Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#660942
Nee bij mij geen druk uiteraard. Was ook geen veroordeling hoor, ik schoot wel in de lach. Ik vind het knap bedacht. Een tubetje lijm en een busje spray in de uitrusting! Wat dat vocht betreft moet ik je wel gelijk geven. Daarom zei ik ook goed afdrogen, zodat het kussentje ook weer zo snel mogelijk opdroogt.
Door André
#660945
pike schreef: Nee bij mij geen druk uiteraard. Was ook geen veroordeling hoor, ik schoot wel in de lach. Ik vind het knap bedacht. Een tubetje lijm en een busje spray in de uitrusting! Wat dat vocht betreft moet ik je wel gelijk geven. Daarom zei ik ook goed afdrogen, zodat het kussentje ook weer zo snel mogelijk opdroogt.

Natuurlijk mag jij in de lach schieten, maar dit is voor mij bittere ernst.

Zoals ik al schreef No feet no dog.

De poot van de hond van Danielle heb ik gegarandeerd binnen 24 uur genezen zonder verdere infectie's.
Door danielle1980
#660949
ok wat een hoop tips zeg 8)
ik wil de poot ook zo snel mogelijk weer goed hebben, want ze lopen hier heel veel en op veel verschillende terreinen. ;)
ook train ik veel met mn honden.
Gebruikersavatar
Door pike
#660950
André schreef: Vervolgens lijm ik hier nog een beschermzooltje op,
En waar maak je dit van?
Ik heb op tv wel eens huskies gezien die hadden tijdens de race "schoentjes" aan. Is dit geen optie? Misschien wel voor de hond van Danielle als hij de straat op moet, dan blijft het schoon en droog.
Door danielle1980
#660952
pike schreef: En waar maak je dit van?
Ik heb op tv wel eens huskies gezien die hadden tijdens de race "schoentjes" aan. Is dit geen optie? Misschien wel voor de hond van Danielle als hij de straat op moet, dan blijft het schoon en droog.

ja ben benieuwd, want mn honden lopen ong 24 uur per dag buiten momenteel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#660954
André schreef: Natuurlijk mag jij in de lach schieten, maar dit is voor mij bittere ernst.

Zoals ik al schreef No feet no dog.

De poot van de hond van Danielle heb ik gegarandeerd binnen 24 uur genezen zonder verdere infectie's.


Als één van mijn honden eens een snee in de zolen heeft dan ga ik je raad zeker opvolgen, ik hou wel van werkende tips. En als ze vor jouw honden werken dan werken ze voor die van mij zeker.
Gebruikersavatar
Door pike
#660955
danielle1980 schreef: ja ben benieuwd, want mn honden lopen ong 24 uur per dag buiten momenteel.
In dat geval zou ik voor de methode van André kiezen!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#660959
André schreef: Dit is iets wat ik natuurlijk ten allertijden wil voorkomen.

Wat je kunt doen is met weefsellijm (of 2-componentenlijm) de snee lijmen.
Met pleisterspray in sprayen.

Vervolgens lijm ik hier nog een beschermzooltje op, en de volgende dag lopen ze weer 20 kilometer.

André
Die lijm die kende ik, het extra zooltje nog niet. Hoe moet ik dat zien? stukje rubber o.i.d.?
Voordat je lijmt ontsmet je dan eerst nog of vertrouw je erop at het bloeden de wond voldoende gereinigt heeft?
Door Mevroi Kruim
#661079
Nou, ik word hier niet boos over hoor  ;D ;D
En idd, no foot, no horse/dog. Bij paarden wordt soms ook de hoef gelijmd of gevuld met vulmiddel uit de bouw oid als er ernstige gaten inzitten.
Die weefsellijm ken ik wel, is die sterk genoeg om de wondranden bij elkaar te houden?
Ik neem aan dat André wel op de hoogte is van schoenen voor huskies  ;)

Overigens groeien de randen niet aan elkaar, de wond moet van onderuit dochtgroeien. Maar doordat de randen tegen elkaar blijven zitten wordt het nieuwe weefsel niet steeds stukgetrokken.
Door André
#661111
pike schreef: In dat geval zou ik voor de methode van André kiezen!
Ondanks het feit dat het volgens jou een paardenmiddel was/is? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Laatst gewijzigd door André op ma 13 nov 2006, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#661113
Lizzy schreef: Je kunt het proberen hoor, een verbandje aanleggen. Ja, hier blijft zoiets gewoon standaard niet zitten... Zakt het verbandje niet af: peuteren ze het er zelf wel af.... Onze DA jaagt daarom graag ook in dit soort wonden een nietje (heeft hij laatst met de buurhond gedaan). Al blijft het maar 2 dagen zitten zo'n nietje, vaak lang genoeg om de wond dicht te krijgen/houden.

Foei Foei Foei

Een nietje door een voetzooltje, je gaat me nu ook niet zeggen dat deze van gewoon ijzer is??????

Wat was er ook alweer met ijzer en vocht  Oxydatie o.i.d
En die buurhond liep tie lekker met stukjes ijzer in de poot?

Lizzy , denk even na, dit is toch om te  :'( :'( :'( :'( :'(
Laatst gewijzigd door André op ma 13 nov 2006, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#661128
André schreef:
Foei Foei Foei

Een nietje door een voetzooltje, je gaat me nu ook niet zeggen dat deze van gewoon ijzer is??????

Wat was er ook alweer met ijzer en vocht  Oxydatie o.i.d
En die buurhond liep tie lekker met stukjes ijzer in de poot?

Lizzy , denk even na, dit is toch om te  :'( :'( :'( :'( :'(

Geen ijzer Andre, chirurgisch staal. ;)
Door André
#661130
Als ik me mag permitteren om te vertellen hoe mijn inziens correct te handelen in deze.


- Soda of biotex zijn alkalische middelen en deze zijn werkzaam als weekmiddel
dit betekent in een voorbeeldje:
Als je een splinter in je hand hebt ga je in de biotex of soda en dan weekt je huid/weefsel , word zachter, dit gebeurt ook met het voorwerpje b.v een splinter.
Hierna kun je normaliter de splinter verwijderen.


- Ontsmetten of desinfecteren doe je met een ontsmetter of desinfectant b.v dettol of betadine.

- Hierna is het belangrijk om de snee weer aan elkaar te krijgen waardoor de wond zichzelf kan herstellen.
Dat is de rede waarom wonden gehecht worden ipv in de biotex gezet worden.
Dit hechten kan natuurlijk op verschillende manieren gebeuren , bv een bijtwondje wordt geniet
( alhoewel ik dit juist een paardenmiddel vind ( wie kaatst........) wat niet wil zeggen dat het niet functioneert, maar ik vind dit weinig "elegant". Zelf doe ik dit soort wonden/wondjes ook met weefsellijm.
Okee , een voet danwel een voetzool is een geheel ander iets, want de hond moet er op lopen, het is een gebruiksartikel voor het dier.
Dit betekend dat de wond z.s.m moet herstellen, en om dit te bereiken is het noodzakelijk om de snee ( in dit geval) weer tegen elkaar te lijmen.
Eventuele harde randjes (doordat je te laat reageert ) verwijderen/wegknippen.
Nu hebben we een verse schone DROGE wond die PASSEND aan elkaar gelijmt dient te worden.

- Wanneer dit gelijmt is zul je zien dat de hond minder last heeft danwel minder pijnlijk is danwel dat deze weel "nomaal" de poot gebruikt.
Alleen het is zaak te zorgen de wond niet nat te laten worden, hiervoor gebruik je pleisterspray, wat voor een waterafstotend laagje zorgt.
Onder geen beding mag de wond vochtig worden.

- Eventueel kun je op de  wond iets lijmen b.v met een stukje materiaal bv goretex ,cordua o.i.d om
a. de wond een lichtelijk bij elkaar te houden.
b. de wrijving danwel het schuren te verminderen waardoor de wond goed kan helen.

Dit doe ik voornamelijk als de onderzijde van de voetzool weggeschuurt is, en een kunstmatige voetzool nodig is.

Zelf vind ik preventie erg belangrijk en gebruik ik voor de poten als zalf blue ointment.
Laatst gewijzigd door André op ma 13 nov 2006, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#661131
Helen schreef: Geen ijzer Andre, chirurgisch staal. ;)
Blijft toch vervelend lopen Helen.
Wat is erger een stuk staal in je poot of een snee?
Door André
#661133
Angelique schreef: Die lijm die kende ik, het extra zooltje nog niet. Hoe moet ik dat zien? stukje rubber o.i.d.?
Voordat je lijmt ontsmet je dan eerst nog of vertrouw je erop at het bloeden de wond voldoende gereinigt heeft?
Angelique,

Als het overdag dooit en s'avonds gaat het weer vriezen, zonder dat het gaat sneeuwen
dan wordt het parcours ijzig.
Dit ijs is soms zo scherp als scheermesjes.
Je kunt je wel bedenken wat er met de poten gebeurt van de honden.
In sommige extreme gevallen schaaft de onderkant van de zooltjes af.
( maak je geen zorgen om mij, ik ben erg preventief en heb daar zo mijn middelen opdat dit
niet gebeurt)
Maar ik ben dan regelmatig andere honden aan het oplappen.
Om dit weer op te vullen gebruik ik een soort pasta die de voetzool opvult en hard maakt
het dier kan dan de volgende ochtend weer normaal lopen.
In minder extreme gevallen is het mogelijk om er b.v goretex of cordua op te lijmen. in de vorm van het kussentje.
Dit om de slijtage vd wond tijdens het lopen niet te verergeren.
Laatst gewijzigd door André op ma 13 nov 2006, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door