Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#573908
Sinds gisteren krijgt Pinkel 'hard-core medicijnen' tegen haar incontinentie. Ik trok het niet meer... Ze zeek m'n hele huis onder. Ik bleef kleedjes wassen (bench, kleedjes voor op de bank, vloermat in de hal, kleedjes in de auto-bench). En nu begon ze zelfs zo erg te lekken dat ze door de incontinentie-matten op de bank heen lekte. Daarnaast lijkt ze op sommige dagen net een gele kanarie (haar hele achterkant is kanarie-geel van die pies...).

Ik baal ervan als een stekker....

Maar goed, mijn vraagjes:

Wanneer gaat Enurace werken? Duurt dat dagen? Weken, voordat je verbetering gaat zien?

Wat is beter: Enurace of Propalin?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jun 2006, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#573925
Ja, balen, weet er alles van :-X

Toendertijd was er maar één medicijn en dat was gewoon Efidrine, nu dus Enurace. Wat ik me kan herrineren werkte het vrij snel, paar dagen/weekje. Mijn hond had geen last van bijwerkingen, maar zat wel na 3 jaar aan haar tax en ging daar uiteindelijk toch weer wat doorheen lekken, maar niet zo desastreus als zonder medicijnen. Met Propalin heb ik geen ervaring.

Sterkte ermee, ik hoop dat ze goed op de medicijnen reageert, erg prettig zowel voor hond en baas
#573944
Dank je Angelique! Ik las al dat sommige honden hartstoornissen krijgen van Enurace dus ik ben weer niet blij zeg... het blijft tynnuf natuurlijk.... Daarom heb ik het haar al die jaren niet gegeven. Toen ze bij ons kwam, was ze dus al incontinent. En ik heb het 6 jaar volgehouden, maar nu wordt het echt te erg. Ze laat overal haar urine lopen.... Het zijn ook geen druppels meer, maar hele plassen... Getverdemme. Leuk he, die gecastreerde teven.....
#573945
Ik kan me niet zo goed herinneren hoe lang het duurde voordat de Efidrine (destijds) ging werken bij onze vorige dobermann, maar ik weet wel dat mijn hond ooit is begonnen met één tabletje per dag, en dat we in de loop van de tijd toe konden met een KWART tabletje per dag.

Daar heeft ze het jaren mee droog gehouden, en door de lage dosering heb ik nooit echt bijwerkingen kunnen constateren. Ze heeft ze gebruikt vanaf de leeftijd van een jaar of 4 totdat ze is overleden aan een (de tweede) maagdilatatie toen ze bijna 13 was.
#573949
Toen ze dus 7 jaar was heeft ze een maagkanteling gekregen, en ondanks de efidrine heeft haar hart het toen goed gehouden tijdens en na de operatie, dus het HOEFT geen probleem te geven met het hart.
Juist een maagkanteling pleegt een mega aanslag op het hart, en na die maagkanteling is ze gewoon weer de oude geworden qua conditie.

Maar ja..........misschien had ze toevalling een heel sterk hart. En ze gebruikte maar een hele lage dosering hé.
#573951
Ik gebruik de enurance voor Rapsody maar ben daar niet consequent in en voor haar blijkt dat ook te werken. Als ze weer erg begint te lekken dan geven we haar weer een tijdje de enurance om daar na een paar weken weer mee te stoppen. Ze blijft dan langer 'zindelijk' . Bij Raps werkt de enurance meestal binnen 2 dagen.
#573960
Malamoods schreef: Ik kan je niet helpen Lizzy, maar na alles wat je voor mij hebt gedaan, wil ik je heel veel sterkte wensen met Pinkel! :-* Hoe oud is ze? En komt haar incontinentie door haar castratie? Of denk je aan een andere oorzaak?

Rachel.
Pinkel is 9. Ze was voor haar castratie al licht incontinent doordat ze gewoon niet goed is in haar koppie (door mishandeling). Misschien hetzelfde als Raps Erna? (gewoon niet weten aan te geven wanneer ze moet, bang om buiten te plassen, je ziet haar ook te snel afknijpen en schichtig doorlopen, etc.). Maar dat waren druppeltjes. En eigenlijk werd het direct na haar castratie erger, de incontinentie. Maar de laatste tijd is het gewoon niet leuk meer. Ze laat hele plassen lopen...
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jun 2006, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#573982
Lizzy schreef: Dank je Angelique! Ik las al dat sommige honden hartstoornissen krijgen van Enurace dus ik ben weer niet blij zeg... het blijft tynnuf natuurlijk.... Daarom heb ik het haar al die jaren niet gegeven. Toen ze bij ons kwam, was ze dus al incontinent. En ik heb het 6 jaar volgehouden, maar nu wordt het echt te erg. Ze laat overal haar urine lopen.... Het zijn ook geen druppels meer, maar hele plassen... Getverdemme. Leuk he, die gecastreerde teven.....
Voor mensen is het uit de vrije handel (was afslankmiddel, versneld de stofwisseling)) gehaald vanwege de grote kans op hartkwalen, dus dat het geen lekker spul is kan wel kloppen, maarja, het blijft dan kiezen uit 2 kwaden. :-\
#573986
Angelique schreef: Voor mensen is het uit de vrije handel (was afslankmiddel, versneld de stofwisseling)) gehaald vanwege de grote kans op hartkwalen, dus dat het geen lekker spul is kan wel kloppen, maarja, het blijft dan kiezen uit 2 kwaden. :-\
Mmmm, ja, zie je nou wel... troep.... :(. Maar ja, Pinkel krijgt er zelf ook het hubeskelubes van, van dat gelek. Ze zit alsmaar frantic aan haar muts te likken om de urine weg te krijgen. Da's toch ook niks?! Nu krijgt ze het sinds gisteren en sinds vandaag heeft ze dus niet meer zo driftig zitten likken. Helemaal niet meer. Dus het lijkt al te helpen en dat verbaasde me, dus vandaar m'n vraag!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jun 2006, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#574149
Het is goed om, om de zoveel tijd van middel te wisselen.
een vriendin van me heeft twee honden, een bullterrier en duitse dog, erop staan ze wisselt van enurace en propalin

Propalin:

Fenylpropanolamine

Fenylpropanolamine is aangewezen voor de behandeling van urine-incontinentie bij geovariëctomiseerde teefjes te wijten aan een insufficiëntie van de urethrasfincter.

De behandeling dient te gebeuren nadat andere mogelijke oorzaken zoals anatomische afwijkingen en gedragsstoornissen zijn uitgesloten.

Fenylpropanolamine wordt oraal toegediend. De biologische beschikbaarheid is groter bij toediening aan nuchtere honden. Het farmacodynamisch effect van dit sympaticomimeticum is een stimulatie van de urethrareceptoren die voornamelijk adrenergisch van aard zijn. Hierdoor ontstaat er een verhoging en een stabilisatie van de sluitingsdruk van de urethra.

Sympaticomimmetica kunnen vele bijwerkingen hebben (cardiovasculair, gastro-enteraal) ten gevolge van de prikkeling van het sympatisch zenuwstelsel. Voorzichtigheid is geboden bij de toediening van fenylpropanolamine aan dieren met cardiovasculaire aandoeningen, lever- en nierinsufficiëntie, diabetes mellitus, hyperadrenocorticisme, glaucoom, hyperthyroïdie en andere metabole stoornissen of aan dieren die gelijktijdig behandeld worden met bijvoorbeeld sympaticomimmetica, anticholinerge stoffen, tricyclische antidepressiva of mono-amine oxidaseremmers.

Enurace:

Efedrine
Alfa-sympaticomimeticum, werkt bronchusverwijdend en vaatvernauwend in de bronchieen en drukverhogend in de urinebuis.
Indicaties: asthmatische bronchitis, urine-incontinentie.
Contra-indicaties: overgevoeligheid, hypertensie, hartritmestoornissen, decompensatio cordis, glaucoom, hyperthyreoidie.
Bijwerkingen: nervositeit, opwinding, hartritmestoornissen, verhoogde bloeddruk, braken, anorexie.
Dosering: hond 2x daags 0.5-1 mg/kg, kat tot 3x daags 2-4 mg/kg.

en dan heb je nog dit middel:

Oestriol

Oestriol wordt gebruikt voor de behandeling van hormoon-afhankelijke incontinentie te wijten aan een afwijkende werking van de blaassfincter bij de teef na ovariohysterectomie. De behandeling dient te gebeuren nadat andere mogelijke oorzaken zoals anatomische afwijkingen en gedragsstoornissen zijn uitgesloten.

Oestriol is een natuurlijk oestrogeen met korte halfwaardetijd. Deze korte halfwaardetijd verhindert accumulatie van het product in het lichaam wat een verklaring kan zijn dat er geen meddullaire plasie optreedt.

De minimale effectieve dosis dient voor elke hond individueel te worden vastgesteld.

Bij toediening van de maximaal toegelaten dosis bij de hond kunnen nevenwerkingen zoals zwellen van melkklieren en vulva, aantrekkelijkheid voor reuen en braken optreden. Deze symptomen verdwijnen wanneer de dosis wordt verlaagd. In zeldzame gevallen kan vaginale bloeding optreden. Hoge dosissen kunnen leiden tot neoplasieën in de doelorganen die oestrogeenreceptoren bezitten zoals de melkklieren.
De toediening aan niet geovariëctomiseerde dieren is een tegenindicatie.




INCURIN (Intervet)
estriol: 1 mg
tablet po
Posologie:
Ca: 1 tablet/dier pd (dosis nadien aanpassen)
tabl 30
R/

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Laatst gewijzigd door -sanne op di 20 jun 2006, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#574153
-sanne schreef: Het is goed om, om de zoveel tijd van middel te wisselen.
een vriendin van me heeft twee honden, een bullterrier en duitse dog, erop staan ze wisselt van enurace en propalin
Mag ik vragen waarom? En wat is het verschil, tussen de twee?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door