Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#652344
Ik stel deze vraag voor iemand anders.
Het gaat om een 11 jarige shih tzu-reu. Deze hond kan volgens de eigenaar niet tegen kleurstoffen, bietenpulp en chemische anti-oxidanten.
Onlangs is hij geopereerd vanwege blaasstenen. Het ging om calcium oxalate-stenen. De da heeft nu het advies gegeven om calcium- en fosforarm te voeren.

De hond staat nu op macaroni en vers rauw lamsvlees. Daarnaast krijgt hij Ornivita plus Multi-vitamine druppels.
Omdat de hond nogal wat darmproblemen heeft gehad (er is ook een stuk darm operatief verwijderd a.g.v. een verkleving) en snel last heeft van verstoppingen krijgt hij er wat olijfolie bij als laxeermiddel.
De hond doet het er momenteel prima op, maar dit dieet is natuurlijk zo niet compleet en daar maakt de eigenaar zich wat zorgen om.
Iemand tips die dit dieet meer compleet zouden kunnen maken? Voor mij als barfer zou er nog bot en orgaanvlees bij moeten (en geen macaroni), maar er is natuurlijk wel een advies om calcium- en fosforarm te voeren.  :-\
Laatst gewijzigd door Sonja op di 24 okt 2006, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#652418
Volgens mij is het ook hier ontzettend belangrijk dat de hond genoeg drinkt. Want, hij moet doorspoelen!

Wat men adviseert bij calciumoxalaat:

*Verlaagd eiwitgehalte omdat de oxalaat uit het aminozuur glycine wordt gemaakt. Dit is een niet-essentieel aminozuur. Bij mijn weten kwakken ze dit aminozuur als toevoeging in hondenbrokken, blik, etc. en is het idiooooot om het eiwitgehalte te verlagen, terwijl je gewoon zou kunnen voeren zonder teveel van dit glycine door zelf samen te stellen. Maar goed, ik weet dit niet 100% zeker, wel 99%. Maar goed, hoe minder glycine de hond binnen krijgt, hoe minder groot de kans op het ontwikkelen van calciumoxalaat (dat daarmee wordt opgebouwd). Glycine is overigens wel broodnodig hoor, voor de gezondheid. Maar het zit dus in: Vis, vlees, bonen en zuivelproducten. En omdat hondenvoer voor het grootste deel uit niet-nuttige stoffen bestaat, moeten ze dus via de onnatuurlijk weg dit glycine toevoegen. Ik zou zelf absoluut geen eiwit-verlaagd dieet geven, nog zou ik rekening houden met het eiwitgehalte maar gewoon voeren zoals de hond het nodig heeft om gevoerd te worden, namelijk met dierlijke eiwitten.

*Verlaagd calciumgehalte: je weet waarschijnlijk wel hoe ik daarover denk.... Er is maar 1 goede calciumbron en dat zijn vleesbotten. Alle onnatuurlijke calciumpreparaten zouden in mijn ogen vermeden moeten worden. Die scheiden veel minder goed uit als de natuurlijk, enige echte bron. Ik zou deze hond zelf op vleesbotten zetten. Wel een laag percentage vleesbotten, namelijk 30% vleesbotten en alleen vleesbotten van kleine prooidieren (kip, parelhoen, eend, konijn, etc).

*Verhogen van de pH waarde van de urine (richting neutraal/alkalisch): dit komt een beetje neer op het verhogen van de pH waarde zoals bij de Dalmaat (hoewel het proces daarachter echt totaal anders is). In mijn ogen moeten ze dat bereiken door: de hond veel groentemix te geven en ook producten te geven als zuivel en rauwe eitjes. Nou verschillen Tannetje en ik hier 180 graden van mening: ik zeg dat orgaanvlees een groter verzurend effect op de urine heeft als spiervlees. Tannetje zegt dat spiervlees een groter verzurend effect op de urine heeft als orgaanvlees. Maar na 15 jaar ervaring te hebben met Dalmaten, vind ik mezelf expert  ;D en zou ik deze mensen aan willen raden om niet meer als 5% orgaanvlees te voeren in de vorm van hart, lever, nier.

Maar Tannetje, als je dit leest: ik hoop dat je jouw visie zou willen geven!

Ze kunnen daar wel goed pens bij voeren, zodat het totaal aan orgaanvlees alsnog op 15% uit komt. Pens werkt (in mijn ogen) minder verzurend als hart, nier en lever.

Dus, in mijn ogen zou het dieet er zo uit moeten zien (en zouden ze acuut de macaroni en multivitamine-troep weg moeten laten! De minder kunstmatige troep de hond binnen krijgt, de beter! En overigens hoor ik vaker shihtzu's met deze kwaal. Het kan altijd terug keren, ongeacht de voeding die je geeft!!! En vaak ontkom je niet eens aan het operatief verwijderen van die krengen....):

30% vleesbotten, 20% groentemix (Geen peulvruchten! Wel lekker veel bladgroentes), 5% hart, lever, nier, 10% pens, 5% dingen als zuivel en eitjes (geen graan, geen pasta, geen rijst), 30% spiervlees.

Barfplaats wordt gesponsord door