Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#528130
Ziggy moest gesteriliseerd worden, omdat Kai haar gedekt heeft en ze dus drachtig was geworden. Het was dus of een morning after prik en dat vond ik een te groot risico met Ziggy's gezondheid of alles er uit incl puppies, dus ik heb voor het tweede gekozen. En om heel eerlijk te zijn ben ik blij dat ik die loopsheid met Kai en Ziggy niet meer hoef mee te maken. Om te beginnen at Kai dus wekenlang niet en dat was niet het ergste. Hij blafte heel de wijk bij elkaar. Mijn moeder moest dus een halve dag werken toen Ziggy voor de 13e dag loops was. En ze heeft Ziggy op zolder opgesloten. Kai zat beneden in de bench opgesloten. Kai heeft het dus voor elkaar gekregen om uit de bench te komen. De schuifdeur zat met een haakje vast en hij heeft heel de hard houten deurposten gesloopt >:(, totdat hij de deur heeft open gekregen (hij heeft in heel zijn leven nooit wat gesloopt) en daarna ipv de deurklink naar beneden te doen ofzo, de hardhouten deurposten boven op zolder ook helemaal kapot gebeten (niemand weet hoe hij het precies heeft gedaan). En uiteindelijk is hij bij Ziggy gekomen en hebben ze de liefde bedreven ::) ;) En toen was ze drachtig van 14 puppies. Oh ja, en de dag ervoor is hij door de vooruit van de auto van mij moeder heen gesprongen, omdat hij naar Ziggy toe wilde :o
Maar dit is natuurlijk wel een hele extreme situatie. Kai was echt Kai niet meer. En het ergste was dat ik er dat weekend niet was. Het was echt een nachtmerrie voor mijn moeder en voor Kai ook hoor, want die werd echt gek. Dus ik ben heel erg blij dat ik het niet meer hoef door te maken. Ziggy is dus 2 keer loops geweest en nu hebben ze er alles uitgehaald. Als ik jou was zou ik het toch gewoon een keertje aankijken, want ik vind het een beetje voorbarig om haar meteen te laten helpen. De meeste reuen gedragen zich niet zo gestoord als Kai. Ik zou ze wel zo veel mogelijk uit elkaar houden, vooral voor het reutje.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 11 apr 2006, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bianca1
#528138
Hoi Laura. jij hebt haar dus blijkbaar laten castreren...ik probeer op voorhand een beetje uit te vogelen of het mogelijk is (daar ben ik al achter) en vooral nuttig is om een van beiden te laten steriliseren. Zowiezo zullen we de eerste loopsheid afwachten en zien hoe het zal gaan, maar ik zie het gewoon als bijna onmogelijk om ze drie weken strikt uit elkaar te houden...als ik dat met een -relatief- eenvoudige sterilisatie kan oplossen dan doe ik dat. op die manier houden ze allebei wat ze in zich hebben zeg maar, maar is een evt dekking steriel
Door Laura2004
#528158
Bij Ziggy kon ik niet anders dan haar hele baarmoeder eruit te laten halen. Zij was drachtig en die puppies zouden verboden zijn, dus vandaar.
Ik zou het even aankijken de eerste loopsheid. De meeste reuen kun je er wel bij houden tot de dag dat de teef echt vruchtbaar is en dan kan je ze bv om en om in de bench doen of in aparte kamers oid.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 11 apr 2006, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#528177
Wij hebben hier natuurlijk ook een ongecastreerde reu en een teefje. We denken dat Linga ieder momemt loops kan worden. Dit wordt haar eerste loopsheid.

Ik moet zeggen: ik ben fanatiek tegenstander van vroege castratie. Dit heeft veel te veel gevolgen op het skelet en de ontwikkeling van de hond. En vaak zie je toch dat teefjes die gecastreerd zijn vOOr hun eerste loopsheid een beetje kinds blijven. Op een Labradoodle site vond ik eens "we castreren de hondjes bij 8 weken en dan houdt u ook zo'n leuke hond met puppy-karakter". Ik viel echt pikaal uit mijn stoel. Je moet er toch niet aan denken om 16 jaar lang met een pup in huis te zitten :o. Schandalig. Maar goed, da's een ander verhaal....

Overigens, mijn DA castreert geen honden voor de eerste loopsheid. Een nul voor hem.

Als de loopsheid meevalt en het hier geen gekkenhuis wordt: blijft iedereen zoals ie is. We hebben boven een bench neergezet, in de schuur een bench neergezet en we gaan het gewoon avonturieren. Wij willen Linga wel tenminste 2 keer loops laten worden, omdat we dan ook haar cyclus kennen. Stel, ze wordt 1 keer per jaar loops (net als haar moeder), dan is het makkelijker als dat ze iedere 5 maanden loops wordt.

We hebben ook een echte sterilisatie overwogen. Dus de slangen door maar de hormonen in stand houden. Bij zowel Brutus als Linga. Daar zitten ook wat haken en ogen aan. Het schijnt dat de honden dan inderdaad gemiddeld een paar dagen lang 2 keer per dag sex hebben, als je ze hun gang laat gaan. Maar dit schijnt (ik heb geen cijfers gezien!) de kans op baarmoederontstekingen te vergroten. Ben je dus niet lekker mee, heb je je teef/reu laten steriliseren, kan je teef mogelijk alsnog geopereerd moeten worden om de baarmoeder te verwijderen....

Castratie en sterilisatie van Brutus is overigens wel overwogen, maar gaan we niet doen. Brutus is nu bijna 10 jaar jong en is de laatste narcose er bijna ingebleven. We willen met hem geen risico's lopen om hem 'voor zoiets' onder narcose te brengen.

Dus, mocht het een hel worden hier in huis, drie weken drama: dan hebben we besloten dat Linga na haar 2de loopsheid gecastreerd zal worden. Tenzij ik Leo alsnog kan over halen om een nest met Linga te fokken ;D, dan blijft ze natuurlijk ook ongecasteerd en wordt Leo 2 keer per jaar uit logeren gestuurd met Brutus ;D. Maar nee, zonder dollen: we vinden het niet leuk en liever niet, maar als het niet gaat gaat het niet en zal Linda dus gecastreerd worden. En ja, we hadden ook geen 3de hond kunnen nemen.... Of een reu kunnen nemen. Dan had er geen hond gecastreerd hoeven worden zonder medische indicatie. Inderdaad. Klopt.

Ik ben me overigens bewust van het zogenaamde grotere risico op borstkanker wanneer je een teef niet castreert voor de 2de loopsheid. Ik vind dat deze risico's niet opwegen tegen karakterveranderingen van de teef en mogelijke incontinentie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 apr 2006, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#528233
Hier al 3 loopsheden van Tara meegemaakt netjes iedere 5 maanden ;D ;D
Tinus is gelukkig een sul eersteklas en blijft er bij tot hij irritand gaat lopen ruiken en likken,pootje omslaan etc :P
Dit doet hij altijd net voor ze droog staat,hiervoor worden ze al gescheiden als ik er niet bij ben,tijdens haar droogstaan gaan de deuren stevig op slot met achter iedere deur een hond,is echt al de keren zonder verdere problemen verlopen,hij jankt niet of anders echt een makkelijke hond.
Zodra Tara in haar weer veilige periode is merken we dat als zij hem weer liefdevol te grazen neemt....klein loeder ::) ::)en kunnen zij wij weer 5 maanden rustig bij elkaar...ja dat is de charme van een reu en teef samen.
Door roel
#528345
Het teefje staat hier voor het eerst loops. De eerste dagen bezag de reu ze niet (verlegen dacht ik). :) tot vorige dinsdag de afvloei stopte. Toen ben ik samen met mijn vriendin, in het holst van de nacht ons huis uitgevlugd en bij mijn moeder thuis gaan slapen. Het leek wel of de HULK hier binnen zat. De sint bernard reu jankte, huilde, blafte en beukte de deur haast uit haar scharnieren. Dit hield hij tot zondag vol.
Momenteel heeft hij geen intresse meer voor de teef en blijft meneer als een comateuze op zijn mat liggen. ;D
Door Mevroi Kruim
#528360
Hier ook een reu en een ex-teef (maar nog steeds bitch :-X)
Tara was 2 toen ik haar kreeg en jeminee, wat was die loops! Minstens een maand ervandoor willen als ze maar ff de kans kreeg, jengelen voor de deur ('lamederuit! ik wil een kerel!'), hitsige reuen voor de deur, nergens kunnen wandelen want reuen achter ons aan en Mien maar met de staart opzij :P :P :P
Die heb ik dus laten castreren. Maakt qua vacht niks uit, dik werd ze ook niet (ze at sowieso d'r brokken nooit dus zag eruit als een gratenpakhuis), bitchy was ze al en bleef ze dus ook.
En Kátur is inmiddels 3 maar heeft werkelijk geen notie waar Abraham de mosterd haalt (lust'ie trouwens toch niet ;D). Loopse teefjes zijn leuk en aardig maar als ik roep komt hij. Dus die laten we gewoon zo zolang hij er zelf geen last van heeft.
Door Femke
#528582
Domme vraag misschien, maar is het voor reuen niet mogelijk om ze te steriliseren? Ik bedoel dan dus: uitsluitend de zaadleiders onderbreken en de rest laten zitten?
Door Lizzy
#528585
Femke schreef: Domme vraag misschien, maar is het voor reuen niet mogelijk om ze te steriliseren? Ik bedoel dan dus: uitsluitend de zaadleiders onderbreken en de rest laten zitten?
Ja, dat is zeker wel mogelijk! Maar helaas biedt dat niet in alle gevallen uitkomst....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 apr 2006, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#528606
Femke schreef: je bedoelt qua hitsig gedrag?
De hitsigheid blijft sowieso ja. We hebben sterilisatie bij Brutus overwogen. De operatie schijnt langer te duren (waarom? Vraag het me niet! Onervarenheid?) en dan moet hij nOg langer onder narcose, hetgeen in zijn situatie dus niet verantwoord is. En als je honden 'hun gang laat gaan', zeggen ze dat het teefje meer kans heeft op baarmoederontsteking.
Door Femke
#528611
Lizzy schreef: De hitsigheid blijft sowieso ja. We hebben sterilisatie bij Brutus overwogen. De operatie schijnt langer te duren (waarom? Vraag het me niet! Onervarenheid?) en dan moet hij nOg langer onder narcose, hetgeen in zijn situatie dus niet verantwoord is. En als je honden 'hun gang laat gaan', zeggen ze dat het teefje meer kans heeft op baarmoederontsteking.

raar, dat ze dan langer werk hebben?? En ik doelde eigenlijk niet zozeer op dat ze dan 'hun gang kunnen gaan' maar áls het een keer misgaat zijn de gevolgen tenminste nog te overzien? Daar doelde ik eigenlijk mee op ;)
Door Lizzy
#528614
Femke schreef: raar, dat ze dan langer werk hebben?? En ik doelde eigenlijk niet zozeer op dat ze dan 'hun gang kunnen gaan' maar áls het een keer misgaat zijn de gevolgen tenminste nog te overzien? Daar doelde ik eigenlijk mee op ;)
Ja, absoluut een feit! Als de operatie net zo lang zou hebben geduurd of zelfs korter (ik vraag me af waarom het niet onder plaatselijke verdoving kan - doen ze bij mensenmannen ook ;D): dan had ik Brutus mogelijk laten steriliseren!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#528624
Bianca1 schreef: ja met echt steriliseren bedoel ik dus ei/zaadleiders doorhalen. maar als je daar info over gaat zoeken, krijg je dus bijna alleen maar castratie-info, omdat het woord op die manier wordt gebruikt. ik wil mijn dieren eigenlijk niet castreren, daarom zie ik sterilisatie nog wel als optie; onvruchtbaar maken zonder de nadelen van castratie....maar er is weinig over te vinden
Dat komt omdat er erg weinig gebruik van gemaakt wordt omdat de meest voorkomende redenen voor een castratie dus niet opgelost worden met een sterilisatie.
Door Lizzy
#528631
Angelique schreef: Dat komt omdat er erg weinig gebruik van gemaakt wordt omdat de meest voorkomende redenen voor een castratie dus niet opgelost worden met een sterilisatie.
Je bedoelt de hitsigheid? (nadeel)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door