Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irm-Joh
#613293
Heeft iemand hier verstand van?
Mijn buurvrouw, dame van 82 jaar, heeft al sinds jaren een spaanse adoptiehond. Hij heeft leishmania en daarom laat ze eens per 6 maanden bloedonderzoek verrichten.
Net kwam ze heel ongerust aanlopen. De DA had gezegd dat de anorganische fosfaat-waarde in het bloed veel te laag is en dat het hondje daarom speciale dieetbrokken moet eten.
Kan iemand mij uitleggen waar het hier precies om gaat? Zou het dier baat bij versvoer kunnen hebben?
Alvast bedankt voor tips/adviezen.

Irm
Door Irm-Joh
#613324
Dank voor je reactie Lizzy. Ik ga morgen even bij deze dame langs - wie weet heeft ze iets zwart op wit van de dierenarts gekregen. Misschien kan ik dan iets precieser aangeven waar het om gaat.

Groetjes,
Irm
Door 202Spots
#613424
Anorganisch betekent: niet organisch. En volgens mij betekent dat weer : niet veroorzaakt door een orgaanafwijking.
Ik had verschillend betekenissen voor gevonden..

an·or·ga·nisch (bn.)
1 [scheik.] niet tot de koolstofverbindingen behorend <=> organisch

tegenovergestelde van:
or·ga·nisch (bn.)
1 betr. hebbend op een orgaan of de organen
2 [scheik.] koolstof bevattend  => primair; <=> anorganisch
3 niet werkend met kunstmatige stoffen

fos·faat (het ~, -faten)   
1 fosforzuur zout
http://www.vandale.nl

an·or·ga·nisch =in Engels - inorganic =inorganic =.
[a] (chemistry) relating or belonging to the class of compounds not having a carbon basis; "hydrochloric and sulfuric acids are called inorganic substances".
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Op deze site 
http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm
staat er bij te laag Fosfaat:
tumoren,bijschildklierproblemen
PHOS 0.81-2.2 mmol/l
Fosfaat Te hoog: nierproblemen
              Te laag: tumoren, bijschildklierproblemen

Bijschildklier:
is een hormoonklier en zorgt voor de handhaving van het calciumgehalte in het bloed en reguleert tevens de fosfaatstofwisseling. Ze liggen gedeeltelijk achter en boven de schildklieren. Ze zijn dus van belang voor de botstofwisseling.
Zodra de bijschildklieren 'meten', dat de calciumspiegel in het bloed daalt, beginnen zij het bijschildklierhormoon (parathormoon) te produceren. Dit hormoon zorgt voor de mobilisatie van calcium uit de lichaamsvoorraden naar het bloed, het ontrekt calcium (en fosfaat) aan het skelet. De bijschildklieren merken dankzij hun constante metingen in de bloedbaan, dat het calciumgehalte weer toeneemt en staken dan de productie van het bijschildklierhormoon.
http://www.devrolijkeviervoeters.org/ky ... childklier

Maar ik ben ook benieuwd welke diet brokken er worden voorgeschreven :-\

   
   
Door Irm-Joh
#624844
Hallo, heb inmiddels met de oude dame gepraat en ze heeft de informatie opgevraagd bij de DA.
Het volgende is het geval:

Ureum  = 16,7  nmol/L
IP        =  2,69 nmol/L

Bij de IP-waarde schrijft de DA "anorganisch fosfaat". Verder schrijft hij:
IP blijft maar stijgen. Moet Ipakitine 2 X daags 5 gestreken lepeltjes krijgen.
Verder krijgt de hond speciale nierdiet van de DA.

De vraag is: Hoe serieus is dit probleem? En zou je er iets aan kunnen doen door vers te voeren?
Hoop dat dit allemaal wat duidelijker is.

Alvast bedankt voor tips/advies.
Irm :)
Door Fido
#624848
Irm-Joh schreef: Hallo, heb inmiddels met de oude dame gepraat en ze heeft de informatie opgevraagd bij de DA.
Het volgende is het geval:

Ureum  = 16,7   nmol/L
IP         =   2,69 nmol/L

Bij de IP-waarde schrijft de DA "anorganisch fosfaat". Verder schrijft hij:
IP blijft maar stijgen. Moet Ipakitine 2 X daags 5 gestreken lepeltjes krijgen.
Verder krijgt de hond speciale nierdiet van de DA.

De vraag is: Hoe serieus is dit probleem? En zou je er iets aan kunnen doen door vers te voeren?
Hoop dat dit allemaal wat duidelijker is.

Alvast bedankt voor tips/advies.
Irm :)

Weet je ook de normaalwaarden? ieder merk bloedanalyse apparaat heeft nl zijn eigen normaalwaardes, nu kan je eigenlijk geen vergelijk maken.

Ipaktine is vrij nieuw op de markt. Wij hebben het ook maaaaaarrrrr juist net om dat aan een dier te geven met verminderde nierfunctie zodat dit dier rauw gevoerd kan blijven worden en NIET op de brok hoeft!
Door Irm-Joh
#624870
Hallo Fido,

Er staan achter de waardes cijfers en ik denk dat dit de normaalwaardes zijn. Dus:

Ureum =  16,7 mmol/l      ( 0 - 12)
IP        = 2,69  mmol/L    (,58 - 1,68)

Kennelijk is de ureum al gedaald van 19.7 naar 16,7 mmol (sinds het laatste onderzoek.

Groet,
Irm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door