Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
#556632
He herder_lover, wat fijn dat het goed gaat met je kereltje! Of moet ik zeggen gevaarlijk monster ;D
Helen schreef: Is het onderzoek goedgekeurd door een onderzoekscommissie? Is het onderzoek meerdere malen herhaald? Zijn de resultaten in officiele tijdschriften gepubliceerd? Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dr Dodds kan echt wie dan ook zijn. In mijn ogen is dit onderzoek niet zodanig opgezet dat je de resultaten als valide en betrouwbaar kan beschouwen.
Natuurlijk is het belangrijk dat er kritisch naar een onderzoek gekeken wordt. Maar de argumenten die je geeft overschat je. Een onderzoekscommissie heeft lang niet altijd een degelijke analyse verricht, en bij de officiele tijdschriften heerst nogal een hoog gehalte vriendjespolitiek. Zeker in de VS kijken peers juist totaal niet kritisch naar elkaars werk. Er mAg in veel gevallen niet eens kritiek geleverd worden. En wie denk je dat die tijdschriften subsidieren?
Verder is niet alleen experimenteel onderzoek, met een hoge mate van controle (homogene groep enz.) nuttig. Quasi-experimenteel onderzoek, wat dit onderzoek is, heeft soms zelfs voordelen. Zo kan het bv dat je niet te maken hebt met de verwachtingen van de onderzoeker. En veel lagere kosten. Maar wat ik in dit geval zelf nog het grootste voordeel vind is dat er geen honden gebruikt zijn als proefkonijn!
Ik ben er juist voor om veel meer gebruik te maken van de kennis die gewoon op straat ligt. Laat DA's databases bijhouden en zorg ervoor dat die beschikbaar worden voor onderzoek. Daar kun je gigantisch veel informatie uit halen en dan evt. veel gerichter (en dus minder) experimenteel onderzoek doen. Denk aan die belgische DA die er per ongelijk achter kwam dat vers etende honden langer leven. Daar heeft geen hond voor hoeven leiden. Wel belangrijk idd om onderzoeken te blijven herhalen, zeker bij quasi-exp. ond. maar dat gaat nu juist zo mooi met een database. Verder bestaan er goede technieken om in de analyses rekening te houden met mogelijke externe factoren die je niet wilt meenemen in je uitspraken. Dat niet iedereen dat doet, tja... Maar aan hoe meer informatie je kunt komen zonder honden als proefdier te gebruiken hoe beter. Althans dat is mijn mening. Het had ook mijn Boeffie kunnen zijn in zo'n hokje, waar ze helaas nog maar al te vaak inzitten.

Barfplaats wordt gesponsord door