Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door flatcoat
#585700
Hallo,

Ik heb een tijdje met mijn 2 honden gebarft. Maar door te weining ruimte voor een vriezer is dat nooit verder gekomen als 1 dag in de week en zelfs dat is langzamerhand verwaterd..

Maar nu is er het volgende. Mijn hond, een jack russell teefje van 4.5 jaar kon tot voor kort alles eten. Wisselen van voer (brokken of vers) nooit enig probleem.

De laatste 3 weken is zij echter al een paar keer 1 dag ziek geweest.
Het begint dan smorgens vroeg door niet te willen eten. Wel wil ze dan heel dwangmatig gras eten. Gevolg is dat ze overgeeft. (wit schuim) buikpijn. Geen diaree. Na een dag of een halve dag is het weer over. Het gaat dan een dag of 5 goed en dan begint het weer opnieuw. De laatste keer zat er een beetje bloed bij en zijn we bij de DA geweest.

Die dacht of aan voedselintolerantie (allergie) of aan een chronische maag/darm ontsteking. Ze heeft nu tijdelijk een hyperallergene brok. Na 2 weken mogen we als het goed gaat weer gewoon voer gaan proberen. Waarschijnlijk gaan we dus na deze periode toch weer versvoer+barf geven.

Herkend iemand dit ? En zo ja hielp de versvoeding?

groetjes Mirjam
Door ~Joke~
#585885
Hoi Mirjam,
Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw graanvrij voer overzetten. Bv eerst energique nr 4 [is voor honden met maag/darmproblemen] Geen brok van de da.
Door Lafje
#586002
Hoi,

mijn DA wilde dit ook voorschrijven, nadat Olaf problemen had (heeft) met zijn darmen. Zou hij WEER andere voeding krijgen, mij niet gezien!! Volgens mij schrijven ze dit standaard voor, als ze het even niet meer weten...

Gr. Linda
Door flatcoat
#586025
Joke Miedema schreef: Hoi Mirjam,
Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw graanvrij voer overzetten. Bv eerst energique nr 4 [is voor honden met maag/darmproblemen] Geen brok van de da.
Ik wil dat straks ook wel gaan doen maar wel eerst die 2 weken brokken af maken. Wij gaan namelijk over 6 weken op vakantie. Als ik haar voor die tijd op rauw overzet, moet ze in die vakantieperiode weer terug naar een ander voer (geen vriezer in vakantiehuisje)

plus dat we als we dit afmaken weer iets uitgesloten hebben..
Voorlopig gaat het er op lijken dat ze dit voer smorgens in elk geval met lange tanden gaat eten..

Hoe doen jullie het met barf tijdens bv 2 weken vakantie waar je geen vriezer hebt, wat geef je dan?
Door flatcoat
#586028
Lafje schreef: Hoi,

Volgens mij schrijven ze dit standaard voor, als ze het even niet meer weten...
Gr. Linda
Klopt dit is het begin. Maar toch wil ik daar wel even doorheen. Mocht dit niet helpen (en daar begint het wel op te lijken, krijgt ze een biopsie . Ik wil graag zeker weten dat er lichamelijk verder niets engs aan de hand is.
Door Lizzy
#586042
flatcoat schreef: Hoe doen jullie het met barf tijdens bv 2 weken vakantie waar je geen vriezer hebt, wat geef je dan?
Als je de kans hebt om vrijwel iedere dag boodschappen te doen, dan doet een hond het prima op een wat minder afwisselend menu, voor een weekje of wat. Dus, hele kip en alle andere kleine "prooidieren" die je heel kunt krijgen. Of delen daarvan natuurlijk (kippenvleugels, kippenpoten - als je een wat geoefende barfer hebt, eendendij, etc.). Af en toe een maaltijdje met wat rundvlees (soepvlees ofzo). En af en toe wat runderhart. En kippenlevertjes. En als het qua vleesbotten niet lukt om iets anders te scoren als kip: dan kip. En de tafelrestjes. En af en toe een rauw eitje. En wat zuivel. Beetje fruit. En als het een keer niet lukt om boodschappen te doen: blikkie vis (sardien of zalm) met wat tafelrestjes. Als je aan de kust zit: lekker verse vis.

Gaan ze niet dood van hoor, voor 1 of 2 of 3 weekjes.
Door Lil
#586047
Ja, deze overgeefklachten e.d. herken ik. Een goede oplossing: barf, nooit meer problemen met maag en darmen gehad ;D

Enne ja, het vakantiemenu voor de hond ziet er hetzelfde uit als mijn vakantiemenu; lekker makkelijk en niet altijd uitgebalanceerd. Enne we hebben er allebei geen problemen mee ;)
Door Lizzy
#586052
Lil schreef: Enne ja, het vakantiemenu voor de hond ziet er hetzelfde uit als mijn vakantiemenu; lekker makkelijk en niet altijd uitgebalanceerd. Enne we hebben er allebei geen problemen mee ;)
;D ;D, precies!
Door ~Joke~
#586124
Ik verbaas me altijd over het voorschrijven van hypo-allergene brok bij maag/darmproblemem. Ik moet er niet aan denken die droge troep te moeten eten als ik maag/darmklachten zou hebben. Je kunt je veel geld en voor de hond onnodige ellende[biopsie] besparen door op rauw over te gaan. Op vakantie kun je overal rauw vlees kopen
Door Esther1963
#587560
Hoi Mirjam,

Ook ik heb met mijn Sheltie (toen nog 4 maandjes) problemen met haar darmpjes gehad, elke twee weken zat ik bij de DA want dan had ze weer buikpijn, wilde niet eten en had bloed en slijm in haar ontlasting. Zijn constatering, voedselintolerantie en ik moest op de hyperallergene brok, dit heb ik een tijdje volgehouden en toch kreeg ze weer elke twee weken last. Ik ben haar tegen het advies van mijn dierenarts maar met behulp van de mensen van de Barfplaats haar op Carnibest gaan zetten en ook op de Probiotica..... gevolg, never nooit geen last meer van darmproblemen en dat is nu al bijna 7 maanden geleden, zolang heeft de dierenarts mijn Dezhra niet gezien ;D ;D Ik wens je sterkte in je beslissing.

P.s. volgens mij ken ik jou van de Kynolist, klopt toch?

Esther en d'r beestenboel
Door flatcoat
#588783
Lizzy schreef: Als je de kans hebt om vrijwel iedere dag boodschappen te doen, dan doet een hond het prima op een wat minder afwisselend menu, voor een weekje of wat. Dus, hele kip en alle andere kleine "prooidieren" die je heel kunt krijgen. Of delen daarvan natuurlijk (kippenvleugels, kippenpoten - als je een wat geoefende barfer hebt, eendendij, etc.). Af en toe een maaltijdje met wat rundvlees (soepvlees ofzo). En af en toe wat runderhart. En kippenlevertjes. En als het qua vleesbotten niet lukt om iets anders te scoren als kip: dan kip. En de tafelrestjes. En af en toe een rauw eitje. En wat zuivel. Beetje fruit. En als het een keer niet lukt om boodschappen te doen: blikkie vis (sardien of zalm) met wat tafelrestjes. Als je aan de kust zit: lekker verse vis.

Gaan ze niet dood van hoor, voor 1 of 2 of 3 weekjes.
Dat zou inderdaad een mogenlijkheid zijn. Nu durf ik het nog niet aan om al te veel te experimenteren zeker niet in de vakantie straks. De tijd is te kort om haar weer terug te laten wennen aan wat ze destijds allemaal al kon eten met barf. Ik probeer haar nu op naturaldiet stabiel te krijgen/houden. Van morgen heeft ze de laatste anti-misselijkheidspil gehad. Tot nu toe gaat het goed. Is weer even afwachten.
Maar we gaan het zeker na de vakantie weer proberen.

groetjes Mirjam
Door flatcoat
#588797
Esther1963 schreef: Hoi Mirjam,
Ik ben haar tegen het advies van mijn dierenarts maar met behulp van de mensen van de Barfplaats haar op Carnibest gaan zetten en ook op de Probiotica..... gevolg, never nooit geen last meer van darmproblemen
P.s. volgens mij ken ik jou van de Kynolist, klopt toch?

Esther en d'r beestenboel
Hoi Esther,

Ja dat klopt ik ben al bijna vanaf het begin lid van de Kynolist :)
Ik denk dat het bij Bella (zo heet ze..) een soort visieuze cirkel is ,graseten en daar buikpijn van krijgen, dus nog meer gras eten, nog meer buikpijn dus niet eten, maagzuur, nog meer gras enz.
groetjes mirjam
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door