Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chamourel
#540145
in onze vereniging is er op dit moment een discussie gaande over de patella luxatie, ook op de laatste a.l.v is hier uitvoerig over gesproken.
ik ben en blijf van mening dat als er op 9 weken een kleine (of ergere) speling aanwezig is dat dit (zeker als hier niet eerlijk over gedaan wordt door de fokker) uit kan groeien tot erger.
en die kleine speling van de 9 weken leeftijd in de vierde levensmaand dan verergerd wel geconstateerd wordt.
is er op 9 weken geen speling en zitten de patella's muurvast dan kan je er van uit gaan dat het gewoon goed zit.(hierin ben je dus afhankelijk van de fokker en zeker ook van de dierenarts)
als er een kleine speling geconstateerd wordt en je gaat daar onder begeleiding van de dierenarts goed mee om , kan zeker erger voorkomen worden.
op latere leeftijd kan er wel door een trauma, b.v een val of sprong) wel patella optreden, maar dan praat je niet meer over aangeboren.
OOk hoeven patella achtergronden geen gevolg te hebben op een aanverwant nestje, net als 2 HD D honden allemaal HD A pups kunnen vererven kunnen ook patella familie's gezonde puppen verwekken.
met de patella honden zelf wordt en mag uiteraard NIET gefokt worden.
patella vrije ouders en aanverwanten geven nog geen garantie op het genetische.
Laatst gewijzigd door chamourel op zo 30 apr 2006, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#540200
Jojo schreef: By the way, we zijn vandaag geweest en ik heb mn gevoel, dat het goed zit, gevolgt, dus met een 2 weken hebben we hier een klein pupseltje lopen ;D :D ;D :D
Gefeliciteerd :D Wat zeiden ze op je PL-vragen?
Door Hanny
#540236
Van de andere kant gezien, zou ik het als fokker echt vervelend vinden als pupkopers uit een soort van beleefdheid mij niet zelf wilden vragen wat ze willen weten.
Bah, dat is eigenlijk een reden om dan aan hen geen pup te verkopen, als je al zonder dat vertrouwen moet beginnen, wat voor basis is er dan?

Hanny
Door danielle1980
#540276
Jojo schreef: Maar, kun je dat zo jong al zien dan?! Ik dacht dat dat iets was dat er later pas uit komt? Of is dat, als het erfelijk is al zo jong te zien?!
janet ( chamourel ) heeft al goed antwoord gegeven op je vraag. ;)

op 9 weken kun je dus zien of er speling is, ook dan hoeft t niet zo te zijn dat er pl van komt.
ik heb 1 pup gehad waar lichte speling aanwezig was, maar die is nu ruim 1,5 en zn patella's zitten muurvast.
die eigenaren hebben overigs wel bepaalde oefeningen gedaan met lopen waardoor hij goede bespiering kreeg, erg opgelet wat de hond allemaal wel en niet mocht, de hond op cb gehad en erg schraal gehouden.

maar erg leuk dat je een pup erbij krijgt :D
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 01 mei 2006, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door