Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door CC.
#622340
Hoi,

Onlangs hebben we bij onze hond ( teef , 7 jaar ) knobbeltjes gevonden bij de tepels. 2 tepels om precies te zijn, en dus ook 2 knobbeltjes. Hierover de dierenarts gebeld en toen kwam gelijk het verhaal van weg laten halen en onze hond laten steriliseren. Eerst dachten we laten we dat maar doen, maar nou twijfelen we toch ook wel. Wat zouden jullie doen ? De knobbeltjes zijn niet bekeken en volgens mijn da heeft dit ook geen zin want van de buiten kant is het niet te zien, en een punctie geeft geen duidelijke indicatie, goedaardig kan immers ook omslaan in kwaad aardig. Zo is ons uitgelegd tenminste. Enige optie dus de tepels inc. knobbels weg laten halen en steriliseren. Vind dit toch wel een heftige ingreep en vraag me ook wel af of dit echt nodig is. Is serilisatie bv op 7 jarige leefdtijd nog zinvol? Ik heb nl gelezen dat het voor (mogelijke) tumoren geen verschil meer maakt. Alleen de goed aardigen. Overigens is onze hond ook al een keer schijnzwanger geweest. Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben, of gewoon mensen die hier meer over weten ? En wat zouden jullie doen ? Graag zou ik jullie adviezen en ervaringen willen lezen ,

En ben ook wel benieuwd of jullie vinden dat knobbeltjes gelijk weg gehaald moeten worden of niet ?

Alvast bedankt!

Groetjes,
C.C.
Laatst gewijzigd door CC. op za 26 aug 2006, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#622344
Sterilisatie (castratie) is zeker nog wel zinvol daar deze knobbeltjes groeien onder invloed van de hormoonschommelingen tijdens de loopsheid.
Ik heb vorig jaar mijn 9 jaar oude teefje om dezelfde reden laten castreren, met dat verschil dat men de knobbels niet weggehaald heeft omdat er anders wel erg veel gesneden moest worden en de knobbels na de castratie toch niet meer zouden groeien. Eén van de knobbels is ondertussen (zo na een maand of acht) helemaal uit zichzelf vertrokken.

Of de knobbels ook weggehaald moeten worden bij jouw hond laat ik  ter beoordeling van de DA. Bij mijn hond zaten ze een eind bij het castratiegebied vandaan, maar ik kan me voorstellen als ze in het zelfde gebied zitten dat het in een simpele moeite doorgaat.
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 27 aug 2006, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jolly64
#622346
Ze is nog pas 7 en denk dat het best nog kan om de knobbels weg te laten halen
Maar zie zelf het nut niet in van een sterilisatie
Mischien houd het verband met elkaar
Meestal doen ze hier alle melkklieren verwijderen en is de kans op kanker kleiner als ze allemaal weg zijn
Schijnzwanger kan soms er vervelend zijn ,mijn eerste hond werd vreselijk agressief als ze op je schoen lag en je hem wilde pakken werd ze bloedlink en ik werd echt bang
Ik weet niet hoe erg de schijzwangeschap van jou teef is ??
Maar ik zal zeker de knobbeltjes laten verwijderen en wat meer info vragen aan de DA over de sterilisatie
Veel succes
GrJolanda
Door Ine
#622359
Mijn teef van 8 1/2 jaar wordt maandag gesteriliseerd.
Zij heeft 3 nestjes gehad en heeft erg veel last van schijnzwangerschap en daarnaast ook enkele bobbeltjes, die we niet vertrouwen.
Alles wordt dus gelijktijdig weggehaald.
Ik ben het ook helemaal met Angelique eens.
Door CC.
#622435
Hoi!
Bedankt voor de reacties tot nu toe ! Jullie zouden dus niet de knobbeltjes eerst laten onderzoeken ? Om te bekijken via bv een naald biopt wat het nou is ?

Ook schoot me te binnen dat een tijd geleden is vast gesteld dat onze hond een lichte hartritme stoornis heeft. Kan narcose / zware operatie dan wel ?

En na een sterilisatie groeien de knobbels dus niet meer ?

Hoop op meer reacties , alvast bedankt!

Groetjes,
CC.
Door CC.
#622437
En Ine laat je dan ook de tepels en /of alle tepels verwijderen ?

Groetjes,
CC.
Door Femke
#622530
CC. schreef: Hoi!
Bedankt voor de reacties tot nu toe ! Jullie zouden dus niet de knobbeltjes eerst laten onderzoeken ? Om te bekijken via bv een naald biopt wat het nou is ?

Ook schoot me te binnen dat een tijd geleden is vast gesteld dat onze hond een lichte hartritme stoornis heeft. Kan narcose / zware operatie dan wel ?

En na een sterilisatie groeien de knobbels dus niet meer ?

Hoop op meer reacties , alvast bedankt!

Groetjes,
CC.
Ik denk dat jouw Da het beste kan beoordelen of een narcose mogelijk is bij de hartritmestoornissen die ze heeft.

Overigens zou ik vóór de operatie al beginnen met het middel recovetsem van VSM en hier tot twee weken na de operatie mee doorgaan.
Door Ine
#622549
CC. schreef: En Ine laat je dan ook de tepels en /of alle tepels verwijderen ?

Groetjes,
CC.
Voor zover dat kan idd.! Wij noemen het maar plastische chirurgie, daar Madame Nina nogal een uitgezakt figuurtje heeft! ;)
Daarnaast worden nog een bult op haar knie, haar muts en nog 1 aan de zijkant weggehaald. Mocht 1 of meerderen verdacht zijn, worden die opgestuurd.
Door CC.
#622564
Hoi Ine,
Bedankt voor je reactie. Dus wat je eigenlijk zegt is ( als ik het goed begrijp ) dat je het eerst laat weghalen en dan pas laat onderzoeken ?

Groetjes,
CC.
Door CC.
#622569
Hoi Femke,
Bedankt voor je reactie. Je heb natuurlijk gelijk dat de da dat het beste kan beoordelen. ( of er bij een hartritme stoornis ook een narcose kan en operatie ) Toch ben ik wel benieuwd naar ervaringen en mensen die hier meer van weten. Zodat ik bij de da ook een beetje weet waar ik over praat omdat ik ook niet zomaar alles klakkeloos wil aannemen. Het is tenslotte wel onze hond en wij zijn verantwoordelijk , vind ik. Dus als iemand hier meer over weet ?

En bedankt voor de tip van vsm ga daar ff op googlen om te kijken wat het is.

Groetjes,
CC.
Door CC.
#622575
En tepels weg laten halen zijn daar dan geen risico's aan verbonden. Ik vind dat wel nog al wat. Zat zo te bedenken als ik een knobbeltje vind in mijn borst en ze zeggen dan maar van kom maar langs halen we je borsten weg, dan zou je toch wel gek op kijken. Misschien is het geen vergelijk een mens en een dier. Maar ik schrik hier toch wel van.

Zijn er meer mensen die dan alle tepels weg laten halen of juist niet..?

Groetjes,
CC.
Door Ine
#622588
CC. schreef: Hoi Ine,
Bedankt voor je reactie. Dus wat je eigenlijk zegt is ( als ik het goed begrijp ) dat je het eerst laat weghalen en dan pas laat onderzoeken ?

Groetjes,
CC.
Oeps, die bobbeltjes bij de melkklieren daar laten we geen onderzoek naar doen, tenzij er verwacht wordt, dat daar iets heel anders uit zou komen, maar dat is niet de verwachting. Die andere 3 bobbeltjes, die hebben daar niets mee te maken, dus die gaan bij twijfel voor onderzoek weg.
Door Ine
#622592
CC. schreef: En tepels weg laten halen zijn daar dan geen risico's aan verbonden. Ik vind dat wel nog al wat. Zat zo te bedenken als ik een knobbeltje vind in mijn borst en ze zeggen dan maar van kom maar langs halen we je borsten weg, dan zou je toch wel gek op kijken. Misschien is het geen vergelijk een mens en een dier. Maar ik schrik hier toch wel van.

Zijn er meer mensen die dan alle tepels weg laten halen of juist niet..?

Groetjes,
CC.
Ik denk, dat je hier het menselijke teveel op het dier projecteert! ;)
Die hond zal er totaal geen last van hebben, als je alle tepels zou verwijderen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#622619
Ine schreef: Ik denk, dat je hier het menselijke teveel op het dier projecteert! ;)
Die hond zal er totaal geen last van hebben, als je alle tepels zou verwijderen.
Zijn alleen even twee hele grote ritssluitingen :o :-X
Door Ine
#622647
Angelique schreef: Zijn alleen even twee hele grote ritssluitingen :o :-X
Eh ja, ok, maar ik had even Nina in gedachten :-[ :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door