Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#515383
Sinds Shiba, onze oudste van 13, op vers staat heeft hij geen problemen meer gehad van de chronische darmproblemen waar hij al zijn hele leven mee sukkelde, maar een paar dagen na zijn herhalingsinenting èn een anabolica spuit voor spieratrofie in zijn achterpoten ging het plots helemaal mis.
's Morgens niet willen eten, hij had ook duidelijk pijn en lag te rillen, dus wij naar de DA.
Die vond niks verontrustends behalve wat darmkrampen, veel gerommel en gepiep... probiotica geven en het zou wel goed komen.
Dezelfde middag echter ging hij plots braken... bloed :-\ eventjes later stinkende bloederige spuitpoep... :o Zijn vorige acute darmonsteking, zo'n drie en half jaar geleden, begon net hetzelfde en dat had hij nauwelijks overleefd dus tja, onmiddellijk richting dierenkliniek!
Diagnose: "acute hemorrhagische gastro enteritis" waar hij een AB prik voor kreeg, een injectie met rapidexon, Clavubactin tabletten voor vijf dagen en motilium tegen het braken.
Maar bij het aftasten van de buik voelde hij ook iets wat daar niet hoorde te zitten, dus even een echografie voor de zekerheid.
Er werd een tumor aan de linkernier van 8cm groot gevonden... :-\ :'(
Zijn nierwaarden zijn binnen de normale waarden, leverwaarden zijn wel wat te hoog, schildklier te laag, maar allemaal niet echt verontrustend gezien zijn leeftijd (volgens de dierenkliniek) andere waarden zijn OK.

ureum 40mg 6.66 mmol
creatinine 6.66mg 101.7µmol

transaminase GPT (ALT) 179 (mag max. 94 zijn)
gamma-GT 12 (mag max. 9 zijn)
alkalische fosfatasen 160 (mag max. 122 zijn)

T4 schildklier 0.9 µg/dl (moet minimum 1.3 zijn)
11.6 nmol/l (moet minimum 16.8 zijn)

We zouden eventueel kunnen overwegen om de tumor weg te laten halen, maar we hebben uiteindelijk besloten om dat niet te doen en hem 'gewoon' nog te laten genieten van de tijd die hij nog heeft.
Inmiddels is hij weer grotendeels opgeknapt van zijn darminfectie, maar ik maak me dus wel ernstige zorgen over hoe zijn toekomst er nog zal uitzien en hoelang hij nog bij ons zal zijn. :-\
Voorlopig heeft hij van de tumor blijkbaar weinig last.
Afwachten en hopen dat dat nog lang zo blijft maar binnenkort gaan we toch maar weer een echo laten maken om te zien hoe het evolueert... :-\
De laatste weken hoest hij ook af en toe een beetje, maar zijn hart is nog heel goed.
We weten wel dat hij al een dagje ouder is en hij is al een tijdje aan het sukkelen met zware artrose, slechte heupen, achterhandslapte en allerlei andere ouderdomskwaaltjes maar deze diagnose kwam toch nog behoorlijk hard aan. :'( :'(

Hij staat op ongeveer de helft kvv en de helft zelf samenstellen.
(Onze DA kwam eerst met speciale dieetbrokjes aanzetten, maar dat idee heeft ze al snel weer opgeborgen omdat ze wist dat we dat toch niet wilden geven.
Ze moest toegeven dat hetgeen we geven ook prima is. 8) )
Hij krijgt op dit moment probiotica om zijn darmen te ondersteunen, mariadistel voor de lever, Glucosaminecomplex speciaal van de Groene Os en sinds vorige week ook chlorella.
Maar nu mijn eigenlijke vraag (sorry voor het lange verhaal :-[ )
Zijn er qua voeding dingen die hij in het geval van een niertumor en verhoogde leverwaarden beter niet, of juist wel mag hebben?
Is het goed dat ik hem ook chlorella bijgeef en hoeveel mag je een hond van 36kg per dag daarvan geven?
Tips, ervaringen, goede raad, alles waar ik hem nog enigszins kan mee helpen... alle reacties zijn meer dan welkom! :-*
Door Malamoods
#515389
Helaas kan ik je niet verder helpen, maar ik wil je heel veel sterkte wensen! Dat zal flink schrikken geweest zijn zeg!

Rachel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#515398
Watt een naar nieuws, ook ik kan je niet verder helpen maar ik hoop dat het een langzaam verlopend proces is.
Door workingmalinois
#515416
Hallo,

Vermits je uit België bent, zou ik eens contact nemen met dierenarts (osteopaat-homeopaat) in Luik en zijn advies eens vragen.
Misschien bestaat er een homeopatisch product om hem te helpen? (04/3700404 - 0495/510200)
Hij is echt heel goed en heel begaan met zijn patiënten.

Succes!
Door Truus
#515417
Ook ik weet je niet te helpen maar wil je veel sterkte wensen!
Door hamada
#515444
wat een afschuwelijk nieuws, zeg. Ik kan me voorstellen dat je daarvan schrikt.

Op www.dogaware.com staat veel informatie over nierziektes e.d. met veel links over allerlei onderzoek, bloedwaarden, voeding en supplementen, etc. etc.
Ik weet niet of er specifiek iets staat over tumoren, maar mogelijk heb je iets aan de algemene informatie.

In ieder geval wens ik je veel sterkte toe, en hopelijk ontwikkelt de tumor zich niet snel.
Door conleeuw
#515484
jeetje wat een schrik zeg, al zijn ze oud, heb je toch liever niet zo'n diagnose. Ik kan je verder niet helpen wat betreft aangepaste voeding en dies meer, maar wens je in iedere geval sterkt en hoop dat jou hond nog een tijdje prettig bestaan mag hebben bij jullie.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#515537
Er zijn zeker dingen die je kunt doen. Schrap alle koolhydraten uit de voeding.
Hoge dosis visolie, extra anti-oxidanten en het homeopathisch constitutiemiddel en/of Chinese kruiden afgestemd op het individuele dier.
Door karin2
#515546
sterkte met jouw hond en ik hoop dat de tumor niet te snel groeit :( en jullie nog even van hem mogen genieten :-*
Door Lizzy
#515553
Ach hemel, wat een vreselijk nieuws :'(. Pff, ik kan erg goed begrijpen waarom dit nieuws heel hard is aangekomen.... Maar jeetje, misschien dat Shiba echt nog wel een lange tijd bij jullie blijft hoor!! Verlies de moed niet hoor!! Overigens (ik hoop niet dat mijn vraag vervelend over komt want dat is echt niet de bedoeling!): is al zeker dat de tumor kwaadaadig is? Want het zou toch eventueel ook een goedaardige cyste bijvoorbeeld kunnen zijn? Of is er een biopt van genomen?

Zijn nierwaardes zijn dus nog in orde, 'alleen' de leverwaarde is verhoogd? Ik denk dat niet dat het nodig is om een nier-dieet te geven... Toch Tannetje?

Laatst met Fleurtje heb ik trouwens gekeken hoe je het beste zou kunnen voeren wanneer de nierwerking van de hond niet helemaal goed meer is, dat staat hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2;start=75

De verhoogde leverwaarden duiden inderdaad op leverproblemen, maar ja, daarmee weet je nog niet wat voor problemen... Dat kan varieren van een ontsteking tot een (helaas) tumor..... Is het mogelijk dat ze bij de echo ook de lever beter bekijken? Nou heb ik wel gelezen dat medicijnen invloed kunnen hebben op de lever en dat sommige medicijnen zelfs leverontsteking kunnen veroorzaken. Ik heb geen idee, maar misschien dat of de enting of medicijnen die hij voor de darmproblemen gekregen heeft de oorzaak is van de verhoogde leverwaardes (door bijv. een ontsteking). Misschien is het niet verkeerd om over een paar weken wederom bloed te laten prikken en dit te laten analyseren.

Nou ja, zoals Tannetje al schreef: geen koolhydraat! Ik vrees dat je zelfs het versvlees beter niet meer kunt geven.... Hoewel dat maar weinig koolhydraat bevat: bevat het eigenlijk in Shiba's geval toch teveel....

Ik zou zelf zeker ook chlorella blijven geven. En inderdaad visolie en anti-oxydanten (da's vitamine A, C en E). Mocht de tumor bij de nieren kwaadaardig zijn, dan zijn middelen als Essiac tea en Pau D'Arco ook goed om te geven.
Door karin2
#515560
als je zelfs geen vers vlees meer mag geven ivm teveel koolhydraat ,wat moet je dan nog WEL geven ???
ik veronderstel geen brokjes want die bevatten toch ook een bom koolhydraten ??? of zijn er speciale dieetbrokjes met weinig koolhydraten ?
Door Lizzy
#515562
karin2 schreef: als je zelfs geen vers vlees meer mag geven ivm teveel koolhydraat ,wat moet je dan nog WEL geven ???
ik veronderstel geen brokjes want die bevatten toch ook een bom koolhydraten ??? of zijn er speciale dieetbrokjes met weinig koolhydraten ?
Zelf samengestelde voeding. Zonder graan en dus ook zonder rijst. Met versvlees bedoelde ik de kant-en-klare voeding.... (sorry voor de onduidelijkheid!)
Door karin2
#515565
Lizzy schreef: Zelf samengestelde voeding. Zonder graan en dus ook zonder rijst. Met versvlees bedoelde ik de kant-en-klare voeding.... (sorry voor de onduidelijkheid!)

ah nu is het duidelijk thx ;) ik vroeg me al af wat er dan nog overschoot :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#515577
Bedankt allemaal voor de antwoorden, de tips en het medeleven! :-*
Lizzy schreef: Overigens (ik hoop niet dat mijn vraag vervelend over komt want dat is echt niet de bedoeling!): is al zeker dat de tumor kwaadaadig is? Want het zou toch eventueel ook een goedaardige cyste bijvoorbeeld kunnen zijn? Of is er een biopt van genomen?
Nee, dat weten we niet, er is geen biopt van genomen. We hopen uiteraard dat het niet kwaadaardig is en niet uitgezaaid.

Laatst met Fleurtje heb ik trouwens gekeken hoe je het beste zou kunnen voeren wanneer de nierwerking van de hond niet helemaal goed meer is, dat staat hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 2;start=75
Ga ik meteen lezen!
De verhoogde leverwaarden duiden inderdaad op leverproblemen, maar ja, daarmee weet je nog niet wat voor problemen... Dat kan varieren van een ontsteking tot een (helaas) tumor..... Is het mogelijk dat ze bij de echo ook de lever beter bekijken?
Ik dacht dat ze dat ook nagekeken hadden, maar bij een volgende echo ga ik dat zeker ook nog een keer extra laten nakijken.
Nou heb ik wel gelezen dat medicijnen invloed kunnen hebben op de lever en dat sommige medicijnen zelfs leverontsteking kunnen veroorzaken. Ik heb geen idee, maar misschien dat of de enting of medicijnen die hij voor de darmproblemen gekregen heeft de oorzaak is van de verhoogde leverwaardes (door bijv. een ontsteking).
Misschien is het niet verkeerd om over een paar weken wederom bloed te laten prikken en dit te laten analyseren.
Zijn leverwaarden waren bij de vorige controle een jaar geleden, ook al ietsjes verhoogd, daarom dat ik toen al met Mariadistel begonnen was. Helaas was het nu weer wat gestegen. We houden het in elk geval in de gaten en laten binnenkort ook weer bloed prikken.
Nou ja, zoals Tannetje al schreef: geen koolhydraat! Ik vrees dat je zelfs het versvlees beter niet meer kunt geven.... Hoewel dat maar weinig koolhydraat bevat: bevat het eigenlijk in Shiba's geval toch teveel....
Dat vermoeden had ik al ja.
Gaan we proberen om zoveel mogelijk zelf samen te stellen. ;)

Ik zou zelf zeker ook chlorella blijven geven. En inderdaad visolie en anti-oxydanten (da's vitamine A, C en E). Mocht de tumor bij de nieren kwaadaardig zijn, dan zijn middelen als Essiac tea en Pau D'Arco ook goed om te geven.
Hij krijgt nu al regelmatig zalmolie van Henne, vanaf nu misschien toch maar dagelijks gaan geven dan.
Chlorella ga ik zeker ook blijven geven (hoeveel?).
De anti-oxydanten, kan ik die ook als supplement in een capsule of tablet geven?
Door Peet
#515578
Alle goede raad is je al gegeven, rest mij om le veel sterkte te wensen en een dikke knuf aan je lieverd :-*. Ik hoop hij nog lang "quality time" mag genieten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door