Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door wimk
#651645
Hallo allemaal.

Ik maak me een beetje zorgen over Streep. Ik werd vanacht wakker omdat hij aan het piepen was, ik ben naar benenden gestrompeld, en toen was er volgens mij nog niks aan de hand, hij was zoals altijd heel blij, ik dacht dat hij misschien last had van diaree of zo iets en ik heb de tuindeur open gedaan, en ik zag dat hij ging poepen.
Ik ben naar boven gegaan en ik heb de tuindeur open gelaten.
Toen ik vanochtend beneden kwam was Streep wel heel blij maar hij zakte steeds door zijn achterpoten net als of hij moest poepen.
Om de 2 meter zeg maar, Ik heb hem en Bumper mee naar buiten genomen en daar hetzelfde verhaal.
In de tuin liggen heel veel plasjes diaree, ik denk dat hij last heeft van een verstopping, maar hij heeft niet extreem veel bot gehad.
Eergisteren kalfsvlees met een lambsrib, en gisteren een runderstrot.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en vooral wat ik kan doen om er van af te komen, moet ik naar de DA, moet ik me zorgen maken??

Ik hoor graag van jullie
Laatst gewijzigd door wimk op ma 23 okt 2006, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#651646
Ik herken hier geen verstopping in Wim. Ik denk eerder dat Streep 'gewoon' diarree heeft. Zit er slijm bij de diarree? Is het waterig dun? Zit er vers bloed bij? (tis nog vrij donker buiten he... misschien heb je een zaklampje nodig of moet je even wachten tot het licht is). Is het schuimende diarree?

Zakte hij door zijn poten om te ontlasten? En kwam er niks? Of zakte hij door zijn achterpoten om een andere reden? (begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "net alsof hij moest poepen"). Bedoel je dat hij aandrang had, maar er niks kwam?

Hoe is hij verder? Heeft hij koorts? Is hij ziek? Heeft hij eetlust? Drinkt hij wel? Als hij niet ziek is, geen koorts heeft en zich verder goed voelt: dan kun jehet volgens mij wel even aankijken. Heeft hij eerder 'gewoon' diarree. Wat extra probiotica, beetje Okugest, desnoods vandaag vasten en dan knapt hij waarschijnlijk vanzelf weer op.

Als hij zich echt niet lekker voelt en als je het niet vertrouwt: moet je zeker naar de DA gaan ja. Botverstoppingen zie je trouwens op de rontgenfoto.
Door wimk
#651650
Hoi Liz, bedankt voor je snelle reactie.

Ik denk dat er gewoon wat poep aan zijn kont is blijven hangen, want het thuisfront was net wakker geworden en zij had nog niks gemerkt.

Hij ging dus steeds zitten net alsof hij moest poepen, maar echt om de 3 meter, en er kwam dus niks uit.

Ik vind het trouwens wel raar, dat sinds ik 100% over ben op "barf" de ontlasting de ene dag heel erg goed is en de andere dag gewoon slecht.
Dit geld voor beide honden.
Door Lizzy
#651655
Het gebeurd bij diarree ook met regelmaat dat de hond wel aandrang voelt, wel perst, maar er niks komt. Dat is niet abnormaal. Maar, wel reden om hem inderdaad goed in de gaten te blijven houden.

Ik weet niet wat je Bumper en Streep voert. Maar op zich is het niet abnormaal dat je aan de ontlasting kunt merken 'wat ze gegeten hebben'. Om je een voorbeeld te geven: vette vis laxeert. Dus na een vette vis maaltijd hebben sommige honden dunne(re) ontlasting. Pens laxeert ook. Dus wanneer je een maaltijd alleen pens geeft, heb je grotere kans dat de honden de dag erop dunnere ontlasting hebben. Ander orgaanvlees zoals hart en lever en nier: laxeert ook. Dus geef je een maaltijd waar veel orgaanvlees in zit: heb je de volgende dag meer kans op dunne ontlasting. Eieren laxeren ook. Dus geef je bijv. een maaltijd met alleen vlees en ei, heb je toch kans dat de dag erop de ontlasting dun is. Vleesbot stopt. Over het algemeen (sommige honden hebben juist dunne ontlasting wanneer je ze een groot en beetje kaal bot geeft). Dus wanneer je een vleesbot maaltijd geeft, heb je grote kans dat de ontlasting de dag erop heel goed is.

Ik kan je daarom wel aanbevelen om nog eens kritisch naar je menu te kijken (wij willen natuurlijk altijd met plezier voor je meekijken). Misschien moet je bijv. bepaalde maaltijden (zoals orgaanvleesmaaltijden) combineren met wat vleesbot. Misschien geef je teveel orgaanvlees en kun je minder gaan voeren. Misschien kun je experimenteren met de combinaties die je voert. Etc. Dat zijn dingetjes waar je naar kunt kijken.
Door wimk
#651657
Ik rommel eigenlijk maar een beetje aan, ik heb een paar weken geleden een heel kalf gekocht bij bob bakker, en ik heb wat lambsribben en heel veel kippennekken, kippebouten en kippemaagjes en kippe levers.

Ik pak nu maar wat er boven op ligt en geef dat, soms is het dus kalfslever, maar ik geef denk ik een beetje veel bot, want ze krijgen elke dag bot van me. ( wel met heel veel vlees er aan ).

Ik dacht als ik het hele kalf opvoer kan ik me geen buil vallen
Door Lizzy
#651678
wimk schreef: Ik rommel eigenlijk maar een beetje aan, ik heb een paar weken geleden een heel kalf gekocht bij bob bakker, en ik heb wat lambsribben en heel veel kippennekken, kippebouten en kippemaagjes en kippe levers.

Ik pak nu maar wat er boven op ligt en geef dat, soms is het dus kalfslever, maar ik geef denk ik een beetje veel bot, want ze krijgen elke dag bot van me. ( wel met heel veel vlees er aan ).

Ik dacht als ik het hele kalf opvoer kan ik me geen buil vallen
OK. Ja, misschien moet je anders toch wat gecalculeerder gaan voeren ipv aanrommelen. Dan kun je beter bekijken, zeker als je net overschakelt naar zelf samengestelde voeding, waar het wel en niet goed gaat. Dan kun je ook beter bepalen of je genoeg of teveel bot geeft. En of je genoeg of teveel orgaanvlees geeft.

Op zich is het prima om een heel kalf te voeren, maar ik denk dat er ook wel mitsen en maren aan zitten. Ik weet niet hoe oud dit kalf was? Maar poten van kalf zijn vaak te hard. En soms zijn ook andere botten erg hard. Heb je echt het hele kalf of is er ook vlees afgehaald?

Bovendien is alleen kalf niet voldoende afwisseling. Zelfs als je het afwisselt met kip (waar je dan ook heel veel van hebt), is het niet genoeg afwisseling. Dus ik weet niet hoe lang je van plan bent om alleen kalf en dan kip te blijven voeren? Ik zou op een gegeven moment toch ook wel andere diersoorten gaan voeren want twee en soms drie verschillende diersoorten vind ik erg mager, te meer daar kalfsvlees op zich niet echt bol staat van de voedingsstoffen. Het is voedingsstoffen-wise vrij arm vlees. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#651680
Je rommelt maar wat aan en dan ben je verbaasd dat de ontlasting totaal niet naar wens is bij beide honden.

Vooral bij jou zit ik hier nu wat verbaasd te wezen aangezien ik me de ontlastingproblemen van Bumper nog wel kan herrineren en de moeite en inzet die je toen getoond hebt om dit probleem te overwinnen.

Maar goed, hopenlijk zie je nu zelf ook in dat "doe maar een heel kalf" niet de weg is.
Als je wilt opschrijven waar je allemaal aan kunt komen dan zijn we hier altijd bereid je op weg te helpen naar een goed menu wat zowieso uit meer zal moeten bestaan dan enkel kalf.

En als Streep de laatste tijd veel kalfsbot heeft gehad dan zou ik 'm nu ook even goed in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 23 okt 2006, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wimk
#651690
Ik ben eigenlijk 100 % over gegaan sinds ik op vakantie ben geweest in hongarije, ik heb daar elke dag vlees gekocht bij de slager, en de ontlasting is nog nooit zo goed geweest van allebei de honden.
In Hongarije kregen ze rund, kip en kalkoen, en dat ging echt heel goed.

Ik ga kijken of ik vandaag een paar pensen kan krijgen, en ook wat andere dingen,

To be continued,

PS ik probeer echt mijn best te doen, ik wil echt het beste voor mijn honden, maar ik heb niet zo'n hele goede start vrees ik.
Door Lizzy
#651696
wimk schreef: Ik ben eigenlijk 100 % over gegaan sinds ik op vakantie ben geweest in hongarije, ik heb daar elke dag vlees gekocht bij de slager, en de ontlasting is nog nooit zo goed geweest van allebei de honden.
In Hongarije kregen ze rund, kip en kalkoen, en dat ging echt heel goed.
Perfect Wim! Ik heb trouwens dezelfde ervaring: op zelfsamengestelde voeding is de ontlasting perfect.
Ik ga kijken of ik vandaag een paar pensen kan krijgen, en ook wat andere dingen,

To be continued,

Pens is prima. Maar geef ook weer niet teveel pens, want dat laxeert. Waarschijnlijk is dat ook weer runderpens en qua afwisseling is het ook goed om echt andere diersoorten te voeren zoals lamvlees, lamsribben en lamsorganen, maar ook inderdaad kalkoen. Of iets van eend bijvoorbeeld. Het mooiste is als je tenminste aan 4 verschillende diersoorten kunt komen, om daar zelf mee samen te stellen. Bijvoorbeeld: rund/kalf (da's 1), lam, kip, geit. Of rund/kalf, lam, kip en vis. Of rund/kalf, lam, kip en eend. Als je geen groentes en extra's voert, dan is 4 zelfs nog aan de krappe kant.
PS ik probeer echt mijn best te doen, ik wil echt het beste voor mijn honden, maar ik heb niet zo'n hele goede start vrees ik.
Dat snappen we wel Wim. Alleen zijn Bumper en Streep er niet geheel mee gebaad als jij maar wat aanrommelt. Kijk, hele prooidieren is prima. En een heel kalf kan daar echt prima deel van uit maken. Maar het kan alleen een onderdeeltje van het geheel zijn. Niet de basis. (want met een heel kalf doe je volgens mij wel 1 heel jaar en het is gewoon geen goed plan om 1 heel jaar lang vrijwel alleen kalfsvlees/kalfsbotten te voeren).

En als je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk wil maken, dan is het natuurlijk een optie om hele prooidieren te voeren. Maar, dan moet je het kalfs wel afwisselen met bijvoorbeeld: hele kippen, hele eenden of konijnen, delen van hele lammeren, etc. En het kan helemaal geen kwaad om even alleen kalf en kip te voeren, zoals je nu gedaan hebt, maar dan wordt het toch wel tijd voor ook andere vleesbotten, vlees en orgaanvlees, anders lopen ze gewoon tekorten op. Daarnaast is het niet erg als een hond eens dunne ontlasting heeft, omdat ze orgaanvlees hebben gegeten, maar als ze te vaak dunne ontlasting hebben: dan is dat toch niet plezierig.... (ook niet voor bijv. zaken als anaalklieren).

To be continued ;)!
Door tieneke
#651698
Waarom maak je geen serieus weekmenu?
Heb ik zelf ook zodat er gewoon afwisselend wordt gevoerd en niet alleen kip of kalf of op goed geluk iets uit de vriezer pakken.
Waar kan je makkelijk aankomen?
Buiten dat kalf dan  :D...heb zelf eindelijk morgen kalfswervels en zeer dik bevleesde spareribs etc in de vriezer maarrrr dit krijgen ze echt maar 1 maaltijd per week omdat er niet genoeg voedingstoffen inzitten  ;)
Probeer zo afwisselend mogelijk te voeren en met bijvoorbeeld kip,rund,eend en lam of anders zit je al prima!
Laatst gewijzigd door tieneke op ma 23 okt 2006, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wimk
#651705
Lieve mensen bedankt voor alle info, ik had zo vaak gehoord dat het niet zo moeilijk is maar het duizeld me nu weer een beetje.

Ik wil nu naar de slager rennen om ze allebei in ieder geval weer de juiste voeding te geven.

Wat kan ik nu het beste kopen,

Ik ga zo bij Tannetje wat lappen pens halen, maar wat kan/moet ik nu nog meer kopen, zodat ze in ieder geval de juiste voeding binnen krijgen.

Ik voel me zo schuldig, en zit ook weer aan kvv te denken, maar dat doe ik ook weer liever niet.
Door Lizzy
#651714
wimk schreef: Lieve mensen bedankt voor alle info, ik had zo vaak gehoord dat het niet zo moeilijk is maar het duizeld me nu weer een beetje.

Ik wil nu naar de slager rennen om ze allebei in ieder geval weer de juiste voeding te geven.

Wat kan ik nu het beste kopen,

Ik ga zo bij Tannetje wat lappen pens halen, maar wat kan/moet ik nu nog meer kopen, zodat ze in ieder geval de juiste voeding binnen krijgen.

Ik voel me zo schuldig, en zit ook weer aan kvv te denken, maar dat doe ik ook weer liever niet.

Versvlees is helemaal niet nodig Wim! Je moet het zo zien: je hebt gewoon een begin gemaakt! En van daaruit kun je toch gewoon verder? Er is toch niks aan de hand? En zelf samenstellen: het is echt niet moeilijk. Heus niet. Maar, wel iets moeilijker als "aan rommelen" ;D.

Je hebt nu in huis? Kalf, kip en lam?

Het zou mooi zijn als je qua vleesbotten bijvoorbeeld kunt geven: kippenvleesbotten, lamsribben en kalfsvleesbotten. Mocht je nog geitenribben kunnen scoren of hele eenden/konijnen ofzo: altijd goed. Maar, aan drie vleesbotsoorten heb je genoeg.

Het zou mooi zijn als je qua vlees bijvoorbeeld kunt scoren: runderkopvlees en bijv. lamsvlees of geitenvlees of hertenvlees of struisvlees. Het zou mooi zijn als je tenminste twee vleessoorten kunt voeren.

Qua orgaanvlees zou het mooi zijn als je, buiten kip, nog wat anders kunt geven zoals runderhart en lamslever of lamshart. Of runderhart en rundernier. Dan heb je kippenorgaan, runderorgaan en lamsorgaan.

Een keer per week wat vette vis zou ideaal zijn. Maar, dikke kans dat Bumper dat moeilijk of niet verdraagt. Voor Streep zou je dat wel kunnen proberen. Je kunt voeren: zalmkoppen en bijv. rauwe/hele sardientjes of makreel.

In totaal zou het mooi zijn wanneer je tenminste 4 diersoorten kunt voeren.

Ik krijg de indruk dat je geen groentemix wilt voeren. In dat geval is het toch wel raadzaam om zoveel mogelijk verschillende vleessoorten af te wisselen en bijv. wel gezonde tafelrestjes te voeren (rauw eitje, beetje zuivel, restjes groente van jullie eigen maaltijd, vlees van je eigen maaltijd, etc).

Nou, dan moet je natuurlijk bepaalde percentages over de week voeren. Het is wel handig om de rekenhulp van BarfClub te halen! Je zou dan bijvoorbeeld 40% a 50% vleesbotten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% tafelrestjes en 20% a 30% spiervlees kunnen voeren. Als je me de gewichten van Bumper/Streep geeft, wil ik het ook met plezier voor je uitrekenen hoor.
Door wimk
#651720
Lizzy schreef: Versvlees is helemaal niet nodig Wim! Je moet het zo zien: je hebt gewoon een begin gemaakt! En van daaruit kun je toch gewoon verder? Er is toch niks aan de hand? En zelf samenstellen: het is echt niet moeilijk. Heus niet. Maar, wel iets moeilijker als "aan rommelen" ;D.

Je hebt nu in huis? Kalf, kip en lam?

Het zou mooi zijn als je qua vleesbotten bijvoorbeeld kunt geven: kippenvleesbotten, lamsribben en kalfsvleesbotten. Mocht je nog geitenribben kunnen scoren of hele eenden/konijnen ofzo: altijd goed. Maar, aan drie vleesbotsoorten heb je genoeg.

Het zou mooi zijn als je qua vlees bijvoorbeeld kunt scoren: runderkopvlees en bijv. lamsvlees of geitenvlees of hertenvlees of struisvlees. Het zou mooi zijn als je tenminste twee vleessoorten kunt voeren.

Qua orgaanvlees zou het mooi zijn als je, buiten kip, nog wat anders kunt geven zoals runderhart en lamslever of lamshart. Of runderhart en rundernier. Dan heb je kippenorgaan, runderorgaan en lamsorgaan.

Een keer per week wat vette vis zou ideaal zijn. Maar, dikke kans dat Bumper dat moeilijk of niet verdraagt. Voor Streep zou je dat wel kunnen proberen. Je kunt voeren: zalmkoppen en bijv. rauwe/hele sardientjes of makreel.

In totaal zou het mooi zijn wanneer je tenminste 4 diersoorten kunt voeren.

Ik krijg de indruk dat je geen groentemix wilt voeren. In dat geval is het toch wel raadzaam om zoveel mogelijk verschillende vleessoorten af te wisselen en bijv. wel gezonde tafelrestjes te voeren (rauw eitje, beetje zuivel, restjes groente van jullie eigen maaltijd, vlees van je eigen maaltijd, etc).

Nou, dan moet je natuurlijk bepaalde percentages over de week voeren. Het is wel handig om de rekenhulp van BarfClub te halen! Je zou dan bijvoorbeeld 40% a 50% vleesbotten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% tafelrestjes en 20% a 30% spiervlees kunnen voeren. Als je me de gewichten van Bumper/Streep geeft, wil ik het ook met plezier voor je uitrekenen hoor.
Ben niet zo goed in quoten, dus doe ik het ff zo,

We geven best wel vaak groenten zeker 2 keer per week, ze krijgen dan meestal witlof en dat vinden ze heerlijk.

Wat ik ook zo irritant vind is dat al dat vlees wat ik heb van die grote stukken zijn, en ik heb niet echt een goed mes omdat zo door de midden te snijden, meestal zit er ook nog wel wat bot tussen dus dan is er helemaal geen doorkomen aan.

Als ik nu naar de slager ga, wat kan ik dan bestellen, ik wil er de komende dagen wel wat extra geld tegen aan gooien, ik wil alleen dat ze nu weer even op de goede weg komen.
Heeft elke slager eigenlijk geitenvlees?????

En moet er nu aan elk stuk vlees ook bot zitten??, wat ik in de vriezer heb liggen ( het kalf ) zijn allemaal grote stukken, maar er zit overal wel bot aan.

Ik heb zelfs nog een komplete kop met oog en al in de vriezer liggen dat ding weegt volgens mij wel 2 kilo.

Wat kan ik het beste kopen bij de slager
Door Tineke *
#651724
Heb je op de markt geen poelier?
Ik haal daar kipkarkas,maagjes,levertjes en nekkies.Snuffel eens of er in de buurt een Islamitische slagerij zit.Ideaal voor verschillende diersoorten pens lams en geiten(ribben)vlees.Ik noem maar ff wat hoor.

    Tineke
Door Elf
#651728
De Barfrekenhulp is echt een uitkomst! Af en toe duizelt het mij ook wel eens en dan hoef ik alleen maar daar op te kijken en dan weet ik het weer.
Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door