Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kdecoene
#499652
Eventjes raad nodig!!
Daydo heeft al van de eerste weken toen ik hem bij mij kreeg huidproblemen.
Bij de fokker kreeg hij Duck(kvv).
Het werd mij langs alle kanten afgeraden en daar hij geen vaste stoelgang kreeg en veel jeuk, overgestapt op brokken.
Ik had toen nog nooit over barf gehoord.
Hij heeft al de brokken geproeft, ook die van de da en na enkele dagen, weken hoefde hij ze niet meer.
Hij werd wel met de dag zieker.
Hij kreeg cortizone en antibioticakuren, voor een tijdje alles ok, maar de jeuk en de uitslag kwam evensnel terug. Toen een biopsie laten doen resultaat: geen parasieten maar wel een bacteriele infectie waardoor de allergietest niet kon gedaan worden. Er volgde een ab kuur van 6 weken en dure brokken.
Toen we voor een weekend naar de ardennen gingen, kwam dat onderwerp ter sprake. Onze gastvrouw Li was dus niet te spreken over brokkenvoer, bij mij was de twijfel gezaaid.Ik begon mijn voelsprieten uit te steken en wat kwam er uit de bus.
Een fokker hier uit de buurt heeft enkel rauw vlees aan zijn honden en is daar super tevreden over. Het is niet echt barfen wat hij doet, hij koopt paketten gemalen vlees van degomeat vlees,organen en botten en mengt het dan met graanvlokken. Ik nog een leek heb Daydo laten proeven en ik had hem nog nooit zo smakelijk zien eten.
Dus mijn vriezer gevuld met pakken rauw gemalen vlees.
Nu weet ik ook dat gemalen paketten niet ideaal zijn(wist ik toen veel) en die graanvlokken heb ik hem niet gegeven, wel zelf groenten gepureerd( op aanraden van Li en T Koning). Daydo is gestart met rauw vlees november 2005 dat is nu een 4maanden. Hij deed het uitstekend en at met smaak. Tussen de paketten door krijgt hij ook verse vis en kipnekken en karkas. Vorige week kwam een kennis met een vuile pens en die at hij (een stuk ervan)met smaak op.
Mijn probleem is nu sind hij die pens kreeg:
Daydo wil die paketten niet meer en als hij er na een tijd(1dag max 2dagen) wel van eet heeft hij slappere stoelgang. Na het eten krijgt hij wel( min of meer) kale botten om te knagen.
Ik was niet van plan nog paketten te kopen, maar ik heb er nu nog een 20tal. Als ik er gemalen pens bijdoe eet hij het weer met smaak op. Zo kan ik het oplossen om weer te eten, maar waar komt die diaree plots vandaan. Zou ik eens proberen een week geen groenten te geven? Hij krijgt ook gemalen pompoenpitten, sesamzaad,lijnzaad en gekiemde zaden en 2x/week capsule visolie, teentje look en ei. Misschien wil ik het te goed doen en wringt daar het schoentje. Ik was van plan om na de paketten volledig te barfen, maar nu slaat de twijfel toe. O ja over een week of twee kreeg hij gekiemde zaden(een mengeling) waar ook graan tussen zat, na twee dagen kreeg hij weer jeuk en was zijn huid weer roder. Ik heb 2kg duck in de vriezer zitten en durf die nu niet te geven. Of zou ik het toch proberen om te zien of hij reageert? Ik weet niet met zekerheid of het op dat graan is dat hij reageerde, op den duur weet ik het helemaal niet meer.
HEEEEEEELP wat zouden jullie doen in mijn plaats?
#499723
Maar hij krijgt geen brokken meer, of lees ik dat nu verkeerd ???

Het kan natuurlijk gewoon een virus zijn, ook honden hebben wel eens een buikgriepje.
Lijnzaadolie reageren honden soms niet goed op dus dat kan een probleem zijn.

Wat ik zou doen? Zelf samenstellen totdat de ontlasting normaal is, geen lijnzaadolie, geen graan, vleesbotten die hij op kan eten, dus geen kale botten. En de Duck en de paketten verkopen of kado doen aan het asiel.
Tja, je gaat je hond toch niet iets voeren waar hij ziek van wordt?
Gaat dat goed dan weet je wat hij moet eten. Gaat dat niet goed dan zou ik een eliminatiedieet doen om te kijken wat hem niet goed bekomt. Ervan uitgaande dat het idd aan de voeding ligt en niet bv een huidparasiet of schimmel oid.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 24 feb 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#499908
Wat raar, dat hij ineens dunne ontlasting krijgt van de pakketten, terwijl dit wel een tijd goed is gegaan? Is dat niet gewoon toevallig, dat het na de pens is gekomen? (overigens krijgen sommige honden van pens dunne ontlasting). Is dit een nieuwe partij, van deze vleespakketten? Zit er misschien in deze partij meer orgaanvlees als in de vorige? Ja, nou wil ik niet rot doen, maar dat is nou o.a. een van de nadelen van die gemalen dingen... Je weet nooit wat erin zit en je weet dus nooit waar ze slecht op reageren (als ze slecht reageren).

Ik zou zeker wel gaan barfen! Waarom twijfel je? Omdat je hond nu aan de dunne is? Ik denk juist dat DE manier om erachter te komen wat er loos is, is juist zelf samenstellen. Ik zou zelf beginnen bij het begin. Zet hem eens een paar dagen op kip en alleen kip. Kipkarkassen, vleugels, hele kip, kippenvlees. Als dat goed gaat, voeg dan rund toe. Bijv. runderkopvlees. Als dat ook goed gaat (paar dagen), voeg eens pens toe. En monitor hoe het gaat. Even niks toevoegen qua lijnzaadolie. pompoenpitten. Niks. Even niet. Voeg elke paar dagen iets nieuws toe. En houdt in een dagboekje bij hoe het met hem gaat en hoe zijn ontlasting is. Als het goed gaat, voeg dan eens 1 supplement toe. Dus bijv. gemalen pompoenzaad. En wacht een paar dagen af. Als dat goed gaat, voeg dan eens groentemix toe. En kijk hoe dat gaat. En zo verder. Probeer inzicht te krijgen in waar je hond niet goed op reageert. En die pakketten? Kun je die niet kado doen aan die fokker bij jou uit de buurt (die het al voert)? Hij blij, ben jij er vanaf. De Duck zou ik zeker ook niet meer voeren. Zo te lezen reageert hij knap slecht op granen en dus moet je hem dat niet meer voeren. Misschien kun je hier op Barfplaats een berichtje zetten dat je Duck te koop hebt? Er zitten hier zat mensen die probleemloos Duck voeren!
Door FB
#500285
Als ik het allemaal goed gelezen heb zijn er eigenlijk twee dingen aan de hand : op voer waar granen inzitten (zoals brokken of Duck) reageert uw hond allergisch.
Op het rauwe voer reageert hij met diarree.
Voor het eerste probleem is de oplossing simpel : stop ermee!
Het verhaal van het rauwe voer is mi iets complexer.
Ik ken die gemalen vleespaketten, en volgens mij is daar niets mis mee.
(Het nadeel van gemalen is wel dat je nooit ècht weet of er niets bijzit dat niet koosjer is, maar goed...)
Wat ik in het hele verhaal zeker mis zijn percentages.
Als ik alle ingrediënten zie denk ik :ok, dat zit wel goed.
Maar hoeveel geef je?
Geef je voldoende botten (die je hond kan ETEN, niet om aan te knagen?)
Geef je niet teveel GFmix?
Of orgaanvlees (pens)?
Je zegt zelf dat je nà de paketten ècht wil gaan barfen?
Barfen betekent je hond rauw voeren, dus dat doe je nu al!
Alleen de hoeveelheden luisteren nogal nauw, en misschien zit je daar nog niet echt goed.
Je kan altijd eens eens een weekmenu posten.
Er zijn hier mensen die je aan de hand daarvan schitterend verder kunnen helpen!
#500364
Bedankt voor de reactie's.
Ik denk dat ik een beetje te vroeg in paniek sloeg >:(
Stoelgang was vandaag weer normaal en zijn eetlust ook.
Misschien voelde hij zich inderdaad een dag wat minder.
Percentage opgeven is wat moeilijk met die paketten, ik weet inderdaad niet hoeveel er van wat inzit. Het is niet compleet dus enkel vlees,bot en organen geen suplementen of groenten.
Duck is maar 2kg, mijn andere hond eet die nog wel op.
Die paketten nog voor een week of 3 en dan begint het grote werk. Brokken zijn hier al een maand of 4 de deur uit
Ik zal Lizzy haar raad opvolgen en beginnen met 1soort per keer voor enkele dagen.
Ik heb al wat adressen gevonden maar nog niet voldoende.
Wat kan ik krijgen:
alles van kip.
organen en pens van rund, kopvlees mogen ze niet verkopen kalfsribben(kale)
zalmkop en andere viskop
Konijn (enkel de koppen)
Hert(lust hij niet)
Voorlopig is dat het, maar ik blijf zoeken.

Ik was en ben nog steeds van plan om met barf te beginnen.
Ik sloeg eventjes in paniek toen hij niet wou eten, ik zag het hele scenario al weer beginnen.
Bedankt voor de hulp
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door