Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door baud
#661229
Beste mede-BARFers,

Mijn hond Finn is een Engelse wolfshond (Utonagan) die al zijn hele leven BARF krijgt. Hij is nu vijf en had in het verleden zeer geregeld last van diarree en andere darmproblemen. Soms wel twee, drie keer in de week. Vorig jaar werden de problemen zo heftig dat hij niets meer goed binnen hield. Hij was bijna tien kilo afgevallen en kreeg een Prednisonkuur. Hij heeft een endoscopie ondergaan in de dierenkliniek Amsterdam en er zijn stukjes weefsel op kweek gezet. Uit dit onderzoek bleek dat hij een heftige vorm van vetallergie heeft en op vrijwel alle dierlijke vetten slecht reageert.

Hij staat nu sinds februari op een dieet van rijst en rauwe koolvis, afgewisseld met runderhart en dat gaat op zich erg goed. Daarnaast krijgt hij MTC-olie om op gewicht te blijven. Toch denk ik dat dit dieet te eenzijdig is en hij behoefte heeft aan bot, al was het maar om de kaken in beweging te houden. Aangezien mijn andere hond wel BARF eet, wordt het ook steeds moeilijker Finn zover te krijgen dat hij zijn bak leegeet. Rijst is natuurlijk ook best saai.

Ik heb nu geexperimenteerd met verschillende andere toevoegingen, maar zowel op pens, kip, rundvlees, eend en geit reageert hij meteen met heftige diarree en braken. Heeft iemand ervaring met vetallergie en enig idee wat ik hem verder zou kunnen geven? Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Sebastiaan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#661250
Wellicht mis ik iets, maar wat geef je nu dan als calciumbron?

Werkt zijn alvleesklier wel naar behoren? anders zou je ook kunnen overwegen pancreas c.q. pancreasenzymen toe te voegen waardoor hij het vet wel kan verteren.

Wat is MTC-olie ???
Door Lizzy
#661366
Jeetje, wat een toestanden met Finn! Op zich vind ik het wel raar dat hij dan blijkbaar wel goed op rauwe koolvis en hart reageert en niet goed op kip.... Want hart bevat 6 gram vet per 100 gram en kip bevat 5,6 gram vet per 100 gram. Heb je enig idee, hoe dit komt?

Ik denk dat het ideet inderdaad behoorlijk saai is. En net als Angelique vraag ik me af hoe je hond aan calcium komt. Is het misschien mogelijk om paardenvlees te proberen? Dat bevat 2,67 gram vet per 100 gram. En vlees van wild? Dat is toch meestal ook behoorlijk mager (dus hert, konijn, haas, etc).

Allergie voor vet heb ik overigens nooit eerder van gehoord. Wel van pancreasproblemen, waardoor vet niet verteerd wordt. Heb je enig idee of dit het probleem is? Want anders zou je ook voorzichtig eens wat Duck pancreas kunnen proberen.
Door baud
#661604
Dank voor jullie bericht. Calcium krijgt hij nu als aanvulling in de vorm van Gistocal, maar dat is dan ook de enige bron. Daarom ben ik inderdaad op zoek naar aanvullingen van het dieet.

Met zijn pancreas is niets mis, dat is als eerste uitvoerig getest. Hij heeft een dusdanige allergie voor vet dat de darmwand er heftig door geprikkeld wordt. Was ook duidelijk op de scopie te zien. Normaal gesproken is de darmwand glad, bij Finn zag het er uit als een soort kippenvel. Rijst en koolvis zijn de enige zaken waarmee hij geen problemen heeft, het hart ontdoen we eerst van alle zichtbare vetrestjes voor hij het krijgt.

MTC-olie werd voorgeschreven door de kliniek en is een voedingssupplement op basis van kokos, die door het lichaam wordt omgezet in een vet. Zijn darmen reageren er dus niet op als vet, maar hij houdt wel zo zijn vetbehoefte op pijl.
Door Lizzy
#661792
Mjah, lastig... Want hoeveel vet kan je hond wel verdragen....? Nu het wild-tijd-perk weer is aangebroken: is het een idee om af en toe een klein stukje vleesbot van wild te geven, om te kijken hoe dat valt? Ik denk dan aan hert, fazant, konijn, haas. Maar, dan wel echt wild, niet gekweekt hert/fazant. Ik had laatst bij de VEN/Sligro bijvoorbeeld wilde kwartels. Nou, echt zo mager als wat, die dingen. Zou dat wat zijn om te proberen?
Door baud
#662173
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga kijken wat er met wild mogelijk is. Ik heb nog even het rapport van de kliniek opgezocht voor de exacte aandoening:

milde lymfoplasmacellulaire enteritis met lymfangiectasie. Milde ontstekingsveranderingen kunnen ook nog bij voedsel intolerantie gevonden worden. Toch kan dit niet het enige probleem zijn, gezien het niet volledig herstel op het dieet. De gistinfectie is over. Er blijkt ook sprake van verwijde lymfvaten, dit is een lastig te behandelen probleem. Advies is een vetarm, zelf kook dieet te geven aangevuld met MCT olie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door