Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#542375
FuzzyFriends schreef: Vandaag bij de dierenarts geweest voor de weil-enting en Fredje's 1e check-up. Ik maakte me al een beetje zorgen over zijn heupen.
Toen hij net hier was, 4 maanden geleden, kon hij amper staan en viel gewoon om, dat weet ik aan zwakte door parasieten en ondervoeding. Hij was ook broodmager, woog amper 15 kg.
Inmiddels is hij goed bijgekomen, hij weegt nu 28,5 kg, zit mooi in zijn vacht en is goed gezond.
Maar het bleef toch opvallen dat hij vaak moeilijk overeind komt en makkelijk omvalt, als hij met Nuka speelt loopt ze 'm zo omver terwijl ze een stuk kleiner is. Ook als hij aan het rennen is gaat hij regelmatig tegen de vlakte en in het bos zie je 'm vaak zwalken of de poten vreemd neerzetten.

Al met al was het dus niet echt een verrassing dat de dierenarts vandaag constateerde dat hij erg zwak is op de heupen en er bij foto's zal blijken dat hij HD heeft, al is het op dit moment nog in lichte mate.
Ze had het zelfs al over bekkenkanteling, een operatie die dan gedaan zou moeten worden voor Fredje 14 maanden is. ( hij is nu een maand of 11).
Ik heb geen foto's laten maken en zo'n operatie zie ik ook niet zo zitten.
De HD is op dit moment in lichte mate en de dingen die geadviseerd worden doe ik al; rechtlijnige beweging, zwemmen, aan de lijn. Zijn bespiering was helemaal niks toen hij hier kwam dus loop ik regelmatig met hem tegen taluds op om z'n spieren te trainen.

De laatste 2 maanden heb ik glucosamine + chondroïtine+msm gegeven en ik heb het idee dat dat wel wat deed. ( al vond de dierenarts het niet zinvol ermee door te gaan)
Op internet kwam ik AmiQure-Soepele Gewrichten tegen, wat goed zou helpen bij HD.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Hey Fuzzy,
niet panikeren, hoor. Ik heb hier een Staffie rondlopen van 14 jaar. Toen ze negen maanden was, werd er HD geconstateerd in zwaardere mate. De DA in België zeiden me dat ze geen vier jaar zou worden als ze geen bekkenkanteling zou ondergaan of kunstheupen. Omdat ik dat niet zag zitten heb ik contact opgenomen met een dierenfysiotherapeut. Vanaf haar negen maanden heeft ze fysio gehad. De eerste 5 sessies werden door de therapeut gedaan, daarna heeft hij mij alles geleerd. Haar programma bestond uit wandelen aan de leiband, zwemmen in een vijver of plas (kost niets), bergjes op en af lopen ;D en als ze 1.5 jaar was, ben ik met haar beginnen fietsen. De spieren in de heup moesten zo stevig worden dat deze de heupen op hun plaats hielden. Sinds twee jaar fietst ze niet meer. Maar haar dagelijkse wandeling neemt niemand haar af. Ze krijgt wel Primeval arthrose gelatinaat bij als ze het wat moeilijker krijgt. Dan zie ik snel verbetering. Dat is meestal als het wat kouder is.
Voila, je ziet .... wonderen bestaan nog ;D ;)
Laatst gewijzigd door chrisje op do 04 mei 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#542383
FuzzyFriends schreef:
is het voor mij op dit moment niet relevant of Fred HD-b of HD-c heeft, daarom heb ik ervoor gekozen nu geen foto's te maken.
Misschien voor jou niet relevant maar voor de hond zeker wel. Het is namelijk een wereld van verschil of een hond een B uitslag (en dus geen problemen) heeft of een HD C, D of E heeft.
Pas als je weet wat de uitslag is kun je een behandelmethode starten. HD B hoeft namelijk niet behandeld te worden.
Door Helen
#542392
Een goede orthopeed kan aardig wat over de heupen zeggen door onderzoek. Maar voor een volledige diagnose zijn rontgenfoto's onontbeerlijk....Er is trouwens meestal geen roesje voor nodig.
Je moet simelweg weten hoe de staat van de heupen exact is voordat je ook maar iets kunt zeggen over behandelmethodes.
Door Robert Koncarevic
#542424
Ik zou je wel aanraden om naar een GOEDE orthopeed te gaan.

De foto's moeten goed genomen worden en goed beoordeeld worden. Op basis daarvan kan er een behandeling ingezet worden.

Je kan natuurlijk zelf al beginnen met het zwemmen, lopen, enz. om de spieren op te bouwen. Een gespierde achterhand kan nooit kwaad.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#542562
Helen schreef: Een goede orthopeed kan aardig wat over de heupen zeggen door onderzoek. ....
Ja, klopt wel, mijn Hd-fotograaf (geen orthopeed, wel heel ervaren) wist de laatste keer met hd-foto's maken tijdens het maken van de foto's al te vertellen dat er "iets" niet goed was. De foto's gaven 'm daarna ook gelijk :-X Daar was dan verder geen onderzoek o.i.d. aan voorafgegaan. Maar dan hadden we het ook niet over een "hele lichte vorm".
Maar ik geloof nou niet dat de topicstarter bij een orthopeed o.i.d. is geweest aangezien die wel door onderzoek vooraf het een en ander kunnen vermoeden, maar daar verder nog geen uitspraken over doen in combi met operatievoorstellen voordat er ook maar een fotootje gemaakt is.
Door sonia
#543084
zelf zou ik aanraden toch foto's te laten maken,dan kunnen ze zien in welke mate ze het heeft.

denk dat ze zo gemakkelijk omver valt door zwakke spieren aan de achterpoten,maar door foto's kunnen er misschien nog andere problemen zijn die men met blote oog niet ziet.

als het echt heel licht is zou ik niet opereren,maar aangepaste wandelingen doen,niet te veel laten crossen en probeer eens saschasblend,daar heb ik heel goede ervaringen mee.

ga veel wandelen op een goed tempo en laat de hond veel zwemmen,maar echt!niet heel lang crossen en achter bal,is niet goed!

ik spreek uit ervaring want heb ook een hond die op beide heupen hd heeft en al artrosevorming aan 1 heupkop en ze doet het momenteel goed,met lange wandelingen,zwemmen en elke dag 15 min crossen en meer niet.

van homeopatie heb ik glucobest en aplazyl geprobeert,hielp niet,sascasblend na 1 maand heel goed,ze mankt tot nu toe nooit meer en moet geen pijnstillers krijgen,wandelt 3 uur per dag speelt in de tuin met de andere hond en gaat veel zwemmen.

hd is ontdekt op 2 jarige leeftijd,ze heeft heel lang gesukkelt omdat er ook een onsteking was aan haar poot,denk 6 maanden erover gedaan voor het terug wat beter ging,nu is ze al over de 5 jaar,mechelaarteefje.

sonja
Gebruikersavatar
Door Angelique
#543092
[quote="sonia"]

van homeopatie heb ik glucobest en aplazyl geprobeert,

[/quote]

Afbeelding Dat heeft toch niks met homeopatie te doen?
Laatst gewijzigd door Angelique op vr 05 mei 2006, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#543321
Ook mee eens dat je pas als je foto's hebt gemaakt kunt zien wat er daadwerkelijk aan de hand is. En eigenlijk pas aan de hand daarvan iets zinnigs kunt zeggen over behandeling. Vandaar dat ik zo'n bekkenkanteling opmerking zo voorbarig vind. Dat gaat toch niet zomaar bij iedere vorm van HD? En is ook niet altijd nodig. Kwam op me over als een nieuwe dure operatieve behandeling, ketsjing. Maar dat even terzijde.
Op foto's kun je zien of de hond een ondiepe kom heeft, of veel speling in het gewricht, hoek tussen kop en kom, of afwijkende vorm kop, (niet mooi rond of zo) of botwoekeringen op de kop, of actrose vorming of losse stukjes bot of een combinatie. Pas aan de hand daarvan kun je er verder iets van zeggen. Bij HD A is er niets afwijkens te vinden, bij B iets wat op enige aanleg HD duidt. Dus B is helemaal niet erg. Bij C hoeft een hond geen ernstige problemen te ondervinden. D is toch wel ernstiger maar ook de mate van problemen die de hond ondervindt verschillen toch ook. Maar dat is mijn inziens ook afhankelijk van welke vormen van afwijkingen reresulteerd hebben in die beoordeling en hoe gespierd de hond is en natuurlijk ook de belasting (te zwaar, te lang lopen, verkeerde bewegingen ed). Vandaar dat ik er voor ben om een hond die weinig bespiering heeft eerst was bespiering te laten opbouwen dmv van zwemmen en daarna pas via wandelingen. Is voor mij het meest veiligst (gewoon omdat het minder belastend is daar je niet weet hoe de heup precies uitziet). Maar dat is slechts alleen mijn mening. Natuurlijk kun je in samenspraak met een goede DA fysio een programma kunnen samenstellen maar dan zul je toch eerst precies moeten weten welke "vorm" van HD het betreft.
Door sonia
#543431
Dat heeft toch niks met homeopatie te doen?

deze produkten bevatten toch natuurlijke produkten,dus dacht toch dat het ook een soort homeopatie was.

sonja
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door