Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#632104
Nee, dan krijg ik dat gedrag niet onderbroken. Je moet je voorstellen dat Boris de snelste hond in de behendigheid was (liep in Duitsland officiele FCI wedstrijden). Als hij aanzet moet je dat onderbreken anders ben je nergens meer (Boris loopt altijd los, lijn is gehoorzamen en dus aan de voet en dan mag hij ook niet plassen en poepen, tenminste zo is het hem vier jaar geleden aangeleerd en dat krijg je nu niet zomaar omgesteld). Ik moet hem dus laten stoppen, bij me roepen en pas dan kan hij aan de riem. Eigenlijk zou ik hem aan de flexi moeten laten lopen, maar dat vind ik helemaal zielig. Had dus eigenlijk besloten om hem gewoon los te laten en alleen het rennen af te leren: hij raced echt super hard dan en in van die rare bochten en juist die bochten zijn zo gevaarlijk, hij rent dan ook het talud af of de hole weg omhoog (35% helling kris kras door de bomen). Springt over de beek (ongeveer een breedte van 2m). Gek dus, eigenlijk heb ik dat tenzij het niet kon altijd toegestaan. Misschien had ik dit als pup al moeten afleren. Gewoon rechtuit galopperen vind ik goed, is geen probleem.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#632112
Lil schreef: Hier komt 's avonds bij de groenteprak (100 gram, dus dat is al veel in verhouding) ook nog wel eens een of twee opscheplepels gekookte groente van ons erbij. Op dit moment komt er ipv de gekookte groente ook wel eens pompoen (uiteraard ook gekookt) erbij.
Jou hond krijgt dus ook maar 1% van haar lichaamsgewicht (350 gram bij 35 kilo) en zij heeft geen problemen of gebreken???
Nope, geen gebreken, maar wat ik al zei, ze krijgt het omdat ze te dik is dus heeft ze nog we wat bij te zette.
#632211
Lil schreef: Nee, dan krijg ik dat gedrag niet onderbroken. Je moet je voorstellen dat Boris de snelste hond in de behendigheid was (liep in Duitsland officiele FCI wedstrijden). Als hij aanzet moet je dat onderbreken anders ben je nergens meer (Boris loopt altijd los, lijn is gehoorzamen en dus aan de voet en dan mag hij ook niet plassen en poepen, tenminste zo is het hem vier jaar geleden aangeleerd en dat krijg je nu niet zomaar omgesteld). Ik moet hem dus laten stoppen, bij me roepen en pas dan kan hij aan de riem. Eigenlijk zou ik hem aan de flexi moeten laten lopen, maar dat vind ik helemaal zielig. Had dus eigenlijk besloten om hem gewoon los te laten en alleen het rennen af te leren: hij raced echt super hard dan en in van die rare bochten en juist die bochten zijn zo gevaarlijk, hij rent dan ook het talud af of de hole weg omhoog (35% helling kris kras door de bomen). Springt over de beek (ongeveer een breedte van 2m). Gek dus, eigenlijk heb ik dat tenzij het niet kon altijd toegestaan. Misschien had ik dit als pup al moeten afleren. Gewoon rechtuit galopperen vind ik goed, is geen probleem.
Dat snap ik wel, dat hij dat niet mag vanwege de gezondheidsrisico's. Alleen, ik dacht als je hem gewoon roept en hij is zo gehoorzaam, dan houdt hij toch op zonder dat je moet straffen?
Flexilijn is wel handig vind ik, als je hond ermee om kan gaan. Tara snapt er nog steeds niks van 'ik mag toch niet trekken?' en dan werkt het dus niet. Als ze aan de lange lijn moet is dat er een die niet flexiet, dus gewoon een eind touw, dat gaat wel. Ik laat het dan gewoon slepen en zorg ervoor dat het niet achter bomen blijft hangen.
Door Lil
#632335
Kruimel schreef: Dat snap ik wel, dat hij dat niet mag vanwege de gezondheidsrisico's. Alleen, ik dacht als je hem gewoon roept en hij is zo gehoorzaam, dan houdt hij toch op zonder dat je moet straffen?
Flexilijn is wel handig vind ik, als je hond ermee om kan gaan. Tara snapt er nog steeds niks van 'ik mag toch niet trekken?' en dan werkt het dus niet. Als ze aan de lange lijn moet is dat er een die niet flexiet, dus gewoon een eind touw, dat gaat wel. Ik laat het dan gewoon slepen en zorg ervoor dat het niet achter bomen blijft hangen.
Tja de lijn is dus vroeger altijd als straf gebruikt. Zo van je luisterd niet dus je gaat aan de lijn, dat was de ergste straf. Dus het feit dat ik zit of af roep, dan hier en hem dan aanlijn dat is gewoon ernstige straf voor de hond, tenminste als dat op plekken gebeurd waar hij vrij mag en er geen aanleiding voor de lijn is. Eigenlijk loopt hij nooit aan de riem, ook niet op straat, hij loopt veel beter aan de voet is veel opmerkzamer als hij losloopt. Gewoon dit gedragspatroon is  dus een (hele erge) straf. Boris loopt alleen maar aan de voet als hij aan de riem is. Flexi is dus geen optie, ook geen sleeplijn, dan loopt hij ook alleen aan de voet (als hij al durft te lopen, want als ik de lijn niet vast heb dan moet hij blijven). Het is niet zo makkelijk een afgerichte hond te hebben...
Daarom wilde ik eigenlijk kijken of ik het gedrag (het rennen) op zichzelf eruit kan trainen (dmv straf en uiteraard beloning, eventueel de fisher disc weer eens uit de kast trekken en de klicker) en ik dus geen riem hoef te gebruiken. Maar als ik heel eerlijk ben wil ik ook wel weer eens proberen hem gewoon af en toe te laten rennen. Hij is al twee en een halve week zonder medicijnen en toont geen pijnreactie op de oefeningen van de fysiotherapeut en loopt zelden of nooit meer in telgang.
#632553
OK, da's helder! Ik ken het probleem van de echt goed afgerichte hond, en idd, aan de lijn lopen is straf, behalve aan de fiets.

De Fisher discs lijkt mij een heel goed idee, dat is an sich geen straf maar toch duidelijk 'wat je nu doet is niet de bedoeling'. En met zo'n goed afgerichte hond zou het best snel kunnen gaan. Het snelste gaat het bij de van mij altijd met clicker, geen straf voor het 'foute' gedrag maar beloning voor het goeie gedrag geeft de minste stress. Maar duidelijk maken wat niet gewenst is versnelt het leren ook.
#632645
Dimiti van ons krijgt 900 gram per dag en is netjes op gewicht.

Igor krijgt  zelfs 2 kilo per dag, anders word hij veelste mager. Ben blij dat hij nu over de 40 weegt, en dan geen gram vet heeft. Hij tekent erg snel dat je zijn ribben vast kan pakken.

Maar hier doen ze dna ook erg veel. Iedere dag zwemmen, en 3x anderhalf uur naar het bos.

Dus hie rene erg grote eter in huis..hihihih
Door Lil
#632786
Kruimel schreef: OK, da's helder! Ik ken het probleem van de echt goed afgerichte hond, en idd, aan de lijn lopen is straf, behalve aan de fiets.

De Fisher discs lijkt mij een heel goed idee, dat is an sich geen straf maar toch duidelijk 'wat je nu doet is niet de bedoeling'. En met zo'n goed afgerichte hond zou het best snel kunnen gaan. Het snelste gaat het bij de van mij altijd met clicker, geen straf voor het 'foute' gedrag maar beloning voor het goeie gedrag geeft de minste stress. Maar duidelijk maken wat niet gewenst is versnelt het leren ook.
Ja, ik wil idd dat hij het "snel" leert hij begint volgens mij al een beetje te reageren op het woordje rustig en langzaam (als hij iets langzamer gaat krijgt hij ook een clickje en wat lekkers). Ach zal wel loslopen (letterlijk en figuurlijk).
Door Lil
#632791
bruutjevos schreef: Dimiti van ons krijgt 900 gram per dag en is netjes op gewicht.

Igor krijgt  zelfs 2 kilo per dag, anders word hij veelste mager. Ben blij dat hij nu over de 40 weegt, en dan geen gram vet heeft. Hij tekent erg snel dat je zijn ribben vast kan pakken.

Maar hier doen ze dna ook erg veel. Iedere dag zwemmen, en 3x anderhalf uur naar het bos.

Dus hie rene erg grote eter in huis..hihihih
Nou, dan is mijn beurs heel erg blij met mijn muizenporties, jeetje is een dure hobby zo'n hond...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door