Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#518338
Twee weken geleden is er tijdens het spelen bij Beau een hap haar uit zijn flank getrokken, niets schokkend. Echter sindsdien had hij daar erge jeuk. Omdat hij er niet goed bij kon komen, krabte hij er telkens net onder waardoor daar een enorme striem [irritatie] is ontstaan. Toen ik dat doorhad corrigeerde ik hem als hij wilde krabben. Nu zag ik vandaag dat hij dus een offensief is begonnen ten aanzien van zijn dij; hij heeft hier zelf behoorlijk wat haar weggehaald dmv likken en bijten. De plek is rood en droog, net zoals de plek van het krabben. Bij het onderzoeken van de nieuwe plek merkte ik dat hij aan die gehele zijkant [rechts] jeuk heeft.
Om verdere uitslag te voorkomen ben ik sinds vorige week al begonnen met het geven van borageolie.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat te doen, omdat de oorzaak niet zeker is van de jeuk en uitslag. Vermoedelijk is het begonnen met de pluk haar die eruit getrokken is, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Vanaf toen is hij in ieder geval wel begonnen met krabben.
Beau heeft nooit huidproblemen gehad.

Wat is nu wijsheid; nog extra visolie geven? Of insmeren met calendula? Of het nog een tijd aanzien?
Door tigger
#518375
Hmmm, inmiddels heb ik hem maar een kap opgedaan. Hij is in de tussentijd [vanmorgen] bezig geweest om 2 nieuwe plekken te creeren :(.
Door Lizzy
#518380
Poeh, lastig. Het lijkt wel alsof hij een beetje in een vicieuze zit. Hij had jeuk en blijft er bijten en krabben, waardoor het weer extra gaat jeuken.... Om die cirkel te doorbreken, vind ik het niet zo'n slecht idee om hem even een kap om te doen.

Verder niks in huis veranderd? Ander wasmiddel? Nieuwe planten? Ander eten? Extra visolie kan geen kwaad hoor. Misschien is visolie in dit geval ook nog wel beter als borage-olie.

Ik weet niet of ik calendula creme of zalf zou smeren... In een enkel geval wordt de jeuk zelfs erger. Je zou wel calendula D0 kunnen kopen (oertinctuur), dit verdunnen met water en dit op de plekken deppen.
Door Hanny
#518388
Wat ik zou doen, is:
Kap af
zuinig voeren
extra wandelen
misschien groene leemkuur, aangevuld met essentiële olie
huidplekken insmeren met jojoba olie met een druppeltje geraniumolie en tea tree, of aloe propolis creme, of één van de andere kant en klaar middeltje, die in de handel zijn.
Ik gebruik graag olie, jij hebt een kort harige hond, dus dat geeft geen geklieder.
Verder natuurlijk nadenken, of er iets veranderd is, maar dat zul je al wel gedaan hebben.
Succes en geduld!!!!!
Door tigger
#518390
Lizzy schreef: Poeh, lastig. Het lijkt wel alsof hij een beetje in een vicieuze zit. Hij had jeuk en blijft er bijten en krabben, waardoor het weer extra gaat jeuken.... Om die cirkel te doorbreken, vind ik het niet zo'n slecht idee om hem even een kap om te doen.
Zelf gok (en hoop) ik idd op een vicieuze cirkel. Vooral omdat de plekken zich alleen aan zijn rechterflank bevinden.
Verder niks in huis veranderd? Ander wasmiddel? Nieuwe planten? Ander eten? Extra visolie kan geen kwaad hoor.Misschien is visolie in dit geval ook nog wel beter als borage-olie.
Er is niks sturctureels veranderd in en om het huis.
Even uit nieuwsgierigheid, maar waarom is visolie in dit geval beter dan borage-olie? Ik heb begrepen dat borageolie juist bij huidproblemen erg goed werkt.
Ik weet niet of ik calendula creme of zalf zou smeren... In een enkel geval wordt de jeuk zelfs erger. Je zou wel calendula D0 kunnen kopen (oertinctuur), dit verdunnen met water en dit op de plekken deppen.
Ik ga de calendula tinctuur vanmiddag halen, hopelijk helpt het wat. Bedankt voor de tip :).
Door Lizzy
#518399
Ja, op zich is borage-olie ook erg goed. Maar in sommige gevallen (ontsteking en allergie) vind ik vaak visolie beter helpen. Soms helpt een combinatie van beide het beste.
Door Peet
#518420
Ik zou wel oppassen met Tea Tree hoor, zeker als hij er aan wil likken... Tea Tree mag niet in contact komen met de slijmvliezen, dat kan flinke allergische reaktie opwekken. Dus als hij er aan zou kunnen likken (of krabben en dan de poten likken): geen tea tree.

Ik zou ook eerder calendula tinctuur gebruiken.
Door tigger
#518507
Ben net naar de drogist geweest. Na het lezen van de bijsluiter van de teatree olie leek het mij idd ook geen goed idee om het te gaan gebruiken.
Helaas hadden ze geen calendula tinctuur, wel calendula wondspray van VSM. De samenstelling is; per 100gr: 100 g calendula officinalis tinctuur, hulpstoffen water en alcohol, alcoholgehalte 70%.
Moet dat ook verdund worden?
Door Hanny
#519057
Nog even over de tea tree olie. De bedoeling was om dat toe te voegen, een paar drupjes aan de jojoba olie. Ik heb nooit de indruk gekregen, dat dat dan prolemen geeft.
Leuk, als je advies vraagt, lekker verschillende antwoorden.
Ik zou geen calendula tinctuur gebruiken op een droge huid, moet je volgens mij wel verdunnen.
Gelukkig wijzen er vele wegen naar Rome, alleen even uitzoeken welke weg je zult nemen.
Door Lizzy
#519062
Hanny schreef: Leuk, als je advies vraagt, lekker verschillende antwoorden.
Ja, da's nou het voordeel van een forum.
Door Peet
#519064
tigger schreef:Helaas hadden ze geen calendula tinctuur, wel calendula wondspray van VSM. De samenstelling is; per 100gr: 100 g calendula officinalis tinctuur, hulpstoffen water en alcohol, alcoholgehalte 70%.
Moet dat ook verdund worden?
Dit is echt een ontsmetter, die behoorlijk kan prikken (zie de alcohol). Het is dus niet zozeer een jeukstiller!
Vergelijk het maar een beetje met Sterilon.
Hanny schreef: Nog even over de tea tree olie. De bedoeling was om dat toe te voegen, een paar drupjes aan de jojoba olie. Ik heb nooit de indruk gekregen, dat dat dan prolemen geeft.
Het kan ook prima helpen. Ik wil alleen waarschuwen dat Tea Tree niet in contact mag komen met slijmvliezen.
Leuk, als je advies vraagt, lekker verschillende antwoorden.
Ik zou geen calendula tinctuur gebruiken op een droge huid, moet je volgens mij wel verdunnen.
Gelukkig wijzen er vele wegen naar Rome, alleen even uitzoeken welke weg je zult nemen.
Ja, dat is nou eenmaal de werking van een forum. Je krijgt diverse adviezen waaruit je die kan pikken die je het meeste aanspreken. ;)
Door Lizzy
#519067
tigger schreef: Ben net naar de drogist geweest. Na het lezen van de bijsluiter van de teatree olie leek het mij idd ook geen goed idee om het te gaan gebruiken.
Helaas hadden ze geen calendula tinctuur, wel calendula wondspray van VSM. De samenstelling is; per 100gr: 100 g calendula officinalis tinctuur, hulpstoffen water en alcohol, alcoholgehalte 70%.
Moet dat ook verdund worden?
Zoals Hanny terecht schrijft moet je tea tree olie dus verdunnen. En als je een paar druppeltjes toevoegt aan bijv. jojoba-olie, dan gebeurd er niks vreselijks, als hij daar aan likt. Dit geldt niet voor katten: tea tree is voor katten wel schadelijk.

Calendula wondspray kun je ook prima gebruiken. Deze wondspray is al verdund. Met alcohol. Je hoeft het niet nogmaals te verdunnen. Ik zou het licht insprayen, vanaf een afstandje van de plek.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 mar 2006, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#519070
Peet schreef: Dit is echt een ontsmetter, die behoorlijk kan prikken (zie de alcohol). Het is dus niet zozeer een jeukstiller!
Jawel, maar de calendula werkt toch sowieso jeukstillend?
Door Peet
#519077
Wat ik er mee bedoel te zeggen, is dat als je dit op een wondje spuit, of op een rode, geirriteerde plek, je hond echt een gat in de lucht springt......want het prikt flink.

Ik dacht dat Tigger een jeukstillend middel zoekt. Vandaar de oertinctuur.
Door Lizzy
#519079
Peet schreef: Wat ik er mee bedoel te zeggen, is dat als je dit op een wondje spuit, of op een rode, geirriteerde plek, je hond echt een gat in de lucht springt......want het prikt flink.

Ik dacht dat Tigger een jeukstillend middel zoekt. Vandaar de oertinctuur.
Ohhww, bedoel je zo. Ja, beter is oertinctuur... Maar ja, dat hebben ze dus niet... Kan ze dit niet gebruiken en een beetje verdunnen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door