Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#617494
Mijn 6 jarige reu heeft ook deze klachten. Moet s'morgens heel nodig naar buiten en staat dan een half uur te plassen, ook tijdens de wandeling plast ie veel vaker dan normaal maar wel kleine beetjes.

Vanmorgen urine meegenomen, S.G. was goed, geen bloed in de urine wel wat eiwitten, geen glucose, wel leuco's en een PH van 8
In het sediment is geen gruis gevonden maar wel behoorlijk wat ontstekingscellen.
Er is ook urine opgestuurd wat op kweek wordt gezet.
We hebben nu een antibiotica kuur gekregen dus wachten we maar even af. De dierenarts vertelde dat er niet perse bloed in de urine hoeft te zitten, nooit geweten trouwens.

Sinds mijn hond deze klachten heeft, nu 2 dagen, is onze andere reu helemaal verliefd op hem. Waar de 1 gaat gaat de ander nu ook, hij reageert op de hond alsof het een (bijna) loopse teef is. Nu is mij ook verteld dat een reu met een blaasonsteking een soort vrouwelijk geurtje bij zich draagt wat hem nu dus aantrekkelijk maakt voor de andere reu.
Over een paar dagen moet het gedrag dus over zijn als het verhaal klopt....

Gr. Jolanda
Door Daisy75
#617560
JolandaB schreef: Mijn 6 jarige reu heeft ook deze klachten. Moet s'morgens heel nodig naar buiten en staat dan een half uur te plassen, ook tijdens de wandeling plast ie veel vaker dan normaal maar wel kleine beetjes.

Vanmorgen urine meegenomen, S.G. was goed, geen bloed in de urine wel wat eiwitten, geen glucose, wel leuco's en een PH van 8
In het sediment is geen gruis gevonden maar wel behoorlijk wat ontstekingscellen.
Er is ook urine opgestuurd wat op kweek wordt gezet.
We hebben nu een antibiotica kuur gekregen dus wachten we maar even af. De dierenarts vertelde dat er niet perse bloed in de urine hoeft te zitten, nooit geweten trouwens.

Sinds mijn hond deze klachten heeft, nu 2 dagen, is onze andere reu helemaal verliefd op hem. Waar de 1 gaat gaat de ander nu ook, hij reageert op de hond alsof het een (bijna) loopse teef is. Nu is mij ook verteld dat een reu met een blaasonsteking een soort vrouwelijk geurtje bij zich draagt wat hem nu dus aantrekkelijk maakt voor de andere reu.
Over een paar dagen moet het gedrag dus over zijn als het verhaal klopt....

Gr. Jolanda
Och arme ziel...veel sterkte ermee hoor, ik zit ook weer met zo'n zieltje op dit moment...rot he! :-\
Door Lizzy
#617612
JolandaB schreef: Mijn 6 jarige reu heeft ook deze klachten. Moet s'morgens heel nodig naar buiten en staat dan een half uur te plassen, ook tijdens de wandeling plast ie veel vaker dan normaal maar wel kleine beetjes.

Vanmorgen urine meegenomen, S.G. was goed, geen bloed in de urine wel wat eiwitten, geen glucose, wel leuco's en een PH van 8
In het sediment is geen gruis gevonden maar wel behoorlijk wat ontstekingscellen.
Er is ook urine opgestuurd wat op kweek wordt gezet.
We hebben nu een antibiotica kuur gekregen dus wachten we maar even af. De dierenarts vertelde dat er niet perse bloed in de urine hoeft te zitten, nooit geweten trouwens.

Sinds mijn hond deze klachten heeft, nu 2 dagen, is onze andere reu helemaal verliefd op hem. Waar de 1 gaat gaat de ander nu ook, hij reageert op de hond alsof het een (bijna) loopse teef is. Nu is mij ook verteld dat een reu met een blaasonsteking een soort vrouwelijk geurtje bij zich draagt wat hem nu dus aantrekkelijk maakt voor de andere reu.
Over een paar dagen moet het gedrag dus over zijn als het verhaal klopt....

Gr. Jolanda
Dit is correct hoor. Een blaasontsteking hoeft niet gepaard te gaan met bloed. En er hoeft ook geen struviet in te zitten. Hij kan gewoon alleen een blaasontsteking hebben. Wat voer je je hond? Ik zou hem zeker vitamine C geven. Ik weet niet hoe zwaar hij is, maar je kunt met bijv. 200 of 500 mg per dag beginnen en opbouwen tot hij diarree krijgt. Voor sommige honden ligt dat bij 500 mg per dag en andere bij 2000 mg per dag. Meer als 2000 mg per dag zou ik niet geven. Je kunt dit geven om a)om de weerstand te verhogen en b)om de urine te helpen aanzuren, dat doodt de bacterieen. Verder zou ik, aangezien je AB geeft, probiotica geven. Zowel tijdens de AB kuur als een maandje erna.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#617646
Ik voer hem Carnibest en Energique en 2 dagen per week Barf, 600 gram per dag en hij eet 1x per dag. Hij weegt 30/31 kg, ik ga het eens proberen met de vit. C.

Het kan inderdaad "gewoon" een blaasonsteking zijn maar nadat ik gisteren hier en daar wat gezocht heb en ook berichtjes tegenkwam waarin gezegt werd dat een PH van 8 veel te hoog is vind ik het toch wel erg spannend en heb toch de angst dat er ergens iets van steentjes/gruis zit terwijl er totaal geen gruis/kristallen gevonden zijn.
Als de kuur afgemaakt is zou de Ph ook weer moeten zakken, wat is een normale waarde voor een hond die deze voeding krijgt?

De dierenarts zei dat ie deze onsteking  opgelopen zou kunnen hebben omdat ie nog weleens een teefje dekt. Is het een optie om hem toch wat vaker te speoelen met die Echinnae (?) oplossing waardoor het misschien wat schoner blijft..

Gr. Jolanda
Door Lizzy
#618093
Meestal is er eerst sprake van een blaasontsteking. Er zitten in de blaas dan urease-producerende bacteriën en die zorgen voor een verhoging van de urine pH, richting alkalisch. In een alkalische urine slaat struviet-gruis weer sneller neer, waardoor zich grotere kristalletjes/steentjes gaan vormen.

Het is dus mogelijk dat je hond een blaasontsteking heeft en de urine een hoge pH waarde heeft terwijl er (nog) geen struviet in zit. Misschien ben je er heel snel bij geweest.

Als de bacterieen gedood worden, zakt de pH waarde vanzelf ook weer. De urine van een hond zonder blaasgruis, blaasontsteking heeft een pH waarde van rond de 6,5.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#618181
KayleighShanden schreef: Och arme ziel...veel sterkte ermee hoor, ik zit ook weer met zo'n zieltje op dit moment...rot he! :-\
Waardeloos he als ze iets mankeren, dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis bij mijn hond.. dat ie niet  :)kan praten
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#618184
Ik heb het idee dat het iets beter gaat. Hij hoefde vanmorgen niet echt nodig te plassen want hij wachte keurig tot we de straat uit waren. Ik vraag me nu af of er echt iets veranderd is in zijn manier van plassen.
Als de oudste s'morgens plast is het net of je een schuif open trekt en kletterd de urine eruit maar bij de hond in kwestie dus niet.

Donderdagnacht gaan we op vakantie dus ik wil dinsdag de urine nog eens controleren. Hij heeft dan 5 dagen op AB gestaan dus zou er verbetering moeten zijn, is dat niet zo dan heb ik nog 2 dagen om in te grijpen.
Wat natuurlijk niet nodig is want dit is een simpele blaasonsteking en hij is straks weer op en top gezond ;) ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door