Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door marja
#655728
Lupa schreef: dat begrijp ik en daarom word i een beetje boos, een DA heeft een machts positie ondanks dat ze toch vaak ernast zitten, niet alle da maar toch el veel heel erg veel
Ik vraag me af of ze dat echt doen uit een machts possitie, bewust gezien dan.
Volgens mij is mijn da echt overtuigd van het feit dat brokken het beste en zeker het veiligst zijn.
Wat voor nut heeft het voor haar om mij onwaarheden te vertellen??
Waarschijnlijk weet ze echt niet beter, of ben ik nu heel naief ::)
Door Femke
#655741
marja schreef: Oh dat wil ik zeer zeker gaan proberen dan!!
Kun je me zeggen wat groene leem is, soort klei??
En hoe geef ik dat, en hoeveel?
Groene leem is inderdaad een soort klei, die een sterk reinigende werking heeft. En een oor is een afvoerkanaal voor afvalstoffen, dus aanhoudende oorproblemen kunnen er op duiden dat de hond een reinigingskuur nodig heeft.

Je koopt het bij een reformhuis, De Tuinen of op http://www.plaza33.com. Ik heb altijd van het merk Vertargil en dat kost ongeveer 8,50 euro per half pond, daar doe je erg lang mee.

Ik gaf Loebas 1 keer daags 1 maatschepje (de eerste dagen een half maatschepje) door het eten (Loebas eet CB) en in de tijd dat hij nog barfte deed ik het door een beetje biogarde.
De eerste kuur was lang, ik dacht een week of 4. Zowiezo ben ik nog een tijdje doorgegaan nadat de problemen over waren.
Als hij nu weer problemen dreigt te krijgen geef ik hem 3 tot 5 dagen groene leem, en tot nu toe (zeker anderhalf jaar) hebben we gelukkig geen grote problemen meer gehad.
#655747
marja schreef: Ik vraag me af of ze dat echt doen uit een machts possitie, bewust gezien dan.
Volgens mij is mijn da echt overtuigd van het feit dat brokken het beste en zeker het veiligst zijn.
Wat voor nut heeft het voor haar om mij onwaarheden te vertellen??
Waarschijnlijk weet ze echt niet beter, of ben ik nu heel naief ::)

              Ik kan  het fout hebben hè maar ik weet uit goede bronnen dat
              dokters "kadootjes" krijgen wanneer ze bepaalde medicatie voor-
              schrijven. Kadootjes zoals MP3, cd-speler voor in de auto, navigatie-
              systeem, fototoestellen..  :o  Misschien heeft de da er ook voordelen
              bij om brokken aan te prijzen?  Bij onze da staan er altijd gratis zakjes
              brokken van een bepaald merk.
#655795
Lizzy schreef: Kom maar op met die onderzoeken! Want die onderzoeken? Zijn gebaseerd op brokvoeding, niet op het zelf samenstellen van voeding, met rauw/vers vlees!

Ik heb gistersvond de hele database van wetenschappelijke tijdschriften doorgespit en ben inderdaad alleen maar brokjesverhaaltjes tegengekomen. Is uitgebreid door heel veel onderzoekers onderzocht (ja laten we allemaal hetzelfde doen ipv iets anders!) en de strekking is toch dat vooral rundvlees en soja hoog scoren wat betreft allergie.
Maar ik vraag me dus nog steeds af of die dieren dan ook allergisch zouden zijn tegen rauw rundvlees. Volgens heeft dat namelijk een totaal andere vorm dan verhit eiwit en kan die antistof tegen brokeiwit er helemaal niet aan binden. En ik denk ook dat als de maag pH maar laag genoeg is, eiwitten al dusdanig zijn verkleind in de maag dat ze te klein zijn in de darm om de afweer te prikkelen.

Over die dierenartsen. Ik denk dat het eerder onwetendheid is. Als het alleen om het geld ging dan zouden ze zelf hun honden wel vers voeren en de klanten brokjes aansmeren.
Door Fido
#655802
Wat er bij ons ook vaak uitkomt bij een uitgebreide allergietest is dat honden allergisch zijn voor gist.

En wat zit er in de meeste brokken?....................................................... juist ja, Gist!
#655833
marja schreef: Bedoel je dan dat ik vlees van een en het zelfde dier geef?
Bv eend of geit heeft hij nog nooit gehad, dan zou ik dus enkel vlees en bot en orgaan van geit of eend geven en daarbij groentes?
Juist, alleen een diersoort, en dan zonder groente. Stel dat (je weet maar niet) hij toch vreemd reageert op een of andere groente, dan kun je dat niet onderscheiden. Dus je begint met een onderdeel van een bepaalde diersoort, bv spiervlees, dan voeg je botten toe, dan voorzichtig een voor een de organen, enz. En als dat langere tijd (weken) goed gaat) dan kun je constateren dat hij daar iig niet allergisch voor is.
Dan kun je een tweede diersoort gaan toevoegen, en evt een voor een groentesoorten, maar alles een voor een, zodat  als hij vreemd reageert, je direct weet waar het aan ligt. Als je meer dingen tegelijk verandert en hij reageert allergisch, dan weet je niet welke verandering de oorzaak is.
Door marja
#656034
Iedereen reuze bedankt voor de antwoorden, heel leerzaam voor mij ;)

Toch zit ik nog ergens mee..........
Op dit moment heeft Stapper dus een dubbele oorontsteking en daar een antibi.kuur voor.

Dus wanneer begin ik dan met testen??
dwz 1 soort dier geven en dan langzaam uitbreiden zoals kruimel beschreef.
Die oorontsteking gaat nu natuurlijk zowiezo over dus dan weet ik nog niet of dat door het eten komt of niet.

En die groene leem kan ik toch ook pas geven als hij klaar is met de kuur he?
Door Lizzy
#656067
Dit zou ik doen:
  • Antibiotica kuur afmaken
  • Tijdens en na de antibiotica kuur Probiotica geven. Dit zijn goede bacterieen. Merk: Solgar of Akropharma
  • Na de AB kuur zou ik starten met de groene leem kuur. Drie weken geven, 1 dessertlepel door z'n eten
  • Als Stapper dan weer oorontsteking krijgt, pas dan zou ik een eliminatie-dieet gaan doen
  • Ik zou hem nooit meer 1 brok geven. Dit bevat teveel koolhydraat, teveel gist en dat veroorzaakt gisten in het oor. Er is een kans dat de ontsteking daar vandaan komt
  • Als hij ooit weer een ontsteking krijgt: laat dan een kweekje van het oorprut nemen. Dan weet je tenminste wat voor bacterie er in het oor zit en of er schimmels en gisten bij zitten
Door marja
#656142
Lizzy schreef: Dit zou ik doen:
  • Antibiotica kuur afmaken
  • Tijdens en na de antibiotica kuur Probiotica geven. Dit zijn goede bacterieen. Merk: Solgar of Akropharma
  • Na de AB kuur zou ik starten met de groene leem kuur. Drie weken geven, 1 dessertlepel door z'n eten
  • Als Stapper dan weer oorontsteking krijgt, pas dan zou ik een eliminatie-dieet gaan doen
  • Ik zou hem nooit meer 1 brok geven. Dit bevat teveel koolhydraat, teveel gist en dat veroorzaakt gisten in het oor. Er is een kans dat de ontsteking daar vandaan komt
  • Als hij ooit weer een ontsteking krijgt: laat dan een kweekje van het oorprut nemen. Dan weet je tenminste wat voor bacterie er in het oor zit en of er schimmels en gisten bij zitten
Dank je wel Lizzy, ik ga je advies opvolgen.

Ik kreeg vanavond net mijn eerste barf bestelling binnen, heb vier lades overvol in mijn vriezertje, dus dat komt wel goed......... ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#656145
En als ik even vragen mag: als je nou een kuur groene leem geeft, als reinigingskuur, betekent dat dan dat er in eerste instantie nog meer prut uit het oor komt, of worden de stoffen via andere kanalen (de darmen bv) afgevoerd doordat de leem de afvalstoffen opneemt/aan zich bindt :-\?
Door Femke
#656491
pike schreef: En als ik even vragen mag: als je nou een kuur groene leem geeft, als reinigingskuur, betekent dat dan dat er in eerste instantie nog meer prut uit het oor komt, of worden de stoffen via andere kanalen (de darmen bv) afgevoerd doordat de leem de afvalstoffen opneemt/aan zich bindt :-\?
ik heb niet gemerkt dat er meer rommel uit Loebas' oren kwam.
Door nikeey
#658565
die kleine hond van mij heeft dat met brokken gehad binnen de korste keren zat hij zich tot bloedens toe te krabben en te bijten.

de dierenartsen willen je allemaal op hun voer neerzetten maar heb hem toen de tijd 2 weken op vlees gehad en het was gewoon over.

dus voor mij althans de honden alleen maar vlees ;)
Door marja
#658580
nikeey schreef: die kleine hond van mij heeft dat met brokken gehad binnen de korste keren zat hij zich tot bloedens toe te krabben en te bijten.

de dierenartsen willen je allemaal op hun voer neerzetten maar heb hem toen de tijd 2 weken op vlees gehad en het was gewoon over.

dus voor mij althans de honden alleen maar vlees ;)
zo snel????
bij mij dus niet, nou ja bij Stapper..........
Door Twiz
#659444
Ik dacht Marja, gelezen te hebben dat je deels nog wat brok voert.

Als het niet zo is moet je me maar corrigeren. Maar dat zou ervoor kunnen zorgen dat de problemen een beetje in stand worden gehouden door de granen.
Pas als je helemaal zonder granen voert (als het probleem door graan wordt veroorzaakt) kun je enige verbetering verwachten, maar het kan per hond verschillen hoe snel je vooruitgang ziet.

Bij Nikeey is het wel heel duidelijk dat er een grote mate van intolerantie bestaat ten opzichte van brok, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit (voor het resultaat) of het een graanallergie of een gistallergie betreft.
Vlees zonder toevoegingen is dan al de oplossing, al is dat ook niet in alle gevallen zo duidelijk te zien.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door