Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door evds
#684520
Lizzy schreef: Brokken geven is wel het aller, aller, allerslechtste idee dat je kunt verzinnen! En Farmfood op numero uno! (als er 1 merk een tandenvervuiler is...., is het Farmfood wel). Gewoon lekker blijven barfen en poetsen met Paradontax of de Calendula tandpasta van Weleda (die laatse vinden ze minder goor als de eerste). En ik vind dit gewoon een kwestie van pech hebben. Ik denk zelfs dat er een genetisch component meespeelt.......
Lizzy, het was meer een wanhoopskreet dat van die brokken. Maar het is wel ontzettend zuur dat dwan die verantwoorde voeding krijgt etc. etc. zo'n bekje heeft plus problemen met zijn poot etc.  en dat ik een broer ken die een standaard vaccinatie/brokken hond is en die nergens last van heeft. Gelukkig voor hem hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is zo raar (wrang).
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#684547
Ik heb hier ook zo'n hond die niet zo'n kluiver is.
Binnen een week kan zich bij haar tandsteen ontwikkelen, echt onvoorstelbaar!

Ik heb haar voorzichtig, stapje voor stapje, aan de electrische tandenborstel laten wennen. (de eerste keer alleen aan laten ruiken, later laten ruiken en aanzetten, enz) Nu laat ze dat gewillig toe.
Ik vind het ideeal! Het kleine kopje van de borstel steek je zo tussen de lippen en je kunt hem gewoon stilhouden.
Wellicht een tip om ook eens te gaan proberen?
Door conleeuw
#684560
evds schreef: Lizzy, het was meer een wanhoopskreet dat van die brokken. Maar het is wel ontzettend zuur dat dwan die verantwoorde voeding krijgt etc. etc. zo'n bekje heeft plus problemen met zijn poot etc.  en dat ik een broer ken die een standaard vaccinatie/brokken hond is en die nergens last van heeft. Gelukkig voor hem hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is zo raar (wrang).
ik kan mij heel goed voorstellen dat het echt niet leuk is als je overal over nadenk en je absolute best doe, en dan nog loop te tobben..... maar, ik weet wel zeker dat Dwan bij een ander met minder goede eten en verzorging het minder goed had gedaan, en dat jij toch hoe dan ook de problemen die nu spelen ga oplossen en nog heel veel van hem ga genieten, het is alleen hoe kom je er? ik denk dat met zijn tandjes het mischien de probleem zal verhelpen als hij beter kan en wil knagen, en dat zal vast komen als zijn tandvlees genezen is en zijn tandsteen weg is... gewoon stug doorzetten, als iemand het kan, dan kan jij het zeker ;)
Door Cathelijn
#684574
Erica, als je zelf wat extra pens voor hem wil drogen, weet je me te vinden he?

Ja, je zou eigenlijk willen dat zo'n broer er niet uit ziet op zijn brokken en Dwan daar dan stralend van gezondheid naast staat. Maar ja, zo werkt het niet helemaal helaas :(

Succes! En als het werkt, ga ik het bij Floor ook eens proberen, die is haar tandplak ook nog niet kwijt.
Door Lizzy
#684596
Ja nee, ik ben volstrekt met je eens dat het superfrustrerend is... En ook vooral heel raar. Je zou verwachten dat zijn gebitje er goed uit ziet. Balen is dit he? Ik heb ook geen flets idee hoe het komt, helaas. En ik zou dus ook niet weten wat je er aan kunt veranderen....
Door evds
#684714
Doet toch wel erg goed dat jullie zo meedenken/leven. Geeft ook weer nieuwe inspiratie. Dat van de electrische tandenborstel ga ik zeker proberen!

Heb je ook nog een truc om je hond zijn bek open te laten doen/houden. zodat je de kiezen uit de onderkaak kan poetsen? Dwan zit rustig (stil) maar houdt zijn kiezen strak op elkaar en zijn lippen ook erg strak trouwens.

Flinke dikke tandsteen springt zo van de tanden/kiezen af met mijn krabbertje maar dunnen bruine aanslag is net de krabber niet (gemakkelijk) te verwijderen.  :(
Door evds
#684715
conleeuw schreef: ja de drank  ;D
Wordt Dwan misschien ook eens lekker rustig  :P

Maare, een dikke laag tandsteen gaat er prima af met de krabber. Ik vind voorals de dunnen bruinen aanslag bij de tandhals van bijv. de hoektanden heel lastig.
Door conleeuw
#684720
evds schreef: Doet toch wel erg goed dat jullie zo meedenken/leven. Geeft ook weer nieuwe inspiratie. Dat van de electrische tandenborstel ga ik zeker proberen!

Heb je ook nog een truc om je hond zijn bek open te laten doen/houden. zodat je de kiezen uit de onderkaak kan poetsen? Dwan zit rustig (stil) maar houdt zijn kiezen strak op elkaar en zijn lippen ook erg strak trouwens.

Flinke dikke tandsteen springt zo van de tanden/kiezen af met mijn krabbertje maar dunnen bruine aanslag is net de krabber niet (gemakkelijk) te verwijderen.  :(




ik weet niet hoe Dwan is met botten, maar ik kan Dot een vette bot (je weet wel voor de soep) in haar bek geven zeggen dat ze het moet vast houden, en dan kan ik haar tanden bewonderen ;D ik heb nog niet geprobeerd om een tandeborstel er in te proppen op zo'n moment, maar ik kan wel alles goed bekijken ;D Bij Jazz werkt deze truck niet !! :( maar ik kan redelijk in haar bek, alleen niet de tanden van elkaar om schoon te maken...... dus, daar moet ik ook iets voor verzinnen........ wordt vervolgd ;)
Door evds
#684724
conleeuw schreef: ik weet niet hoe Dwan is met botten, maar ik kan Dot een vette bot (je weet wel voor de soep) in haar bek geven zeggen dat ze het moet vast houden, en dan kan ik haar tanden bewonderen ;D ik heb nog niet geprobeerd om een tandeborstel er in te proppen op zo'n moment, maar ik kan wel alles goed bekijken ;D Bij Jazz werkt deze truck niet !! :( maar ik kan redelijk in haar bek, alleen niet de tanden van elkaar om schoon te maken...... dus, daar moet ik ook iets voor verzinnen........ wordt vervolgd ;)
O ja! Daar had ik dus nog niet aan gedacht! Iets tussen zijn kiezen proppen. Of dwan een lekker bot uit zichzelf wil vasthouden betwijfel ik maar hij kent wel "vast"  en alles wat je hem opdraagt als serieus "werk" vindt hij leuk om te doen, dus misschien...
Met de tandenborstel in zijn bekje gaat eigenlijk wel, hij moet gewoon heel rustig stil blijven zitten en heeft dat ook goed geleerd (met zijn pootje van de zomer die twee keer per dag moet worden verbonden), alleen kan je toch moeilijk poetsen als hij de kaken op  elkaar klemt :(
Morgen wordt hij weer behandeld dan ook met waterstofperoxide want dat heb ik nu ook in huis...

Een positief punt, hij heeft vanavond wel een uur op een runderstot gekluift en helemaal opgegeten(denk ik, als Kain hem niet heeft ingepikt, maar dwan was zelf uit voorzorg in zijn bench gaan liggen dus dat zal wel meevallen, dat afpakken). Geen echt bot natuurlijk maar wel lekker goed voor zijn tanden en kiezen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door