Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Manthony
#618639
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij met onderstaande kunnen helpen.

Rocco, 9 mnd oude Bullmastiff heeft 2 maanden geleden een ernistige maag/darminfectie gehad. Met behulp van de DA is hij goed opgeknapt.

Daarbij is er geconstateerd dat hij een ernstige voedselallergie had. Wij barfen al een aantal maanden. Aan granen kan het dus niet liggen.

Nu zitten wij op een eliminatie dieet. Al 2,5 week gaven wij hem Eend/rijst van Carnibest (ipv de Hills brokken die de DA voorschreef).
Eerste week vast drollen (waren heel blij  ;)).

Sinds 1,5 week poept hij meerdere keren en niet vast. Soms zelfs heel weinig maar dan diarree.
De DA gebeld en hij gaf aan dat zijn maag nog gevoelig kan zijn voor vers vlees en dat ik het voorlopig nog moet koken.

Nu wil ik hem rijst/lam geven. Kan ik eigenlijk KVV opkoken? Of is het beter zelf Lamsvlees te kopen en op te koken? Mag ik hem al gemalen botten geven?

Ik heb een heleboel topics gelezen met een soort gelijk probleem maar hoop toch dat jullie mij hierbij kunnen adviseren.  :'(
#618648
[quote="Manthony"]
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij met onderstaande kunnen helpen.

Rocco, 9 mnd oude Bullmastiff heeft 2 maanden geleden een ernistige maag/darminfectie gehad. Met behulp van de DA is hij goed opgeknapt.

Daarbij is er geconstateerd dat hij een ernstige voedselallergie had. Wij barfen al een aantal maanden. Aan granen kan het dus niet liggen.

Nu zitten wij op een eliminatie dieet. Al 2,5 week gaven wij hem Eend/rijst van Carnibest (ipv de Hills brokken die de DA voorschreef).
Eerste week vast drollen (waren heel blij  ;)).

Sinds 1,5 week poept hij meerdere keren en niet vast. Soms zelfs heel weinig maar dan diarree.
De DA gebeld en hij gaf aan dat zijn maag nog gevoelig kan zijn voor vers vlees en dat ik het voorlopig nog moet koken.

Nu wil ik hem rijst/lam geven. Kan ik eigenlijk KVV opkoken? Of is het beter zelf Lamsvlees te kopen en op te koken? Mag ik hem al gemalen botten geven?

Ik heb een heleboel topics gelezen met een soort gelijk probleem maar hoop toch dat jullie mij hierbij kunnen adviseren.  :'(
[/quote]

Persoonlijk zou ik gaan voor het zelf samenstellen en dan misschien licht koken, maar ik zou eerst kijken hoe het rauw valt. In cb zit het een en ander aan olie verwerkt en als je hond dat niet gewend is kan dat ook slingerpoep geven. In de Cb Lam/rijst zit ook kip verwerkt, dus dan ga je mis met je eliminatiedieet. Ik zou ook de rijst er helemaal uitlaten, vooral als je hond dat (doordat hij barft) niet gewend is kan dat ook nog wel raar vallen.

Je kunt 'm zeker al gemalen botten geven, want die zitten ook in de cb en dat geef je nu ook. De botten niet koken, eventueel kun je voor nood eierschaalpoeder geven.
Door Hanny
#618656
Ik zie, dat Angelique net al heeft gereageerd.
Lijkt mij ook, dat als je eend geeft als elimentatie dieet, je dan daar bij zou moeten blijven. Behalve als het helemaal niet goed zou gaan.
Hoop voor je, dat je ergens eend kunt kopen.
Misschien zou je bij Carnibest kunnen vragen of er ook mogelijkheden zijn om gemalen eend te kopen zonder verdere toevoegingen.
Hoop voor je, dat het mee zal vallen met de  ernstige voedselallergie. Vind ik persoonlijk een erg ruime diagnose, jammer dat het niet iets nauwkeuriger kan.

Hanny
#618684
Inderdaad een beetje een kort door de bochtdiagnose van die voedselallergie :-\. Ik zou (als er eerder nooit problemen waren) eerder denken aan gewoon een virusje/bacterie. Omdat hij waarschijnlijk ook Ab heeft gehad zou ik 'm zowieso een tijdje probiotica geven om die darmflora weer op te krikken.
Via cb-verkooppunten kun je ook wel eendenek en karkas verkrijgen voor als je zelf een eliminatiedieet in elkaar wilt knutselen. Anders bieden de poelier en winkeltjes zoals Makro's en Sligro's ook nog wel uitkomst.
Door Borke
#618686
Ik zou Probiotica geven om maag/darm tot rust te brengen en daarnaast zou ik Okugest van VSM geven om de ontlasting weer wat vaster te maken (max. 6 tabletjes per dag).

Koken van kvv zou ik niet doen!
Liever zou ik zelf gaan samen stellen en dan bijvoorbeeld eend geven of geit en uiteraard gewoon rauw geven.
Veel Carnibest verkooppunten kunnen je (op bestelling) helpen aan eendennekken en eend karkassen. Woon je in de buurt van grote steden dan kan je daar vaak goed aan geit komen bij Islamitische slagers.

Woon je in NH of ZH dan kan je beiden zelfs thuis laten bezorgen!

Wij hebben een poes met voedselintolerantie en toen ik haar rauw geitenvlees gaf was binnen 24 uur haar ontlasting weer helemaal prima en dat is zo gebleven! Op de hyperallergene brokken van de dierenarts reageerde ze na 2 jaar niet meer positief.
#618704
Jij zeg dat het niet aan de granen kan liggen, maar in Eend/Rijst zit wel Rijst, en dat kan mischien ook een boosdoener zijn, maar hoe dan ook, ik zou niet gaan koken, vergeet niet, als een hond voor het eerst op Vers vlees gezet wordt kan er een tijd van darm onrust inclusief diaree voorkomen als gevolg van ontgifting, niet iedere diaree is per definitie weer een darmonsteking of een voedsel allergie. Ook is het zo dat ook honden die vers eten niet gevrijwaard zijn van de gangbare virusjes of bactrieen waardoor onze honden af en toe een weekje of twee drie diaree hebben, een soort buikgriepje onder de honden, ook mijn honden hebben deze zomer weer een keer last gehad.
Ik zou het overwegen om zelf samen te stellen of in iedere geval zonder toevoeging van granen/rijst te voeren.
#618740
Rocco heeft al sinds wij hem hebben 9 wk oud, last van zijn huid. Van brokken overgegaan op KVV en daarna volledig Barfen. Hij bleef last hebben van zijn huid. Daarom kwamen wij tot de conclussie dat het geen granen allergie was.

Op een gegeven moment bleven de onderhuidse ontstekingen, vieze ogen en oren, oksels en liezen erg geirriteerd.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen om eend bij de islamitische slager te halen. Kijken hoe hij daarop reageert.
#618750
Ik moest ook op aanraden van mijn DA ff een beetje kokend water over hun KVV doen. Ik heb het ene klein weekej gedana en toen weer over gezet op hun normale voeding. Hier is geen diarree terug gekomen.

ook mijn hond had een flinka maagdarm aandoening.

Overgeven, diarree met bloed en veel slijm en hoge koorts..

Succes ermee, en ik hoop voor je dat hij snel weer de oude is!!
Door jolly64
#619062
Is energique nr 4 wat voor je ??
Mijn hond was en is ook allergisch en deed het goed op nr 4 omdat dat ook tegen maag en darmklachten gemaakt is
Nu zit hij aan de duck lam/rijst en gaat goed
Maar heb wel een probleem erbij omdat hij aan een nierdieetmoet ,maar allergisch is voor DIE eiwitten  :-\
#619445
[quote="jolly64"]
Is energique nr 4 wat voor je ??
Mijn hond was en is ook allergisch en deed het goed op nr 4 omdat dat ook tegen maag en darmklachten gemaakt is
Nu zit hij aan de duck lam/rijst en gaat goed
Maar heb wel een probleem erbij omdat hij aan een nierdieetmoet ,maar allergisch is voor DIE eiwitten  :-\
[/quote]

heb ik vaker gehoord dat die wel goed aanslaat. Misschien na de eliminatie ronde  :) .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door