Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#525512
Ik vermijd ook zoveel mogelijk te enten, maar Weil komt toch nog vrij vaak voor hoor en daarom laat ik ze daar wel tegen enten.
Vrienden van ons zijn een 14 weken oude pup verloren aan Weil en dat vind ik dus echt zonde.
Door charmed
#526325
Ik zou de titers bepalen van jou hond, en als deze te laag zijn enten en als de titers goed zijn hoef je niet te enten. Zo kan je kijken welke wel en niet geent hoeft te worden. Helemaal niet enten is ook niet gezond.

Gewoon aanvullen wat nodig is denk ik. Wie weet als je de eerste keer titers laat bepalen hoeft ze misschien wel niet geent te worden, en bijv. volgend jaar wel.




Breezer schreef: Kreeg begin van de week weer de kaart in de bus van de dierenarts, eind deze maand is het weer tijd voor z'n inentingen.

Vorig jaar is het gigantisch mis gegaan na het enten. Hij kreeg een verschrikkelijke demodex aanval waardoor de huid op z'n borst, nek en poten gigantisch dik, rood en kaal werd. Heel erg zielig, en we zijn er in totaal 4 maanden mee bezig geweest om hem weer op te laten knappen. Dit alles was te wijten aan het feit dat het enten z'n weerstand zo naar beneden had gehaald, dat de demodex vrij spel had.

Dus nu zit ik in dubio wat te doen. Ik heb het aan Tannetje voor gelegd en zij zegt dat het, het beste is om hem helemaal niet te enten. Maar omdat wij nog al regelmatig soms onverwacht in het buitenland zitten met Breezer wil ik in ieder geval de rabiës wel doen. Maar dan vanaf nu diegene die langer geldig is dan een jaar.

Maar ja wat te doen met de cocktail enting? Aan de ene kant denk ik van doe het maar niet dit jaar, zodat hij maar van 1 enting hoeft te herstellen. Aan de andere kant vindt ik het ook best wel eng, omdat hij altijd wat heeft. Er hoeft maar een virusje uit te breken en meneer heeft het ook.

Afijn een flink dillema dus, maar gelukkig heb ik nog een paar weken de tijd om er over na te denken en jullie meningen te lezen.
Door Hilje
#526897
Ik sta-stond voor hetzelfde dilemma...
Ik kreeg in februari ook het kaartje in de bus van de DA...hij zou eind maart zijn entingen weer moeten hebben...

En ik heb besloten dat Rimpel niet meer geent wordt.
Ja, dat houdt in dat hij niet meer naar het pension kan waar hij het naar zijn zin had, dan maar niet op vakantie of alleen in Nederland eens weg of hem ergens anders laten logeren...
Het is niet anders..
Zijn gezondheid gaat me voor.

De doodsimpele reden was eigenlijk:
Rimpel blijkt allergisch te zijn voor kip
Sinds januari heb ik hem op Carnibest ligth staan waar geen kip en granen inzitten (granen is ook een probleem)
Dus hoe zou ik het in mijn kop halen hem in maart dan vol te laten spuiten met kippeneiwitten???
Simpel dus eigenlijk...

Succes met je beslissing
Gebruikersavatar
Door Nitus
#526925
charmed schreef: Ik zou de titers bepalen van jou hond, en als deze te laag zijn enten en als de titers goed zijn hoef je niet te enten. Zo kan je kijken welke wel en niet geent hoeft te worden. Helemaal niet enten is ook niet gezond.

Gewoon aanvullen wat nodig is denk ik. Wie weet als je de eerste keer titers laat bepalen hoeft ze misschien wel niet geent te worden, en bijv. volgend jaar wel.
Maar Breezer heeft al verschillende keren de cocktail enting gehad, dus van helemaal niet enten is in dit geval geen sprake.

En als je weet dat je hond ziek wordt van een enting ( en dan bedoel ik niet een weekje wat slapjes oid), tja, dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk, omdat de kans dat je hond een ziekte oploopt waartegen hij geënt zou kunnen worden heel klein is.
Door astridh
#526938
Ik ent ook niet.(meer)
Onze vorige hond werd wel nog gewoon geent, na oproep van de DA, maar toen wist ik ook nog niet beter.
Hij had dus altijd vreselijke jeukaanvallen na het enten.
Het laatste jaar dat hij leefde heb ik hem niet laten enten, en de aanvallen bleven weg. De honden die ik nu heb hebben alleen de pupentingen gekregen, en vorig jaar een keer de rabiesenting omdat we op vakantie gingen, verder niet.
De beslissing is aan jou, maar ik zou het wel weten als mijn hond zo ziek werd van het enten.
Door Doedels
#527444
Ik heb na lang dubben mijn beide honden tegen rabiës laten enten omdat ik de komende 3 jaar vaak met de honden naar Duitsland moet. Petr heeft een enorme dip in z'n gedag gehad en weer last van z'n darmen. Hafan werd angstig. Gelukkig zijn beide nu weer hersteld, maar ik had er wel behoorlijk veel spijt van. Voorlopig wordt er niet meer geënt.
Door Lizzy
#527517
charmed schreef: Helemaal niet enten is ook niet gezond.
Nou, dit is nog maar de vraag... Maar goed, daar hebben het hier natuurlijk ook niet over, over niet enten. We hebben het over een hond die al zijn entingen al tenminste 1 keer gehad heeft.....
Door Assie
#527944
Niet meer enten zou ik zeggen, ook geen rabies. Mijn hond reageert ook zo heftig op inentingen (huid en gedrag). Vooral z'n huid heeft het dan zwaar en dat duurt weer maanden voordat hij er weer vanaf is. Gelukkig heb ik een goede oppas voor de vakanties......
Door macgirlie
#529954
Krijg net ook een kaartje in de bus voor JayJay zijn inenting (parvo en weil). Mijn honden hebben tot nu toe geen last gehad van de inentingen maar ik vraag me wel af of het allemaal echt nodig is. Pepper is vanwege zijn HD-behandeling vorig jaar niet ingeënt (krijgt dus ook gelijk geen kaartje meer), alleen in december allebei Rabies omdat dit verplicht is voor Spanje. Mijn gevoel zegt me dat die jaarlijkse inentingen beter zijn voor de portemonnaie van de dierenarts dan voor de gezondheid van mijn honden. Mijn honden zwemmen wel, maar alleen in zeewater en het Grevelingenmeer en van Parvo weet ik helemaal geen pepernoot af. En ik heb ook ooit eens iets gelezen over buitenkatten die toch overal op en in zitten en geen inentingen krijgen. Hoe groot is het risico dan dat één van mijn honden iets oploopt? Vaak denk ik dan ook aan mijn kindertijd; ik mocht van mijn moeder gewoon lekker in de blubber spelen; is goed voor je weerstand zei ze dan. En tegenwoordig hoor je niets ander als; handjes wassen! douchen! bah bah bah waar heb je allemaal ingezeten?
Ik ben eigenlijk ook nooit ziek en heb dus blijkbaar toch een soort natuurlijke weerstand opgebouwd. Ik weet het allemaal niet meer zo goed; wat is verstandig?
Door Sella
#530032
Mijn vorig jaar overleden hond werd ieder jaar ernstiger ziek na een enting.
In overleg met de behandelend homeopatiche dierenarts die ook aan accupunctuur doet 14 dagen voor het enten beginnen met Thuja D6.
Het was een kruising lab en lag in de meest gore sloten en er zijn bij ons regelmatig honden met weil.
En gelukkig heeft ze toen geen ernstige reactie gehad.
Het jaar daarvoor was het kantje boord.
Mijn huidige hond heeft de lange rabies gehad en ik wik en weeg nog of ik de volledige coktail doe of alleen de weil.
Ik ga over 14 dagen mengen met carnibest om dan na een paar dagen mengen volledig van de hyppoallergene brok af te gaan. De enting is in juni en ik weet niet of het lijf dan al genoeg ontgift is om de stress van de entstof met zo min mogelijk negatieve gevolgen te doorstaan.
Door Lizzy
#530335
macgirlie schreef: Krijg net ook een kaartje in de bus voor JayJay zijn inenting (parvo en weil). Mijn honden hebben tot nu toe geen last gehad van de inentingen maar ik vraag me wel af of het allemaal echt nodig is. Pepper is vanwege zijn HD-behandeling vorig jaar niet ingeënt (krijgt dus ook gelijk geen kaartje meer), alleen in december allebei Rabies omdat dit verplicht is voor Spanje. Mijn gevoel zegt me dat die jaarlijkse inentingen beter zijn voor de portemonnaie van de dierenarts dan voor de gezondheid van mijn honden. Mijn honden zwemmen wel, maar alleen in zeewater en het Grevelingenmeer en van Parvo weet ik helemaal geen pepernoot af. En ik heb ook ooit eens iets gelezen over buitenkatten die toch overal op en in zitten en geen inentingen krijgen. Hoe groot is het risico dan dat één van mijn honden iets oploopt? Vaak denk ik dan ook aan mijn kindertijd; ik mocht van mijn moeder gewoon lekker in de blubber spelen; is goed voor je weerstand zei ze dan. En tegenwoordig hoor je niets ander als; handjes wassen! douchen! bah bah bah waar heb je allemaal ingezeten?
Ik ben eigenlijk ook nooit ziek en heb dus blijkbaar toch een soort natuurlijke weerstand opgebouwd. Ik weet het allemaal niet meer zo goed; wat is verstandig?
Als hij vorig jaar geent is tegen Parvo, dan zie ik eerlijk gezegd geen enkel nut van een nieuwe enting, dit jaar.... Parvo biedt langer bescherming. Nobivac heeft officieel een 3 jarige beschermingduur gekregen voor o.a. Parvo.

Ziekte van Weil biedt helaas niet langer als 1 jaar bescherming. Grevelingen is super zout water dus je hoeft niet bang te zijn voor ratten. Maar, op zich is zwemmen niet de enige wijze waarop honden besmet kunnen raken met een lepto bacterie....

Tja, het zijn afwegingen die je moet maken... Het blijft een moeilijk iets, dat wel of niet enten. En ik ben glad met je eens dat de weerstand van onze kinderen en dieren er niet beter op wordt door die bacterie en ziekte-angst van vandaag de dag. Hoewel hygiene de gemiddelde leeftijd van de mens wel met iets van 20 of 30 jaar vooruit heeft gebracht... Maar ja, de vraag is: slaan we niet een beetje door? (neem nou al die antibacteriele zalfjes en zeepjes.....).
Door Eidos
#530598
Dos heeft zijn puppieentingen gehad en daarna ook niet meer... 24 april word hij 4... Hij duikt in elke plas, poel, sloot of waar ook maar water in staat en komt elke dag in het bos waar heel veel honden lopen ... Nog nooit ergens last van gehad....

Dos is heel gevoelig op zijn huid en darmen .. ga het hem echt niet extra moeilijk maken door er entstoffen in te laten spuiten ...
Door chamourel
#530602
ik snap hoe je je voelt, ik heb ook heel lang zitten denken of ik Diamond nog zou enten, en dan heb ik een beslissing genomen en begin ik toch weer twijfelen.....
hij had in november geent moeten worden en ik heb het (nog) niet gedaan. :-\
het blijft moeilijk, succes met het nemen van een beslissing
Door Breezer
#550274
Na ook nog overleg gehad te hebben met m'n eigen dierenarts heeft Breezer vanavond alleen de inenting Weil gekregen. Dit omdat hij voorgaande jaren steeds de volledige cocktail gehad heeft. Ze heeft overleg gehad met een nog hoger geleerde dierenarts over Breezer, dit omdat hij toch wel een uitzonderlijk geval is. En ze zijn tot de conclusie gekomen dat dit voorlopig voldoende moet zijn.

Wel gaan we over een maand nog terug voor de rabiës enting voor het buitenland. Ze vondt het ook niet verstandig om deze tegelijk met de andere enting te geven.

Verder zit de APK er weer op voor een jaar. En de assistente en zij zelf vonden Breezer dit keer in uitzonderlijke conditie. Ze hadden hem er nog nooit zo goed bij zien staan. We moeten alleen wel gaan tandenpoetsen, want dat was het enige wat niet zo florisant was. ;D

En nu de komende 2 weken afwachten hoe het gaat. Zodra ik maar 1 rood vlekje of bultje zie komen, dan moet ik gelijk aan de bel trekken.
Gelukkig is het de afgelopen 5 weken echt prima gegaan. Geen diarree, geen overgeven, geen bulten tussen z'n tenen en een prima vacht. Dus ik kan er vanuit gaan dat z'n weerstand redelijk op peil was. Maar goed we sluiten niets uit en zijn zeer allert.
Door K&D
#550291
Ik lees alleen maar de kortere termijn effecten hier (jeuk, diarree, niet in orde) maar vergeet de onzichtbare lange termijn effecten niet. Bij onze nog jonge hond is een fibrosarcoom weggehaald. De enige oorzaak die ik zo kan achterhalen is de adjuvans in de entstof. Dit specifieke tumortje wordt vaak daardoor veroorzaakt. Bij katten met name op de plaats van de enting.
De andere mogelijkheid is gewoon pech. Die calculeren we ook in, maar het is wel een beetje verdacht.......
Omdat alle entingen incl. de eerste cocktail inmiddels gescoord zijn in het verleden; hier geen nieuwe entingen meer.
Wat Weil betreft; dat risico hebben we afgewogen en die nemen we. Mensen lopen ook een risico door in open water te zwemmen en in slootjes te vissen (mijn kinderen o.a.) en wij worden ook niet geënt.........
Ben ik dan een "slechte" moeder door mijn kinderen niet te enten ???
Laatst gewijzigd door K&D op ma 15 mei 2006, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door