Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door -sanne
#569926
conleeuw schreef: Er is natuurlijk meer aan de hand, ze is een paar jaar geleden aan een torsie geopereerd en is sindsdien toch al niet meer gemakkelijk geweest, vaak hijgen en kreunen, maar naar talloze onderzoeken werd als maar gezegd, dat is nou eenmaal hoe sommige honden zijn na deze ingreep. week of wat geleden nog foto's gemaakt van haar maag en die blijkt ook best wel vergroot..... mischien/waarschijnlijk a.g.v de torsie ingreep? Maar onze lieve Kelly heeft het nu niet makkelijk, ze hijgt heel veel, en dan bedoel ik niet een beetje van oh ik heb het warm, of ik ben moe... en nog veel meer, van ineens zwakke spieren tot veel drinken en in huis plassen omdat ze het niet meer kan ophouden, maar daar kan je je overheen zetten.
... ze heeft gisteren voor het eerst aan haar huid gelikt, mijn zus was nota bene naar de WC! heel haar rug is echt nu kapot. Mijn zus vindt nou dat als er niet snel iets gebeuren, je kan een hond niet zo laten doortobben.... dus, eigenlijk wil ze gewoon dat ze nu gaan behandelen, enigiets om Kelly gemakkelijker te maken, of het nu van de mogelijke Cushings komt of wat dan ook, er moet snel iets gebeuren. Kelly is inmiddels al 14 en mischien juist omdat dit een moeilijke hond is, heeft ze heel duidelijk haar plekje in onze hart veroverd, ze is toch al een paniekerige hond, het is gewoon niet leuk/aanvaardbaar om haar zo te zien. Ze komt vrijdag hiernaartoe, ik hoop dat ze dan iets beter is, maar als ik eerlijk ben zeg mijn gevoel gewoon iets anders :-\
dat met die huid is dat calcium? dat komt ook voor bij honden met Cushing. Als je de huid oppakt dan knispert de huid van de calcium afzetting. Mijn hond had zo'n ouwe mannetjes/olifanten huid en vlinterdun.
Of zijn het echt wonden op z'n huid?
Door conleeuw
#569936
-sanne schreef: dat met die huid is dat calcium? dat komt ook voor bij honden met Cushing. Als je de huid oppakt dan knispert de huid van de calcium afzetting. Mijn hond had zo'n ouwe mannetjes/olifanten huid en vlinterdun.
Of zijn het echt wonden op z'n huid?
ze had eerst een soort schilferachtige huid, maar nu is het gewoon kapotte plekken, die drogen niet echt... dus blijven een beetje vochtig. De dierenarts heb gezegd dat ze er enkel maar zinkzalf op moest doen, dat doet ze nu ook, maar de plekken worden alleen maar meer en groter. Volgens haar dierenarts kan dit ook van Cushings komen, maar ok, we weten nog niet zeker dat ze het heeft, alleen heb ze wel een aantal (heelwat) voor Cushings typische klachten. Ik zal haar vragen of de huis "knispert" van calcium afzetting?
Door -sanne
#569956
conleeuw schreef: ze had eerst een soort schilferachtige huid, maar nu is het gewoon kapotte plekken, die drogen niet echt... dus blijven een beetje vochtig. De dierenarts heb gezegd dat ze er enkel maar zinkzalf op moest doen, dat doet ze nu ook, maar de plekken worden alleen maar meer en groter. Volgens haar dierenarts kan dit ook van Cushings komen, maar ok, we weten nog niet zeker dat ze het heeft, alleen heb ze wel een aantal (heelwat) voor Cushings typische klachten. Ik zal haar vragen of de huis "knispert" van calcium afzetting?
Mijn hond had dat ook als hij een wondje had dangenas hetgewoon helemaal niet en zn huid was ook mega droog.
Dat met die calcium is heel erg pijnlijk maar er is wel wat tegen te doen.
Ik hoop voor je dat ze het niet heeft maar aan je verhaal lijk het er wel heel erg op. Het is een ziekte die gewoon veel vaker voor komt dan we denken maar vaak niet gediagnostiseerd word omdat het heel lastig kan zijn.
Heeft kelly eigenlijk lastvan degenererende spieren? mijnhond dah dit heel erg hij viel vaak of struikelde over een takje bijvoorbeeld. En een duidelijk syptoom is dat de buik erg dik is of de hond is helemaal dik is dat bij haar ook?
Door conleeuw
#569962
-sanne schreef: Mijn hond had dat ook als hij een wondje had dangenas hetgewoon helemaal niet en zn huid was ook mega droog.
Dat met die calcium is heel erg pijnlijk maar er is wel wat tegen te doen.
Ik hoop voor je dat ze het niet heeft maar aan je verhaal lijk het er wel heel erg op. Het is een ziekte die gewoon veel vaker voor komt dan we denken maar vaak niet gediagnostiseerd word omdat het heel lastig kan zijn.
Heeft kelly eigenlijk lastvan degenererende spieren? mijnhond dah dit heel erg hij viel vaak of struikelde over een takje bijvoorbeeld. En een duidelijk syptoom is dat de buik erg dik is of de hond is helemaal dik is dat bij haar ook?
dat klopt, kelly valt ook inderdaad over zelfs een stofje, ze kan niet meer in de auto stappen, en dat dikke buit, of laten we zeggen dik worden in het algemeen heeft ze ook best wel erg. Ze is in totaal in ongeveer 3 maanden 9 kilo aangekomen, nu was ze altijd wel schraal, dus een paar kilotjes kan geen kwaad, maar ze is nu duidelijk DIK op haar buik
Gebruikersavatar
Door Hitam
#570451
-sanne schreef: Wat bedoel je hier precies mee.
Mijn hond is door de cushing van de een op de andere dag erg ziek geworden doordat de tumor in zijn hoofd zo hard groeide. Ook ken ik iemand die een hond met cushing waarbij de tumor op de bijnier geklapt is en ook van de een op de andere dag is overleden.
En daarbij zorgt de overdosis cortison toch dat de organen het allemaal gaan opgeven? Dus zodra de lever uitvalt zal het dier sterven, toch?
Dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld
Meestal gaan honden met Cushing dood doordat ze
ingeslapen worden omdat ze alles onderplassen.
Mijn Timmie kreeg een infectie waar ze niet meer bovenop kwam, doordat haar weerstand totaal weg was.

Een klappende tumor? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen. Het kan zijn dat de tumor ingroeit in een bloedvat en die knapt.

En ze kunnen wel last krijgen van de tumor in de hypofyse maar dat is echt heel zeldzaam (ik heb dat nog nooit meegemaakt)
De meeste honden met Cushing kunnen er rustig jaren mee leven. Weliswaar met enige ongemakken maar dat is te overzien.

Die huid van Kelly klinkt wel als Cushing. Inderdaad verkalking. Dat gaat niet heel snel weer weg. Er kan zelfs enige verkalking overblijven.
Door conleeuw
#570471
voor het alles onderplassen zal Kelly niet ingeslapen worden, dat doet ze al ongeveer 3 maanden, en daar heb mijn zus vrede mee ;) (knap hé... tenminste dat vindt ik wel knap, ze is uren op een dag aan het poetsen en boenen, omdat ze niet wil dat haar huis als een kennel gaat stinken ;)) ,de verzwakking van haar spieren is zorgwekkend, valt om, niet meer stabiel, weinig spier massa lijkt het wel, daar kan je ook mee leren leven, de huid, dat lijkt gewoon zielig, hoewel Anja zegt dat het niet lijkt alsof het echt jeukt, ze heeft er tot gisteren ook geen ene keer aan gezeten, dus ook daar kan je mischien overheen kijken (wel heeft Kelly verlatings angst en moet alle dagen naar de creche, en de vraag is of ze wel mag met een kapotte rug, maar de plan is dat ze toch hier kom) , de hijgen en ongemak en maar vragend naar de baasje kijken, alsof ze iets wil..... dat is zorgwekkend (lijkt of ze het echt benauwd heb), ze wil dan ook niet gaan liggen, en staat maar te wankelen op haar benen en te hijgen, waarom ze dat zo erg doe is nog niet duidelijk, maar dat wekt wel het idee dat het helemaal niet goed is. We weten al uit de bloedonderzoek dat haar leverwaarden aangetast zijn, dus dat zit ook niet helemaal goed. Ag, ik moet maar gewoon geduldig afwachten tot we weten wat het precies is en tot Anja heb besloten hoe ze nu verder wil. Ze gaat morgen eerst een goed gesprek met de dierenarts voeren, dan weet zij ook meer. Ik vindt het alleen een beetje sneu voor Anja, dat ze juist nu haar hond bij mij moet laten, en ik wil ook niet een van mijn honden laten gaan om bij haar te logeren, want Dot is echt de grote speelmaatje van Jazz en omgekeerd, en Bess laat ik niet nu weg gaan, die is ook op haar laatste benen. Ik wacht wel gewoon af, het is wel goed geweest dat jullie info hebben gegeven, daar is Anja zeker mee geholpen, ze weet nu meer, en weet ook wat ze zo al niet wil, en wat ze met haar dierenarts moet en wil bespreken, dus namens Anja, Kelly en myzelf, bedankt voor alle input, ik zal wel laten weten hoe het Kelly in de komende dagen verloopt, en natuurlijk is alle tips, advies, toevoegingen welkom.
Gebruikersavatar
Door Laika
#570631
Bij mijn hondje is een aantal jaren geleden ook Cushing geconstateerd. Indertijd had ik de keuze tussen lysodren en een operatie waarbij de hypofyse verwijderd wordt. Dit vond ik zo gruwelijk dat ik ben gaan zoeken op het net en een geweldige yahoo groep uit amerika gevonden heb. (zie dory's berichtje en de bibliotheek)
Daar waren al een aantal tevreden gebruikers van Vetoryl. Tannetje was zo aardig om ons te helpen. In het begin moet je bloedonderzoeken laten doen om de juiste dosering in te stellen. En ik moet zeggen dat dit middel mijn hondje haar leven een stuk aangenamer heeft gemaakt. Veel van de symptomen zijn verdwenen en ze is een stuk levendiger geworden. Eergisteren is ze 14 geworden. Dat was haar zonder behandeling niet gelukt. Inmiddels zijn er ook in Nederland al veel meer honden met cushing de het prima doen op de vetoryl. Er is een nadeel. Het middel is erg duur (al hangt dat een beetje af van de dosering) en je moet het waarschijnlijk de rest van haar leven blijven geven. Als het om cushing gaat (zo aan je omschrijving te lezen heeft ze dit al een tijd onder haar leden) dan zou ik zeker de vetoryl gaan proberen. Grote kans dat Kelly enorm opknapt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Mariska
Gebruikersavatar
Door Hitam
#571530
Ok, gisteren een bijscholing gehad over Cushing.
Er moet wel eerst goed uitgezocht worden waar het vandaan komt. Of het in de hypofyse of in de bijnier zit.
Dat maakt wel uit voor de behandeling.

En Vetoryl is nu ook in Nederland te koop. We kunnen het gewoon bestellen. Het blijft duur maar is nu ongeveer net zo duur als wanneer je het via internet besteld.
Door -sanne
#571642
Hitam schreef: Meestal gaan honden met Cushing dood doordat ze
ingeslapen worden omdat ze alles onderplassen.
Mijn Timmie kreeg een infectie waar ze niet meer bovenop kwam, doordat haar weerstand totaal weg was.

Een klappende tumor? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen. Het kan zijn dat de tumor ingroeit in een bloedvat en die knapt.

En ze kunnen wel last krijgen van de tumor in de hypofyse maar dat is echt heel zeldzaam (ik heb dat nog nooit meegemaakt)
De meeste honden met Cushing kunnen er rustig jaren mee leven. Weliswaar met enige ongemakken maar dat is te overzien.

Die huid van Kelly klinkt wel als Cushing. Inderdaad verkalking. Dat gaat niet heel snel weer weg. Er kan zelfs enige verkalking overblijven.

Ik heb toch echt meerdere cushing patienten zien dood gaan aan cushing dan aan het inslapen door zindelijkheidsproblemen.
Misschien til ik er erg zwaar aan maar toch vind ik dat je erg luchtig dood over cushing....
Ik heb altijd gehoord dat de meeste honden 6 maanden na de diagnose sterven aan de ziekte doordat alle organen uitvallen.
Helaas had mijn hondje dus wel last van zn hypofyse tumor een jaar voor hij stierf kwam er steeds veel stopverf achtige pus uit zn recht neusgat en stonk verschrikkelijk. :'(
Door conleeuw
#571739
Hitam schreef: Ok, gisteren een bijscholing gehad over Cushing.
Er moet wel eerst goed uitgezocht worden waar het vandaan komt. Of het in de hypofyse of in de bijnier zit.
Dat maakt wel uit voor de behandeling.

En Vetoryl is nu ook in Nederland te koop. We kunnen het gewoon bestellen. Het blijft duur maar is nu ongeveer net zo duur als wanneer je het via internet besteld.
ook toevallig dat je nu een bijscholing over Cushing heb gehad......de dierenarts van Kelly heeft ook al gezegd dat voor de behandeling het van belang is om te weten precies waar het zit...ik dacht dat zij het had over drie mogelijke behandeling methoden/middelen? afhangende van waar het was? maar daar kan jij vast meer over vertellen, maar eerst moest de urine test worden gedaan, wat dan volgt zien we dan wel. Kelly komt in iedere geval vanavond naar mij, en blijf dan voorlopig hier ;) dus dat wordt ook voor mij een "bijscholing" ;)
Door -sanne
#571897
conleeuw schreef: ook toevallig dat je nu een bijscholing over Cushing heb gehad......de dierenarts van Kelly heeft ook al gezegd dat voor de behandeling het van belang is om te weten precies waar het zit...ik dacht dat zij het had over drie mogelijke behandeling methoden/middelen? afhangende van waar het was? maar daar kan jij vast meer over vertellen, maar eerst moest de urine test worden gedaan, wat dan volgt zien we dan wel. Kelly komt in iedere geval vanavond naar mij, en blijf dan voorlopig hier ;) dus dat wordt ook voor mij een "bijscholing" ;)
Bij de urine test geef je op de 3e dag om de 6 uur de tabletten dexoral. Als ik me niet vergis ik weet het niet helemaal zeker) elke ochtend vang je op dezelfde tijdstip de urine op. Zonder deze tabletten heeft het urine opvangen van 3 dagen weinig nut volgens mij ja oke de waardes zijn verhoogd en zul je de test nog eens moeten doen om te zien waar de tumor zit.
Als de waardes zakken dan wil het zeggen dat de tumor in de hypofyse zit.
Doen de waardes niks en blijven ze de 3 dagen hetzelfde dan zit hij waarschijnlijk in de bijnier.
Bij de bijnier kunnen ze de tumor weghalen door de bijnieren te verwijderen. Lysodren heeft bij bijniertumoren geen invloed als ik me niet vergis.
Ik d8 dat het "positiever" is als de tumor in de hersenen zit. Dan zijn er meerdere mogelijkheden tot "rek"behandelingen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#571980
Onze bouvier die we vroeger thuis hadden kreeg met 8 jaar cushing, hij is geopereerd en moest de rest van zijn leven dagelijks op vaste tijden zakjes poeder innemen hij is er 14 mee geworden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#571986
Ok, samengevat: 85% van de gevallen is het een goedaardige hypofysetumor. 15% bijniertumor en de helft daarvan is kwaadaardig.

Bij de dexamethason suppressie test is het zo dat als de waarde van het derde urinemonster lager is, dan is het een hypofysetumor en als de dexamethason geen effect heeft kan het allebei zijn.

Voor een goede diagnose is er een CT/MRI scan nodig, maar dat is alleen zo als opereren een optie is.

Er zijn drie behandelingmogelijkheden: opereren, dat kan bij een hypofyse tumor zolang die kleiner is dan 1 cm en bij een bijniertumor zolang er geen ingroei is in het bloedvat wat er direct tegenaan ligt.
Als de hypofyse weggehaald is is levenslange medicijntoediening nodig.

Lysodren is een cytostaticum, chemotherapie dus. Dat wil bij kwaadaardige bijniertumoren nog wel eens goed helpen, zelfs als er al uitzaaiingen in de longen zijn.

En verder is Vetoryl (trilostane) in alle gevallen een optie.

Zo, effe dokken dus, allemaal voor deze gratis bijscholing ;)
Door -sanne
#571992
Hitam schreef: Ok, samengevat: 85% van de gevallen is het een goedaardige hypofysetumor. 15% bijniertumor en de helft daarvan is kwaadaardig.

Bij de dexamethason suppressie test is het zo dat als de waarde van het derde urinemonster lager is, dan is het een hypofysetumor en als de dexamethason geen effect heeft kan het allebei zijn.

Voor een goede diagnose is er een CT/MRI scan nodig, maar dat is alleen zo als opereren een optie is.

Er zijn drie behandelingmogelijkheden: opereren, dat kan bij een hypofyse tumor zolang die kleiner is dan 1 cm en bij een bijniertumor zolang er geen ingroei is in het bloedvat wat er direct tegenaan ligt.
Als de hypofyse weggehaald is is levenslange medicijntoediening nodig.

Lysodren is een cytostaticum, chemotherapie dus. Dat wil bij kwaadaardige bijniertumoren nog wel eens goed helpen, zelfs als er al uitzaaiingen in de longen zijn.

En verder is Vetoryl (trilostane) in alle gevallen een optie.

Zo, effe dokken dus, allemaal voor deze gratis bijscholing ;)
Weet jij misschien wat de prognose is bij een hypofyse tumor verwijdering?
Wij hebben 1 hond in de praktijk gehad die dat heeft ondergaan helaas is hij toch nog aan cushing overleden omdat de tumor terug gekomen is. Verder ken ik helaas geen verhalen van deze operatie.
We hebben wel eens bijnieren weggehaald maar ook daar keerde de tumor vaak terug.

Ik heb altijd gedacht dat de tumo in de hoofd van mijn hond kwaadaardig was (of kan een niet kwaadaardige ook heel hard groeien) omdat ik bijna zeker weet dat deze uitgezaaid is in de neusholte. De tumor is nooit naar buiten gekomen. Hij had voordurend stinkende snot uit zn neus en heeft 1x een bloedneus gehad.
Heb jij dat vaker gezien dat dit bij een hond voorkwam?
Toch ondanks die uitzaaiing (denk ik) heeft hij nog meer dan 1 jaar geleefd. En neustumoren zijn toch onwijs kwaadaardig.
Moeilijk ziekte is dit hoor....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door