Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#428388
Nouja, Joey wordt dus gecastreerd. Maar ik sta er toch nog niet helemaal achter. Heb nog een paar overwegingen:
Ik weet dat de stofwisseling veranderd in die zin dat ze meer willen eten en sneller dik worden maar ik dacht dat zelf wel te kunnen voorkomen door veel te blijven bewegen en een koolhydraat arme voeding, wat hij nu eigenlijk ook al krijgt. Dacht dat die waarschuwing meer voor brokkenhonden geldt?
Maar een lichaam is toch het meest in balans mèt die balletjes, en bijbehorende hormonen. Wat zijn nou concreet de gevolgen van het wegvallen van die hormonen?!?
Ik bedoel, als bij een mens de testikels of eierstokken/baarmoeder verwijderd worden, worden er toch hormoonpreparaten gegeven omdat er anders problemen ontstaan?
Hoe zit dat dan met een reu? Zal Joey nu bv. een lagere levensverwachting hebben, bepaalde processen in zn lichaam missen, bv. de groei (hij is 19 maanden maar voor mijn gevoel nog niet uitgezwaard), vatbaarder zij voor ziektes of is het echt en alleen maar de 'hitsigheid' die afneemt????
Wie weet dit???????
Door Lizzy
#428401
Jojo schreef: Nouja, Joey wordt dus gecastreerd. Maar ik sta er toch nog niet helemaal achter. Heb nog een paar overwegingen:
Ik weet dat de stofwisseling veranderd in die zin dat ze meer willen eten en sneller dik worden maar ik dacht dat zelf wel te kunnen voorkomen door veel te blijven bewegen en een koolhydraat arme voeding, wat hij nu eigenlijk ook al krijgt. Dacht dat die waarschuwing meer voor brokkenhonden geldt?
Maar een lichaam is toch het meest in balans mèt die balletjes, en bijbehorende hormonen. Wat zijn nou concreet de gevolgen van het wegvallen van die hormonen?!?
Ik bedoel, als bij een mens de testikels of eierstokken/baarmoeder verwijderd worden, worden er toch hormoonpreparaten gegeven omdat er anders problemen ontstaan?
Hoe zit dat dan met een reu? Zal Joey nu bv. een lagere levensverwachting hebben, bepaalde processen in zn lichaam missen, bv. de groei (hij is 19 maanden maar voor mijn gevoel nog niet uitgezwaard), vatbaarder zij voor ziektes of is het echt en alleen maar de 'hitsigheid' die afneemt????
Wie weet dit???????
Alle honden krijgen een tragere stofwisseling. Je kunt hem dus beter direct minder gaan voeren. Dit is dus ongeacht beweging of type voeding, hoewel een vershond natuurlijk een streepje voor heeft door het (inderdaad) ontbreken van veel koolhydraten in de voeding.

De gevolgen van castratie zijn hier beschreven door Oebaya:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=804

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=11019

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16725

Het is vooral belangrijk om niet te jong te castreren en gecastreerde reuen hebben iets verhoogde kans op prostaatkanker. Maar ja, toen ik mijn vriendin laatst confronteerde met dit feit (prostaatkanker) omdat zij riep dat de ballen van haar hond er NU af gingen zei ze "Ja Liz, maar hij kijkt, denkt, loopt, ruikt met zijn hormomen en die lummel luistert voor geen meter meer en als hij onder een auto loopt, omdat hij weer eens blind is van hitsigheid, dan is zijn levensverwachting lager". En toen was ik uitgepraat ;D

Barfplaats wordt gesponsord door