Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#584126
Ons oudje wordt wel heel oud nu. :-\
Shiba heeft al enkele jaren spieratrofie in de achterhand, intussen zijn de spieren daar bijna helemaal weg. Hij heeft duidelijk moeite met trappen doen, zelfs het opstapje naar de tuin is al een hele opgave. Hij kan niet uit zichzelf de auto in, en rechtstaan en gaan liggen gaat ook niet vlot. Wandelen gaat nog, maar niet ver en op zijn eigen trage tempo.
Hij is wel al een keer of drie door zijn achterhand gezakt, heb hem dan weer rechtgezet, achterpoten en heupen lichtjes gemasseerd en toen ging het weer.
Anabole injecties mag hij niet hebben omdat hij een niertumor heeft (waar hij gelukkig nog geen last van heeft, nierwaarden zijn nog OK)
Zijn heupen zijn natuurlijk ook niet meer als nieuw, er is ook een vermoeden van spondylose, maar dat is nooit onderzocht door foto's, en hij heeft ook erge artrose waardoor hij nu ook voortdurend mank loopt.
We hebben hem jarenlang supplementen gegeven met glucosamine en chondroitine, ook eentje met boswellia, duivelsklauw geprobeerd, Spondyvetsem, Dysplavetsem... maar eigenlijk heeft het allemaal weinig effect meer.
Ik heb ook een paar weken Rimadyl gegeven omdat ik dacht dat hij misschien ook pijn had, maar ook dat maakt geen verschil.
Nu begint hij de laatste tijd ook af en toe problemen te krijgen met het neerzetten van zijn achterpoten.
Hij heeft dan geen stelreflexen meer (zeg ik dat goed?) en staat dan op de bovenkant van zijn tenen en sleept een beetje met zijn poot.
Hij heeft het nog maar af en toe, maar vraag me toch af of er iets is wat ik hem kan geven hiervoor?
Ik vind het zo zielig om hem steeds maar weer een klein beetje achteruit te zien gaan. :'(
#584134
He gatverdamme, wat triest :'(.

Wat je zou kunnen proberen is spiersupport van de Groene Os.

Toepassingen Spier Support:
Voor toename spierkracht. Toename spiermassa. Verbetering spierstofwisseling. Beter uithoudingsvermogen.Sneller herstel na inspanningen. Bij neuromusculaire aandoeningen (waarbij men tevens dient op te merken dat het hart ook een spier is.)

Je zou ook nog wat acupunctuur kunnen proberen. En misschien dat je het aan Tannetje kan vragen, maar dat chiropractie misschien ook nog helpt?
#584142
Tja, aan die Spiersupport heb ik ook al zitten denken, maar onze DA beweert dat het zonder oefenen weinig zin heeft, dat het al te ver gevordert is daarvoor...
Langs de andere kant, misschien toch maar proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet? :-\
#584144
Misschien schoentjes (met van die rubberen zooltjes) aan zijn pootjes doen zodat ie meer grip heeft? Lost je probleem natuurlijk niet op, maar zo kan je het misschien wel een beetje aangenamer / makkelijker maken voor je hond. Ik doe dat hier ook bij mijn ouwe dibbes van bijna 14, met erg zwakke achterhand. Zonder schoentjes loopt en staat ie echt met een afgezakte kont, draait ie zijn ene achterpoot telkens raar weg met lopen en sleept ie met zijn achterpoten. Met schoentjes is ie weer helemaal het kereltje en loopt ie weer als een trein (nou ja, wel een antieke trein dan he? ::) )
#584147
Ja dat is erg als je je hond zo snel achteruit ziet gaan :'(
Met Kobus hadden wij dit ook,hij viel op het laatst spontaan door zijn achterpoten...soms waren er ook dagen dat het weer beter leek te gaan...tot hij echt niet meer kon en ook niet meer opstond en wij hem nog maar op 1 manier konden helpen...heel veel sterkte met je ouwetje en misschien gebeurt er toch nog een klein wondertje zodat ze nog even mag blijven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door