Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#511791
hallo beste mensen,

Zoals verschillende mensen onder jullie wel zullen weten had mijn Labrador Pluto huidklachten. Met name hier en daar een korstje, veel maar niet overdreven jeuk en krabben, en knobbels tussen de tenen. Eerst kreeg ik het nog onder de knie met middelen zoals teetrea oil of calendulan emulsie, maar op een gegeven moment kreeg ik vooral de knobbels tussen de tenen niet meer onder controle.
Ten einde raad naar de dierenarts. Die wilde eerst een biopt nemen maar besloot later toch eerst een fikse ab-kuur te proberen. Zo gezegd zo gedaan.
Om de algemene weerstand tegelijkertijd te verhogen op het net op zoek gegaan en zo op barfplaats terecht gekomen. Dus ook meteen met o.a. barf begonnen (en probiotica, vis/borage-olie, echina-force), gelijk met de ab-kuur.
Pluto barft dus nu bijna 4 maanden, met mooie vacht en minder stinken tot gevolg, althans zo lijkt het te resulteren. Maar voor haar echte problemen is iets meer nodig schijnbaar. Een paar dagen na de start van de ab-kuur (en dus ook barf) knapte de huid snel op en na 1 maand was ze helemaal klachtenvrij. Hier en daar moest nog wat haar op groeien maar na 2 maanden was dat ook zo goed als compleet.
Nu.....1 maand na het stoppen met de ab-kuur, begon ze weer naar de knieen te happen, wat te krabben en op de poten te likken en weer hier en daar een korstje op borst, schouders, flanken. Dikke voeten en sinds gisteren:....weer een bobbeltje tussen de tenen van een achtervoetje.
Ik ten einde raad weer het net afspeuren. Ik heb gelezen (ik meen op de site van Dierenkliniek Westerhuis):
"bacteriele allergie kun je niet vaststellen d.m.v. een huidtest maar met een ab-kuur. Als blijkt dat na de kuur de ontstoken huid geneest en ook de jeuk 100% verdwenen is, kun je stellen dat het een primaire bacteriele allergie is. Goed te behandelen met een autonosode".
Speuren naar autonosode. Ik kom ook terecht bij MacSamuel Huid Tonicum, waarin o.a. een verdund extract zit van staphylococcen (bacterie) maar ook van vlo en huisstofmijt.
Nu mijn vragen:
- als Pluto inderdaad zoals is gebleken compleet klachtenvrij is geworden van de stevige ab-kuur, kun je er dan vanuit gaan dat het een bacteriele allergie is?
- heeft iemand goede ervaringen met Macsamuel huidtonicum?
- heeft iemand ervaringen met een bloed-urine-autonosode?
- wie heeft nog meer tips?

Alvast weer bedankt voor jullie reacties :)
#511794
Jeetje, wat een toestanden... :(. Jammer zeg, dat de klachten weer terug zijn. Ik denk dat er een goede kans is dat hetgeen Atjo schrijft ook van toepassing is op Pluto. Op zich zou je (misschien even na telefonisch overleg met Atjo) Mac Samuel kunnen proberen. Als het niet werkt, zou je eventueel een afspraak kunnen maken bij een homeopatischwerkend DA.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 mar 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#512322
ik heb het middel besteld. En nu maar afwachten en proberen......Ik heb een mailtje naar Atjo gestuurd. Ik hoop zo dat het helpt!!!
Ik denk dat ik het zo'n 3 weken zou moeten toepassen om te kijken of het resultaat heeft?
Daarna zal ik een afspraak maken met Tannetje.

Het is zo droevig als je dit meemaakt. Pluto is 9 jaar en gedraagt zich vaak als een jonge hond, is verder kern gezond. Dat deze kwaal nou zo moet plagen.... :'(
#512328
Moet zeggen dat mijn DH ook 100% klachtenvrij is met antibiotica, toch heeft hij een bewezen huisstofmijt allergie (wat nu met een allergeen-specifieke immunotherapie behandeld wordt met goed resultaat). Denk dus niet dat je kan zeggen dat het altijd om een bacteriele allergie gaat, vaak helpt antibiotica bij meerdere allergien.
#512333
Rosita schreef: Moet zeggen dat mijn DH ook 100% klachtenvrij is met antibiotica, toch heeft hij een bewezen huisstofmijt allergie (wat nu met een allergeen-specifieke immunotherapie behandeld wordt met goed resultaat). Denk dus niet dat je kan zeggen dat het altijd om een bacteriele allergie gaat, vaak helpt antibiotica bij meerdere allergien.
wat waren de klachten bij jouw DH?
#512457
pluto19612002 schreef: wat waren de klachten bij jouw DH?
Heftige jeuk. Hij likte en beet zijn hele huid stuk. Zijn buik, zijn kin, kruis en staart, zijn poten, tussen zijn tenen en elebogen (zaten zelfs met vocht). Overal waar hij bij kon. Zijn huid was op sommige plekken ook zwart en dik als rubber. Na een antibiotica kuur van iets van 8 weken was alles mooi en rustig (zijn zwarte huid was ook weer mooi rose) totdat we stopte. Toen begon de elende weer. Dus hebben we, nadat was vastgesteld dat er geen sprake was van gisten, schimmels en parasieten, bloed laten prikken om te kijken waar hij allargisch voor was. Er is gekeken naar zowel dingen binnen als buiten (huisstofmijt, schimmels, vlooien, pollen, enz.) Uit de uitslag bleek mijn DH een allergie te hebben voor mijt. Nu krijgt hij een allergeen-specifieke immunotherapie. Zomers (wanneer de kachel uit staat en de luchtvochtigheid hoger is heb je ook meer mijten in huis) heeft hij meer last van zijn allergie en soms heeft hij dan gewoon weer een antibiotica kuurtje nodig van 2 weken zodat alles weer rustig is. Zijn klachten zijn door de therapie sterk afgenomen.
#512504
pffff, tja Rosita, die klachten lijken erg veel op die van Pluto. Niet zo'n heftige maar toch regelmatig jeuk, zwarte en rubberen huid had ze ook voor de kuur.
Het homeopatische middel wat ik ga proberen zou in ieder geval een paar allergenen dekken, dus ik ben benieuwd.
Hou oud is jouw DH? En hoe snel komen de klachten na de ab-kuur weer terug?
Laatst gewijzigd door pluto19612002 op do 16 mar 2006, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#512767
pluto19612002 schreef: pffff, tja Rosita, die klachten lijken erg veel op die van Pluto. Niet zo'n heftige maar toch regelmatig jeuk, zwarte en rubberen huid had ze ook voor de kuur.
Het homeopatische middel wat ik ga proberen zou in ieder geval een paar allergenen dekken, dus ik ben benieuwd.
Hou oud is jouw DH? En hoe snel komen de klachten na de ab-kuur weer terug?
Ammy, mijn DH, is 9 jaar en sinds 2 jaar heeft hij een allergie. De klachten kwamen na de antibiotica geleidelijk terug, maar binnen een maand was hij alweer heftig aan het bijten van de jeuk.
#512893
Bloed-urine-nosodes heb ik vroeger wel gedaan. Tot ik een keer een verschrikkelijke beginverergering kreeg bij een hondje dat al heel erg was. Toen heb ik het eigenlijk een poos niet meer gedaan. Nu krijg ik ze met andere middelen ook wel goed, meestal.
#512917
Hitam schreef: Bloed-urine-nosodes heb ik vroeger wel gedaan. Tot ik een keer een verschrikkelijke beginverergering kreeg bij een hondje dat al heel erg was. Toen heb ik het eigenlijk een poos niet meer gedaan. Nu krijg ik ze met andere middelen ook wel goed, meestal.
weet je of er mooie resultaten zijn behaald met macsamuel huidtonicum?

@ Rosita: dat is precies zoals bij Pluto; van veel mensen hoorde ik dat het na 2 dagen na het stoppen met de ab-kuur weer terugkwam. Toen ik daar glansrijk overheen kwam, was ik (te voorbarig) heel blij. Nu na 1 maand begon het gelijdelijk aan weer.


Gisteren had Pluto trouwens een heeele goede dag :D. Weinig gelik aan de poten, de bultjes tussen de tenen mooi rustig, bijna plat. Nu had ik Pluto ter ondersteuning van de gif-uitscheiding van de nieren trouwens een hele tijd Solidago complex gegeven en omdat het zo goed ging na de ab-kuur was ik niet meer zo nauwkeurig in het geven. Nu weer wel dus :-[, misschien dat daarom gisteren een goede dag was. Ach.... misschien wisselt het wel gewoon van dag tot dag. En bij ieder likje/krabje/hapje slaat me natuurlijk de schrik om het hart.
#514003
pluto19612002 schreef: weet je of er mooie resultaten zijn behaald met macsamuel huidtonicum?
Nee, ik gebruik het nooit. Met de Prodier Huidjeuk, waarschijnlijk ongeveer het zelfde, heb ik maar zelden succes. Ik stem de therapie meestal wat meer af op de individuele hond.
#514429
Hitam schreef: Nee, ik gebruik het nooit. Met de Prodier Huidjeuk, waarschijnlijk ongeveer het zelfde, heb ik maar zelden succes. Ik stem de therapie meestal wat meer af op de individuele hond.
Nee volgens mij is prodier huidjeuk iets anders. In MacSamuel Huid Tonicum zit een verdund extract van staphylococcen (bacterie) maar ook van vlo en huisstofmijt.
Ik ga dit proberen en heb ik geen succes dan maak ik graag een afspraak voor een individuele therapie.

Overigens..... :D :D :D het is nu mooi rustig bij Pluto!! :D
Het lijkt erop dat Solidago-complex en elke dag groentemix van voornamelijk bovengrondse delen iets voor haar doet :D. Maar misschien is het een toevallige schommeling :-\ Nog even afwachten.... Ik ben in ieder geval dolgelukkig met de (tijdelijke?) verbetering
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door