Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jos47wag
#35015
HoI José,
Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn wanneer je dit ook op het forum zet (dat het om struviet kristallen gaat). Want, dan kunnen meer leden en ook de dierenartsen meedenken en praten! (Misschien heb je dat ook gedaan, maar aangezien Barfplaats het niet doet op het moment, kan ik dat even niet nakijken:-)).

Maar goed, ik ben wel blij te horen dat je blij bent met Barfplaats! Dat horen we graag en hier is het forum ook voor bedoeld.

Nu even over de struviet kristallen... meestal worden deze kristallen veroorzaakt doordat de hond een blaasontsteking heeft gekregen. Dit gebeurd vaker bij teefjes als bij reutjes (Hebben jullie een reu of teef?). De bacteriën die in de urine zitten zorgen ervoor dat de pH waarde van de urine omhoog gaat en in deze alkalische urine kunnen zich dan weer gemakkelijk struviet kristallen vormen.

Om te zorgen dat deze verdwijnen is er vaak eerst een antibiotica kuur nodig. En daarnaast moet de urine aangezuurd worden. Dit heeft twee voordelen: in een zure urine kunnen geen bacteriën groeien (die vinden dat niet fijn, bacteriën) en in een zure urine kunnen zich geen struviet kristallen vormen. Om de urine aan te zuren is het goed om jouw hond zure vitamine C te geven (dus niet bijv. Ester C, maar gewoon Ascorbat C). Ik zou beginnen met 500 mg per dag maar dit opbouwen naar wel 1000 mg per dag. Jouw hond kan daar dunne ontlasting van krijgen. Je kunt in dat geval weer even wat minder gaan geven (door de vitamine C tablet in stukjes te breken of tot poeder te slaan in bijv. een vijzel). Daarnaast is het belangrijk om een voeding te geven waar veel vlees in zit. Dus, een goede versvleesvoeding (bij voorkeur even een vleesvoeding waar niet teveel kunstmatige vitamines en mineralen in zitten - ik denk dan aan Bibi of Bandit of Carnibest of Energique. Orgaanvlees en vlees zuurt de urine dus ook aan, en nogmaals, dat is belangrijk. Of, je kunt zelf samen gaan stellen. Je moet maar even zeggen of je dat zou willen. Maar goed, geef even geen alkalische voedingsmiddelen zoals ei en zuivel. En geef dus ook die vitamine C (zure).

Als de struviet nu onder controle is, dan heb je ook de blaasontsteking onder controle. Blijf voor de zekerheid nog even een tijdje vitamine C te geven.

Groetjes, Lizzy en veel succes!
Door Lizzy
#35043
Hoi José, ik bedoelde dat je jouw antwoord in jouw email (dat het om struviet gruis gaat) op Barfplaats moest zetten, maar ik geef toe dat ik niet bepaald duidelijk was!

Maakt niet uit: ik heb bovenstaande via email naar José gestuurd. Ik hoop dat jullie nog meer tips hebben voor José!

José, wil je zelf gaan samenstellen of kant-en-klare voeding geven?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 dec 2003, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jos47wag
#35272
Hallo Lizzy

Ik geef Chocoma een teefje en nogal schichtig (onze Shiba inu van 10 maand en 6,4 kg) ongeveer :3x per week 2 rodi schijven per dag
Dan 1x per 14 dagen sardientjes rauw,
1x per week kippenstrotjes wat ze heerlijk vind
1x per week AHV
Ik voeg 1x per week appelazijn toe en soms een klein scheutje karnemelk.
s'ochtends eet ze een halve boterham met of kaas of soms kalfsleverworst.
Chocoma is niet zo'n goede eetster en eet het liefst s'avonds voor ze gaat slapen en alleen is.
Ze is niet gemakkelijk te verleiden met iets. Daardoor vind ik het moeilijk om haar te belonen. Kaas vind ze heel lekker.
Groeten José
Door Lizzy
#35277
Een moeilijke eter dus.... OK, is ze erg mager? Ze wil 's morgens dus ook liever niet eten begrijp ik?

Nou, laat die kaas maar even zitten op dit moment. Maar, geef haar in ieder geval vitamine C. En met haar leeftijd gebeurd het wel vaker dat een teefje blaasontsteking krijgt, dus daar moet je je niet al te veel zorgen over maken.

Haar urine moet dus aangezuurd worden en misschien is het handig wanneer je zelf de pH waarde van de urine gaat meten. Zo weet je welke hoeveelheid vitmamine C de urine zuurder maakt. Als de urine niet zuur genoeg wordt, zou je zelfs cranberry pillen erbij kunnen gaan geven.

Is de antibioticakuur al voorbij?

OK, even over de voeding. Als ik de Rodi en de AHV bij elkaar optel dan kom ik tot 4 maaltijden. Met de kippenstrotjes erbij kom ik op 5 en omdat je de sardientjes maar 1 keer per week weken geeft (dat mag ook 1 maal per week trouwens), kom ik op 5 1/2 maaltijd. Wat krijgt ze voor de rest? Brokken? Dat is helemaal niet erg hoor, maar zolang ze deze struviet problemen heeft, zou ik zelf zo min mogelijk brokken geven.

Groetjes, Lizzy
p.s., wat vind ze lekkerder: de zelfgemaakte maaltijden of de kant-en-klare maaltijden?
Door jos47wag
#35364
Hallo Lizzy

Ik heb bij de dierenarts nog even gecheckt en het zijn Struvietkristallen. Haar PH waarde was 7,5 Volgens de arts zou vit.c alleen helpen bij katten, maar ik vind het wel het proberen waard.
Hoe meet ik zelf de PH waarde, zijn daar strips voor te koop?
Choco is sinds ze bij ons woont (eind aug)maar 4 ons aangekomen en voor zo,n jong dier vind ik dat wel wat weinig. Ze weegt 6,4 kg. Dus ik heb het voer al opgevoerd van 1 naar 2 schijven Rodi per dag en dat gaat goed nu ik weet dat ze s'avonds het beste eet. Elke ochtend eet ze een halve boterham met smeerkaas of kalfsleverworst.
Ze krijgt elke dag/avond of Rodi of Ahv of Kippenstrotjes of sardientjes.
De antibioticakuur is inmiddels afgesloten en die andere kuur vanavond de laatste. Ik heb op aanraden van de dierenarts wat extra zout toegevoegd omdat ze zo weinig dronk. Nu drinkt ze wat meer en plast ook wat meer.
Kaas achterwege laten zei je, is er een alternatief voor op de boterham?
Kunnen de karnemelk en de appelazijn wel? Ze krijgt wel een paar brokjes maar daar eet ze nauwelijks wat van, de poes eet ze meestal op voor ik haar kan tegen houden. Chocoma wil voortdurens afwisseling als het aan haar ligt en ze is kieskeurig, ook wat brokjes betreft. Ze eet heel rustig aan maar de AHV, Rodi en kippenstrotjes gaan er wel sneller in., maar nog heel beschaafd.
Wat versta jij onder zelfklaargemaakte maaltijden??
Chocoma is een Shiba inu en derhalve soms nogal "eigen-zinnig" in haar doen en latenook wat eten en karakter betrfet. Ik vind wel dat er al veel is verander met het begin toen ze bij ons was, maar ik vind het jammer dat ze zo bang is voor de kinderen.
Groeten José
Door Lizzy
#35376
Hallo José, een volwassen Shiba Inu moet ongeveer 10 tot 15 kg wegen is het niet? Ja, dan moet zij nog wel een paar kilo aankomen. Ze is nu 10 maanden oud he?

OK, ik heb even op de Rodi website gekeken (www.rodipetfood.nl) en volgens de tabel heeft zij vier schijfjes per dag nodig. Ik zou haar dus zelf gewoon 's morgens 2 schijfjes Rodi (of AHV - ik weet niet hoeveel zij van AHV moet hebben, maar dat zal ook iets in die richting zijn) en 's avonds ook 2 schijfjes Rodi geven. En, op de dagen dat je zelf voeding maakt met vis/kippenstrotjes, dan zou ik ongeveer in totaal een gram of 300 a 400 voer geven. Het alternatief voor de boterham is dus meer voeding. Brood is niet goed voor een hond. Het bevat graan en een hond heeft helemaal niets aan graan.

Ik vind zout toevoegen echt geen goed idee hoor! Natuurlijk zou je willen dat zij wat extra water dronk omdat ze blaasontsteking/gruis heeft gehad, maar je zou ook kunnen proberen om haar wat bouillon van gekookte kip ofzo te geven. Overigens drinken honden die versvlees krijgen beduidend minder water en dat is dus heel normaal.

Blijf haar maar gewoon wat karnemelk met appelazijn geven. Dat kan geen kwaad.

De pH strips kun je bij de apotheek kopen/bestellen. Bijv. van het merk Macherey Nagel. Je moet dan de pH-fix strips nemen die van 4.5 tot 10.0 meten. Ik heb hier wel een artikelnummer: 9210 20

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#35381
Oh, ik ben het in de verste verte niet eens met jouw dierenarts over de vitamine C.
Door jos47wag
#35653
Ik heb vanmorgen urine opgevangen en zal PH strips kopen en vit. C.
Bedankt Lizzy en ik zal wat aan het eten doen al gaan ze geen 15 kg wegen hoor, eerder zo'n 10 kg. Ik hou je op de hoogte.
Groeten José
Door Femke
#35952
Hoi José

Als een hond rauwe voeding krijgt dan drinken ze zowiezo minder dan met brokken.

Als ik echt graag wil dat de honden meer gaan drinken (gebeurt bijna nooit hoor) dan doe ik het sap van een uitgeknepen mandarijn ofzo in het water. Er zit dan iets een smaakje aan en dat is vaak al genoeg om ze flink wat te laten drinken.
Door jos47wag
#38992
Choco heeft inmiddels 2 antibioticakuren achter de rug. ook geef ik sinds een week vit c in 500 mg per dag. Ik vind dat ze nog steeds perst met het plassen en erg onregelmatig. Soms 20 uur niet dan wel 6 keer tijdens een wandelbeurtje. Als ze plast lijkt ze het niet leuk te vinden omdat ze nauwelijks rustigf blijft zitten.
PH stokjes om urine te testen kon ik hier niet kopen niet bij drogist of apotheek, hooguit per potjes van ---tig honderd bij de dierenarts.
Elke keer urineonderzoek tikt financieel nogal aan dus nu wacht ik even af en ga door met de vit c nu 1000mg per dag.
groeten José
Door linda.vera
#45256
onze reu heeft ook een blaas ontsteking gehad door dat hij vol met blaas gruis
ik heb een dieet voer van de dierenarts gehad royal canin urinary .
hij wilde dat niet eten , nu meng ik de brokken met energiqeu en nu eet hij zijn bak leeg.
hij is nu ook veel actiever dan voor heen wat raar dat we het niet eerder hebben gemerkt pas toen hij alleen maar bloed plaste wisten we dat er iets goed mis was.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door