Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door charmed
#626048
Zo ongeveer een jaar geleden ontdekte ik bij Kalin een soort van Blauwe Cyste in de borst. We hebben dit heel lang aangekeken omdat het niet groter werd, maar na zo'n maand of 9 werd deze heel snel heel groot, wij een afspraak maken om deze cyste weg te laten halen, omdat ik het best wel eng vond. Haar tepeltje, stond helemaal puntig rechtuit, zo'n paar dagen voor de operatie is de cyste geknapt, en de hele tepel werd soepel, maar bleef wat blauwig van kleur. Volgens de dierenartsen kon dit geen kwaad en de borst werd zo gelaten. Op het laatst was de borst heel erg groot. Maar heel soepel.

Altijd ben ik bang geweest voor kanker in haar borst. Deze twijfel is sinds de sterrilisatie weggenomen. Bij de sterrilisatie heb ik ook gezegd dat ze even naar de borst moesten kijken, want eenmaal open is het wle net zo handig dat ze dan even kijken wat er aan de hand is. Kalin had een heel klein liesbreukje zo'n 2 a 3 mm en hierdoor kon vet ontsnappen naar de borst. Helaas konden ze dit liesbreukje niet hechten omdat de pees te dik was om er iets doorheen te krijgen.

Ik was zo opgelucht, dat het alleen maar een liesbreukje was. Ze moest ook altijd heel veel hoesten. En de laatste maanden vanaf de loopsheid, bleef ze maar hoesten. Ik denk dat haar baarmoeder al een stuk dikker is geweest met de loopsheid. Vond toen ook al dat ze overdreven zat te poetsen, verder ook niet meer op gelet. Ze had haar buikje te vol, daarom moest ze vaak hoesten. Dit hoesten is sinds de sterrilisatie ook veel minder geworden.

Wilde dit verhaal toch even vertellen over kalin. Het hoeft niet altijd slecht te zijn zo'n cyste, dat de cyste knapte vond ik wel raar en eng.

Groetjes,

Jacqueline
Door Mevroi Kruim
#626301
Kan me helemaal voorstellen dat je dat eng vond! Maar gelukkig dat het niks ernstigs is.
En wat fijn dat het nu zoveel beter gaat met Kail (andere topic)! 11 is niet echt oud voor een Sheltie, dus ze kan vast nog een paar jaartjes mee zo
Door Lizzy
#626303
Ik herinner me dat ik dit aan de hand heb gehad (jaaaaren geleden) met mijn kat. Dat was inderdaad ook een cyste (op de borst) en die zag ook blauw.
Door charmed
#626438
Hoi,

Dank je, maar Kalin is een zwaar schildklierpatient en we zijn al jaren aan het vechten om haar schildklierwaarde op pijl te krijgen. Ze heeft behoorlijk veel schade opgelopen, omdat haar waarde altijd laag bleef hangen op 6 of 9 ondanks dat ze heel veel pillen kreeg. Ze kreeg op het laatst 3 pillen thyroxine, das een behoorlijke dosis.

Haar gewrichten hebben allemaal artrose opgelopen. Ik vind het nog een wonder dat ze 11 is geworden en dat ze het nu zo goed weer doet. Voor een normale gezonde sheltie is 11 jong, maar voor haar is het al behoorlijk oud. Haar zusje had dezelfde problemen en die is maar 8 of 9 jaar geworden. :o((

Gr. jacqueline

Kruimel schreef: Kan me helemaal voorstellen dat je dat eng vond! Maar gelukkig dat het niks ernstigs is.
En wat fijn dat het nu zoveel beter gaat met Kail (andere topic)! 11 is niet echt oud voor een Sheltie, dus ze kan vast nog een paar jaartjes mee zo
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door