Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#506843
[quote="Nelly"]
Dat hoop ik voor jou ook. Maar het is wel een feit dat met name de echt grote honden met een ruime borstkas, zoals Duitse Doggen, Deerhounds en Ierse Wolfshonden extra gevoelig lijken te zijn voor dit probleem. Volgens mij hebben de zwaardere doggen zoals Newfies en St. Bernards er wat minder gauw last van. Of vergis ik me nu? Heb jaren Newfs gehad en nooit problemen.
[/quote]
ja deze honden zijn meer gevoelig maar niet alleen voor maagtorsie maar ook long, milt.... dus genoeg wat mis kan gaan, maar ok, ik ken inmiddels zo veel deerhound eigenaren en daarvan hebben gelukkig nog maar weinig echt ermee te maken gehad, wel is het zo dat als het een keer ergens gebeurt, hoor je het altijd via via, al gaat het om mensen die jij helemaal niet ken, het is en blijf een verschrikkelijke enge aandoening omdat het zo giga snel tot ernstige gevolgen lijdt en omdat er geen bekende goude tip is waardoor jij je honden kan vrijwaren van deze gruwel.
Door Steph
#506878
Mijn hond behoorde ook tot de zwaardere klasse. Hij had niet geschrokt of zo, wel even gespeeld. Maar dat doen ze hier altijd, ze kunnen niet stilzitten. Maar nu niet dat hij had liggen mega rollebollen. Ik haat het vooral dat ik een da bij de hand had en die niets kon doen. Wij wonen in een drukbevolkt gebied en moesten nog even een uur rijden naar een dierenkliniek, vind dat er hier iets mag aan veranderen. Dan had ik mijn schat misschien nog....
Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb van die bacteriën, zoek het even op...
Door judith1967
#507019
MIjn .da vertelde mij vorige week dat hij een Engelse Bulldog had waarvan zijn maag was opgeblazen als een ballon,dmvm van slangen is het toch weer goedgekomen

Ik probeerd bij Cairo zowiezo het eten niet te koud te geven,meestal doe ik het even in de magnetron zodat de kou eraf is,of ik gooi er een beetje gekookt water overheen.
Ik had ook weer gelezen dat honden boven de 8 jaar er vatbaarder voor zijn.
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 08 mar 2006, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Steph
#507024
Bij mijn da hadden ze 2 dagen voordien ook een Weimaraner met torsie. Ze hadden hem geopereerd,maar 1 week later was het weer zover en is hij jammer genoeg gestorven. Mijn hond was nog geen 3 jaar.
Laatst gewijzigd door Steph op di 07 mar 2006, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#507123
[quote="conleeuw"]
ja deze honden zijn meer gevoelig maar niet alleen voor maagtorsie maar ook long, milt.... dus genoeg wat mis kan gaan, maar ok, ik ken inmiddels zo veel deerhound eigenaren en daarvan hebben gelukkig nog maar weinig echt ermee te maken gehad, wel is het zo dat als het een keer ergens gebeurt, hoor je het altijd via via, al gaat het om mensen die jij helemaal niet ken, het is en blijf een verschrikkelijke enge aandoening omdat het zo giga snel tot ernstige gevolgen lijdt en omdat er geen bekende goude tip is waardoor jij je honden kan vrijwaren van deze gruwel.
[/quote]


De enige tip die ik heb gekregen was niet om te voorkomen, maar meer om de algehele malaise tijdens de maagkanteling iets te verminderen, en de kans op redding wat groter te maken. Ooit, (meer als twintig jaar geleden) heb ik in het maandblad van de Dobermannvereniging een artikel gelezen over de maagkanteling. In dat artikel schreven ze toen als ("gouden") tip, bij het vermoeden van een maagkanteling de hond een paar eetlepels azijn te geven. Vreemd genoeg is dit bij mij blijven hangen en heb ik m'n hond toen azijn gegeven onderweg naar de DA. Of het nou de azijn is geweest (wat ik betwijfel, want ik kan me bijna niet voorstellen wat azijn in dat geval nou precies doet in of bij de maag) of ons snelle optreden, de hond heeft het toen overleeft, maar toen ze er bijna 6 jaar later weer last van kreeg heeft ze het niet gered. Toen was ik de azijn wel vergeten. Niet dat ik me daar nu schuldig door voel hoor, een hond van 12,5 jaar overleeft een tweede torsie/dilatatie praktisch nooit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door