, want HD is niet alleen erfelijk. Kunnen meer oorzaken zijn (voeding, beweging, overbelast, enz). 1 van de pups van Kay had dus een zware afwijking aan de heupen op 1-jarige leeftijd. Maar waar het weg komt???????
Mensen hebben mij op de hoogte gebracht, maar geen haar op hun hoofd die hem nog terug wilden doen :)
In mijn contract staat geloof ik dat ik de pup binnen 8 dagen na aankoop door mijn DA moet laat checken, en natuurlijk was zijn bovenbeet met 7 wk nog niet zichtbaar, wel had hij voelbaar 2 balletjes daar heb ik dus wel opgelet.

De stabiliteit van de heupen is merendeels erfelijk  (en wellicht zelfs 100%) en honden met onstabiele heupen hebben een grotere kans op hd. Bij honden met onstabiele heupen moet je daarom inderdaad op de voeding, beweging en belasting letten, maar deze dingen zijn hier niet de oorzaak van (de oorzaak is de onstabiliteit die dus grotendeels erfelijk is). Ik heb Vito toen hij ruim 4 mnd was laten penn-hippen en zijn index zat gemiddeld op 0.40 (is heel toevallig ook het gemiddelde van het ras). Zijn standaard foto liet A-heupen zien. Als ik hem met zijn rasgenoten vergelijk die ook met 4-5 mnd zijn gepenn-hipped dan vertoont 30% van deze honden met een vergelijkbare index op de leeftijd van 2 jaar al slijtage en 40% van de honden op 3 jarige leeftijd. Dat is dus iets waar ik wel rekening mee ga houden. Als Vito in de loop van de jaren slijtage gaat vertonen dan zou dat indirect door de voeding (bij hem waarschijnlijk niet want hij eet vers), belasting of bewening komen, maar direct is het een gevolg van de onstabiliteit en dat is dus merendeels erfelijk. Heel veel fokkers zeggen dat ze alleen fokken met honden met A-heupen, maar dat is niet waar omdat deze honden na 2 jaar niet meer worden gerongend. Een hond van 2 jaar met A-heupen kan met 3 of 5 jaar wel B of C-heupen hebben, en de oorzaak daarvan is dus de onstabiliteit die in de loop van de jaren voor slijtage zorgt. Als 1 hond van het nest C-heupen heeft met 1 jaar terwijl de rest A-heupen heeft dan kan het dus heel goed zijn dat de eigenaar de hond te veel belast heeft, maar bij een hond met stabiele heupen hoort dat niet uit te maken. Fokkers moeten hier ook verantwoordelijkheid voor nemen en niet alles afgeven op de voeding, beweging en belasting. Ik weet nog wel dat ik Vito's fokker voor het eerst op de hoogte stelde van zijn bovenbeet. Zijn reactie" moet je maar brokken geven waar hij op kan kauwen" en "laat je hem wel genoeg kluiven" alsof dat uit maakt. Het is een erfelijke afwijking en daar moet compensatie tegenoverstaan.
#684866
Angelique schreef: Dit is natuurlijk krom, want blauwe ogen zetten een dalmaat ook buiten de rasstandaard en is ook een disqualificerende fout. En deze fout (ook al vind je het mooi, het is een fout) zie je wel bij de verkoop terwijl het bij ballen best mogelijk is dat ze voelbaar waren, maar dat ze toch niet ingedaald zijn. Dus waarom wel voor het één met liefde het volle pond betalen en voor het ander niet. Wel vind ik dat als er financiële consequenties aan de fout verbonden zijn zoals een herstellende operatie o.i.d. dat de fokker moet bijspringen, dat hoort dan mijn inziens gewoon bij je garantie.
Ik bedoel te zeggen dat het een keuze is of je akkoord gaat met een afwijking van de rasstandaard. Het is je eigen keus of je voor een hond die niet aan de rasstandaard voldoet wel het volle bedrag wilt betalen. Ik kan me voorstellen dat je dat bij bepaalde gevallen wel wilt (uiterlijk, bijv blauwe ogen bij dalmaat of witte bef bij dobermanns), maar bij gevallen mbt bijv de gezondheid niet.
#684883
Dos heeft maar 1 bal.. Of de 2e ergens verborgen zit in de buik weet ik niet, want ik hem het nooit gevoeld en ook mijn DA niet.

De Fokker van Dos heeft ons duidelijk verteld dat nog maar 1 bal was ingedaald, dat ze de ander wel dachten gevoeld te hebben, maar dat ze dus niet wisten of hij wel of niet nog zou indalen. We hebben toen een apart contract erbij gemaakt waarin staat dat we de DA kosten terug krijgen mocht onze DA er later een risico in zien om de bal te laten zitten..
Tevens is met ons heel duidelijk besproken dat een reu met maar 1 ingedaalde bal niet geschikt was om mee te fokken/ showen. Aangezien Dos echt een huishond is en we die ambities niet hebben met hem was dit voor ons geen probleem. Buiten dit alles om hebben we voor Dos iets minder hoeven betalen dan voor de *normale* pups.

Toen Dos net bij ons was hebben we hem helemaal laten onderzoeken bij onze eigen DA.. Die heeft de verdwaalde bal nooit gevoeld en wij zelf ook niet. Inmiddels word Dos in April 5 jaar en in die 5 jaar heb ik heel wat gelezen over niet ingedaalde ballen... Tis allemaal heel dubbel, de een zegt dit de ander dat :-\. Ook heb ik door de jaren heen zo'n 15 verschillende DA gevraagd naar een verhoogd risico op kanker in de niet ingedaalde bal en ook daarbij heel verschillende meningen. de helft zegt ja, de andere helft nee... Dus tja wat moet je daar mee he :-\ ;)

Vooralsnog heb ik er niks aan gedaan... Ook mede doordat een castratie in zulke gevallen geen normale gang van zaken is, maar toch een flinke operatie omdat de verdwaalde bal toch eerst gevonden moet worden.. dus de buik moet open.. Vind het nogal een ingreep eigenlijk... helemaal als er geen echte duidelijke reden is om het te doen. Ik bedoel hiermee niet dat niet iedereen een keuze voor zichzelf mag maken hoor ;) Dos is nu eenmaal niet zo super geinteresseerd in de dames, en ook geen stoere macho, dus in mijn geval is dat geen reden om hem te laten helpen. Buiten dat om zijn de DA het ook niet eens over het feit of het extra risico op kanker geeft of niet... Dus tja wat te doen.... Tis lastig!

Ik hoop dat jullie er uitkomen met de Fokker van jullie boxer en afspraken maken waar jullie allebij achter staan, dat is toch heel belangrijk vind ik. Veel succes ;) :)
#690546
De stabiliteit van de heupen is merendeels erfelijk  (en wellicht zelfs 100%)

Dan hoop ik dat iemand me dit kan verklaren, heb het ook al aan Dr Coopman in België gevraagd, aangezien zijn mening is dat HD 100 procent erfelijk is! Een hondje met HD E uit ouders, grootouders en overgrootouders met enkel A heupen, gecontroleerd in landen als Belgie en Finland!

Heb van Dr. Coopman nog geen antwoord mogen ontvagen.

Dit hondje heeft een nestje gehad op de leeftijd van 14 maanden (een ongelukje  :-\) en is nadien gecontroleerd op HD.  Ik heb daar mijn eigen gedacht bij...
#690561
kaszi schreef: De stabiliteit van de heupen is merendeels erfelijk  (en wellicht zelfs 100%)

Dan hoop ik dat iemand me dit kan verklaren, heb het ook al aan Dr Coopman in België gevraagd, aangezien zijn mening is dat HD 100 procent erfelijk is! Een hondje met HD E uit ouders, grootouders en overgrootouders met enkel A heupen, gecontroleerd in landen als Belgie en Finland!

Heb van Dr. Coopman nog geen antwoord mogen ontvagen.

Dit hondje heeft een nestje gehad op de leeftijd van 14 maanden (een ongelukje  :-\) en is nadien gecontroleerd op HD.  Ik heb daar mijn eigen gedacht bij...
De laxity gemeten met de pennhip methode (bewegelijkheid/stabiliteit) geeft aan hoe strak de kop en de kom van het heupgewricht in elkaar zitten. Zitten de kop en de kom niet strak genoeg in elkaar, dan ontstaat er een abnormale beweeglijkheid in het heupgewricht waardoor het gewricht beschadigd en vervormd raakt, kortom er ontstaat HD.

Als je een hond met onstabiele heupen rechtlijnig laat lopen een geen gekke draaien laat maken zodat de heupen minimaal belast worden maar de spieren maximaal worden getraind, dan kan zo'n hond op jonge leeftijd best nog wel A-heupen hebben, maar die onstabiliteit geeft hij wel door. Als de onstabiele heupen van een nakomeling dan wel belast worden (b.v heel jong al met een balletje gooien, trappen laten lopen enz.) dan kan er HD ontstaan. Daarom ben ik zo voor de penn-hip methode. Deze meet gewoon heel objectief de stabiliteit van de heupen onafhankelijk van de bespiering en genoten beweging. Het kan dus heel goed dat de hond met HD-E uit ouders komt met onstabiele heupen. Ik vind dan ook dat elke hond die gebruikt wordt voor de fok gepennhipd moet worden of in ieder geval op de leeftijd van 3 jaar nog eens moet worden geröntgend. Zo krijg je denk ik een eerlijk beeld van de heupen.
#690567
Bij de Nizinny wordt er niet gecontroleerd voor de leeftijd van 15 maanden (in Belgie) en ik doe het meestal nog later (tussen 18-24 maanden)  Al mijn honden zijn huis-tuin en keukenhonden in de eerste plaats en gaan regelmatige mee op lange wandelinge, fietstochten en doen zelfs aan agility en dit ook voor ze geruntgend worden... En dit is met de meeste honden van dit ras waar het fokken nog op kleine schaal gebeurd.  Ik begrijp het nog steeds niet, het hondje is nu gesteriliseerd en woont is geplaatst bij een gezin.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door