Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#642789
Kruimel schreef: Denk utniet ....  ::) ::)


Connie komt uit Zuidafrika, haar Engels is beter dan haar Nederlands  ;D ;D

Hihi, denk*tniet kan niet aan elkaar, de censuur grijpt in  ;D ;D ;D
yep, no problem, moeilijke die samegestelde woorden af en toe ;)
Door conleeuw
#642790
Dorothea2 schreef: Ik weet in ieder geval zeker dat de uitgeprinte versie bij m´n ouders in de kast staat, mocht ik de digitale niet kunnen vinden dan kan ik het altijd nog kopiëren en naar je opsturen. Ik ga m´n best doen, maar het kan even duren.
Het is wel in het engels, ik weet niet of dat erg is?
engels is inderdaad geen probleem, als je het kan dan zou ik hem inderdaad graag lezen.
Door Lizzy
#642791
Dorothea2 schreef: Ik wil er wel wat meer over vertellen, maar dan wordt het wel een behoorlijke  :offtopic2:
Als het van Lizzy mag, dan wil ik er wel wat over zeggen.
Ik moet m´n scriptie nog ergens op floppy hebben, maar ik heb hem in 1999 geschreven en ben de nodige keren verhuisd. Als ik hem kan vinden dan wil ik hem wel mailen.

En Kruimel, geweldig dat je mestonderzoek doet en niet zomaar klakkeloos alles in je paard stopt  :thumbup:
Graag zelfs!!!

Pike kennende vindt zij dat ook prima en ik kan het topic altijd nog splitsen.
Door pallas
#642799
Ik ben er een groot voorstander van om paarden die ontwormd worden 48 uur op stal/apart te houden en de mest apart uit te rijden op een stuk braak land (of een stukje waar iig geen paarden komen).
Op mijn pensionstalling hebben ze mijn raad ter harte genomen en kunnen de paarden dus ook veel minder vaak ontwormd worden. ( bij de meeste nu dan ook eerst een mestonderzoekje)
Door Mevroi Kruim
#642800
pallas schreef: Ik ben er een groot voorstander van om paarden die ontwormd worden 48 uur op stal/apart te houden en de mest apart uit te rijden op een stuk braak land (of een stukje waar iig geen paarden komen).
Op mijn pensionstalling hebben ze mijn raad ter harte genomen en kunnen de paarden dus ook veel minder vaak ontwormd worden. ( bij de meeste nu dan ook eerst een mestonderzoekje)
48 uur is niet genoeg als je het gif wilt vermijden. Dat blijft ong. 3 weken in de mest verschijnen.
Door pallas
#642802
Kruimel schreef: 48 uur is niet genoeg als je het gif wilt vermijden. Dat blijft ong. 3 weken in de mest verschijnen.
Nee voor het gif niet , maar wel voor de (her)besmetting van de wei ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642813
Oké komt íe......
Ik heb zoveel mogelijk literatuur verzameld over onderzoeken met betrekking tot AIDS in afrika. Ik was geinteresseerd in mogelijke omgevingsfactoren die ervoor zorgen dat AIDS zich zo snel verspreidt in Afrika.

Het blijkt dat mensen in Afrika veel vatbaarder zijn voor AIDS dan de bevolking in westerse landen. De verspreiding gaat natuurlijk ook razendsnel door de redenen die Connie noemde (geen condoomgebruik, meerdere vrouwen) maar het blijkt dat voor een afrikaan gemeenschap met iemand die HIV-positief is een kans van 1 op 2 geeft op besmetting, terwijl in westerse landen die kans vele kleiner is (geschat 1 op 200).
Er is een onderzoek gedaan naar het voorkomen van HIV onder blanke westerse mannen die in Afrika regelmatig prostitues bezochten en onveilige seks hadden. De besmetting bij deze groep is opvallend laag.
Blijkbaar zijn deze mensen dus minder vatbaar voor het virus. Ze hebben regelmatig onbeschermde seks en toch raken ze niet besmet.
Een theorie is dat de aanwezigheid van worminfecties het aanslaan en het vermeerderen van het HIV virus zou versnellen. Om dit te begrijpen moet ik even wat uitleggen. Afweer werkt via twee soorten T-helper cellen. De T helper type 1 (TH1) en de type 2 (TH2). Th1 is betrokken bij de celgemedieerde afweer en stimuleert andere cellen (macrofagen) om ziekteverwekkers op te ruimen. Th2 zet plasmacellen aan tot productie van antistoffen. Nu blijkt dat een worminfectie aanzet tot aanmaak van Th2 cellen uit naieve T cellen (die kunnen zeg maar Th1 of Th2 worden). Voor HIV bestrijding heb je Th1 cellen nodig. Wanneer er een hevige worminfectie is dan is de balans in het lichaam zo ver doorgeslagen naar Th2 afweer dat er te weinig Th1 cellen zijn om de HIV tegen te gaan. Gevolg HIV slaat makkelijker aan en de ziekte verloopt sneller.

Even een uitstapje naar de opmerking van Lizzy dat wormloos door het leven gaan niet goed is. Er wordt nu dus ook door sommige wetenschappers beweerd dat afwezigheid van wormen auto-immuunziekten in de hand werkt. Auto-immuunziekten (o.a. MS, diabetes mellitus type 1, ziekte v Crohn) kun je zien als een ontsporing van Th1 cellen. Worminfecties zouden dit tegengaan omdat de Th2 respons door worminfecties de ontspoorde Th1 cellen onderdrukt.
Maar het blijkt nu zelfs dat de Th2 cellen, aangemaakt na worminfectie, zelfs andere Th2 cellen onderdrukken die aanleiding geven tot allergie en astma.

Weer even terug in Afrika. Het blijkt dus ook dat afrikanen allerlei ziektes hebben o.a. tbc die aanleiding geven tot heftige Th1 reacties. Omdat al die Th1 cellen massaal benut worden voor de aanwezige infecties, zijn ze niet beschikbaar voor de bestrijding van HIV.
Hier komt ook weer die besnijdenis bij kijken, die Connie ook noemde. Het blijkt dat onder besneden mannen de besmetting met HIV veel minder is vergeleken met onbesneden mannen. Onbesneden mannen bleken veel meer infecties en geslachtsziektes bij zich te dragen, waardoor er een verminderde afweer voor HIV over bleef.

Verder zijn er nog theorieën over genetische verschillen in cellen van het immuunsysteem maar daar heb ik maar weinig bewijs voor kunnen vinden.
Ook blijkt nog ondervoeding en tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen het immuunsysteem zo te verzwakken dat HIV ook sneller spreidt.

Nou dat was in het kort zo´n beetje waar m´n scriptie over ging. Heeft niks met BARF te maken, maar ik ben de laatste echt een ster in off topic gaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#642886
En ik heb er idd geen probleem mee hoor dat het even off-topic is. HEt geheel is interessant genoeg. Trouwens zijn we al aardig off-topic want het gaat al meer over de paarden nu dan de honden ::)

Ik denk dat wormbesmettingen bij paarden die gestald staan op maneges en pensionstallen haast niet zijn uit te sluiten. Paarden lopen veelal los in binnen- of buitenbak, longeerring, kleine paddockjes. Ze mesten daar ook en dat wordt zelden of nooit opgeruimd. Ook op veel privé stallen is het bepaald niet altijd schoon.
Petje af voor Kruimel dus die de paarden zo goed als wormvrij weet te houden! Het bewijst wel dat het dus heel goed kan. En daar zullen de fabrikanten van de wormpasta's weer niet zo blij mee zijn ;)
Door conleeuw
#642912
Dorothea2 schreef: Oké komt íe......
Ik heb zoveel mogelijk literatuur verzameld over onderzoeken met betrekking tot AIDS in afrika. Ik was geinteresseerd in mogelijke omgevingsfactoren die ervoor zorgen dat AIDS zich zo snel verspreidt in Afrika.

Het blijkt dat mensen in Afrika veel vatbaarder zijn voor AIDS dan de bevolking in westerse landen. De verspreiding gaat natuurlijk ook razendsnel door de redenen die Connie noemde (geen condoomgebruik, meerdere vrouwen) maar het blijkt dat voor een afrikaan gemeenschap met iemand die HIV-positief is een kans van 1 op 2 geeft op besmetting, terwijl in westerse landen die kans vele kleiner is (geschat 1 op 200).
Er is een onderzoek gedaan naar het voorkomen van HIV onder blanke westerse mannen die in Afrika regelmatig prostitues bezochten en onveilige seks hadden. De besmetting bij deze groep is opvallend laag.
Blijkbaar zijn deze mensen dus minder vatbaar voor het virus. Ze hebben regelmatig onbeschermde seks en toch raken ze niet besmet.
Een theorie is dat de aanwezigheid van worminfecties het aanslaan en het vermeerderen van het HIV virus zou versnellen. Om dit te begrijpen moet ik even wat uitleggen. Afweer werkt via twee soorten T-helper cellen. De T helper type 1 (TH1) en de type 2 (TH2). Th1 is betrokken bij de celgemedieerde afweer en stimuleert andere cellen (macrofagen) om ziekteverwekkers op te ruimen. Th2 zet plasmacellen aan tot productie van antistoffen. Nu blijkt dat een worminfectie aanzet tot aanmaak van Th2 cellen uit naieve T cellen (die kunnen zeg maar Th1 of Th2 worden). Voor HIV bestrijding heb je Th1 cellen nodig. Wanneer er een hevige worminfectie is dan is de balans in het lichaam zo ver doorgeslagen naar Th2 afweer dat er te weinig Th1 cellen zijn om de HIV tegen te gaan. Gevolg HIV slaat makkelijker aan en de ziekte verloopt sneller.

Even een uitstapje naar de opmerking van Lizzy dat wormloos door het leven gaan niet goed is. Er wordt nu dus ook door sommige wetenschappers beweerd dat afwezigheid van wormen auto-immuunziekten in de hand werkt. Auto-immuunziekten (o.a. MS, diabetes mellitus type 1, ziekte v Crohn) kun je zien als een ontsporing van Th1 cellen. Worminfecties zouden dit tegengaan omdat de Th2 respons door worminfecties de ontspoorde Th1 cellen onderdrukt.
Maar het blijkt nu zelfs dat de Th2 cellen, aangemaakt na worminfectie, zelfs andere Th2 cellen onderdrukken die aanleiding geven tot allergie en astma.

Weer even terug in Afrika. Het blijkt dus ook dat afrikanen allerlei ziektes hebben o.a. tbc die aanleiding geven tot heftige Th1 reacties. Omdat al die Th1 cellen massaal benut worden voor de aanwezige infecties, zijn ze niet beschikbaar voor de bestrijding van HIV.
Hier komt ook weer die besnijdenis bij kijken, die Connie ook noemde. Het blijkt dat onder besneden mannen de besmetting met HIV veel minder is vergeleken met onbesneden mannen. Onbesneden mannen bleken veel meer infecties en geslachtsziektes bij zich te dragen, waardoor er een verminderde afweer voor HIV over bleef.

Verder zijn er nog theorieën over genetische verschillen in cellen van het immuunsysteem maar daar heb ik maar weinig bewijs voor kunnen vinden.
Ook blijkt nog ondervoeding en tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen het immuunsysteem zo te verzwakken dat HIV ook sneller spreidt.

Nou dat was in het kort zo´n beetje waar m´n scriptie over ging. Heeft niks met BARF te maken, maar ik ben de laatste echt een ster in off topic gaan.
erug interessant, nog even in leke termen, de reden dat onbesneden mannen "sneller" een HIV besmetting oplopen is omdat er cellen in de voorhuid is die juist bedoeld zijn om "ziekten" cellen beet te pakken, met als doel om ze te vernietigen, en in aansluiting tot jou verhaal, worden dus de HIV cellen binnen gehaald, maar gezien de gebrek aan mogelijke bestrijdings cellen in het lichaam worden ze niet vernietigd, maar liever hartelijk onthaald......... allemaal erg triest, maar als je kijk naar de verspreiding van Aids dan zie je duidelijk dat waar besnijdenis beoefend wordt (ook opnieuw ingevoerd is) de (nieuwe) besmettingen sterkt is afgenomen. Er zijn zelfs landen in AFrica, waar er een sterke culturele "verplichting" tot besnijdenis bestaat waar de Aids besmetting "meevalt" (in zoverre dat men over meevallen mag spreken)
Maar..... loopt men niet een beetje de risico dat er gedacht wordt, oh, een geregelde wormkuurtje, en aids probleem is "opgelost"? Nou moet ik zeggen, liever een wormkuurtje dan de geloof dat als je met een maagd naar bed gaat de Aids ook zal vertrekken.  :'(

Nu even terug naar topic: In Africa in de Karoo (half woestijn)  is het zo verdraaid warm en droog, dat wij de stalmest, buiten in de zon deed drogen, een week of twee drie later werd het opnieuw de stal in gereden als bedding :D Wormen hadden wij zelde eigenlijk zo goed als nooit last van, op een enkeling na. Bij stal paarden in de Kaapstad omgeving is het een heel ander verhaal, daar heb ik wel gezien hoe erstig ziek een verwaarloosde worminfectie een paard kan maken. Ruim 6 maanden dokteren om de paard er weer bovenop te krijgen, darm schade als gevolg van wormen is niet iets om makkelijk over te denken. Dan liever een wormkuurtje, de truck is natuurlijk om een gezonde balans te vinden, niet iedere worm hoef meteen met chemische middelen bestreden te worden, maar een hardnekkige en uitgebreide worminfectie vergt wel actie ;) zo ook met mijn honden,  en ook met mij als mens, ik zou niet schrikken om een wormpje (genoeg gehad als kind) maar als het té veel en té lang duurt, dan gaat er toch echt een wormkuur in :-\
Vroeger hadden wij op een gegeven moment een nieuwe worm middel....van die blauwe korreltjes die je de paarden injaagde tegen wormen, zou prima spul zijn vertelde de dierenarts, ik als leek joeg het er ook in, ik werkten toe nog bij de dierentuin, en de paarden stonden in een grote wei. Volgende ochtend lagen er tientallen scharrelkipppetjes dood, die hadden de mooie blauwe korreltjes die met de paardenpoep naar buiten kwamen ogepikt, einde kippetjes :'(, wij zijn toen maar terug gegaan op een wormen pasta.  Ik ga nou toch denken dat ik mischien toch beter moet opletten als we op de veluwe lopen dat de honden niet een hapje paardenvijg nemen.  :-X
Door Mevroi Kruim
#643010
Hoi Connie, ik zou zeker met Dot uitkijken, da's tenslotte een collie en zij kan dus het defecte gen hebben.

Wormenlarven kunnen idd niet tegen droogte en hitte, mijn vriendin in Spanje vertelde dat ze daar ook nooit last van stronglyden hadden. Maar wel weer van andere dingen, zo is er altijd wat. Hier in NL is het zelden warm en droog genoeg om de eieren en larven in de mest te vernietigen, hoewel afgelopen juli een uitzondering was. Dan moet je wel de mest uitelkaar harken zodat alles goed kan drogen en koken

Wij hebben het best makkelijk met de paardjes, eigen wei, behoorlijk stabiel paardenbestand en unanimiteit over het beheer wat betreft wormen, en hoeven trouwens ook. Als iedereen zich netjes aan het uitmestschema houdt en je paarden zijn niet in de gelegenheid om elders een besmetting op te doen dan is het goed te doen om de infectiedruk laag te houden. Wij hadden ook nog de mazzel dat in onze vorige wei regelmatige de koeien rondliepen voor of na de paarden, die namen dan eventuele eitjes en larven mee en hadden er zelf geen last van. Schapen zijn daar ook handig voor.
In een pensionstal is de uitmestdiscipline meestal ver te zoeken, er staan vaak veel te veel paarden op veel te weinig grond en er zijn meestal veel wisselingen in paardenbestand. Dan moet je echt ontwormen, dan weet je vrijwel zeker dat je paard onder een hoge infectiedruk lijdt.
Door conleeuw
#643023
gelukkig is dot niet de echte drollen vreter, maar Jazz wel. Ag, toch maar een beetje opletten, ondertussen Natuurmonumenten vragen hoe of wat met ontworming van de begrazingspaarden ;) dan weet ik ook of er een echte risico is of niet ;)
Door conleeuw
#643031
ik heb aan natuurmonumenten een mail gestuurd met mijn vraag of ze wel of niet worm behandeling geven en zo ja of de dieren dan ook gewoon daar blijven lopen na de behandeling, ik krijg binnen twee weken antwoord ;D ik zal het wel hier laten weten ook voor diegene die wel eens loop waar paarden begrazen. Gaat natuurlijk niet op voor gebieden waar men ook met de paard mogen rijden ;)
Door amber13
#643065
Laat ik even weer on-topic verder gaan(als het mag ;) :D). Het eten van paardenpoep is, zoals iemand anders ook al opmerkte, vooral gevaarlijk voor honden die lijder zijn van het MDR1 gen (geld ook voor bepaalde narcosemiddelen en medicatie), en je kan je hond hierop laten testen. Omdat het bij Collie's relatief veel voorkomt, hebben we Jamie er op laten testen (kostte bij elkaar nog geen 40 euro), hij blijkt drager te zijn van het gen. We zijn blij dat we hem hebben laten testen, nu kunnen we er rekening mee houden, als hoeft Jamie er nooit last van te krijgen, omdat hij alleen drager is en geen lijder.
Hier heb ik nog een paar interessante links:

http://www.collieclub.nl/Medisch-gen%20defect.htm
http://www.gencouns.nl/mdr1.html
Gebruikersavatar
Door Laika
#643232
Als ik het goed onthouden heb gaat het om de stof ivermectine waar sommige honden niet tegen kunnen. Deze stof zit in veel paardenontwormmiddelen maar ook in ontwormmiddelen voor schapen en geiten. Koeien weet ik niet maar hier lusten ze geen vlaaien. Mijn paard ontworm ik 2x per jaar (voor ze de wei in gaat en als ze weer op stal komt) ze staat alleen in de wei en de mest ruimen we heel vaak op. Bij de schapen is dat niet te doen. Die verweiden we regelmatig en maaien dan het gras waar ze eerder gelopen hebben af. De kruisbeweiding van paarden en schapen schijnt ook wormenbeperkend te zijn. Zelfs de biologische geitenhouders moeten regelmatig ontwormen maar behandelen niet alle dieren om resistentie tegen te gaan. Hoe dat precies werkt weet ik niet.

Mariska
Door conleeuw
#644005
zo, ik heb een antwoord van Natuurmonumenten over de begrazers (paarden) die op de veluwezoom lopen.

Hartelijk dank voor uw e-mail, ik heb voor u geinformeerd bij de beheerder binnen dit gebied, hij vertelde dat de paarden altijd behandeld worden als zij last van wormen zouden hebben maar in principe is het niet nodig daar er zo'n kleine kans is dat er een besmetting plaats vindt dat zo'n wormen kuur maar heel minimaal wordt gegeven.

duuuussss....... aangezien dot eigenlijk nooit drollen eet, en Jazz maar heel af en toe een mondje meepikt, denk ik niet dat ik paniekig ga rondkijken om iedere mogelijke eetbare drol te vermijden.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door