Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#663696
nandapanda schreef: Steriliseren komt misschien over als een flinke ingreep en het is ook absoluut niet niks. Het is natuurlijk wel een buikoperatie, maar asl er niet meer met jullie hondje gefokt wordt zou ik toch zeker aanraden wel te steriliseren. Het voorkomt veel ellende. In verhouding voorkomt het meer dan dat de operatie aan risico en pijn oplevert.
Waarschijnlijk wisten jullie dat wel al, maar ik wilde het graag even benadrukken.
Helaas kan en wil ik het niet helemaal met je eens zijn.

Wat voorkomt het nou helemaal...........oh ja............alle ongecastreerde teven gaan dood aan melkklier tumoren en baarmoederontstekingen.
Als ik tot nu toe alle fokkers mag geloven waar ik contact mee heb valt dat allemaal heel erg mee hoor. De meeste fokteven gaan ergens anders aan dood.
Waarom in een gezonde hond laten snijden?
Ik zou het ook niet plezierig vinden om maar preventief baarmoeder en borsten te laten verwijderen alleen om te voorkomen dat ik iets zou kunnen krijgen.
Alleen dierenartsen roepen altijd over dat soort risico's. Afgezien van het zomaar opereren van een hond vertellen de meeste dierenartsen niet dat als je bv erg vroeg castreerd dat de hond geestelijk en lichamelijk eigenlijk nooit echt volwassen zal worden.
Neem daarbij de ellende van een incontinente teef die de rest van haar leven medicijnen mag slikken om maar niet de hele dag en nacht in haar eigen urine te moeten liggen, en dan ook nog eens vaginale ontstekingen kan krijgen door de incontinentie.
Vergeet bij sommige rassen ook niet dat de vacht eruit kan gaan zien als van een ontplofte cavia en bijna niet meer te plukken en te kammen is.
Dat zijn volgens mij, afgezien van de operatie zelf, geen echte aanraders om maar te castreren.

Als het echt niet nodig was geweest had ik mijn teef nooit laten castreren, maar soms kun je niet anders.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#667687
Morgen gaan bij Unique de hechtingen eruit.Het is heel mooi genezen en ze heeft er in het geheel geen last van gehad.Het jasje was een uitkomst,want ze kon niet met 1 van de achterpoten aan de wond krabben.Die kraag was dus echt overbodig.
Door charmed
#667715
Een gezonde hond zou ik ook nooit in laten snijden. Want het kan altijd nog zo zijn dat je hond onverwachts geopereerd moet worden met spoed.

Zo hebben wij over 5 honden, 21 broodnodige narcoses/operaties gehad. Een van de shelties heeft 10 narcoses op haar lijfje staan :( door ongelukken en distichiasis/ectopische cilie.

Bij ons wordt er alleen in honden gesneden uit bittere noodzaak. Er in snijden kan dus altijd nog, wanneer het nodig is.

Gr. jacqueline
Twiz schreef: Helaas kan en wil ik het niet helemaal met je eens zijn.

Wat voorkomt het nou helemaal...........oh ja............alle ongecastreerde teven gaan dood aan melkklier tumoren en baarmoederontstekingen.
Als ik tot nu toe alle fokkers mag geloven waar ik contact mee heb valt dat allemaal heel erg mee hoor. De meeste fokteven gaan ergens anders aan dood.
Waarom in een gezonde hond laten snijden?
Ik zou het ook niet plezierig vinden om maar preventief baarmoeder en borsten te laten verwijderen alleen om te voorkomen dat ik iets zou kunnen krijgen.
Alleen dierenartsen roepen altijd over dat soort risico's. Afgezien van het zomaar opereren van een hond vertellen de meeste dierenartsen niet dat als je bv erg vroeg castreerd dat de hond geestelijk en lichamelijk eigenlijk nooit echt volwassen zal worden.
Neem daarbij de ellende van een incontinente teef die de rest van haar leven medicijnen mag slikken om maar niet de hele dag en nacht in haar eigen urine te moeten liggen, en dan ook nog eens vaginale ontstekingen kan krijgen door de incontinentie.
Vergeet bij sommige rassen ook niet dat de vacht eruit kan gaan zien als van een ontplofte cavia en bijna niet meer te plukken en te kammen is.
Dat zijn volgens mij, afgezien van de operatie zelf, geen echte aanraders om maar te castreren.

Als het echt niet nodig was geweest had ik mijn teef nooit laten castreren, maar soms kun je niet anders.
Door charmed
#667719
Fijn dat alles goed is gegaan met Unique en dat het maar een vetbultje is. Ik hoop dat ze snel weer hersteld.
Keshia had ook een keer een bult, die werd op het laatst heel groot en zat in de oksel, die zat haar echt in de weg, toen moest ze ook geholpen worden. Je merkte bijna niets aan haar, na de operatie. Ze was een dagje duf, maar de volgende dag was ze weer helemaal de oude, op een kale plek na :)


Gr. jacqueline
Door Twiz
#667777
Unique schreef: Morgen gaan bij Unique de hechtingen eruit.Het is heel mooi genezen en ze heeft er in het geheel geen last van gehad.Het jasje was een uitkomst,want ze kon niet met 1 van de achterpoten aan de wond krabben.Die kraag was dus echt overbodig.
Lekker hoor, dat het zo voorspoedig is gegaan.
Je moet toch altijd maar weer afwachten of er geen extreme hoeveelheid wondvocht op gaat hopen, of dat er ook nog een infectie bij komt, of dat de hechtingen er uit gevreten worden pfffff. Je kunt het maar weer gehad hebben. ;)
Door Lizzy
#667936
Ik las laatst in een boek van George Macleod (dierenarts) dat honden die heel veel last hebben van schijnzwangerschappen heel veel meer risico lopen op borstkanker als honden die geen/weinig last hebben van schijnzwangerschappen. Ik vond dat niet zo onlogisch klinken. Dat zou ook wel verklaren waarom heus niet iedere hond dood gaat aan borstklierkanker maar waarom er ook zat zijn die er wel aan dood gaan (en voor wie een castratie misschien wel een goede overweging was geweest).
Door Twiz
#668355
Dat idee heb ik ook wel Lizzy.
En aangezien veel (echt erge) schijnzwangerschappen voor de nodige (gezondheids) problemen zorgen zijn dat dan ook meestal de teefjes die wel gecastreerd worden.
Voor Twizzle was het afschuwelijk en dat begon al tijdens de eerste dagen van haar loopsheid.
Wat dus ook de reden was om uiteindelijk over te gaan tot castratie.

Zou Twizzle nergens last van hebben gehad, had ik haar zeker niet laten castreren, ook omdat het risico op melkklierkanker dan niet echt veel groter wordt.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#668854
charmed schreef: Fijn dat alles goed is gegaan met Unique en dat het maar een vetbultje is. Ik hoop dat ze snel weer hersteld.
Keshia had ook een keer een bult, die werd op het laatst heel groot en zat in de oksel, die zat haar echt in de weg, toen moest ze ook geholpen worden. Je merkte bijna niets aan haar, na de operatie. Ze was een dagje duf, maar de volgende dag was ze weer helemaal de oude, op een kale plek na :)


Gr. jacqueline

Bedankt Jaqueline.De draadjes zijn eruit en madam heeft helemaal nergens last van gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door