Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Buddy
#612632
Hallo,

Buddy kon sinds gisteren niet meer plassen. Naar da geweest, echo van blaas en nieren normaal, bloedonderzoek was ook normaal, maar het urinestaal wees uit dat hij struvietgruis heeft met een blaasinfectie.
Ph is 8.
Jullie raden het al: antibiotica en Hill's c/d.
Ik heb hier al vanalles zitten uitpluizen op het forum over struviet en heb dus begrepen dat het beste is:

geen Hills c/d
vers blijven geven(Buddy barft al bijna 7 jaar)
ascorbinezuur, cranberry en appelazijn bijgeven
zelf ph stick halen en regelmatig controleren

Nu, als het op mijn hond zijn gezondheid op aankomt hou ik niet zo van experimenteren, dus ik weet nu echt niet goed wat te doen.
Heb ik teveel groenten gegeven? Heb gelezen dat groenten de urine alcalisch maken?
Zit met allerlei vragen en voel me ook best schuldig...
Door jolly64
#612723
Voel je niet schuldig hoor
Je hebt je hond goed eten gegeven en daar kan niemadn wat aan doen dat Buddy stuviet heeft

Dat je naar de DA bent geweest zegt toch al genoeg
Helaas komen dergelijke kwalen nu eenmaal voor en kan niemand wat aan doen
Hou je taai en een knuf voor Buddy  van mij en een poot van Chucky  ;)
Door Lizzy
#612806
Buddy schreef: Hallo,

Buddy kon sinds gisteren niet meer plassen. Naar da geweest, echo van blaas en nieren normaal, bloedonderzoek was ook normaal, maar het urinestaal wees uit dat hij struvietgruis heeft met een blaasinfectie.
Ph is 8.
Jullie raden het al: antibiotica en Hill's c/d.
Ik heb hier al vanalles zitten uitpluizen op het forum over struviet en heb dus begrepen dat het beste is:

geen Hills c/d
vers blijven geven(Buddy barft al bijna 7 jaar)
ascorbinezuur, cranberry en appelazijn bijgeven
zelf ph stick halen en regelmatig controleren
Helemaal correct. Maar, 1 maar. Het kan zijn dat Buddy blaasontsteking heeft. Soms is blaasontsteking de achterliggende oorzaak van struviet. De bacterieen verhogen namelijk de pH waarde van de urine (naar alkalisch) en dit is een pH waarde waar struviet weer 'lekker' in gedijt. Wat de DA dus nog moet controleren is of er bacterieen in de urine zit. Desnoods even op kweek laten zetten, dan weet je direct om welke bacterie het gaat en kun je gericht een simpel AB geven. Want dat is dus bij blaasontsteking vrijwel altijd nodig, een antibiotica kuur. Zonder een AB kuur krijg je vaak de bacterieen niet gedood. Ook al kunnen deze bacterieen vrij slecht/niet in zure urine leven: toch heeft de bacterie vaak de overhand.
Nu, als het op mijn hond zijn gezondheid op aankomt hou ik niet zo van experimenteren, dus ik weet nu echt niet goed wat te doen.
Heb ik teveel groenten gegeven? Heb gelezen dat groenten de urine alcalisch maken?
Zit met allerlei vragen en voel me ook best schuldig...
Ik weet niet hoeveel groente je geeft, maar groente maakt de urine niet dusdanig alkalisch dat je hond daar struviet van krijgt hoor. In tegendeel. Meestal wordt struviet veroorzaakt door een blaasontsteking. En iedere hond kan een keer blaasontsteking krijgen....
Door Buddy
#612812
hij krijgt al AB hoor nu voor de infectie.
Ik gaf toch ruim 2 keer per dag anderhalve soeplepel groenten...
Door Lizzy
#612820
Buddy schreef: hij krijgt al AB hoor nu voor de infectie.
Ik gaf toch ruim 2 keer per dag anderhalve soeplepel groenten...
Nou, daar is het gewoon niet van. Echt niet. Hoe kom je daar eigenlijk bij, om te denken dat het de schuld van de groente kan zijn? Groente heeft namelijk niet echt een alkalischmakende werking. Je krijgt met deze hoeveelheden alleen de pH waarde van de urine never-nooit boven de 7 (en boven de 7 is eigenlijk de pH waarde waarbij struviet zich kan vormen). Dat zou namelijk ideaal wezen, dan hadden we "de perfecte oplossing voor iedere Dalmaat met uraat". Maar helaas werkt dat zo niet.... Bovendien bevat groente weer erg veel vocht dat juist weer zeer geschikt is bij blaasproblemen vanwege het 'doorspoel-effect'. Struviet is opgebouwd uit de volgende mineralen: magnesium, ammonium en fosfaat.

Bij honden is er bijna altijd sprake van een urineweginfectie. De bacterieen zijn urease-producerende bacteriën en deze krengen zorgen voor een verhoging van de pH waarde van de urine. Dus, wat je nodig hebt is: een AB kuur. Nou mooi, dat krijgt hij dus al dus er is inderdaad sprake van een infectie. En dat veroorzaakt dus de struviet. Ligt niet aan het dieet.

Verder moet je even geen voeding geven waar veel magnesium in zit. Dus even geen amandelen, walnoten, hazenoten, vijgen, appels, citrusvruchten en schelpdieren. Verder moet je je hond lekker veel laten drinken. Om door te spoelen. Maak z'n drinken maar lekker met iets dat hij graag lust. Paar druppels karnemelk of bouillon. Verder moet je de urine verzuren: ascorbinezuur, cranberry en appelazijn.
Door Buddy
#612852
Dat van die groenten heb ik denk ik hier ergens gelezen, ik ga er effe naar op zoek.

De dingen die je opnoemt met veel magnesium die nu te vermijden zijn eet hij zowiezo niet, dus da's geen probleem.

Weet jij dosissen van de ascorbinezuur, cranberry en appelazijn? Buddy weegt 9,5kg.

Thanks
Door Lizzy
#612866
Buddy schreef: Dat van die groenten heb ik denk ik hier ergens gelezen, ik ga er effe naar op zoek.

De dingen die je opnoemt met veel magnesium die nu te vermijden zijn eet hij zowiezo niet, dus da's geen probleem.

Weet jij dosissen van de ascorbinezuur, cranberry en appelazijn? Buddy weegt 9,5kg.

Thanks
Misschien heb je ergens gelezen dat wij Dalmatiers o.a groentes geven om de pH waarde van de urine op peil te houden. Maar je moet je dus voorstellen dat een Dalmaat met uraat zomaar een pH waarde krijgt van 6.0. En dat is erg zuur. En ik heb ze nog wel zuurder gezien. Met o.a. behulp van groentes, houden we de pH waarde rond de 6.5. En dat is een normale pH waarde voor een normale hond.

Ik zou beginnen met 200 a 250 mg vitamine C (ascorbinezuur). En dan denk ik dat je even moet kijken of je dit op kunt bouwen naar 500 mg. Je moet even kijken bij welke dosering hij diarree krijgt. Dus doseren tot hij dunne ontlasting krijgt en dan wat minder gaan geven. Cranberry: ik denk dat je met 1/4 a 1/2 van de volwassen mensendosering kunt geven. Ook weer even de ontlasting in de gaten houden.

Appelazijn weet ik niet. Dat geef ik nooit. Ik heb daar zelf niet zulke goede ervaringen mee. Misschien dat iemand anders die weet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door